علت درخواست عاجزانه اوکراین از آمریکا برای تأمین جنگنده چیست؟

علت درخواست عاجزانه اوکراین از آمریکا برای تأمین جنگنده چیست؟

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی طی روزهای گذشته در تماسی خصوصی با نمایندگان کنگره آمریکا عاجزانه خواستار کمک ایالات متحده آمریکا شد تا جنگنده های بیشتری برای مقابله ی اوکراین با حمله ی ارتش روسیه و کنترل حریم هوایی خود، در اختیار کی‌یف قرار گیرد.

به گفته ی وزیر امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، واشنگتن به این درخواست «چراغ سبز» نشان داده و حالا مشغول کار بر روی طرحی پیشنهادی است که بر اساس آن لهستان، همسایه ی اوکراین، جنگنده های متعلق به دوران شوروی خود را در اختیار کی‌یف قرار دهد و در عوض آن، از آمریکا جنگنده های اف-۱۶ دریافت کند.

این طرح اما در حال حاضر در بلاتکلیفی به سر می برد و لهستان رغبت چندانی به طور آشکار به آن نشان نداده است، بیشتر به این دلیل که روسیه پیش از این هشدار داده بود مسکو حمایت از نیروی هوایی اوکراین را مشارکت در جنگ قلمداد می کند، امری که می تواند اقدام متقابل آن علیه حامیان اوکراین را به دنبال داشته باشد. تنها واکنش رسمی ناتو و لهستان تاکنون تأیید ادامه ی مذاکرات بر سر این موضوع بوده است.

چرا اوکراین به جنگنده نیاز دارد؟

نیروی هوایی اوکراین از جت جنگنده های میگ-۲۹ و سوخوی متعلق به دوران شوروی برای دفاع از آسمان و خاک خود در برابر حمله ی ارتش روسیه که از ۲۴ فوریه آغاز شده، استفاده می کند و حالا خواستار جنگنده های بیشتری است تا بتواند این مأموریت را در دراز مدت ادامه دهد.

نیروی هوایی روسیه هم از جهت قدرت و هم از جهت کمیت دست بالاتر را در برابر نیروی اوکراین دارد. با این حال، خلبانان اوکراینی به مقابله با جنگنده های روسی ادامه داده اند و مدعی کشته شدن شماری از نیروهای هوای روسیه در این نبرد شده اند، این در حالی است که روسیه بارها ادعا کرده موفق به سرکوب نیروی هوایی اوکراین شده است.

چرا اوکراین خود از جنگنده های آمریکایی استفاده نمی کند؟

خلبانان ارتش اوکراین برای پرواز با جت جنگنده های آمریکایی آموزش ندیده اند و برای کار با هواپیماهای میگ-۲۹ یا سوخو که لهستان، بلغارستان و اسلوواکی در حال حاضر از آن ها استفاده می کنند، آمادگی بسیار بیشتری دارند.

خلبانان اوکراینی می توانند استفاده از جنگنده های میگ را بلافاصله آغاز کنند اما لهستان مایل نیست بخش قابل توجهی از نیروی هوایی خود را بدون جایگزین از دست دهد.

واکنش لهستان چیست؟

بلینکن از «چراغ سبز» آمریکا به لهستان برای ارسال هواپیما به اوکراین خبر داده است.

با این حال سخنگوی دولت لهستان، پیوتر مولر اعلام کرد هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است. مولر ادعاها درباره ی اینکه ممکن است لهستان حریم هوایی خود را در اختیار جنگنده های اوکراینی قرار دهد را رد کرد. روسیه مدعی شده رومانی و چند کشور دیگر که نامی از آن ها نبرد میزبان جنگنده های اوکراینی شده اند.

در عین حال، لهستان تاکنون هم به حمایت سیاسی از اوکراین پرداخته و حامی تمامیت ارضی و حاکمیت آن بوده و هم در سطح بشردوستانه، مرزهای خود را به روی پناهندگان اوکراینی گشوده است.

چرا لهستان پاسخ روشنی ندارد؟

ورشو علیرغم موضع حمایتگرانه اش نسبت به اوکراین در جنگ اخیر، با تصمیمی حساس و چالشی در رابطه با قرار دادن هواپیماهای خود در اختیار اوکراین رو به رو است.

روسیه به همسایگان اوکراین نسبت به میزبانی از جنگنده های اوکراین در قلمروی خود هشدار داده و مسکو گفته این اقدام را مشارکت در این درگیری نظامی تلقی می کند. این امر می تواند اقدام تلافی جویانه ی روسیه را به دنبال داشته باشد.

از سویی دیگر، لهستان از طریق منطقه ی کالینینگراد با روسیه مرز مشترک دارد و همچنین مرزی طولانی با متحد نزدیک آن، بلاروس. از زمان روی کار آمدن یک دولت راستگرا در لهستان در سال ۲۰۱۵، روابط ورشو و مسکو در سطح پایینی قرار داشته است.

منبع: globalnews
بدون نظر

ورود