چچن کجاست و چه نقشی در جنگ روسیه و اوکراین دارد؟ + ویدیو

چچن کجاست و چه نقشی در جنگ روسیه و اوکراین دارد؟ + ویدیو

همچنان خبرهای جنگ روسیه و اوکراین و ویدیوهایی که از این غائله در شبکه های اجتماعی بازنشر می شود و تبعات این جنگ بر روی مناسبات ژئوپلتیک جهان، صدر اخبار را به خود اختصاص داده است. در همین حال در خبرها آمده که ۱۰ هزار نیروی چچنی برای جنگ در کی‌یف اعلام آمادگی کرده اند و پوتین وظیفه پیدا کردن و کشتن مقامات ارشد دولت اوکراین از جمله ولودیمیر زیلنسکی رییس جمهور این کشور را به این نیروها محول کرده است. رمضان قدیروف نیز ساعاتی قبل اعزام ۱۰ هزار نیروی کارکشته و بسیار زبده چچنی که با جنگ های چریکی آشنایی کامل دارند را به اوکران و جبهه کی‌یف تایید کرده و به نظر می رسد نیروهای چچنی بیشتری نیز در راه اوکراین باشند.

چچن کجاست و چه نقشی در جنگ اوکراین دارد؟

چچن که بعضاً با نام های چچنیا و چچنستان هم شناخته می شود، یکی از جمهوری های خودمختار روسیه است که در جنوب غربی روسیه واقع شده و جمعیتی حدود ۱ میلیون نفر دارد و پایتخت آن شهر «گِروزنی» است. در لحاظ قومیت، «چچنی»ها با ۹۳.۵ درصد قوم اصلی هستند و پس از آن ها «روس ها» با ۳.۷ درصد بخش کوچکی از مردم چچن را تشکیل داده اند.

چچن کجاست؟
رمضان قدیروف

این ناحیه در سال های قبل مملو از جنگ و خونریزی بود و کمتر به خود آرامش می دید. قریب به یک دهه درگیری و جنگ های تجزیه طلبانه پی در پی با روسیه، اوضاع نامناسب اقتصادی که جمع کثیری از جوانان چچنی را بر آن داشت که به گروه های تروریستی بپیوندند، از جمله عواملی بوده که نگذاشته این جمهوری کوچک به بالندگی برسد و اقتصاد آن را به بن بست رسانده است. رمضان قدیروف ریاست جمهوری این منطقه خودمختار در روسیه را بر عهده داشته و از طرفداران ولادیمیر پوتین به شمار می آید که نقش مهمی در رسیدن او به قدرت در چچن ایفا کرده است.

چچن کجاست؟

چچنی ها در جنگ داخلی سوریه نیز حضور پررنگی داشته و برخی از آن ها به گروه های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره پیوسته بودند. با نگاهی به ساختار گروه های تروریستی حاضر در سوریه می توان دریافت که چچنی ها در اکثر این گروه ها رده های میانی و بالایی مدیریت و رهبری، به ویژه در بخش عملیات نظامی را بر عهده دارند.

چچنی

در گزارشی که توسط World Press در خصوص بیست کشوری که بیشترین نیروها را به سوریه اعزام کرده‌اند، منتشر شد، چنین آمده بود که چچنی ها با ۱۴ هزار نیرو در جایگاه نخست پرتعدادترین نیروها هستند.

اعتقادات مردم چچن چگونه است؟

مردم این جمهوری اغلب محافظه کار بوده و بعضاً گرایش های افراطی اسلامی دارند. در این منطقه ی خودمختار زنان حجاب کامل دارند و مردان هم نمی توانند آستین کوتاه یا شلوارک به تن کنند. در آنجا بر خلاف روسیه از مشروبات الکلی، باشگاه های شبانه، دیسکو و… خبری نیست.

 

چچن کجاست؟

و حالا…

گفته می شود که به یک سری از سربازان چچنی کارت هایی داده شده که بر روی آن ها نام و مشخصات مقامات اوکراینی درج شده است. این سربازان که به «جوخه چچن» معروفند قرار است برای بازداشت یا کشتن این مقامات اوکراینی که اغلب از افسران امنیتی اوکراینی تشکیل شده اند، اقدام کنند. اخیراً ولودیمیر زیلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مدعی شده بود که «هدف شماره یک روسیه» و خانواده اش «هدف شماره دو» روسیه هستند.

تصور می شود «جوخه چچن» در جنگل های اوکراین حضور دارند و در صورتی که مقامات اوکراینی تحت تعقیب تن به بازداشت ندهند، این گروه آن ها را خواهد کشت. طبق گزارش ها «رمضان قدیروف» رئیس دولت این جمهور خودمختار نیز از این نیروها در اوکراین دیدن کرده است.

بیشتر بخوانید:

مقایسه قدرت نظامی روسیه و اوکراین در بخش نیروی های زمینی و هوایی

تشریح کامل جنگ روسیه و اوکراین در قالب ۶ نقشه

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۸ نظر

ورود