پاسخ به ۱۲ سؤال ساده که همیشه دلمان می خواست جوابشان را بدانیم

پاسخ به ۱۲ سؤال ساده که همیشه دلمان می خواست جوابشان را بدانیم

حس کنجکاوی محرکی برای یادگیری انسان است. به علاوه، پرسشگری، خلاقیت و نوآوری را برمی انگیزد. به همین دلیل باید همیشه سعی کنیم درباره ی هر موضوعی که امکانش باشد پرسشگر باشیم. ما هم در این مطلب می خواهیم به چند سؤال ساده ای پاسخ دهیم که شاید برای همه ی ما پیش آمده باشند.

۱- دسته های صندلی وسط هواپیما به کدام مسافر تعلق دارد؟

ما هیچ قانون رسمی ای که تعیین کند دسته های صندلی وسط هواپیما به کدام مسافر تعلق دارد، نداریم. با این حال، بسیاری از کارشناسان آداب معاشرت به یک نتیجه ی واحد رسیده اند: اینکه مسافری که در صندلی وسط گیر افتاده شایستگی استفاده از هر دو دسته را دارد. اما چرا؟

مسافری که سمت راهرو نشسته فضای بیشتری برای دراز کردن پاهایش در اختیار دارد. مسافری هم که سمت پنجره نشسته، هم دیواری برای تکیه کردن دارد و هم می تواند از منظره ی بیرون پنجره لذت ببرد. اما مسافر وسط نه فضایی برای دراز کردن پاهایش دارد و نه جایی برای تکیه دادن، پس دست کم اجازه دهیم آرنج هایش را روی دسته های دو طرف خود بگذارد تا اندکی احساس راحتی کند.

۲- چرا کف بطری های نوشابه برآمدگی دارد ولی بطری های آب معدنی نه؟

کار این برآمدگی ها افزایش استحکام بطری است. این امر ضروری است چون بطری پلاستیکی باید بتواند فشار گاز درون بطری را تحمل کند. به علاوه، نوشابه معمولاً سرد سرو می شود و یک مایع وقتی سردتر می شود، حجم آن تغییر می کند و بطری نباید بر اثر این موضوع خم شود.

نوک برآمدگی ها می تواند بدون شکستن، اندکی منبسط و منقبض شود. این امر هم به کنترل شدن تغییر حجم نوشابه کمک می کند.

۳- چرا مگس ها هیچوقت نمی توانند پنجره ی باز را پیدا کنند؟

مگس ها چشمانی مرکب دارند که به آن ها این امکان را می دهد که روشنایی و تاریکی را به شکلی بسیار دقیق از یکدیگر تشخیص دهند. وقتی در اتاق می چرخند، تنها چیزی که به دنبالش هستند یک منبع نور است. گرچه پنجره ی باز هم یک منبع نور محسوب می شود اما یک جریان هوا هم از بیرون به داخل می آورد. این باد جوی ایجاد می کند که مگس خیلی مایل به پرواز در آن نیست، امری که باعث دوری آن از پنجره و گشتن به دنبال یک منبع نور دیگر می شود.

۴- چرا یخ لیز است؟

یخ تنها زمانی لیز است که به نقطه ی ذوب نزدیک باشد. لیز خوردن بر اثر غلتیدن بر روی مولکول های آبی که نمی توانند به دیگر مولکول های آب موجود در سطح بچسبند، رخ می دهد. می توان آن را به یک زمین رقص پوشیده از تیله یا توپ تشبیه کرد.

۵- چرا گربه ها خُرخُر می کنند؟

بیشتر افراد تصور می کنند گربه ها از سر لذت خرُخُر می کنند چون اینطور به نظر می آید که این حیوانات وقت هایی این صدا را درمی آورند که از نوازش برخوردار می شوند. با این حال، معلوم شده خُرخُر کردن گربه ها کاربرد ارتباطی و التیام بخش دارد. محققان همچنین پی برده اند که خُرخُر گربه ها فرکانس هایی دارد که برای درمان درد، ورم، زخم و نفس تنگی، مورد استفاده قرار می گیرد. شاید به همین خاطر هم باشد که بسیاری از گربه دارها بغل کردن دوست پشمالوی خود را آرامش بخش می دانند.

۶- رنگ واقعی آینه چیست؟

یک آینه ی بی نقص همه ی رنگ های موجود را انعکاس می دهد. تعریف علمی نور سفید، ترکیبی از همه ی رنگ های موجود است. به همین دلیل گفته می شود آینه سفید است.

۷- تنبل ها چرا کُندند؟

رژیم غذایی تنبل ها تقریباً به طور کامل از برگ تشکیل می شود که مواد مغذی بسیار اندکی دارد، یعنی این حیوان کالری اندکی دریافت می کند. از آنجایی که تنبل ها روی درخت زندگی می کنند، بالا رفتن از درخت برای آن ها یک فعالیت روزانه است که می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. تنبل ها برای آنکه بتوانند سرعت سوخت و ساز بسیار پایینی داشته باشند تا به کمک آن پایین بودن کالری دریافتی خود را کنترل کنند، بسیار آهسته حرکت می کنند.

۸- چرا چسب به داخل تیوپ نمی چسبد؟

اغلب چسب ها حاوی آب هستند که نقش حلال دارد و چسب را به شکل یک مایع غلیظ درون تیوپ نگه می دارد. چسب زمانی چسبناک می شود که آن را با فشار از تیوپ خارج کنید و به سطحی بزنید. بعد از آن، آب درون چسب در تماس با هوای اطراف تبخیر می شود، امری که باعث سفت شدن چسب می شود. بعد از بخار شدن آب درون چسب، تنها مولکول های چسبنده باقی می مانند که به یکدیگر می چسبند.

۹- چرا لباس عروس ها سفیدند؟

در قرن نوزدهم اغلب زنان با لباسی ازدواج می کردند که در موقعیت های دیگر هم بتوانند آن را بپوشند. تب لباس عروس سفید را بعدها فیلم های هالیوودی به وجود آوردند که در آن ها زوج ها تا پایان عمر به خوبی و خوشی با یکدیگر زندگی می کردند. اما تنها خانواده های ثروتمند استطاعت خرید لباس عروس سفید را داشتند. تازه از دهه ی ۱۹۵۰ بود که مردم طبقه متوسط شروع به استفاده از لباس عروس سفید کردند، آن هم به لطف افزایش تولید اجناس ارزان قیمت تر در دوره ی شکوفایی انفجاری پس از جنگ جهانی دوم.

با این حال، حتی حالا هم در همه ی کشورها از لباس عروس سفید استفاده نمی شود. مثلاً در هند و چین عروس ها لباس قرمز به تن می کنند که نمادی از خوش شانسی و موفقیت است.

۱۰- گورخرها سفیدند با خطوطی سیاه رنگ یا بالعکس؟

از گذشته، بسیاری بر این باور بوده اند که گورخرها حیواناتی سفید با خطوطی سیاه رنگ اند. با این حال، معلوم شده عکس آن درست است. گورخرها در دوران جنینی ابتدا به طور کامل سیاه رنگ اند و خطوط سفید رنگ تازه در یکی از مراحل بعدی جنینی ظاهر می شوند، زمانی که تولید رنگدانه ی سیاه متوقف می شود. این امر در تصویر بالا کاملاً مشهود است و می توان دید که خطوط سفید رنگ روی بدن بچه گورخر هنوز به طور کامل شکل نگرفته است.

۱۱- چرا آب پرتقال بعد از مسواک مزه ی وحشتناکی دارد؟

خمیردندان پرزهای چشایی زبان را اندکی دستکاری می کند. این محصول بهداشتی توانایی درک مزه ی شیرینی را سرکوب می کند، به همین دلیل باقی مزه ها پررنگ تر می شوند. درنتیجه، شیرینی آب پرتقال سرکوب و تلخی آن تشدید می شود و نوشیدنی خوش طعم تان یکباره غیر قابل خوردن می شود.

۱۲- چرا وقتی اضطراب داریم کف دست هایمان عرق می کند؟

عرق ناشی از اضطراب بر اثر هیجان عصبی به وجود می آید. در این حالت، بدن شروع به آزاد کردن آدرنالین می کند که قلب را به تپش می اندازد تا برای هر اتفاقی آماده شود. کار اصلی تعریق، کنترل دمای بدن در زمانی است که بدن به تکاپو می افتد. بخش هایی از بدن که غدد عرق در آنجا بیشترین تراکم را دارند، کف پاها و دست ها هستند.

منبع: brightside
۹ نظر

ورود

  • محمدعلی آذر ۱۲, ۱۴۰۱

    از تهران با پرواز میرفتم مشهد اتفاقا افتادم صندلی وسط
    مسافرای سمت چپ و راست از همون اول پرواز دستشونو گذاشتن رو دسته صندلی ها تا من نتونم دستمو بزارم. حتی موقعی که خدمه پرواز غذا اوردن دسته رو دادن بالا. طرف سمت راستی حتی پاهاشو انداخته بود تو فضای پای من و تو موبایل فیلم میدید و میخندید. اصلا اداب معاشرت بلد نیستن.

    • محمد آذر ۱۴, ۱۴۰۱

      من جای شما بودم خودم رو بخواب میزدم و در حین اینکه خواب هستم پای طرف یا جایگاه دسته رو تصاحب میکردم باید عین خودشون برخورد کنیم که فکر نکنند هالوییم

  • محمد سلیمیان آذر ۱۳, ۱۴۰۱

    علت مزه وحشتناک آب پرتقال بعد از مسواک زدن رو درست ننوشتید، علتش وجود ماده بسیار خطرناک فلوراید در خمیر دندان هستش. لطفا در مورد فلوراید تحقیق کنید هر چیزی رو چشم بسته و بدون علم قبول نکنید.

    • Farhad آذر ۲۲, ۱۴۰۱

      بله بله حتما، مصرف شاش شتر و شیاف روغن بنفشه هم فراموش نشه

  • الی آذر ۱۳, ۱۴۰۱

    خدا خیرت بده از بچگی این سوال ها تو ذهنم بود مخصوصا اون گورخره

  • Mm آذر ۱۷, ۱۴۰۱

    سلام اینکه توضیحی درباره این دو موضوع دادید ( چرا لباس عروس ها سفیدند؟ ) و ( چرا آب پرتقال بعد از مسواک مزه ی وحشتناکی دارد؟ ) توضیحات در مورد همه آنها صدق نمی کند‌ و لباس سفید تاثیراتی روی بدن دارد الحمدلله و …

    • Farhad آذر ۲۲, ۱۴۰۱

      عه استغفرالله همیشه حواست زیر شکم بود حاجی، عمری مارو با همین حرفا چاپیدی حاجی