انزال زودرس چیست و چگونه درمان می شود؟

انزال زودرس چیست و چگونه درمان می شود؟

انزال زودرس یکی از اصلی ترین مشکلات و معضلات جنسی است که مردان با آن مواجه می شوند. اگر چه انزال زودرس مشکلی برای مردان در سراسر جهان است اما برخی برآوردها مدعی هستند که بیش از یک سوم مردان در ایران از مشکل انزال زودرس رنج می برند که در ادامه می تواند تاثیر بزرگی بر روابط بین زوجین، زندگی زناشویی در کلیت آن و اعتماد به نفس مردان داشته باشد. اما دلیل انزال زودرس چیست؟ چطور می توان انزال زودرس را درمان کرد؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

چگونه انزال زودرس را درمان کنیم؟

انزال زودرس چیست؟

انزال زمانی اتفاق می‌افتد که مرد به اوج لذت جنسی می‌رسد و مایع منی از آلت تناسلی خارج می‌شود. انزال زودرس به این معنی است ‌که در طول مقاربت جنسی، انزال مرد زودتر از زمان ارضاء زن رخ دهد.

تعریف انزال زودرس در مردان هنوز مورد اختلاف پزشکان است. با این حال، چند شاخص برای تعیین این عارضه وجود دارد. یکی از مهم ترین شاخص ها که تقریبا همه پزشکان روی آن توافق دارند «ناتوانی در به تاخیر انداختن انزال تا دو دقیقه» است. بر این اساس، مردی که نتواند انزال خود را تا دو دقیقه به تاخیر بیندازد به زودانزالی دچار است.

علت زودانزالی چیست؟

علل انزال زودرس کماکان نامشخص است. با این حال، برخی دانشمندان توانسته اند عللی را برای این عارضه پیدا کنند. این علل بدین قرار اند:

-علل روانی از جمله هیجان‌زدگی، احساس گناه، افسردگی و مشکلات احساسی، ارتباطی و اضطراب.

– خودارضایی سریع در دوران نوجوانی و بلوغ

– پرهیز طولانی مدت از نزدیکی

– عوامل پزشکی مانند آسیب جسمی یا عوارض دارویی. به‌عنوان مثال کسانی که مواد مخدر و ترامادول مصرف می‌کنند، بعد از قطع دارو دچار انزال زودرس می‌شوند.

– توقعات غیر منطقی جنسی از خود

چه موقع برای درمان زود انزالی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در بیشتر برخوردهای جنسی زودتر از موقع به انزال می رسید با پزشک خود صحبت کنید. برای مردان معمول است که از بحث در مورد نگرانی های مربوط به سلامت جنسی احساس خجالت می کنند، اما اجازه ندهید که این موضوع شما را از گفتگو با پزشک باز دارد. انزال زودرس یک مشکل شایع و قابل درمان است.

برای برخی از مردان، مکالمه با پزشک ممکن است به کاهش نگرانی در مورد انزال زودرس کمک کند. به عنوان مثال، شنیدن اینکه انزال زودرس گاه به گاه طبیعی است سبب ایجاد اطمینان خاطر می شود.

درمان زودانزالی

درمان زودانزالی می تواند به طرق مختلفی انجام بگیرد. درمان دارویی، درمان رفتاری و درمان خانگی سه درمان اصلی این عارضه به حساب می آیند.

درمان رفتاری زودانزالی شامل تمرین هایی است که می توانند به درمان زودانزالی کمک کنند. برخی از مشهورترین این تمرین ها به این شرح هستند:

الف. فیدبک زیستی-الکتریکی که به شما در یادگیری کنترل عضلات ایجاد کننده انزال، کمک می‌کند.

ب. روش شروع و توقف- متوقف کردن تحریک جنسی به مدت ۳۰ ثانیه در هنگام نزدیک شدن به اوج لذت جنسی، و سپس ازسرگیری مجدد آن.

ج. روش فشار- مشابه روش شروع و توقف است، در این روش، قبل از توقف ۳۰ ثانیه، ته آلت تناسلی باید به ‌آرامی به داخل فشار داده شود.

درمان دارویی نیز شامل موارد متعددی می شود. در برخی موارد، پزشک ممکن است یک کرم حساسیت تناسلی تجویز کند. این کرم را می‌توان بر آلت تناسلی برای کاهش تحریک جنسی، استعمال نمود.

در موارد دیگر، پزشک ممکن است یک داروی ضدافسردگی تجویز کند. بعضی از داروهای ضدافسردگی موجب طولانی شدن فاصله دخول تا انزال می‌شوند. بااین‌حال، این داروها علت زمینه‌ای انزال زودرس را درمان نمی‌کنند.

همچنین، داروهای بازدارنده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) مانند اسیتالوپرام، سرتالین، پاروکستین یا فلوکستین برای تاخیر در انزال مصرف می شوند. در نظر داشته باشید که مصرف این داروها ممکن است عوارض داشته باشد و بدون دستور پزشک اصلا نباید مصرف شود.

تمرینات کف لگن ( کگل ) برای بهبود زود انزالی

عضلات ضعیف کف لگن ممکن است توانایی شما در تأخیر در انزال را مختل کنند. تمرینات کف لگن (تمرینات کگل) می توانند به تقویت این عضلات کمک کنند. برای انجام این تمرینات اقدامات زیر را انجام دهید:

الف. عضلات مناسب را پیدا کنید. برای شناسایی عضلات کف لگن، ادرار کردن را در وسط کار متوقف کنید یا ماهیچه هایی را که مانع عبور گاز می شوند، سفت کنید. این مانورها از عضلات کف لگن شما استفاده می کنند. پس از شناسایی عضلات کف لگن، می توانید تمرینات را در هر موقعیتی انجام دهید، اگرچه انجام آن ها در حالت دراز کشیده راحت تر است.

ب.  تکنیک خود را کامل کنید. عضلات کف لگن را سفت کنید، انقباض را به مدت سه ثانیه نگه دارید و سپس به مدت سه ثانیه استراحت کنید. چند بار پشت سر هم آن را تکرار کنید. با قوی شدن عضلات، سعی کنید تمرینات کگل را هنگام نشستن، ایستادن یا راه رفتن انجام دهید.

ج. تمرکز خود را حفظ کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه، فقط روی عضلات کف لگن تمرکز کنید. مراقب باشید که عضلات شکم، ران یا باسن خود را خم نکنید. از نگه داشتن نفس خودداری کنید. درعوض، در طول تمرینات راحت نفس بکشید.

د. روزانه ۳ بار تکرار کنید. حداقل سه مجموعه از ۱۰ تکرار در روز را هدف قرار دهید.

هرچند مشکلات جنسی گاهی در سطح عمومی مطرح نمی‌شود اما بد نیست این نکته را در نظر داشته باشید که این اختلالات از دلایل مهم طلاق در خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود