نوع چربی بدن تان درباره سلامت تان چه می گوید؟

نوع چربی بدن تان درباره سلامت تان چه می گوید؟

گرچه ما اغلب به چربی به چشم چیزی ناخوشایند نگاه می کنیم، اما نقش بسیار مهمی در بدن ما دارد. بافت های چربی نه تنها از خود هورمون هایی آزاد می کنند که سوخت و ساز و اشتها را تنظیم می کنند، بلکه تأثیر حیرت انگیزی نیز بر حساسیت انسولینی بدن دارند. با این حال، دریافت بیش از اندازه ی کالری می تواند منجر به گسترش و تکثیر سلول های چربی شود، امری که التهابات بدنی مزمن و مختل شدن سوخت و ساز بدن را به دنبال خواهد داشت.

چرا چربی بدن، سالم محسوب می شود؟

علیرغم حضور ناخوانده اش در نواحی مشکل سازی همچون شکم و ران ها، چربی برای عملکرد بدن بسیار ضروری است. بافت های چربی حاوی سلول های ایمنی ای هستند که التهابات بدنی را تحت تأثیر قرار می دهند، هم به شکل تسکین دهنده و هم به شکل آغازگر.

چربی شکمی

چربی بدن

چربی شکمی یکی از شایع ترین انواع چربی بدنی است که به آن چربی احشایی گفته می شود. این نوع چربی داخلی است و اندام های حیاتی درون بدن را احاطه می کند. چربی شکمی زمانی ظاهر می شود که بیش از اندازه کالری دریافت کنیم و به اندازه ی کافی ورزش نکنیم.

این نوع چربی می تواند نشان دهنده ی پایین بودن سرعت سوخت و ساز بدن یا بر هم خوردن تعادل هورمونی باشد. در زنان با بالا رفتن سن احتمال ایجاد چربی شکمی بیشتر می شود، حتی اگر وزن اضافه نکنند. بعد از یائسگی، عضلات تحلیل می روند و چربی های بدن بیشتر می شوند، امری که ممکن است منجر به انباشت چربی در حوالی ناحیه ی شکم شود.

چربی بازو

چربی بدن

در زنان ظاهر شدن مقادیر نامتناسبی چربی در بازوها، ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی باشد. برای مثال، اگر هر نوع داروی هورمونی مصرف می کنید که سطح هورمون هایتان را تغییر می دهد، ممکن است با تجمع چربی در بازوهایت خود مواجه شوید.

احتمال انباشت چربی در بازوها در زنان بیشتر از مردان است. برای مثال، بالا رفتن وزن در قسمت بازوها در میان زنان یائسه شده بسیار شایع است که دلیل آن کاهش سطح هورمون تستوسترون پس از یائسگی است.

چربی باسن و پهلوها

چربی بدن

پهلوها و باسن یکی از مراکز انباشت چربی در بدن، به ویژه در زنان است. و همین نوع چربی است که «دستگیره های عشق» را می سازد. علت اصلی آن احتمالاً ارثی و همینطور مصرف زیاد گلوتن و شیر است. و البته نداشتن تحرک فیزیکی هم می تواند در افزایش انباشت چربی در این ناحیه نقش داشته باشد. علاوه بر این، افزایش چربی این نواحی در میان افرادی که داروهای استروژنی (مانند قرص های ضد بارداری) مصرف می کنند، امری شایع است.

چربی کمر

چربی بدن

رژیم های غذایی کم پروتئین اغلب عامل اصلی تجمع چربی در این ناحیه هستند. مصرف منظم مواد غذایی فرآوری شده، کربوهیدرات های تصفیه شده و نوشیدنی های قند دار و همینطور نداشتن تحرک بدنی می تواند منجر به انباشت بیش از اندازه ی چربی در قسمت کمر شود. این نوع چربی تنها در میان زنان شایع نیست و در مردان هم به وفور دیده می شود.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود