کشف یک نقاشی ۲ هزار ساله از غذایی که «جد پیتزای ایتالیایی» است

کشف یک نقاشی ۲ هزار ساله از غذایی که «جد پیتزای ایتالیایی» است

چه دستپخت رستورانی معروف باشد و چه در خانه درست شده باشد، پیتزا بدون شک یکی از محبوب ترین غذاهای میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا است. حالا دانشمندان معتقدند دیوارنگاره ای در ایتالیا یافته اند که در آن «جد پیتزای ایتالیایی» به تصویر کشیده است.

این نقاشی بر روی دیوار خانه ای در شهر باستانی پمپئی کشف شده است که یکی از شهرهای امپراتوری روم باستان بود و نزدیک به ۲ هزار سال قبل به دنبال فوران آتشفشان کوه وزوو از میان رفت.

کارشناسان این محوطه ی باستانی می گویند چیزی که بر روی دیوار این خانه ی باستانی پمپئی ترسیم شده، ممکن است نیای دور پیتزای امروزی باشد.

پمپئی با شهر ناپل که آن را خاستگاه پیتزا می دانند، تنها ۲۲ کیلومتر فاصله دارد.

این نقاشی ۲ هزار ساله در وسط یک دیوار نیمه فروریخته، در حین حفاری های اخیر در این محوطه ی باستانی کشف شده است.

این نقاشی یک سینی نقره ای را نشان می دهد که درون آن یک نان گرد و تخت به همراه میوه های تازه و خشک مانند انار و خرما و یک جام مملوء از شراب قرمز وجود دارد.

تصور می شود این دیوارنگاره به هدایایی اشاره داشته باشد که بر اساس سنتی یونانی از سوی میزان به مهمان پیشکش می شد. این سنت که قدمت آن به قرون سوم تا اول پیش از میلاد مسیح بازمی گردد، در آثار نویسندگان روم باستان از جمله فیلوستراتوس و ویرژیل از آن صحبت شده است.

به گفته ی مدیر محوطه باستانی شهر پمپئی، گابریل زوختریگل، دیوارنگاره ی تازه کشف شده تضاد میان غذای ساده و محقرانه ی روستاییان و روحانیون با تجمل سینه های نقره ای را به تصویر می کشد.

او همچنین گفت: «و چطور می توانیم به این فکر نکنیم که پیتزا هم به عنوان یک غذای فقیرانه در جنوب ایتالیا متولد شد اما حالا دنیا را درنوردیده و در رستوران های ستاره دار هم سرو می شود؟»

در این حفاری های جدید آتریوم یک خانه کشف شد که یک ساختمان فرعی به همراه یک نانوایی هم در آن وجود داشت.

به گفته ی کارشناسان این محوطه ی باستانی، طی هفته های گذشته در نزدیکی تنور این نانوایی اسکلت های ۳ قربانی یافت شده است.

آتشفشان کوه وزوو در سال ۷۹ پس از میلاد مسیح فوران کرد، حادثه ای که طی آن شهرهای پمپئی، اوپلونتیس و استابیا زیر خاکستر و پاره سنگ و شهر هرکولانیوم نیز زیر گلرود دفن شدند.

کوه وزوو که در کرانه ی غربی ایتالیا واقع شده، تنها آتشفشان فعال قاره اروپا است و آن را یکی از خطرناک ترین آتشفشان های دنیا می دانند.

بعد از رسیدن موج حرارت ۵۰۰ درجه سانتیگرادی ناشی از فوران آتشفشان به این شهرها تمامی اهالی آن ها جان خود را از دست دادند.

جریان های آتشفشانی مجموعه ای از گاز داغ و مواد آتشفشانی هستند که با سرعتی بالا از یک آتشفشان فوران کرده به پایین می روند.

این جریان های آتشفشانی از مواد مذاب خطرناک ترند چرا که با سرعت بیشتری، در حدود ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کنند و دمایی در حدود هزار درجه ی سانتیگراد دارند.

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود