خاویار‌ سوروگا؛‌ خاویاری‌ با‌ دانه‌های‌ ریز ‌اما ‌پرخاصیت

خاویار‌ سوروگا؛‌ خاویاری‌ با‌ دانه‌های‌ ریز ‌اما ‌پرخاصیت

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

خاویار لذیذ سوروگا، یک غذای گران‌قیمت و پرخاصیت است که قیمت کمتری نسبت به خاویارهای بلوگا و آسترا دارد. ماهیان تولیدکننده خاویار سوروگا نیز مانند انواع گونه‌های ماهیان خاویاری، در معرض خطر انقراض هستند؛ از این رو برای استحصال خاویار مرغوب، ماهیان خاویاری در ایران و کشورهایی همچون روسیه و چین، در مزارع ماهی پرورش داده می‌شوند.

خاویار ماهی سوروگا که به خاطر تخم‌های کوچک و خاکستری رنگ خود شناخته شده‌اند، توسط برند‌ها و شرکت‌های مختلف ایرانی و خارجی تولید می‌شوند و در قوطی‌های پلمپ و زیبا به فروش می‌رسند. در این مطلب، بیشتر با مشخصات این خاویار محبوب آشنا می‌شویم.

خاویار سوروگا چیست و چه خواصی دارد؟

خاویار سوروگا از کدام ماهی بدست می‌آید و چه انواعی دارد؟

سوروگا یکی از پرفروش‌ترین خاویارها در سرتاسر جهان است. ماهی ازون‌برون که تولیدکننده خاویار سوروگا است، در مقابل سایر ماهیان خاویاری، مانند آسترا یا بلوگا، نسبتاً کوچک‌تر است و طول آن به ۲ متر و وزن آن به ۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

ماهیان ازون برون با بدنی باریک، یک پوزه بلند و باریک و سبیل‌هایی در نزدیکی دهان شناخته می‌شوند. عمر این ماهی‌ها به اندازه ماهیان تولیدکننده خاویار آسترا و بلوگا طولانی نیست و نهایتا به ۲۵ سال می‌رسد. طول عمر کوتاه‌تر، در واقع یک مزیت محسوب می‌شود؛ زیرا با دوره بلوغ کمتر و افزایش نرخ تولید مثل همراه است.

این ماهی در طبیعت به صورت وحشی در دریای خزر، آزوف، سیاه و دریای اژه و رودخانه‌های بزرگ مجاور زندگی می‌کند؛ اما در سراسر جهان از جمله ایران، به صورت پرورشی در مزارع پیشرفته نیز به وفور یافت می‌شود. این نوع خاویار به صورت پاستوریزه، غیر پاستوریزه، با نمک، کم‌نمک یا فشرده در قوطی‌هایی با وزن‌های مختلف به فروش می‌رسند.

خواص و ویژگی‌های خاویار سوروگا چیست؟

رنگ دانه‌های سوروگا اغلب از صیدی به صید دیگر و از ماهی به ماهی دیگر متفاوت است و از رنگ خاکستری مرواریدی روشن تا خاکستری زغالی تیره دیده می‌شود. اندازه این نوع خاویار نیز از کوچک تا متوسط ​​دسته‌بندی می‌شود.

خاویار سوروگا با طعمی ترد و آجیلی شروع شده و به نت‌های شیرین اقیانوسی ختم می‌شود. همچنین با یک پوشش کره‌ای ملایم که به مدت طولانی در دهان می‌ماند، همراه است. سوروگا نسبت به آسترا و بلوگا اغلب شورتر و با طعمی قوی‌تر توصیف می‌شود؛ با این حال بسته به محل زندگی و پرورش ماهی، کیفیت تولید و بسته‌بندی، طعم و خواص خاویار در برند‌های گوناگون، کمی متفاوت است.

سوروگا به عنوان یک خاویار محبوب، فواید متعددی برای ایمنی، شادابی پوست و به طور کلی سلامتی بدن دارد. تامین پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و املاح ضروری مانند سلنیوم، انواع ویتامین‌ها مانند A‌ و D از جمله خواص انواع سوروگا است. گفته می‌شود که یک قاشق غذاخوری خاویار می‌تواند نیاز روزانه بزرگسالان به ویتامین B12 را تامین کند.

خاویار سوروگا چیست و چه خواصی دارد؟

نحوه نگهداری و سرو خاویار سوروگا به چه صورت است؟

نگهداری خاویار نیز مانند تمام مراحل تولید و بسته‌بندی آن اهمیت بالایی دارد و در طعم، بافت و کیفیت دانه‌ها و خواص خاویار تاثیر می‌گذارد. انواع خاویارها کیفیت خود را در طول زمان حفظ نمی‌کنند و برای افزایش ماندگاری نیاز به نگهداری صحیح دارند. میزان ماندگاری سوروگا به نحوه پردازش خاویار، پاستوریزه بودن یا نبودن، نحوه نگهداری و میزان قرار گرفتن آن در معرض هوا بستگی دارد.

اگر یک قوطی خاویار پلمب غیر پاستوریزه به درستی در یخچال نگهداری شود، معمولاً حدود یک ماه بیشترین کیفیت را دارد؛ اما اگر همان ظرف خاویار، پاستوریزه یا یخ زده باشد، تا یک سال در قوطی پلمب دوام می‌آورد. برای نگهداری طولانی‌مدت خاویار، فریزر گزینۀ خوبی به نظر می‌رسد؛ هر چند یخ‌زدگی موجب کاهش کیفیت و ترکیدن دانه‌های خاویار می‌شود.

سوروگا معمولا در قوطی‌های شیک و بادوام و با طراحی زیبا بسته‌بندی می‌شود. هر گونه ضربه که منجر به باز شدن پلمپ و بسته‌بندی شود، خاویار را در معرض هوا قرار می‌دهد و موجب فساد و بوی ناخوشایند آن می‌شود. بنابراین در زمان خرید، به سالم بودن قوطی و همچنین تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنید.

بهترین زمان مصرف برای انواع خاویار از جمله سوروگا، حداکثر پنج ماه پس از تاریخ تولید است؛ به شرطی که در دمای صفر تا ۳ درجه‌سانتی‌گراد نگهداری شود. پس از باز شدن قوطی، در اثر هوا دانه‌های خاویار شروع به خشک شدن می‌کنند و در عرض سه تا هفت روز طعم و بافت خود را از دست می‌دهند.

افراد حرفه‌ای معمولا خاویار خام و غیرپاستوریزه را به دلیل طعم واقعی آن ترجیح‌ می‌دهند و آن را داخل قوطی، بدون هیچ چاشنی دیگر و به صورت خنک سرو می‌کنند. اما در هر صورت از غذاهای خاصی مانند نان تست، لیمو، سیب‌زمینی، تخم مرغ، ماهی و… نیز می‌توان برای سرو خاویار پاستوریزه و غیرپاستوریزه استفاده کرد.

خاویار را باید با قاشق‌های صدفی سرو کرد. اگرچه ظروف شیشه‌ای و سرامیکی برای سرو عالی هستند، اما هرگز نباید خاویار را با لوازم فلزی سرو کرد؛ زیرا فلز طعم واقعی و خواص خاویار را از بین می‌برد.

خاویار سوروگا چیست و چه خواصی دارد؟

خاویار سوروگا در ایران و بازار جهانی با چه قیمتی به فروش می رسد؟

ماهی خاویاری سوروگا به دلیل تولید مثل سریع‌تر و گسترگی جغرافیایی وسیع‌تر، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در آبزی‌پروری نیز یکی از بهترین ماهیان خاویاری است و حجم زیادی از خاویار بازارهای بین المللی را تامین می‌کند.

فراوانی خاویار سوروگا باعث می‌شود تا در میان ماهیان خاویاری بزرگ دیگر کمترین هزینه و بیشترین بازده تولید را داشته باشد. اگرچه قیمت خاویار سوروگا کم‌تر از بلوگا و آسترا است، اما کیفیت بالا، ظاهری زیبا و طعم لطیف مورد انتظار از انواع خاویارها را ارائه می‌دهد.

سوروگا نیز مانند سایر خاویارها به طور معمول بر اساس اندازه و رنگ، درجه‌بندی و قیمت‌گذاری می‌شود. هر چه دانه‌های خاویار بزرگ‌تر و سبک‌تر باشند، خاویار ارزشمندتر است و در نتیجه قیمت بیشتری خواهد داشت.

خاویار سوروگا را از کجا تهیه کنیم؟

سوروگا یکی از گونه‌های کلاسیک و خاص خاویار است که به همراه بلوگا و آسترا در سراسر جهان شناخته شده است. حال که با خاویار بی‌نظیر سوروگا آشنا شدید، سوال این است که این محصول بی‌نظیر را باید از کجا تهیه کنیم؟

بهترین نوع این خاویار را می‌توانید در بسته‌بندی‌های استاندارد برند‌های گوناگون خریداری کنید. سایت‌ها و فروشگاه‌های زیادی در زمینه فروش انواع خاویار سوروگا فعالیت دارند که در بین‌ آن‌ها توصیه می‌شود خرید خود را از فروشگاه‌های آنلاین یا حضوری معتبری که پروانه تولید، نشان استاندارد، بسته‌بندی با کیفیت، تاریخ انقضا و تولید دارند انجام دهید تا با اطمینان بیشتری از طعم واقعی خاویار سالم لذت ببرید.

بدون نظر

ورود