امیر سرتیپ افشین خواجه فرد: «دشمنان جنگنده کوثر را با اف ۳۵ مقایسه می کنند»

امیر سرتیپ افشین خواجه فرد: «دشمنان جنگنده کوثر را با اف ۳۵ مقایسه می کنند»

امیر سرتیپ دوم افشین خواجه فرد ، رییس سازمان هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز دوشنبه در نشست مشترک دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) مدعی شد که دشمنان ایران جنگنده کوثر را با اف ۳۵ مقایسه می کنند. وی در این باره تصریح کرد: «دشمنان به پیشرفت صنایع هوایی کشور ما اعتراف کرده‌اند و در یک مقاله علمی، جنگنده کوثر را با اف ۳۵ مقایسه کرده و اعلام کرده بودند که جنگنده کوثر از قابلیت‌های بسیاری زیادی برخوردار است».

مقایسه جنگنده کوثر با اف 35

سرتیپ خواجه فرد در ادامه افزود: «ما توانمندی‌های در سازمان صنایع هوایی داریم و هدف ما ارتقای توان رزم است. این دانشگاه مسئول پرورش فرماندهان آینده است و ما اگر بخواهیم فرماندهان آینده ارتش را از نزدیک ببینیم، باید به این دانشگاه سر بزنیم. سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در همه عرصه های هوایی صنایع مختلفی را دارد که در راستای ارتقای توان بازدارندگی کشور تلاش می کند.  در این راستا، در عرصه ساخت پهپاد ها و پرنده های با سرنشین و بال ثابت و متحرک اقدامات بسیار خوبی را انجام داده ایم».

مقایسه جنگنده کوثر با اف 35

رییس سازمان هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه صحبت هایش افزود: « بسیاری از کشور ها با خرید پیشرفته ترین تجهیزات و جنگنده ها نیاز خود را تامین می‌کنند اما ما در تهیه این تجهیزات به دلیل تحریم و فشار ها با محدودیت ها و فشار های گسترده ای روبرو هستیم به همین دلیل به سمت بازآماد و نگهداری و باز سازی تجهیزاتی که در دوران جنگ آسیب دیده بودند رفتیم. به عنوان مثال همه بالگرد هایی که در جنگ آسیب دیده بودند را بازسازی کردیم و بعد از آن به سمت تولید بالگرد ها و جنگنده های بومی رفتیم. بعد از آغاز جنگ اوکراین  روس ها به ما مراجعه کردند و از ما پرسیدند که چگونه ناوگان هوایی خود را آماده نگه داشته ایم، این مراجعه اهمیت و بزرگی کار سازمان صنایع هوایی را نشان داد که با وجود تحریم های گسترده توانسته ایم ناوگان بالگردی، تجاری و جنگنده های خود را آماده بکار نگه داریم».

امیر خواجه فرد در ادامه با اشاره به برخی محصولات از جمله جنگنده کوثر، صاعقه،  بالگرد صبا، هواپیمایی، موتور، بدنه و پرنده های با سرنشین و موشک های کروز گفت: دشمنان بر پیشرفت هوایی کشور ما اعتراف کرده اند و در یک مقاله علمی جنگنده کوثر را با اف ۳۵ مقایسه کرده و اعلام کرده بودند که جنگنده کوثر از قابلیت های بسیاری زیادی برخوردار است.

مقایسه جنگنده کوثر با اف 35

 سردار خواجه فرد در ادامه افزود: «همه نیروهای ما از زمینی، هوایی، پدافند و دریایی پهپاد دارند و پهپاد های ما در میدان رزمایش های مختلف و میدان رزم واقعی محک خورده و توانمندی و قابلیت های بسیاری منحصر به فرد خود را اثبات کرده اند. یکی از دلایلی هم که در دنیا به سمت پهپادهای ما تمایل وجود دارد همین است. ما در ابتدا برای خرید تجهیزات اقدام کردیم اما به دلیل تحریم موفق به این مهم نشدیم اما امروز به توانی رسیده ایم که درخواست های متعددی برای خرید و همکاری از کشورهای مختلف دریافت کرده ایم. متاسفانه در جامعه ما هنوز هم اعتماد به تولیدات داخلی پایین است اما درخواست های متعددی که برای خرید تجهیزات و پرنده‌های بدون سرنشین و با سرنشین نشانه جایگاه بالای این توان دارد پس باید توان داخلی را افزایش و باورهای خود را ارتقا دهیم. ما تا دو دهه قبل به ایستگاه‌های زمینی پهپادی محدود بودیم ولی امروز به قابلیت پرواز خودکار (Auto Pilot) دست پیدا کرده‌ایم که تقریباً پهپاد به صورت اتوماتیک پرواز می‌کند و این به این مفهوم است که ما به بردهای بسیار بالایی رسیده ایم. هنگامی که ما به بردهای بسیار بالا می‌رسیم یکی از مؤلفه‌های راهبردی قابلیت نفوذ به عمق دشمن است. یکی دیگر از مؤلفه‌ها، دستیابی به ارتفاع بالا در پهپادها است، ما در حوزه موتور به ویژه در حوزه موتورهای جت توفیقات خوبی داشته‌ایم و پهپادهای ما در ارتفاع بالا می‌توانند پرواز کنند که توان رزم را برای اجرای سناریوهای مختلف عملیاتی افزایش می‌دهد. یکی‌ دیگر از کاربردهای رسیدن پهپادها به ارتفاع بالا، استفاده از آنها برای آزمایش موشک‌های پدافندی است».

مقایسه جنگنده کوثر با اف 35

ویژگی های جنگنده کوثر

جنگنده کوثر شباهت بسیار زیادی به جنگنده اف ۵ آمریکا دارد و یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم، کوثر در واقع ارتقا سنگین همان طرح اف ۵ است که توسط وزارت دفاع اجرایی شده است. جنگنده کوثر یک جنگنده بومی و ساخت صنایع دفاعی ایران است که تمامی مراحل طراحی و ساخت آن در داخل کشور انجام شده است. این جنگنده در سال ۳۰ مردادماه سال ۹۷ با حضور امیر حاتمی وزیر دفاع و سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش رونمایی شد.  این جنگنده تماما بومی است و طق گفته سازندگان آن در حدود ۹۰ درصد قطعات آن در داخل کشور تامین می‌شود که نشان از توان بالای فنی متخصصان صنایع دفاعی کشورمان دارد. از مهمترین اتفاقاتی که در پروژه کوثر رخ داده، می‌توان به نصب “موتور توربوجت بومی اوج” روی جنگنده کوثر نام برد؛ اوج اولین موتور جت ساخت ایران است که همتای موتور J-85 به شمار می‌رود و متخصصان کشورمان آنقدر به این محصول اطمینان داشته‌اند که حالا آن را برای اولین بار روی یک جنگنده سوار کرده‌اند.

موتور توربوجت ملی اوج، قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع ۵۰ هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و آب و هوایی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر ۱۰ تن را داراست.سال ۹۵ و با رونمایی از موتور ملی اوج، جمهوری اسلامی ایران در زمره ۸ کشور صاحب دانش طراحی و فناوری ساخت این دسته از موتورها قرار گرفته استاین موتور با بیش از ۱۴ هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور شده و به عنوان یک پلتفرم مرجع می‌تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را نیز فراهم کند.

مقایسه جنگنده کوثر با اف 35

غیر از موتور که شاید مهمترین بخش جنگنده و قلب آن است، متخصصان کشورمان تغییرات بسیاری زیادی به نسبت جنگنده اف ۵ روی کوثر انجام داده‌اند که از ان جمله می‌توان به تبدیل نمایشگرهای بسیار قدیمی آنالوگ به دیجیتال چندمنظوره (MFD)، تبدیل سایت نشانه‌گیری قدیمی به سایت مدرن دیجیتال (HUD)، نصب کامپیوتر محاسبات بالستیک، ارتقاء رادار جنگنده و تبدیل آن به یک رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالابردن کشف اهداف و تهدیدات، نصب سامانه نقشه متحرک هوشمند روی جنگنده و . . . . اشاره کرد.

جنگنده کوثر که در واقع نمونه مهندسی معکوس شده جنگنده اف ۵ تایگر بود در بُعد تسلیحات نیز از همان تسلیحات مشابه یعنی انواع موشک هوا به هوا، سلاح هوا به سطح و مسلسل ۲۰ میلی متری استفاده می کند. این جنگنده همچنین می‌تواند به عنوان یک بمب افکن نیز در صحنه های نبرد حاضر شده و با استفاده از بمب‌های هدایت لیزری و نوری امنیت نیروهای خودی را تامین کند.

در این جنگنده از مسیریاب‌های لیزری و نوری، که جدیدترین تکنولوژی‌های موقعیت یابی در حال حاضر می‌باشند، برای پیدا کردن مسیر و انتقال این اطلاعات به کامپیوتر محاسبه گر موشک، استفاده شده است.

مقایسه جنگنده کوثر با اف 35

سردار حاتمی در مورد شباهت های جنگنده کوثر با اف ۵ آمریکایی گفته بود: «تمام هواپیماهای جنگی دنیا شباهت‌هایی به همدیگر دارند. ممکن است هر هواپیمایی به هواپیمای دیگر شبیه باشد. قطعا در این پروژه هم ما به هواپیماهای موجود نگاه و از آنها استفاده کرده‌ایم ولی آنچه که وجود دارد تماما ساخت داخل و جزء فناوری‌های روز دنیاست.»

مقایسه جنگنده کوثر با اف 35

مشخصات جنگنده کوثر

خدمه: ۲

طول: ۱۴٫۴۵ متر

پهنای بال: ۸٫۱۳ متر – با موشک های نوک بال ۸٫۵۳ متر

ارتفاع: ۴٫۰۸ متر

مساحت بال: ۱۷٫۲۸ متر مربع

وزن خالی: ۴٬۳۴۹ کیلوگرم

وزن بارگیری: ۷٬۱۵۷ کیلوگرم

بیشینه وزن برخاست: ۹٬۳۱۲ کیلوگرم

پیشرانه: ۲ موتور توربوجت اوج (ساخته شده بر اساس موتور جی ۸۵)

قدرت موتور : ۳۵۰۰ پوند

قدرت موتور با پس سوز :۵۰۰۰ پوند

مقدورات :

حداکثر سرعت : ۱۷۰۰ کیلومتردر ساعت معادل ۱۰۶۰ مایل بر ساعت (۱.۶ ماخ)

برد اعلامی: ۱۱۰۰کیلومتر

شعاع عمل رزمی: (با ۲۰دقیقه دخیره سوخت): ۱۷۲کیلومتر با ۲ قبضه موشک فاطر (نمونه ایرانی سایدوایندر) به اضافه ۲۴۰۰کیلوگرم سلاح

برد عبوری : ۲۹۰۰ کیلومتر با سه مخزن سوخت خارجی

سقف پروازی: ۱۵٬۸۰۰ متر

نرخ اوج‌گیری: ۱۷۵ متر بر ثانیه

رادار: رادار گریفو (یک رادار ایتالیایی است، نمونه چینی و یا تولید داخلی شده آن مورد استفاده قرار گرفته است) با بردی معادل ۹۳ کیلومتر و توان درگیری با دو هدف همزمان را دارد.

توان حمل تسلیحات:

۷ جایگاه حمل سلاح شامل دو جایگاه زیر هر بال و یک زیر بدنه و یکی نوک هر بال با مجموع توان حمل۳۲۰۰ کیلوگرم انواع جنگ افزار

توپ:

۲ قبضه توپ ۲۰ میلیمتری در دماغه

تسلیحات:

تا ۱۲ بمب ۲۵۰کیلویی یا ۵ بمب ۴۵۰ کیلویی یا ۲ بمب ۹۰۰کیلویی و انواع راکت اندازها(مانند راکت انداز هایدرا و نمونه های ایرانی آن ) و بمب خوشه ای سیمرغ و تا چهار موشک هوا به هوای فاطر (سایدوایندر)

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳۱۰ نظر

ورود

  • مصطفی اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

    تا الان بیش از ۱۰ فروند f35 سقوط کرده
    ولی حتی یک فروند جنگنده کوثر هم سقوط نداشته است
    جنگنده F35 نمایشی است و توانایی رزم ندارد
    اگر کاربرد داشت همون طالبان رو شکست می‌داد

    • ییییی اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

      سطح تفکر رو نگاه خداییش خندت نمیگره
      ۱۰ تا آف ۳۵ سقوط کرده درست از بین چقدر ؟میشه بگی کل تعداد پرواز های کوثر(اف پنج بروزرسانی شده خخخخ) کلا تا حالا چندبار بود اصلا بیست بار سی بار تا حالا پرواز داشتن؟
      حالا اف ۳۵ می‌دونی به اکثرا کشورها فروخته شده و کلی پرواز داشته از زمان تولیدش تا الان بالای هزار بار در جهان پرواز داشته

      • محمد اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

        F35 درسته که یه جت با قیمت بالای برای اهداف تجاری و نه جنگی، وگرنه سری دیگه f خیلی بهتر از نسخه ۳۵ هست.

    • سالار اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

      سردار میگه روس‌ها اومدن گفتن شما تو تحریمها چطور پیشرفت کردید سردار به داداشات میگفتی به لطف شما سایتون کم نشه

    • رضا اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

      با همین خیال بافی ها خوش باش مقایسه جنگنده ی اف۳۵ با کوثر که تو بهترین حالت بازم کپی اف۵ که اونم ساخت خود آمریکا بوده !!! اف ۳۵ یه جنگنده ی نمایشیه!!! پس ترکیه و نروژ و انگلیس و آلمان و استرالیا و اسراییل و فرانسه و ایتالیا واستونی و لهستان و عربستان و عمارات وکشورهای دیگه ایی که توصف تحویل سفارش هستن همه واسه نمایش این جنگنده رو میخوان!!؟؟ یا ایران که اف ۱۴ رو خرید و تو جنگ با عراق معلوم شد جنگنده ی غربی چی هست و چی میکنه واسه نمایش خریده بود !!؟؟ ساقی تو عوض کنی بهتره

    • ایرانی اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

      برادر به یک روانپزشک مراجعه کن حتماً

    • Saeed اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

      شرمنده ولی خیلی …

  • دانیال اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

    آمریکا جرأت درگیری با ایران رو نداره
    همین یعنی توان ایران
    ۴۵ ساله گفتیم مرگ بر آمریکا
    ولی این قدر از اسم ایران می ترسه که حتی یک گلوله هم این طرف شلیک نداشته

    • فراز اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

      با استدلال تو ایران هم از اسرائیل می‌ترسه که چندین ساله میگه اسراییل رو نابود خواهیم کرد ولی یه گلوله هم نتوانسته بهش شلیک کنه!

      • آرش اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

        🤣🤣🤣 بد قهوه ای شد اینها خودسون هم میدونن منتهی بنز های توی پارکینگ هاشون اجازه ابرازش نمیده چون میدونن جیره هاشون قطع میشه

      • ایرانی ام اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

        ما داریم تاوان زندگی با این …را میدیم
        از هواپیمای اوایل دهه ۶۰ میلادی کپی کردن بعد از قابلیت‌هایی میگن که تا کنون کسی ندیده
        شما از پراید کره کپی زدین بدنه شده مثل حلب روغن
        متاسفانه توهم توطئه و دشمن پنداری و دستاوردهای نظام مارو بیچاره کرده

      • نیما اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

        مطمینی که تاحالا گلوله ننداخته درسته،موشکبارونش کرد ایران ،،،اسرائیل روبه فناست اونم از داخل وبا مردم خودش نابود میشه،اسرائل نتونست دوتامنطقه کوچیک جنوب لبنان و غزه فلسطین رابگیره به لطف حمایت موشکی ایران از لبنان و فلسطین،خواب بودی فراز جان جنگ سی و سه روزه اسرائیل با حزب‌الله لبنان شکست خورد و توجنگ بیست و دوروزه بافلسطینیها هم به خاک مالیده شد فقط روزی صدتا موشک نیم متری کوچیک کار اسرائیل رابه قبول آتش بس رسوند و کل شروط لبنانی‌هاراقبول کرد،،بخوابی جنگ بعدی اسرائیل محوشده که بخواهی واسش گریه کنی یاخنده،،،بیدارباش وباهوش

        • سندرز اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

          خب اگه بخوای اونطوری هم حساب کنی اسرائیل قبلا به پارچین و کرمانشاه حمله کرده ، همون موقع که سردار تون میگفت : رعد و برق اومده ‌. |||| شما ها معمولا برای هر حاکمیتی که مخالف شما باشه همین طوری نسخه می پیچی آل سعود ، آمریکا ، انگلستان ، فرلنسه…. اونا هر موقع اراده کنن اون ۲ تا مناطق رو تصرف میکنن همونطور که اراده کردند و علی رغم تهدیدات هر چند هفته یه بار نیروی های نیابتی وابسته به سپاه رو به … . الان تو ۲ جنگ شکست خورده نشون دهنده تمام شدن و نابودی شون هست ؟؟ اینطوری بخوای حساب کنی خود نیروی دریایی ایران هم طی عملیات آخوندک شکست خورد پس نتیجه بگیریم پرونده نیروی دریایی ایران بسته شد؟؟؟؟
          میبینی با همین سطح استدلال های رائفی پوری چنین نتیجه گیری های مزخرفی میگیرن ؛ میتونید از همین حالا تو این توهم باشید کشوری که بیش از ۹۰ کلاهک اتمی داره از صفحه روزگار محو میشه جوجه ارزشی باهوش 😂

    • ییییی اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

      عه پس چین هم تا حالا به تایوان حمله نکرده یعنی دلیل ناتوانی چین ؟ یعنی چین مثل سگ از تایوان می‌ترسه چون حمله نکرده
      مگه کشوری که با کشور دیگری خصومت داره حتما باید بهش حمله کنه
      عجب استدلال هایی دارن بعضی ها

    • حسین اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

      سلام پس چرا ادامه ساخت ندادید چند عدد ساخته شد
      محدود و اگر چنین توانای واقعا داریم چرا دونبال خرید جنگنده از روسیه سخو۳۵ یا جنگندهای چینی هستید که
      حتی اونها هم از دادن جنگنده آشغال خود خوداری میکنند العان چند وقت هست قرار روسیه جنگنده بده هی هم تبلیغات میکنند تو بوق وشیپور میکنند قبل از اینکه یک دونه گرفته باشند وهمین کارها باعث میشود تاکشورهای که دوست ندارن ما صاحب جنگنده باشیم به روسیه فشار بیارن که خوداری کند
      به نظر خوب هست تحویل بگیرید چراغ خاموش بعد با خیال راحت دیگر کشوری هم مزاحمت نمیکند این رفتار
      تو بوق و شیپور کردن قبل از تحویل جزء خراب شدن کار هیچ فایده ای ندارد مثل پهپاد ها که متاسفانه انقعدر تو بوق کردن که در تحریم ها مشکل ساز شدند در تمام حوضه ها العان هم اف۵ رو مجبور نباشیم منتاژ کنیم
      یا کپی کنیم که فقط بدرد آموزش دادن خلبان هم چه ارز کنم نمیخوره در زمانی که دنیا پیشرفت کرده دیگر کسی هزینه این نوع تسلیحات نمیکنند

    • رهگذر اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

      نیازی به گلوله پرتاب کردن نداشت
      شما یه سرچ کن بی ارزش ترین پول دنیا ببین پول کدوم کشور میاد بعد میفهمی جنگ همیشه این نیست که به سمت کشوری تیر پرتاب کنن
      وقتی ارزش پول ملی یه کشور ۹۰میلیون نفری از پول قبایل آفریقایی که برگ به خودشون میبندن کمتره یعنی شما خیلی وقته این جنگ و باختی فقط نمیخوای قبول کنی

    • مجید اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

      چاقو دسته ی خودش رو نمیبره… توهم قدرت نزن… اینا امنیت چهارتا مدرسه دخترونه رو نمیتونن تامین کنن از چی حرف میزنی؟؟ چهل ساله داری میگی مرگ بر امریکا چون قدرتی بیشتر ازین نداری… از دشمنی کردن فقط مرده باد رو بلدید

    • عیسی اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

      سگ هم زیادواق واق میکنه

  • یه بدبخت اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

    نه اصلا خنده دار نیست، ترسناکه، خیلی خیلی ترسناکه…

    • رهگذر اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

      موافقم
      شنیدن بعضی حرفها از بعضی کسان خنده نداره گریه داره
      یه مقاله چند وقت پیش دیدم که ژاپنی ها پیکان رو با لندکروز مقایسه کرده بودن و اصلا باور نمیکردن چطور ما پیکان به این خوبی تولید کردیم باور کن خودم دیدم 😐

  • هادی اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

    قیافه دو تا هواپیما خودشون با آدم حرف میزنند که چند مرده حلاج ن… تعریف زیادی لازم نیست.
    از نظر شما آمریکا خیلی وقته رو به افوله

  • رهام اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

    بزرگترین مشکل ما فقط دروغ گفتنه

  • فراز اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

    سردار زودتر حرفاتو تموم کن میخام پیک نیکو خاموش کنم!خخخخخ

    • ایرانی اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

      اومدم جواب بنویسم برای این کم عقل ها دیدم فراز جان لب مطلب رو بیان کردی و ختم کلام
      البته از فضا ممکنه کپی ناقص جنگنده آمریکایی از بهترین جنگنده بروزش بهتر دیده بشه
      جنس ناب خاصیتش همینه

  • محسن اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

    قشنگ معلومه از آینده اومده. یاد جنگ ستارگان افتادم لوکوموتیو داره تو همه زمینه ها میتازد

  • حسین اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

    سلام پس چرا ادامه ساخت ندادید چند عدد ساخته شد
    محدود و اگر چنین توانای واقعا داریم چرا دونبال خرید جنگنده از روسیه سخو۳۵ یا جنگندهای چینی هستید که
    حتی اونها هم از دادن جنگنده آشغال خود خوداری میکنند العان چند وقت هست قرار روسیه جنگنده بده هی هم تبلیغات میکنند تو بوق وشیپور میکنند قبل از اینکه یک دونه گرفته باشند وهمین کارها باعث میشود تاکشورهای که دوست ندارن ما صاحب جنگنده باشیم به روسیه فشار بیارن که خوداری کند
    به نظر خوب هست تحویل بگیرید چراغ خاموش بعد با خیال راحت دیگر کشوری هم مزاحمت نمیکند این رفتار
    تو بوق و شیپور کردن قبل از تحویل جزء خراب شدن کار هیچ فایده ای ندارد مثل پهپاد ها که متاسفانه انقعدر تو بوق کردن که در تحریم ها مشکل ساز شدند در تمام حوضه ها العان هم اف۵ رو مجبور نباشیم منتاژ کنیم
    یا کپی کنیم که فقط بدرد آموزش دادن خلبان هم چه ارز کنم نمیخوره در زمانی که دنیا پیشرفت کرده دیگر کسی هزینه این نوع تسلیحات نمیکنند

  • مهدی اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

    یک پایه ی سیاست دروغ هسته وقتی دروغ از حد بگذرد نه تنها مفید نیسته بلکه خیلی هم ضرر داره دقت کنید ایرانی باهوشتراز این حرفها هسته هرچیزی را باورنمی کند

  • رهگذر اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

    این که یکی بیاد کامنت بزاره ده تا f35 سقوط کرده مهم نیست این بنده خدا اطلاعاتش در حد شنیده ها از صدا و سیماست چیزی که جالبه اینه که این سردار که احتمالا خودش خلبان هم بوده این حرف ها رو میزنه
    امیر شما که خودت میدونی کوثر چیه!
    همون آف پنج های از رده خارج نسل سه که بروزرسانی نصفه نیمه ای که حتی نمیشه گفت کاربردیه شدن همون هم به تعداد انگشتان دست نیست و سالی یک فروند هم به زور بروزرسانی میشه آقا خدایش زشته این حرفها رو نزنید
    شما می‌تونستی بگی ما با این که تحریم بودیم با همه سختی ها تونستیم f5 هامون و سرپا نگه داریم و حتی بروزرسانی کنیم که صد درصد دست مریزاد هم داره ما درک می‌کنیم که حتی همین هم کار بزرگیه برای کشوری مثل ما
    ولی دیگه اغراق های غیر واقعی بهش اضافه نکنید که ارزش کار رو زیر سوال ببره
    F35 جزو بهترین پرنده های دنیاست واقعیت اینه که در حال حاظر ما در حد و اندازه اش نیستم نباید هم انتظاری باشه سالها تحریم بودیم حالا این سوخو ۳۵ ها بیاد یکم!!! اوضاع بهتر میشه ولی در حال حاظر با فانتوم و تام کت های ۵۰_۶۰ سال پیش شاخ و شونه کشیدن بی‌معنیه

  • مهدی ایران🇮🇷 اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

    وات دِ فاز ….
    برابری با اف۳۵!!!!

  • اهورا اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

    یعنی یه همچین …شده امیر سرتیپ خدایا خودت ببین ما مردم با چه …سروکار داریم

  • جباد اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    مس اینه بگی سمند از فورد بهتره😁😁

  • ایران اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    دشمنان جالبه. تمام بچه ها و آقا زاده خانم زاده تو کشور دشمنان دارن زندکی میکنن. پول ملت بدبخت تو بانک دشمنان سپرده شده. شاید دشمن ملت ایرانی باشن ولی حقیقتا دشمن شما جماعت لشکری و کشوری نیستن

  • محمد چوپانی از گرگان اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    شمایی که میگی کوثر کپی شده یا به توان رزمی کشورت میخندی امثال شماها در مورد عملیات مرصاد مطالعه کن بعد خخخخخخخ کن تو جنگ همه دنیا به صدام کمک میکردند اما ایران رفت اولین پهپاد بنام مهاجر ساخت مطالعه کن بعد زر بزن

  • حمید اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    عجب، چه حرفهایی میزنه این سردار، یعنی بیسواد ترین آدم هم اینو قبول نمیکنه، مثل اینه که بگیم تفنگ سر پر رو تبدیل کردیم به کلاشینکف.

  • بنده خدا اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    توهین به شعور ملتی کار هر روزتان شده خدا عالم است دیر نیست زمانی که از کرده خود پشیمان شوید گیتهای کرونا یاب هم نمونه خارجی ن اشت ون دارد

  • احمد اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    نمیدونم چرا یاد دستگاه کرونا یاب مستعان ۱۱۰ افتادم 🖐️🖐️🖐️و من الله التوفیق

    • پاسخ اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

      و من هم با شنیدن اسم f35 نمیدونم چرا یاد Rq170 و گلوبال هاوک افتادم

      • حمزه اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

        چون تو یه عرزشی هستی

      • سندرز اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

        چون اونقدر بیست و سی دیدی که پهپاد رو با جنگنده قیاس میکنی ؛ ولی با کوثر رو با قاطر ۳۱۳ ، هواپیمای فائز قیاس می کنیم

  • حسین اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    هر چه دروغ بزرگتر باشه باورپذیریش برای نادانان راحت تر و قابل قبول تر خواهد بود،اختراع دستگاه تشخیص کرونا توسط وزارت دفاع هنوز یادمون نرفته و ……

  • رضا اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    واقعاً متأسفم روزیاتو
    این حد از خود تحقیری و خودزنی رو تو یک صفحه یکجا ندیده بودم
    به جای اینکه تشویق داشته باشید بنویسیدآفرین برای ساخت جنگنده های جدید کوثر شروع خوبی است غرغر و سر و صدا دارید؟
    خودتون چه خاصیتی برای کشور دارید؟ ضرر هم دارید وقتی که میخواید اعتماد به نفس و امید های دانشمندان نظامی رو بکشید
    محض یاد آوری حتی ابر قدرت نظامی جهان روسیه از ما تسلیحات می‌خرد

    • شهروند اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

      ببینید این خود تحقیری نیست باید واقعیت هارو قبول کرد حالا شما دوست دارین واقعیت هارو نبینی . استدلال شما آدم رو یاد سریال برره میندازه
      بیچاره کیانوش.حالا شما از چی دفاع میکنی از دانشمندان داخلی ایرانی !به چه قیمتی؟ حرف از اعتماد بنفس زدی اگه کارگری جرات داری برو تو یه مغازه و چنتا جنس بدون اینکه نگران باشی پول تو کارتت کم نیاد خرید کنی بعد از اعتماد بنفس و اقتدار حرف بزن برادر جان .ما ملتی هستیم با اینهمه سرمایه و نعمت خدا دادی که افتاده دست یک عده آدم بی لیاقت که یه پرنده از رده خارج شده رو رنگش کردن و با کمال پرروی هم بهش افتخار میکنن اخه برادر جان این کجاش افتخاره یه سر به فکرو ذهن خودت بزن ببین چیکارت کردن که اینو برای خودت و کشورت افتخار میبینی

      • رضا اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

        چرا شر و ور نوشتی؟
        جنگنده کوثر ساخت خود ایران است و خط تولید دارد
        رادارش هم ۸ برابر از F5 بهتر است
        فاصله تشخیص هدف از ۱۰ کیلومتر به ۹۷ کیلومتر رسیده است

  • ستار اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    آخه …مگه چندتا جنگنده کوثرساخته‌ شده که بخواد سقوط کنه،اصلا پرواز نمیکنه‌ که بخواد سقوط کنه🤣🤣🤣🤣
    نمیدونم خجالت نمی‌کشید جن‌ گن ده‌ی کوثرو‌ با f35 مقایسه میکنید،واقعا خندتون‌ نمیگیره؟

  • Amir اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    جالب اینه جفتش برای آمریکاس
    درضمن برداشتید یه جنگنده نسل بمب افکن رو با یه نسل ۵ چند منظوره مقایسه میکنید ؟؟ 😑
    مثل قیاس دوچرخه با ماشینه

  • محمد مهران نیری اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    باید بر بازوان پرتوان متخصصین و نخبه های کشورمان بوسه زد واقعا باعث غرور و افتخارند خداوند آنهارادحفظ کند

  • شبخوش اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    اینقدر بعضی‌ها فیلمهای هالیوودی دیدن خیال کردن مثلاً تام کروز مثل توفیلمش میادو بوشهر را میزنه وراحت الفرار،،،آمریکایکباراومدباهواپیماوهلی کوپتر توصحرای طبس که به فنا رفتن وهمشون سوختن،،دیگه جرأت حمله مستقیم نداره،،ظریف میگفت بایک دکمه ایران را نابود میکنه ولی ایران باسیزده موشک عین الاسد پایگاه اولشون تو اطراف ایران رازد ودویست نفربه قول ترامپ ضربه مغزی شدن ولی خون ازدماغشون نیومد،،وآمریکای دارای اف سی و پنج وبمب اتم هیچ غلطی نکرد الان که دیگه همه کشورها میزنن تو سرش اینقدر خدازده شده که سوریه وعراق بچه هاشون باترقه سربازان آمریکایی رامیترسونن،شده تفریحشون،،کمترفیلم نگاه کنید یاتوفضای مجازی خیلی واسه آمریکا خودتون به درودیوار نزنید طبل توخالیه،،،،روزی میگفتن ایران نمیتونه آفتابه لگن بسازه الان میگن چرا ایران به روسیه موشک وپهپادی میده که قابل ردیابی نیست ماهم میخواهیم

    • حمید اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

      جریان طبس حمله نبود عزیز اون ی عملیات کماندویی برای نجات گروگانهای سفارت آمریکا در تهران بود.
      الان زیر دریایی اتمی امریکا تو خلیج فارسه با این جنگده بومی تف چسبون جدید بروید نابودش کنید.
      من نمیدونم این کسانی که بیسواد هستند تو وزارت دفاع چکار میکنند؟
      یه نگاه به جنگ روسیه و اکراین بنداز ببین چقدر با جنگهای قدیم فرق داره که روسیه رو لوله کردند .

  • علی تورک اوغلو اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    هر کس این دو را با هم مقایسه بکنه …بیش نیست

  • ر اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    آخه مگه ژیان رو با بنز مقایسه میکنن. که حالا شما دارید انجام میدید. وقتی که هنوز یه ماشین درست حسابی نتونستن درست کنن

  • ولی اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    دستشون درد نکنه
    اما از مسئولین عزیزمون که انقدر فعال هستند و خود کفا کردن کشور رو در ضمینه ساخت جنگنده های نوین و هواپیماهای ۷۲ نفره و بقیه ابزار پیشرفته جنگی …. خواستارم پراید رو هم بعد۳۵ سال به خود کفایی برسونن . رفتم سنسور اکسیژن پراید بخرم میگه اصلیش

  • داوود اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    مرگ بر منافقین و صهیونیست ها

  • صالح اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    دوستان جنگنده کوثر برای مقابله با بالگرد ها و انهدام تا هاست
    جنگنده های اصلی هوایی ایران اسکادران های سوخو ۳۵ و MIG29 است سوخو ۳۵ هم بزودی به ناوگان هوایی ایران اضافه خواهد شد
    ایران میراژ و F14 تامکت و بمب افکن F4 فانتوم ۲ رو هم دارد

    • ایرانی اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

      سوخو که هنوز کبوتر روی هواست ، هر موقع رسید ، اونوقت حساب و کتابش را میشه کرد ، متاسفانه میراژ ها به دلیل عدم پشتیبانی عملیاتی نیستند و هواپیما های دیگه متاسفانه قادر به کاری در مقابل هواپیما های بروز نخواهند بود
      این به معنای کتمان زحمات ، فداکاری ها و جانفشانی های تمام عوامل از خلبان تا فنی نیست همین سرپا نگهداشتن این هواپیما ها خودش بزرگترین و با ارزشترین کار هست ، اما کتمان حقیقت و قیاس مع الفارق را یا کسی می‌کنه که عقل درستی ندارد یا منافقه
      حقیقت و درک اون باعث میشه رویکرد ها به سمت درست باشه

  • احمد اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    مقایسه پراید وانت با فورد f150

  • صادق اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    پالانی ها و آلمان نازی و شوروی و….. هم بهترین هواپیما ها رو داشتند ولی نابود گشتند
    جنگ های آینده هم با تانک و جنگنده نیست
    فقط جنگ افزار هسته ای

  • حسين اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    بس است جمع کنید این مطلب رو
    نیروی اصلی ما فقط توکل و اعتقاد است نه لشکر و جنگ افزار

  • سجاد اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    این بحث ها بیهوده و مسخره است

  • عیسی اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲

    حتماپرایدوهم بابنز

  • علی اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

    خدا قوت دست مریزا.ولی دیگر اغراق نفرمایید.اگر گوثر شما هم رده اف۳۵ باشد چه لزومی و اصراری برای خرید سوخو۳۵ روسیه داشتید اونم با هزار ادعا و اطوار روسیه.

  • محمود اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

    رفتن چند کیلو رنگ روغنی با یه پیستوله گرفتن ، اف ۵ از رده خارج شده آمریکا رو تغییر رنگ دادن حالا هم ….خخخخخ
    خدا وکیلی یه مجوز تغییر رنگ گرفتن این قدر هارت و پورت داره؟

  • اان ام یکایی ها جاسوسهای صنعتی شوت رو فرستادن تا راز ساخت این ابر جنگنده رو پیدا کنند اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

    الان امریکایی ها و استکبار حهانی جاسوسهاشون رو مفزستن تا راز ساخت این ابر جنگده رو کشف کنند

  • مکرر اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

    شما واقعا اسکلین یا فکر میکنیم بقیه اسکلن؟

  • مرتضی اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

    خاک تو سر عقب مانده تون ، این بیشتر شبیه جک هستش البته شماها آبروی هرچه انسان رو بردید ،و مزحکه خاص و عام هستید ، جنگنده اف ۳۵ آمریکا توی دنیا رغیب ندارن و صاحب علم و دانش تمام نشدنی ست اونوقت شماها اومدید از هواپیمای ۵۰سال پیش آمریکا کپی برداری و آخرش هم سقوط

  • ساندیس با عصاره پایتون اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

    سوال بسیار مهم اینجاست که آیا روی این جنگنده کوثر “پایتون” هم نصب میشه؟
    الان دنیا، دنیای پایتون است، شما یه پایتون داشته باشی جلوی یک اسکادران از f35 و f22 میتوانی بایستی، خدا آن روز را نیارد که برای پایتونتون آپدیت هم بیاید چرا که دیگه هیچ کشوری جلودارتان نخواهد بود، بسم ربک الپایتون، یا پایتون.

  • A اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

    بحث بی فایده ای است بهتر نیست اصلاً این صفحه رو حذف کنید؟ هرچی منافقی ریخته اینجا

    • سندرز اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

      چون ادعای صد من یه غاز به سخره گرفته شد ، باس این صفحه بسته شه 🤭

  • دانیال اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

    جنگنده کوثر برای انهدام تانک ها و زدن‌ هلی کوپتر ها جنگنده کارآمد و خوبی است

  • مصطفی اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

    سلاح اصلی ما ایمان و اعتقاد هستش نه جنگ افزار

  • علی اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

    مرگ بر آمریکا مرگ بر منافق مرگ بر رژیم باکو
    مرگ بر صهیونیست
    ان شاء الله پیروزی یمن و فلسطینی ها و ارمنی ها و حزب الله لبنان و روسیه رو شاهد باشیم

  • حق اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

    روزیاتو لعنت به سایتت
    آخرین پیامی است که می‌فرستم
    اومدی خبر جنگنده کوثر رو پخش زدی و مقاله با این همه تعریف
    بعد حداقل نصف کامنت ها ضد ایرانی است و توسط منافقان ارسال شده!!!
    این چه وضع سایتتون هستش؟

  • رضا اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

    سلام

  • رضا اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

    بردگی اجباری نکبت (سربازی) کی حذف می‌شود؟
    این مصیبت رو که رضا پالان آورد به چه درد کشور می‌خورد؟

  • رضا اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

    سلام
    ان شاء الله هرچه زودتر این نکبت نحس بردگی اجباری (سربازی) حذف شود

  • رضا اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

    سلام
    بسیار عالی
    ان شاء الله فقط هرچه زودتر این نکبت نحس بردگی اجباری (سربازی) که رضا پالان آورد حذف شود
    چرا باید ۲ سال عمر جوانان حرام و زهر مار گردد؟

  • رضا اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

    بردگی اجباری (سربازی) که رضا پالانی آورد باعث خرد شدن و از بین رفتن عزت نفس بسیاری مردم است
    حذفش کنید
    جوان دور محیط زجر آور کثیف زندانی باشه و فقط بدود و مثل ماکت و مجسمه به مدت چند ساعت وایسه و جلوی دستشویی های کثیف رو طی بزند و فحش و ناسزا بشنود و آخر هم شب حتی نتونه از استرس خواب درست و حسابی داشته باشه این بردگی اجباری به چه درد کشور می‌خورد؟