طرز تهیه لیمو عمانی بازاری و بدون تلخی در خانه + ویدیو

طرز تهیه لیمو عمانی بازاری و بدون تلخی در خانه + ویدیو
طرز تهیه لیمو عمانی

بدون شک اکثر افراد تا حالا دستکم یک بار از خود پرسیده اند که لیمو عمانی چطور درست می شود؟ آیا می شود در خانه لیمو عمانی درست کرد؟ لیمو عمانی چه ربطی به عمان دارد؟ در تهیه و طبخ برخی غذاهای اصیل ایرانی مثل خورش قیمه و خورش قورمه سبزی لیمو عمانی نقش اصلی را بازی می کند. اصلا لیمو عمانی که نباشد دیگر قیمه، قیمه نیست و قورمه سبزی هم مزه عالی قورمه سبزی نمی دهد.

این روزها که قیمت لیمو عمانی بازاری و آماده خیلی زیاد است باید از فصل لیمو ترش نهایت استفاده را برد و به نفع جیب، برای تهیه لیمو عمانی خانگی دست به کار شد.

بهترین نوع لیموترش برای تهیه لیمو عمانی لیموترش شیرازی است. هنگام خرید دقت کنید لیمو‎ها پوستی صاف و شفاف، درخشان و سالم داشته و البته بزرگ هم باشند.

در ادامه این مطلب روزیاتو، به شما انواع روش های تهیه لیمو عمانی در منزل را آموزش می دهیم که می توانید از هر کدام که خواستید برای تهیه لیمو عمانی در منزل استفاده کنید. با روزیاتو همراه باشید.

 

تهیه لیمو عمانی در منزل

برای تهیه لیمو عمانی در منزل ، که همان لیمو ترش شیرازی خشک شده است، به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم:

  • لیمو ترش شیرازی: یک کیلو
  • سرکه: یک فنجان
  • نمک: به میزان لازم

سرکه

مراحل تهیه لیمو عمانی در خانه

مرحله اول :

ابتدا لیمو ترش های شیرازی را خوب بشویید. سپس بر روی آنها کمی نمک پاشیده و اجازه دهید یک روز بماند و سپس بعد از یک روز لیموها را با آب سرد خوب بشویید.

مرحله دوم :

درون یک قابلمه آب و یک فنجان سرکه بریزید و اجازه دهید به جوش آید.

لیمو

مرحله سوم :

لیموترش ها را درون آب و سرکه جوشیده بریزید و بگذارید ۱۰ ثانیه بجوشند، سپس با آب سرد خوب آبکشی کنید.

مرحله چهارم:

دوباره پس از آبکشی لیمو ترش ها ، آنها را داخل مخلوط آب جوش و سرکه بریزید تا به مدت ۱ دقیقه بجوشند، سپس درون آبکش بریزید اما آبکشی نکنید.

مرحله پنجم:

اجازه دهید لیمو ترش ها خنک شوند، سپس لیمو ترش ها را با خلال دندان سوراخ ریزی کنید و روی یک پارچه ی نخی تیره بریزید و زیر نور آفتاب قرار دهید. پارچه نخی تیره جذب نور را بیشتر می کند.

خشک کردن لیمو

مرحله ششم:

پس از گذشت ۱۰ روز لیمو های کمی خشک شده را درون سبد بریزید و بگذارید در سایه بمانند تا کاملا خشک شوند.

  • نکته مهم: تقریبا یک یا دو ماه طول می کشد تا لیموها کاملا خشک شوند. در صورت عدم دسترسی به نور خورشید لیمو ها را کنار شوفاژ یا بخاری خشک کنید.

خشک کردن لیمو ترش با نور خورشید

مرحله اول:

ابتدا لیمو ها را به خوبی بشویید، سپس آن ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیمو ها گرفته شود.

مرحله دوم:

پارچه نخی تمیزی بر کف یک سینی را پهن کنید و سپس لیمو ها را روی آن بریزید.

مرحله سوم:

سینی را حداقل ۱ ماه در مقابل نور خورشید قرار دهید تا لیمو ها خشک شوند. لیموها در زمستان به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند بنابراین اگر لیمو ها پس از یک ماه هنوز به طور کامل خشک نشده بودند، آن ها را کنار بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

لیمو عمانی با نور

خشک کردن لیمو ترش به صورت ورقه ای

شما می توانید لیموها را به صورت ورقه ای نیز خشک کنید. برای خشک کردن لیموترش به صورت ورقه ای روش های زیر را به کار برید. لیمو عمانی ورقه ای یا لیمو خشک حلقه ای را می توانید برای تهیه انواع چای و دمنوش استفاده کنید.

با استفاده از تابش نور خورشید یا بخاری

  •  لیموها را به خوبی بشویید و سپس آن ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیمو ها گرفته شود و بعد از این مدت آبکش کنید.
  •  لیموها را به صورت ورقه های نازک برش زده و هسته های لیمو را خارج کنید.
  •  کف سینی استیل ورقه های لیمو را بچینید.
  •  سینی را با برش های لیمو در مقابل تابش نور خورشید قرار دهید ، در زمستان سینی را روی شوفاژ یا حرارت ملایم بخاری قرار دهید تا خشک شوند.

لیمو ورقه ای

با استفاده از دستگاه خشک کن

برش های لیمو را داخل دستگاه خشک کن گذاشته و همانند دیگر میوه های خشک مصرف کنید. استفاده از دستگاه خشک کن میوه، با حذف آب درون میوه از فساد آن جلوگیری کرده و باعث حفظ کیفیت و ماندگاری محصول در طولانی مدت می شود. برای تهیه لیموترش خشک شده ورقه ای به صورت زیر عمل کنید:

  •  لیموها را به خوبی بشویید و سپس آن ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیمو ها گرفته شود و بعد از این مدت آبکش کنید.
  •  لیموها را به صورت ورقه های نازک برش زده و سپس ورقه ها را به صورتی که بین آن ها فاصله ای نباشد، بر روی سینی خشک کن بچینید.
  •  دستگاه خشک کن را روی حرارت ۱۲۵ درجه فارنهایت قرار دهید.
  •  تقریبا ده ساعت طول می کشد تا برش های لیمو کاملا خشک شوند.

لیمو عمانی ورقه ای

با استفاده از فر

شما می توانید لیموها را به صورت ورقه ای در فر خشک کنید. برای این منظور:

  •  لیموها را به خوبی بشویید و سپس آن ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیمو ها گرفته شود و بعد از این مدت آبکش کنید.
  •  فر را روشن کنید و روی پایین ترین درجه ممکن قرار دهید.
  •  با کاغذ پارچمنت سینی فر را پوشانده و ورقه های لیمو را روی آن بچینید.
  •  سینی را به مدت ۴ ساعت درون فر قرار دهید . در تمام این مدت هر ۱ ساعت یک بار لیمو ها را زیرو رو کنید تا حرارت به همه قسمت ها به طور یکنواخت برسد.
  •  پس از خشک شدن کامل لیمو ها ، فر را خاموش کرده اما سینی را تا ۲۴ ساعت از فر خارج نکنید.
  •  بعد از گذشت این مدت برش های خشک شده ی لیمو را از فر خارج کرده و درون ظرف شیشه ای یا پلاستیک فریزر نگهداری کنید.

لیمو در فر

طرز تهیه پودر یا گرد لیمو عمانی در خانه

پس از خشک کردن لیموها ، برای تهیه ی گرد لیمو عمانی، پوست لیمو عمانی خشک شده را از گوشت آن جدا کرده، سپس قسمت گوشتی لیمو عمانی را در آسیاب ریخته و آن را به صورت پودر درآورید. چنانچه در این بخش از نمناک اشاره کرده ایم باید به خاطر داشته باشید که حتما تخم های آن را از گوشت آن جدا کنید در غیر این صورت گرد لیمو عمانی تلخ خواهد شد.

نکات مهم :

  • اگر لیمو ترش های شیرازی بر روی درخت خشک شوند، لیمو عمانی زرد مایل به قهوه ای می شود. اگر آن ها را در آب و سرکه بجوشانند و سپس زیر نور خورشید خشک کنند، لیمو عمانی به دست آمده سیاه می شود.
  • لیمو عمانی را می توان در فر، دستگاه خشک کن و یا به طور طبیعی زیر نور خورشید خشک کرد.
  • برای گرفتن تلخی لیمو، قبل از خشک کردن لیمو آنها را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیمو ها گرفته شود.

لیمو ترش

رفع تلخی لیمو عمانی در غذا

  •  از پودر یا گرد لیمو عمانی برای تهیه غذا استفاده کنید.
  •  لیمو عمانی را چند ساعت قبل از مصرف در آب گرم خیس کنید و سپس به غذا بیافزایید.
  •  هسته های داخل لیمو عمانی را خارج کنید زیرا درصد بالای از تلخی لیمو عمانی به تخم های آن مربوط می شود.
  •  برای گرفتن تلخی لیمو عمانی، آن را در آب برای چند دقیقه بجوشانید و پس از دور ریختن آب آن لیمو های جوشیده شده به غذا بیافزایید.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

چند ترفند آشپزی جالب؛ از برش سیب زمینی تا پخت مرغ در هندوانه

۱۵ ترفند آشپزی از زبان مشهورترین سرآشپزهای جهان

با خواص و کاربردهای بی نظیر لیموترش آشنا شوید

خوشمزه روز: طرز تهیه خورشت قیمه [تماشا کنید]

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود