جاذبه های گردشگری استان لرستان

جاذبه های گردشگری استان لرستان

ایران سرزمینی پهناور است که هر گوشه و کنار آن دیدنی هایی دارد. یکی از مقاصد طبیعت گردان حرفه ای استان لرستان با کوه های سر به فلک کشیده و آبشارهای بکر آن است. استان لرستان بخشی از زیباترین مناظر طبیعی ایران را در دل کوه ها و دشت های خود جای داده است. علاوه بر طبیعت دیدنی این استان، بازدید از بناهای تاریخی ارزشمند استان لرستان، خالی از لطف نیست.

بناهای تاریخی

قلعه فلک الافلاک

جاذبه های گردشگری استان لرستان

قلعه فلک الافلاک یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی لرستان است که اکثر گردشگران با آن آشنا هستند. این قلعه که با نام شاپورخواست، قلعه اتابکان و قلعه ۱۲ برجی نیز شناخته می‌شود، بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد قرار دارد. فلک الافلاک که در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، در دوره ساسانیان ساخته شد و تا زمان قاجار به‌عنوان مرکز فرماندهی یا محل زندگی حاکمان به کار می‌رفت. این اثر تاریخی که دارای پلان هشت ضلعی نامتقارن با الگوی مستطیلی است، دو حیاط، ۱۲ برج و تزیینات آجرکاری، کاشی‌کاری و گچبری دارد.

مسجد جامع بروجرد

جاذبه های گردشگری استان لرستان

مسجد جامع بروجرد یکی از نخستین مساجد ایران به حساب می‌آید که در قرن دوم تا سوم هجری قمری ساخته شد. این مسجد تک ایوانی که از جاهای دیدنی بروجرد به شمار می‌رود، از بخش‌هایی نظیر حیاط مرکزی، ایوان، فضای گنبدخانه و شبستان‌های اطراف آن و شبستان زمستانی تشکیل شده است. مسجد جامع در سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و همچون شناسنامه‌ای برای بروجرد محسوب می‌شود که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

حمام گپ خرم آباد

جاذبه های گردشگری استان لرستان

حمام تاریخی گپ از بناهای به‌جامانده از دوره صفوی و جاذبه های گردشگری خرم آباد است که در مجاورت میدان گپ، در مرکز شهر قرار گرفته است. تزئینات زیبا و گچ‌بری‌های دیدنی این بنا هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

موزه باستان شناسی خرم آباد

جاذبه های گردشگری استان لرستان

موزه‌ باستان‌شناسی خرم‌ آباد که در سال ۱۳۷۶ افتتاح شد به علت ضعف شرایط و امکانات تا سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی نشد. امروزه این موزه از جاذبه های گردشگری لرستان به شمار می‌رود و دارای ۱۲ ویترین است که هر کدام ۵۰ اثر تاریخی را به نمایش می‌گذارند. در این بخش موزه اشیایی مثل ابزارهای سنگی عهد هجر، سفالینه‌های پیش از تاریخ، مهرهای متنوع سنگی، سازه‌های مفرغی، ظروف و اشیای مربوط به دوران اسلامی وجود دارد.

جاذبه های گردشگری استان لرستان

این اشیا طی سال‌‌های اخیر یا از قاچاقچیان و حفاران غیرمجاز ضبط شده‌ یا توسط باستان‌شناسان کشف شده‌اند. در این موزه و موزه‌ مردم‌شناسی، اشیای بسیاری وجود دارند که توسط مردم و در سال‌های اخیر اهدا شده‌اند و به گونه‌ای گنجینه‌های خانوادگی محسوب می‌شوند.

موزه مردم شناسی لرستان

جاذبه های گردشگری استان لرستان

موزه مردم‌شناسی لرستان یکی از جالب‌ترین جاذبه های گردشگر لرستان است که در بخش جنوبی حیاط دوم قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد و در آن، عکس‌ها و ماکت‌های کوچک و بزرگ زیادی از بخش‌های مختلف زندگی روستایی و عشایری مردم لرستان و باورها و اعتقادات آنان مثل چشم‌زخم‌ها و تولد، ابزار و وسایل روشنایی سنتی، کتابت و لوازم مربوط به آن، پوشاک سنتی مردان و زنان، ابزار و صنایع کشاورزی بومی، گالری عکس از مناظر طبیعی و زندگی مردم و مراسم سوگواری و عروسی به نمایش گذاشته شده است.

جاذبه های گردشگری استان لرستان

نمایش فیلم و پخش موسیقی لری به همراه نمایش سازها از دیگر بخش‌های این موزه است. اما می‌توان دیدنی‌ترین آثار این بخش را سنگ قبرهای مردان و زنان لر دانست که تفاوت قابل توجهی با باقی نقاط ایران دارند. در گذشته در استان لرستان رسم بر این بوده که روی قبر متوفی، سنگی عمودی کار بگذارند و صحنه‌هایی از زندگی واقعی او را روی آن نقاشی کنند. مثلاً روی قبر یک فرد شکارچی تصاویری از اسلحه و شکار و … حک شده است.

تپه قرق

جاذبه های گردشگری استان لرستان

تپه قرق یکی از جاذبه‌های تاریخی و جاذبه های گردشگری بروجرد به شمار می‌آید و به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قدمت تپه به عصر مس یا همان عصر نوسنگی در هزاره‌ پنجم و چهارم قبل از میلاد بازمی‌گردد. تپه قرق را تا پنج طبقه لایه‌برداری کرده‌اند و در لایه بیرونی آن، آثاری از دوره‌های متاخرتر نظیر اشکانیان به دست آمده است. با توجه به اشکال هندسی و رنگ اخرایی سفال‌های کشف‌شده، کارشناسان قدمت تپه قرق را با تپه گیان و کوهدشت یکسان می‌دانند.

دریاچه ها

دریاچه گهر

جاذبه های گردشگری استان لرستان

دریاچه گهر به نگین اشترانکوه معروف است و به‌عنوان یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران سالانه پذیرای هزاران گردشگر از گوشه‌وکنار کشور است. این دریاچه آب شیرین که محل زندگی گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی است، علاوه بر هوای پاک و بی‌نظیر، آب زلال و شفافی دارد و از همین رو محلی ایدئال برای کمپینگ به حساب می‌آید.

جاذبه های گردشگری استان لرستان

گهر از دو بخش به نام‌های گهر بزرگ و گهر کوچک تشکیل می‌شود که ساحل آن در اکثر نقاط صخره‌ای است و در بخش‌های با ساحل ماسه‌ای امکان شنا وجود دارد. دریاچه گهر در منطقه محافظت‌شده اشترانکوه و در مرز الیگودرز، دورود و ازنا قرار دارد.

دریاچه کیو

جاذبه های گردشگری استان لرستان

دریاچه طبیعی کیو با هفت هکتار وسعت و بین سه تا هفت متر عمق درست در وسط شهر خرم آباد قرار دارد و بازدید از آن به‌راحتی برای همه گردشگران میسر است. این دریاچه رنگ کبودی دارد که علت این موضوع به وجود گونه‌های گیاهی خاص در کف آن مربوط می‌شود. از آنجا که در زبان لری به کبود و تیره، کیو می‌گویند، این دریاچه به این نام خوانده می‌شود.

قایق‌سواری با قایق موتوری، قایق پدالی، جت بات و قایق موزیکال روی دریاچه کیو امکان‌پذیر است. شهربازی کوچک کنار دریاچه نیز انتخاب برخی گردشگران برای استفاده از بازی‌هایی مثل استخر توپ، ترامپولین، یوروبانجی و… است. ضمن اینکه هرساله تعدادی از پرندگان مهاجر به این دریاچه می‌آیند که اگر به پرندگان علاقه داشته باشید، در فصل مناسب از تماشای آن‌ها لذت خواهید برد.

آبشارهای استان لرستان

آبشار نوژیان

جاذبه های گردشگری استان لرستان

بدون شک با شنیدن نام استان لرستان به یاد آبشارهای خروشان و تماشایی آن خواهید و خیلی‌ها برای دیدن این جاذبه‌های دیدنی راهی این منطقه می‌شوند. یکی از آبشارهای بی‌نظیر لرستان، آبشار زیبای نوژیان است که در نزدیکی شهر خرم‌آباد قرار دارد.

جاذبه های گردشگری استان لرستان

این آبشار با ۹۵ متر ارتفاع، یکی از بلندترین آبشارهای ایران و مرتفع‌ترین آبشار استان لرستان است. همچنین آبشار نوژیان از آثار طبیعی و ملی کشور محسوب می‌شود که در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی و ملی به ثبت رسیده است.

آبشار بیشه

جاذبه های گردشگری استان لرستان

آبشار بیشه یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان به حساب می‌آید که در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ هجری شمسی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید. این آبشار که در ۶۰ کیلومتری خرم آباد قرار گرفته است، با ۴۸ متر ارتفاع برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. از آنجا که آبشار بیشه در ارتفاعات کوهستانی واقع شده، بهترین زمان بازدید از آن فصل بهار و تابستان است.

آبشار ونایی

جاذبه های گردشگری استان لرستان

آبشار ونایی در فاصله ۲۱ کیلومتری شمال غربی بروجرد و در دامنه ارتفاعات گرین واقع شده است و از مقاصد گردشگری و جاذبه های گردشگری لرستان به شمار می‌آید. وجود چشمه‌سارهای جوشان مانند «آب سفید»، «دو روزنه» و «طوطیا» در این منطقه علاوه بر رونق کشاورزی، طراوت ویژه‌ای را با صدای دلنشین جویبارها در کنار عطر سبزه‌های بهاری و خنکی نسیم دشت‌ها در مقابل چشم گردشگران به تصویر می‌کشد.

جاذبه های گردشگری استان لرستان

روستای ونایی به عنوان زیستگاهی مناسب برای گونه‌های جانوری بومی منطقه محسوب می‌شود و از شکارگاه‌های مورد توجه شکارچیان و صیادان سالیان گذشته تا کنون بوده است.

آبشار آب سفید

جاذبه های گردشگری استان لرستان

استان لرستان سرسبزترین نقاط ایران را دارد. این منطقه حاصلخیز، پرآب‌ترین رودها را در دل خود جای داده است و دیدنی‌های طبیعی شگفت‌انگیزی دارد. در سفر به نقاط مختلف این استان، امکان بازدید از جاذبه‌های فراوانی را خواهید داشت.

جاذبه های گردشگری استان لرستان

شهر الیگودرز در شرق این استان امکان دسترسی شما به این جاذبه‌ها را فراهم می‌کند. آبشار آب سفید در نزدیکی این شهر، زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد.

آبشار افرینه

جاذبه های گردشگری استان لرستان

آبشار افرینه یکی از پرآب‌ترین آبشارهای لرستان به حساب می‌آید که به‌خاطر ریزش آب آن از میان صخره‌های پهن، منحصربه‌فرد است. این آبشار در روستای افرینه در بخش معمولان شهرستان پلدختر قرار دارد و دسترسی آسان به این آبشار باعث شده است که گردشگران زیادی از آن دیدن کنند.

جاذبه های گردشگری استان لرستان

افرینه شامل چندین آبشار می‌شود که ارتفاع بلندترین آن‌ها به حدود ۲۰ متر می‌رسد. حوضچه بسیار بزرگی در پایین آبشار وجود دارد که همیشه پر آب است و می‌توانید در آن آب‌تنی کنید. این جاذبه طبیعی به‌حدی شگفت‌انگیز است که غرق زیبایی آن خواهید شد و از آب‌وهوای معرکه اطرافش لذت خواهید برد.

تنگه های استان لرستان

تنگه شیرز

جاذبه های گردشگری استان لرستان

تنگه یا دره شیرز از جاهای دیدنی غرب ایران در مرز بین استان‌های ایلام و لرستان است که طبیعتی منحصربه‌فرد و زیبا دارد. بهترین مسیر دسترسی به این تنگه تماشایی از شهرستان کوهدشت در لرستان است و به همین دلیل، تنگه شیرز را از زیباترین جاذبه های گردشگری لرستان می‌دانند.

جاذبه های گردشگری استان لرستان

اگر از تماشای جاذبه‌های طبیعی بکر و با عظمت طبیعی لذت می‌برید، بدون شک ساختار صخره‌های تنگه شیرز برای شما بسیار جذاب خواهد بود. این منطقه، در دل رشته کوه زاگرس، قدمتی چند میلیون ساله دارد و نمونه‌های طبیعی شبیه به این تنگه در معدود نقاط جهان دیده می‌شود. فرسایش طبیعی زمین در طول میلیون‌ها سال شکل ظاهری این صخره‌ها را به‌شکل امروزی درآورده است و به همین دلیل، از تنگه شیرز و نواحی شبیه به آن در جهان به‌عنوان قدیمی‌ترین موزه‌های طبیعی زمین یاد می‌کنند.

«دره پادشاهان» استرالیا و «دره گرند کانیون» آمریکا نمونه‌هایی دیگر از این دست تنگه‌های طبیعی هستند.

تنگه هلت 

جاذبه های گردشگری استان لرستان

تنگه هلت پلدختر انتخاب بسیاری از طبیعت‌گردان، صخره‌نوردان و افراد علاقه‌مند به تفریحات هیجان‌انگیز است تا تنگه‌نوردی متفاوتی را تجربه کنند. طول تنگه هلت حدودا چهار کیلومتر است که رفت و برگشت در آن تقریبا چهار تا پنج ساعت زمان می‌برد و از این نظر به توانایی جسمانی خوبی نیاز است. در صورت تمایل می‌توانید در دل طبیعت وحشی آب تنی کنید و خستگی زندگی روزمره را از خود بزدایید. بهترین زمان بازدید از تنگه هلت را می‌توان اواخر تابستان و اوایل پاییز دانست تا به این ترتیب گرمای طاقت‌فرسای هوا مزاحمتان نشود.

جاذبه های گردشگری استان لرستان

این پدیده طبیعی در اثر میلیون‌ها سال فرسایش آب شکل گرفت و گفته می‌شود که ورودی تنگه در گذشته به‌صورت سد یا دریاچه بود؛ هرچند به‌واسطه سیلاب، آب مسیر خود را باز کرد.

تنگه لی لی

جاذبه های گردشگری استان لرستان

تنگه لی لی دورود از طریق فرسایش رود ماربره به وجود آمده و نتیجه آن شکل‌گیری صخره‌های صاف و صیقلی شده است که دره ستارگان قشم را در ذهن تداعی می‌کند. این تنگه آب زیادی دارد و از همین جهت بسیاری از گردشگران از آب‌تنی، آب بازی و حتی شیرجه در آب آن غافل نمی‌شوند. قایق‌سواری یکی دیگر از تفریحات رایج در تنگه است که باید در فضای صخره‌ای تنگی با قایق پدالی حرکت کنید!

سایر جاذبه های گردشگری استان لرستان

غار کلماکره

جاذبه های گردشگری استان لرستان

کشور ایران مملو از تپه‌های باستانی و سایت‌های تاریخی است که قدمتی به‌اندازه عمر بشر دارند. غار کلماکره یکی از جاذبه های گردشگری استان لرستان در پل دختر و یکی از پر رمز و رازترین غارهای تاریخی و طبیعی ایران است. در مورد این غار که مدفن ششمین گنجینه‌ بزرگ جهان بوده است، داستان‌های بسیار جالبی وجود دارد.

تونل برفی ازنا

جاذبه های گردشگری استان لرستان

لرستان، یکی از برترین مقاصد گردشگری غرب ایران است که جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده است. طبیعت بی‌نظیر و سرسبز این استان، شما را شگفت‌زده خواهد کرد و سفری فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد. از مقاصد طبیعی و جاذبه‌ های گردشگری استان لرستان می‌توان به آبشارها، غارها، دشت لاله‌های واژگون، دریاچه‌ها و تنگه‌های بی‌بدیل و فوق‌العاده اشاره کرد.

دره خزینه

جاذبه های گردشگری استان لرستان

دره خزینه یکی دیگر از شگفتی‌های استان لرستان محسوب می‌شود که از نظر برخی بازدیدکنندگان با دره گرندکانیون آمریکا قابل‌مقایسه است. این دره در اواسط جاده پلدختر به اندیمشک در روستای خزینه قرار دارد و محلی عالی برای کوهنوردی و صخره‌نوردی است که حس هیجان را در شما زنده می‌کند. در واقع دسترسی به این دره با چندین ساعت پیاده‌روی امکان‌پذیر است و در نتیجه به‌دلیل وجود آفتاب استفاده از کفش و کلاه مناسب ضرورت دارد. ترجیحا بازدید از این اثر شگفت‌انگیز طبیعت را به ‌نیمه‌ اول بهار و ابتدای پاییز موکول کنید.

جاذبه های گردشگری استان لرستان

پلی قدیمی به طول ۱۱۲ متر و ارتفاع ۸۵ متر در این دره وجود دارد که افراد شجاع عبور از روی این پل معلق را در برنامه خود می‌گنجانند. رودخانه بزرگ سیمره از این دره عبور می‌کند و همین امر در گذر زمان باعث فرسایش سنگ‌های دره شده و این شکل خاص را به آن بخشیده است. شاید بتوان پیچ نعل اسبی را مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌ دره دانست که شگفتی هر بیننده‌ای را به‌همراه دارد.

پارک جنگلی مخمل کوه

جاذبه های گردشگری استان لرستان

لرستان سرزمین قله‌های سربه‌فلک‌کشیده، چشمه‌های جوشان و آبشار‌های بلند است. مخمل کوه در استان لرستان، شمال شهر خرم آباد واقع شده است و با ظاهر جذاب و چشم‌نواز بخشی از دره تاریخی خایدآلو را تشکیل می‌دهد. جاده خرم آباد به الشتر از دل مخمل کوه می‌گذرد.

جاذبه های گردشگری استان لرستان

مخمل کوه لرستان در فاصله حدودی ۶۰ کیلومتری فرودگاه خرم آباد، ۱۸ کیلومتری ترمینال مسافربری خرم آباد و ۲۰ کیلومتری مرکز شهر خرم آباد قرار دارد. ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد و امکانات مناسب این منطقه کوهستانی را به مقصدی جذاب برای پیک‌نیک‌های خانوادگی و دوستانه و سفرهای یک یا چند‌روزه تبدیل کرده است.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود