هجوم عراقی ها و افغان ها به مشهد به دلیلی که اصلاً انتظارش را ندارید

هجوم عراقی ها و افغان ها به مشهد به دلیلی که اصلاً انتظارش را ندارید

روزنامه «اعتماد» در گزارشی جدید به آمار قابل توجه سفر مردم عراق و افغانستان به مشهد برای انجام کارهای درمانی و عمل های زیبایی پرداخته است.

در سال ۹۹ نیز مدیر کل میراث و گردشگری استان ایلام گفته بود بیشتر گردشگرانی که از عراق به ایران می‌آیند برای انجام جراحی‌های زیبایی مانند عمل بینی و حتی کاشت مو سفر می‌کنند.

همچنین چندی قبل توییت یکی از کاربران توییتر در این زمینه مورد توجه قرار گرفته بود. این کاربر که «مارتین» نام داشت، نوشته بود: «پروازای مشهد به تهران و برعکس پر شده از مردای عراقی با سرهای تراشیده و دون دون شده که اومدن اینجا خودشونو خوشگل کنن.»

عراقی ها مشهد

در ادامه بخش هایی از گزارش روزنامه «اعتماد» را می خوانید:

مشهدالرضا یکی از کلان‌شهر‌های ایران است که به خاطر وجود حرم مطهر ثامن الحجج(ع) هر ساله میزبان چند میلیون زائر و مسافر از گوشه و کنار ایران و دنیا می‌شود. در کنار گردشگران داخلی، گردشگران خارجی نیز که برای زیارت به این شهر می‌آیند دامنه ورود توریست‌ها به این شهر را گسترده‌تر می‌کنند، اما مشهد صرفا شهر هدف برای این دو گروه نیست. گردشگران درمان نیز گروهی دیگر هستند که هر ساله با آمار قابل‌توجهی برای درمان بیماری‌ها و عمل زیبایی راهی مشهد می‌شوند. وجود پزشکان مجرب و امکانات درمانی مجهز همچون بیمارستان رضوی که مختص گردشگران درمان ساخته شده است، جراحان زبده پلاستیک و سایر موارد درمانی باعث جذب گردشگران به این شهر شده به‌طوری‌که به راحتی اعراب کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، اعراب کشور عراق و مردم افغانستان را به این شهر می‌کشاند.

عراقی ها مشهد

روایتی میدانی از مشهد گشتی در خیابان‌های پایتخت مذهبی ایران

گذری به کوچه‌های فرعی خیابان احمدآباد که مملو از تابلوهای پزشکان است شما را با مناظر جالبی از حضور ساکنان کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس مواجه می‌کند، به‌طوری‌که هنگام عبور در پیاده‌رو، قدم به قدم تعدادی گردشگر عرب از کنارت عبور می‌کند و بی‌آنکه متوجه گفتارشان شوی احساس حضور در یکی از محلات جنوب کشور برایت تداعی می‌شود. البته داخل مطب پزشکان جذابیت خاص خودش را دارد. کافی است همان‌طور که بی‌سر و صدا در انتظار نوبت روی صندلی نشسته‌ای منشی و یکی از همین گردشگران را به همراه مترجمش زیرنظر بگیری تا متوجه شوی بازار مترجم‌ها چقدر داغ است و منشی‌ها هم از این شرایط بی‌بهره نمی‌مانند. چنان‌که منشی قیمت ویزیت را به مترجم می‌گوید، مترجم آن را دو برابر کرده به گردشگر منتقل می‌کند و مابه‌التفاوت مبلغی که از توریست گرفته می‌شود طبق توافق منشی و مترجم بین آنها تقسیم می‌شود. آدم دلش می‌خواهد به پنج زبان زنده دنیا مسلط باشد تا به گردشگران بفهماند چگونه مورد سوءاستفاده واقع می‌شوند، اما پایین بودن ارزش ریال باعث می‌شود گردشگر بدون اعتراض و بلافاصله مبالغ را پرداخت کند. در مطب‌های پزشکان مرتبط با حوزه زیبایی و به‌ خصوص کلینیک‌های زیبایی اما ماجرا به شیوه‌ای دیگر در جریان است؛ کلینیک‌های زیبایی جای دیگری برای این بده بستان‌هاست. بازار داغ جراحی‌های پلاستیک و انجام انواع اعمال زیبایی، از جذابیت‌هایی است که پزشکان فعال در این عرصه را در مشهد تبدیل به پزشکان زبده کشوری کرده است. هزینه پایین این‌گونه عمل‌ها به ریال ایران و با نتایج مثبت، در کنار زیارت امام رضا(ع) به ‌شدت جاذبه مشهد را نزد گردشگران کشورهای دیگر بالا برده است.

عراقی ها مشهد

ورود سالانه حدود ۷۰ هزار «مدیکال توریست» به مشهد

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در گفت‌وگو با «اعتماد» آمار جالبی درباره توریست‌های درمانی مشهد ارایه می‌دهد و در این باره و در تشریح آمار ورود مدیکال توریست یا گردشگران درمان در سال گذشته به مشهد می‌گوید: سال گذشته نزدیک به ۷۰ هزار نفر برای درمان به مشهد آمدند که ۷۰درصد آنها از عراق و افغانستان بودند. علاوه بر این طی شش ماهه اول امسال نیز نزدیک به ۴۰ هزار نفر گردشگر درمان داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴درصد افزایش یافته است.

«داود خوش‌شکن» ادامه می‌دهد: با وجود اینکه نتوانسته‌ایم معرفی خوبی از ظرفیت‌های درمانی کشورمان برای کشورهای هدف داشته باشیم اما بازهم به دلیل داشتن پزشکان مجرب و تعرفه‌های پایین، آیتم‌های جذابیت‌مان از سایر کشورهای اطراف بیشتر است. او همچنین با اشاره به چالش زبان برای برقراری ارتباط کلامی با گردشگران خارجی به سوءاستفاده برخی مترجمان در جامه لیدری اشاره کرد که باعث ارتباط ناسالم بین گردشگران درمان و پزشک می‌شوند. خوش‌شکن همچنین بیان می‌دارد: یکی از کارهایی که برای جلب توریست در شهر مشهد انجام شده ارایه ظرفیت‌های مشهد در رسانه‌ها و ارتباط مستقیم با کشورهای اطراف همچون عمان، تاجیکستان، ترکمنستان و عراق و… است.

او علاوه بر این می‌گوید: چنانچه در مورد این بیماران تخلفی در زمینه تعرفه صورت بگیرد دانشگاه علوم پزشکی ورود می‌کند و وجه اضافه دریافتی را به بیمار برمی‌گرداند.

خوش‌شکن تصریح می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی در حال ایجاد سامانه‌ای بین‌المللی است تا به عنوان سامانه کل کشور، دسترسی متقاضیان را برای مراکز درمانی آسان کند. این سامانه ۲۴ ساعته با حضور اپراتورهای فعال و مسلط به چند زبان برای پاسخگویی به مدیریت مربوطه وصل می‌شود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • مهدی آذر ۱۱, ۱۴۰۲

    اگه هم دولت کارها و بستر ایجاد کنه توریست برا درمان بیاد باز تیتر میزنن هجوم. اصلا ترکیه رفتین؟ مو کاشتن تو ترکیه قیمتش با ایران یکیه . حالا برید خدا خدا کنید اینایی که میان نرن ترکیه.

  • امیر.س آذر ۱۱, ۱۴۰۲

    سلام من یک کارگرم کچندوقته سرگذرکاربهم نمیخوره به امام حسین دوتابچه دارم مستعجرم اجارم عقب افتاده به فاطمه زهراع خیلی مهتاجم زنم زانوش آب برداشته ندارم ببرمش دکتراگه مسلمونی میتونه کمکم کنه انسانیت کنید خدا عزیزانتو نگه داره واقعا کسی میتونه کمکم کنه
    ۶۱۰۴۳۳۷۴۴۶۵۸۰۴۴۹