سفر رهبر شیعیان نیجریه به ایران؛ شیخ زکزاکی کیست؟ + ویدئو

سفر رهبر شیعیان نیجریه به ایران؛ شیخ زکزاکی کیست؟ + ویدئو

شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه در دومین سفر خارجی خود پس از پایان حصر خانگی اش، صبح امروز چهارشنبه ۱۹ مهر ماه به همراه همسر خود وارد تهران شد. گفته می‌شود وی و همسرش برای ادامه ی روند درمانی خود به ایران سفر کرده‌اند. حضور در حرم امام راحل، دیدار با شخصیت‌ها و مقامات نظام و سفر به مشهد مقدس از برنامه‌های سفر او است. همچنین طبق اعلام دانشگاه تهران قرار است یک مدرک دکترای افتخاری «مطالعات جهان: صلح و حل منازعه» نیز در مراسمی رسمی در این دانشگاه به شیخ زکزاکی اعطا شود.

جمعی از مردم نیز با در دست داشتن دستنوشته هایی در حمایت از شیخ زکزاکی و همچنین پرچم فسطین برای استقبال از وی در فرودگاه امام خمینی (ره) حاضر شدند. شیخ زکزاکی در بدو ورود به فرودگاه گفت: «خیلی خوشحالم که می‌بینم این چنین جمعیتی از جریان مقاومت حمایت می‌کند و در اینجا حضور پیدا کرده‌ اند. چیزی جز تشکر برای گفتن ندارم. ان‌شاءالله جمهوری اسلامی زمینه‌ی ظهور امام زمان را فراهم می‌سازد.»

شیخ زکزاکی کیست؟

ابراهیم یعقوب زکزاکی معروف به شیخ زکزاکی، روحانی شیعه و رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه،  همزمان با انقلاب اسلامی در ایران، تبلیغ دینی در نیجریه را با جذب ده‌ها نفر آغاز کرد و به گفته ی خودش تعداد پیروان اهل بیت (ع) در نیجریه، در دهه ی ۱۳۹۰ شمسی، با تلاش‌های وی به میلیون‌ها تَن رسیده است.

او متولد سال ۱۹۵۳ در نیجریه است.

در سال ۱۹۷۹ در رشته اقتصاد از دانشگاه احمدو بلوی نیجریه لیسانس گرفت. پیش از دانشگاه ۲ سال در مدرسه استانی عربی و ۴ سال در مدرسه ی معروف مطالعات عربی در شهر کانوی نیجریه درس خوانده بود. او آموزش اولیه ی اسلامی-قرآنی را نزد علمای مختلف در حوزه‌ های شهر زاریای نیجریه به پایان رسانده بود.

شیخ زکزاکی کیست

شیخ زکزاکی کیست

زکزاکی از بدو ورود به دانشگاه فعالیت سیاسی را آغاز کرد و در انجمن دانشجویان مسلمان نیجریه در دانشگاه احمدو بلوی نیجریه مشغول کار شد. چیزی به پایان دوران دانشجویی‌اش نمانده بود که در ایران انقلاب شد. همزمان جنبش اسلامی نیجریه هم که تحت تأثیر امام خمینی (ره) بود، شکل گرفت. زکزاکی به همراه ۳۰ تن از اعضای انجمن دانشجویان مسلمان نیجریه در سال ۱۹۸۰ به ایران سفر و شخصاً با امام خمینی (ره) دیدار کرد.

سهیلا زکزاکی، دختر شیخ زکزاکی در سال ۹۵ در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس درباره ی این دیدار گفت: «پدرم در ابتدا مذهب سنی مالکی را به شکل خانوادگی پیروی می‌کردند، اما در اثر همین دیدارها و گوش دادن به سخنرانی‌های امام خمینی(ره) به مذهب شیعه گرویدند و به پیشنهاد امام خمینی(ره) فعالیت‌ خود را برای شکل دادن به فعالیت‌های شیعیان و تغییر مذهب افراد مختلف در کشور نیجریه آغاز کردند و با پخش سخنان ضبط شده ی امام خمینی (ره) صحبت های ایشان را به نیجریه انتقال دادند.»

شیخ زکزاکی کیست

شیخ زکزاکی کیست

زکزاکی از چهره‌های اصلی اعتراضات سراسری دانشجویان در نیجریه بود که می‌خواستند قوانین شرع در بازبینی قانون اساسی این کشور لحاظ شود. فعالیت زکزاکی در دوران دانشجویی به دانشگاه محدود بود، اما بعد از فارغ‌التحصیلی به شهرها و روستاها گسترش یافت.

تبلیغ اسلام و مذهب شیعه و تشکیلاتی‌تر شدن این فعالیت ها سبب شد شیخ زکزاکی بارها به اتهام ایجاد فتنه و اخلال در نظم عمومی به زندان افتد. او در همه ی حکومت‌های نیجریه از اوباسناجو و شاجاری و بوهاری گرفته تا بابانگیدا و آباچا شیخ زکزاکی به حبس رفته و روی هم رفته ۹ سال را در زندان سپری کرد.

همچنین طی سالیان در جریان حملات متعدد نیروهای حکومت نیجریه به شیخ زکزاکی، خانواده و طرفدارانش، هزاران نفر از جمله ۶ فرزند وی جان خود را از دست دادند.

شیخ زکزاکی کیست

این روحانی شیعه، همسر و یکی از فرزندانشان در سال ۲۰۱۵ در جریان حمله ی ارتش و نیروهای پلیس نیجریه به منزل وی و حسینیه ی شهر زاریای نیجریه که در آن مراسم اربعین حسینی برگزار شده بود، بازداشت شدند.

در این حمله حدود ۲ هزار نفر از شیعیان نیجریه که ۳ نفر از آن ها فرزندان شیخ زکزاکی بودند، کشته شدند و ۳ تن دیگر از فرزندان شیخ زکزاکی نیز یک سال پیش از آن در مراسم روز جهانی قدس در سال ۲۰۱۴ به ضرب گلوله ی نیروهای پلیس این کشور جان خود را از دست بودند.

شیخ زکزاکی و همسرش نهایتاً پس از ۶ سال حصر خانگی، در سال ۲۰۲۱ از تمام اتهامات وارده تبرئه و آزاد شدند.

اولین خروج شیخ زکزاکی بعد از سال‌ها بیماری که پس از حمله دولت نیجریه زخمی و به بیماری‌های سخت دچار شده بود، جهت معالجه‌ای بود که با فشار سازمان‌های بین‌المللی و ملت‌های مسلمان به دولت نیجریه، حکومت نیجریه را ناچار به موافقت برای خروج وی به مقصد هند کرد و با سفر به ایران برای دومین بار از این کشور خارج شد.

همسر شیخ زکزاکی، زینت‌ الدین ابراهیم نام دارد. این زوج مجموعاً صاحب ۹ فرزند، از جمله ۷ پسر و ۲ دختر شدند که در حال حاضر از آن ها ۲ دختر به نام‌ های نصیبه و سهیلا و یک پسر به نام محمد باقی مانده‌ است.

شیخ زکزاکی کیست
شیخ زکزاکی و همسرش
شیخ زکزاکی کیست
دختران شیخ زکزاکی در ایران
شیخ زکزاکی کیست
دختر شیخ زکزاکی در کنار زینب سلیمانی، دختر شهید سردار قاسم سلیمانی

۷ نظر

ورود

  • خدا توفیق مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    وقتی گفتیم واشنگتن رو حسینیه میکنیم خندیدن. کم کم انشالله.

    • میهمان مهر ۱۹, ۱۴۰۲

      شما فلان افسار قیمت دلار و گرونی و تورم رو بگیر دستت لازم به حسینیه کردن جایی نکرده
      نکنه بعد حسینیه کردن واشنگتن می خوایید بگید مقصر گرونی و تورم موجدات فضایین؟!

  • محمود مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    باید تا جایی که می توانیم به این عالم برجسته و نماد مبارزه با استعمار اروپا کمک کنیم ایشان هر کمک مالی و معنوی بخواهند در اختیارش خواهیم گذاشت کور شود هر آنکس نتواند دید

    • شایان مهر ۱۹, ۱۴۰۲

      به‌خداتوفیق‌و‌حاج‌محمود‌ ‌بیبینید‌به‌چه‌مفت‌خورایی‌کمک‌میکنید‌شما‌واقعا‌ایرانیدیا‌طالبانی‌هستین‌که‌عین‌اونا
      به‌مفت‌خورا‌کمک‌میکنن‌و‌به‌کشور‌شون‌هم‌اندازه‌کتفشون‌اهمیت‌نمیدن‌‌خدا‌توفیق‌نگران‌نباش‌کاخ سفیدو
      حسینیه‌میکنید‌البته‌توی‌خوابتون🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂

    • امیرمسعود مهر ۱۹, ۱۴۰۲

      استعمار مربوط به دویست سال پیش بود بعدشم از کیسه خلیفه میبخشی کشور این همه مشکل داره، هرچند که این شیخ دست خالی برنمیگرده و قول ساخت مدرسه، بیمارستان، مسجد،…..بهش داده شده حداقل دو سه میلیارددلاری کاسبه

    • No1 مهر ۲۰, ۱۴۰۲

      خب شب ببرش منزل مهمونش کن داداش

  • ممدرضا مهر ۱۹, ۱۴۰۲

    ببین بودجه و ثروت مملکت خرج چه مفت‌خورایی با چه اهداف خنده داری میشه…خدایا این چه خراب شده‌ایه ما افتادیم توش