چرا اجبار کودکان برای احترام گذاشتن به بزرگترها کار درستی نیست؟

چرا اجبار کودکان برای احترام گذاشتن به بزرگترها کار درستی نیست؟

موضوع «احترام به بزرگترها» به دورانی بازمی گردد که بزرگ ترین موفقیت زندگی نسل های قدیمی تر اطاعت نسل های جوان تر از آن ها تلقی می شد. والدین هم از گذشته همواره به فرزندان خود تأکید داشته اند که باید اینگونه رفتار کنند. حتی در برخی کشورهای دنیا احترام به بزرگ ترها یک قانون است.

اگر چه احترام به والدین و بزرگ ترها پسندیده است اما با این حال، این موضوع به ظاهر ساده می تواند گاهی عواقب منفی باشد که پیامدهای ناخوشایندی برای فرزندان خواهند داشت.

۱- فرزندتان را به داشتن احترام فکر نشده تشویق می کند

روانشناسان می گویند برای آموزش احترام به فرزند خود، باید خودتان هم با او همینگونه رفتار کنید. وقتی پدر و مادرها به فرزند خود اصرار می کنند که باید تحت هر شرایط به هر بزرگتری احترام بگذارند، اما خود نمونه ی مناسبی برایش نیستند، این امر ممکن است فرزند را به سمت احترام خودکار و فکر نشده سوق می دهد. فرزند به این دلیل با احترام رفتار می کند که به درستی صحبت های والدین خود شک نمی کند: «اگر مامان اینطور می گوید پس حتماً درست است». اما فرزندتان بعداً در دوران بزرگسالی قادر به تحلیل رفتار دیگران نخواهد بود یا نمی تواند تصمیم بگیرد که آیا آن ها شایستگی احترام گذاشتن را دارند یا خیر.

۲- فرزندتان را نسبت به خطر بی اعتنا می کند

این باور که باید به همه ی بزرگترها احترام گذاشت ممکن است باعث بی توجهی فرزندتان به اصل «خودداری از صحبت با غریبه ها» شود. اختلاف سنی ما با بزرگترهایمان پابرجا می ماند و بنابراین ما با این رفتارهای آموخته شده پا به دوران بزرگسالی می گذاریم. حالا در دوران بزرگسالی هم تمایل چندانی نداریم که در مواقعی که واقعاً اهمیت دارد، از کسانی که از ما بزرگتر هستند سؤال بپرسیم. در حالی که این حق ما است و همه باید بتوانند درباره ی چیزهایی که دیگران به آن ها می گویند سؤال بپرسند، اگر آن ها از خودشان بزرگ تر باشند.

۳- فرزندتان را مجبور به پیروی از باورهای نادرست قدیمی می کند

گرچه میان سن و تجربه رابطه ای وجود دارد که با یادگیری و رشد کردن از طریق اشتباهات خود همراه است، اما این دانش امری شخصی و نه همه شمول است. آدم ها بر اساس تجربیات زندگی خود دیگران را نصیحت می کنند. بعضی از این نصیحت ها و توصیه های نسل های قدیمی تر برای انگیزه بخشی به نسل های جوان تر هستند. اما قضاوت هایی از سوی نسل های قدیمی تر صورت می گیرد که ممکن است آن ها را مجبور به رعایت باورهای نادرست قدیمی می کند.

۴- ممکن است اولویت های نادرستی برای فرزندتان ایجاد کند

همه ی آدم ها لیاقت دوست داشته شدن و احترام دیدن را دارند. ما شاید صرفاً قصد داشته باشیم که به فرزند خود یاد دهیم چه کسی شایستگی احترام را دارد و چه کسی نه. روانشناسان می گویند برای اینکه متوجه شوید چه کسی باید از احترام ما برخوردار شود، نگاه تان باید از پایین به بالا باشد، نه از بالا به پایین. کسی که به ما کمک می کند یا زندگی ما را راحت تر می کند باید مورد احترام قرار بگیرد و این مسأله لزوماً به سن مربوط نمی شود.

۵- ارزش و احترام فرزندتان را از میان می برد

اگر از فرزند خود می خواهیم که همیشه به طور خودکار به بزرگترها احترام بگذارد، معنایش این است که می خواهیم بر او مسلط باشیم و ارزش و احترام او را از میان ببریم.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۷۹ نظر

ورود

  • بی طرف دی ۱۸, ۱۴۰۲

    طرز تفکر غلطتو نمیخواد به ما الغاء کنی

    • MLP Lover دی ۱۸, ۱۴۰۲

      فکر نمی‌کنم غلط باشه… بدم نمیگه … چی میشه یه کم بیشتر به حرف بچه ها گوش کنیم؟ همیشه که قرار نیست اونا پادشاه ما باشن. حتی پادشاه ها هم به حرف مردم شون گوش میدن . بچه های الان حتی از بزرگ تر ها هم عاقل ترن

      • محمد دی ۲۰, ۱۴۰۲

        نه والا عاقب نیست و تو توهم ان

      • امید دی ۲۰, ۱۴۰۲

        بچه های الان با این نوع تربیت های غلط فقط پر روتر و پرتوقع تر هستند و اصلا عاقل تر نیستند

        • سحر فروردین ۲۲, ۱۴۰۳

          اگه با هاشون خوب رفتار کنی پرو نمی شن قشنگ معلومه پدر بدی هستی😐😡

    • قورباغه دی ۱۹, ۱۴۰۲

      الان اگه پدر بزرگ گفت برو دزدی و قتل و غارت کن میری انجام میدی؟ مغز خودت دکوریه؟

    • علی رضا دی ۱۹, ۱۴۰۲

      سلام ، نظرات رو خوندم جالبه که اکثراً با این مطالب مخالف بودن، به طور واضح از عکس ها و توضیحات چیزی شبیه سند ۲۰۳۰ به چشم میخوره و فرهنگی که در غرب جریان داره، احتمالاً نویسنده میخواد این مطالب رو گوشه ذهن مخاطب بکاره و بعداً برداشتی که میخواد اتفاق بیفته.
      فقط یک نکته برای عزیزانی که از برخی قسمت های این گفتار خوششون اومده بود میگم، این حرف ها مبانی زندگی هایی هست که ما در اروپا و آمریکا دیدیم نتیجش رو که مفهوم خانواده تقریباً از بین رفته اونجا و به همین نسبت افسرگی شیوع پیدا کرده، نکته اینجاست کار غلط رو نباید تأیید کرد اما این به معنی بی احترامی نیست اساساً پیروی نکردن از یک کار غلطی که بزرگتر ها انجام میدن منافاتی با احترام به اونها نداره و اینجا نویسنده اومده به قول معروف قیمه ها رو ریخته تو ماست ها و احترام در مقابل آزادی خواهی، استقلال، درست عمل کردن و . . . قرار داده که درست نیست ما میتونیم با احترام کامل اگر فکر می‌کنیم حرفی یا کاری اشتباه هست اون رو انجام ندیم، این دیگه ربطی به تفاوت نسل ها و اعتماد بچه ها به غریبه ها و سرخوردگی و . . . غیره نداره.
      برای اینکه بفهمیم این گفتار چقدر غلطه فقط به عکس اول اون دقت کنید، قسمت دومش یه پیرمرد اخمو و یه دختر که با خودش میگه جام تنگه، حالا دقیقاً بعدش طبق این حرف باید چه اتفاقی بیفته؟!!

      • Roham دی ۱۹, ۱۴۰۲

        دوست عزیز لطفا با کمی مطالعه و بررسی میدانی صحبت کنید. ایران با ۴.۲۵ درصد جزء ۱۰ کشور افسرده دنیا شناخته میشه و در سایر موارد به طور کل از اعلام کردن دیتای خودش جلوگیری میکنه (این رو هم در نظر بگیریم بنا بر سنت،شرایط اقتصادی و… خیلی از افراد حتی قادر نیستن تفکر درستی از افسردگی داشته باشند و به مشاور و روانپزشک مراجعه کنند)
        سبک تفکر غربی که اشاره کردین،احترام به افراد سن و سال دار تر همواره تو کشور ما حداقل ملزم بوده به تایید و پیروی از اونها،و این لزوما درست نیست،در اصل میشه گفت کاملا غلطه،پیروی و اون چیزی که احترام تلقی میشه تنها و تنها باید در صورتی رخ بگیره که حرف طرف مقابل درست و مدرک و دلیل منطقی پشتش باشه.
        خانواده هم بحث جدایی که اشاره کردین،تو ایران سنت طلاق بسیار پنهی شده و همین باعث شده خانواده های زیادی باقی بمونند ولی به چه قیمتی؟ خانواده هایی که ناکارآمد هستند و خودشون همین موجودات افسرده رو تحویل جامعه میدن اما با این حال اون سبک و شیوه سنتی خانواده تو غرب کمه،فرزند طلاق و بی سرپرست زیاده اما در عوض تلاش برای تغییر کمتر از اینجا آسیب و نکوهش داره. اون تصویر هم کاملا چیزیه که در محل زندگی من و شما و میشه گفت همه پیش میاد، در صورت بروز ناراحتی مخصوصا اگه سن شخص بیشتر باشه حق اعتراض حتی مودبانه نداریم چون به بحث و توهین کشیده میشه و جز آزار روانی تاثیر دیگه ای نداره.
        غرب دنیای گل و بلبل نیست ولی در عوض شیوه ما هم از اون بدتر که نباشه،بهتر نیست.

        • پورممد دی ۲۱, ۱۴۰۲

          این که میگی درسته ولی باید به طرز فکر فرد هم دقت کنید چون کلا چند دسته ادم وجود داره ۱.کسایی که به همه احترام می زارن و بدون فکر به خرف هاشون گوش میدن (که الان کم تر ادمی اینجوریه) ۲.کسایی که بخواطر زور والدین کلا به بزرگتر ها احترام می گزارن ۳.کسایی که هر تربیتی هم که داشته باشند باز هم هرچقدر که بزرگتر ها بیشتر خواسته احترام داشته باشن بیشتر لج میکنن

      • پورممد دی ۲۱, ۱۴۰۲

        افرین باتو موافقم

  • 👌👌👌 دی ۱۸, ۱۴۰۲

    👌👌👌

  • Ali دی ۱۸, ۱۴۰۲

    خیلی قشنگ بود با این افکار غلت حتی باعث میشه کوچکتر بترسه جلوی یه بزرگتر ب ایسته

  • خراسانی دی ۱۸, ۱۴۰۲

    با پیش فرض‌های نادرست نتیجه گیری دلخواه انجام داده که قطعا تحلیل کاملا غلطی در بر دارد

    • شیدا دی ۱۸, ۱۴۰۲

      این مطالب روانشناسی زرد هست و علمی نیست در روانشناسی زرد فقط فرد ملاک هست و اطرافیان همه سمی هستند در روانشناسی علمی به دنبال ارتقا سلامت روان همه افراد در کنار سلامت روان خودمون هستیم همه با هم رشد خواهیم کرد هر جا مطلبی رو خوندید که فقط تاکید روی خودتون داره و دیگران رو مقصر میدونه و باعث میشه وقتی گذشته تون رو مرور میکنید همه بدی هایی که انجام دادید رو توجیه کنید اون روانشناسی زرد هست و پایه علمی که ندارد هیچ گمراه کننده هم هست

      • داود دی ۱۹, ۱۴۰۲

        نکته خوبی بود روانشناسی زرد سعی می کند فقط هنجار بشکند حتی به قیمت نابودی ارزش انسانی. و راهنمای خوبی نیست
        هیچ کس منظورش از احترام به بزرگتر رفتن کچ نیست باید در جامعه احترام به بزرگتر تبلیغ شود و منفی بینی با راهنمایی چگونه انجام دادن احترام فرق دارد

        • پورممد دی ۲۱, ۱۴۰۲

          بله باید تبلیق بشه ولی نه اینکه کور کورانه فقط احترام بزاریم اینطوری اعتماد به نفس فرد بایین میاد باید البته باید به بزرگتر ها همه احترام بگزارن (مثلا از خودم مثال میزنم:دیروز یک مرد جوون رو دیدم که داشت سر جای پارک با یه مرد مسن دعوا میکرد و حتی زد و خورد شد) ولی باید این طرز فکر رو هم القا کنند که در مواقع خاص باید نه اینکه بهتره باید با رعایت ادب نظر و حرف خودمون رو بزنیم

    • احسان دی ۱۹, ۱۴۰۲

      بله ، توجه کنیم ایشون از ممکنه و مثال های غلط استفاده کردند .
      منظورشون اینه که بگیم به بچه ها صحبت و ایده من به این دلیل درسته( دلیل را ارائه بدیم ) در غیر این صورت بچه القا میکنه به خودش که ( صرفا چون بزرگ ترم صحبتی میکنه پس باید حتما درست باشه) منم باید همچین رفتاری داشته باشم .

      بچه های امروزه به علت در معرض اطلاعات بیشتر قرار گرفتن سوالاتی میپرسن که اصلا برای ما پیش نیومده و جوابش رو هم ممکنه بلد نباشیم ، به عنوان والد شرمنده بچم هستم که نمیتونم جوابش رو بدم … از این به بعد سعی میکنم در پیدا کردن جواب کمکش کنم .

  • توکل به خدا دی ۱۸, ۱۴۰۲

    احترام معناش مشخص والدین اگر چیزی رو میخوان به بچه ها شون آموزش بدن اول باید خودشون اون کار رو انجام بده و برای نهادینه شدن باید با بچه ها گفتگو کنن وهمه این آموزش ها در دوران کودکی و اوایل دوران نوجوانی باید صورت بگیره تا تأثیر کامل رو در بزرگ سالی افراد داشته باشه

  • س دی ۱۸, ۱۴۰۲

    خیلی اشتباه بود . هم فرض هایی که در نظر گرفته بود و هم نتیجه ها. هر مقاله ای از هر آدم بیسوادی رو ترجمه و منتشر نکنید

    • Yu دی ۱۸, ۱۴۰۲

      سخت نگیر،این بخش سایت میخواد فقط و فقط یک چیزی انتشار کنه ،مهم نیست

    • Shahan دی ۱۸, ۱۴۰۲

      بابا با سواد

    • یوسف دی ۱۹, ۱۴۰۲

      کاملا موافقم، از اول تا آخر مغالطه بود و بدآموزی

  • سید دی ۱۸, ۱۴۰۲

    واقعا برای نویسنداش کمال تأسف را می خورم .
    اصلا تو احترام به بزرگ تر نفهمیدی چی هست یا پدر و مادرت نتونستن بهت بگن یعنی چی
    و در مورد روانشناسی که هیچی نمی دونی ننویس بچه ربات که نیست با یک جمله کامل اون رو درک و فقط با آن جمله کل کاراش رو جلو ببره مثل در مورد مطلب دوم پدر و مادر به بچه ها می گن که نباید با غریبه ها جای بری و هیچ ربطی هم به احترام بزرگ تر نداره نوشتی شبیه بابا بزرگمه حتما بابا بزرگش مهربون بوده که با کسی شبیه اون جایی میره

  • سارا دی ۱۸, ۱۴۰۲

    این لاطائلات چیه به خورد مردم میدید؟! یعنی نمیشه به بچه‌ها یاد داد به بزرگ‌ترها احترام بگذارند در عین حال مراقب خطراتی که متوجه آنها هست باشند؟!!!
    کم جامعه از نظر معنوی و اخلاقی دچار انحطاط شده، شما هم دارید به اون دامن میزنید؟

    از اینها گذشته چرا فکر می‌کنید زنی که خونه خودش رو مدیریت و فرزندان خودش رو تربیت و تعلیم میده از زنی که منشی و فروشنده یه مغازه و… هستش ارزشش کمتره؟ این دیدگاه‌های سخیف فمنیستی چیه که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مردم القا میکنید؟

  • سارا دی ۱۸, ۱۴۰۲

    مراتب قانونی برای شکایت از سایت شما رو طی خواهم کرد چرا که دارید به انحطاط اخلاقی و معنوی جامعه‌ای که من و خانوادم در آن زندگی می‌کنیم دامن میزنید.

    • ... دی ۱۸, ۱۴۰۲

      خب راست میگه …

    • Nasim دی ۱۹, ۱۴۰۲

      چه آدم بیکار و علافی هستی🤣کاش برای همه مسائل این طوری داغ میکردین و معترض میشدین!

  • یه بدبختی دی ۱۸, ۱۴۰۲

    بعضی وقتا خودشون باعث یه سری رفتار های غلط ما میشن
    مثلا خاسته هاشو سرکوب میکنن براش گوشی نمی‌خرند
    مگه چند بار زندگی میکنیم؟؟چرا برای چیزی که الان میخوام و بعدا داشتنش فایده ای برام نداره باید غصه لخورم؟؟

    • پورممد دی ۲۱, ۱۴۰۲

      داش اینی که میگی ربطی به موضوع بحث نداره

  • mohammad دی ۱۸, ۱۴۰۲

    در کل اینی که بهدبیشتر توجه کنیم و یکم جدیشون بگیریم درسته ولی به نظرم یکسریشون غلط بودن یا میشه گفت در هر مورد زیاده روی کرده بود مثل حال که از نوعی دیگر زیاد روی میشه

  • چول دی ۱۸, ۱۴۰۲

    نباید به بچه سخت گرفت من همش به پسرم سخت می‌گرفتم و چوبش خوردم یک شب بی خبر از همه چیز دست یک دختر گرفت آورد تو خونه گفت این زنمه من حتی باورم نمیشد چنین کاری بکنه ولی بخاطر سخت گیری ک بهش کردم باعث شد چنین کاری بکنه منی ک پدرش بودم بهم نگفت حتی پدر من فلان کس می‌خوام واقعاً پشیمونم بخاطر سخت گیریام

  • حقیقت دی ۱۸, ۱۴۰۲

    متأسفانه مطالب برای عدم احترام به بزرگترها قانع کننده نبود

  • Komeil دی ۱۸, ۱۴۰۲

    چرا این همه لقمه رو میچرخونی از قدیم گفتن پدر و مادر آینه کودکان هستند این همه خودت رو کشتی همین رو بگی نتیجه گیری ها هم هیچ ربطی به فرض ها نداشت تاپیک جالبی به نظرم نبود:(

  • . دی ۱۸, ۱۴۰۲

    احترام به بزرگ تر ها واجب است.

  • مم دی ۱۸, ۱۴۰۲

    کاملا درسته.احترام به بزرگتر…احترام به کوچکتر هم واجب هست.و اینو بهتره بگیم که هر کسی که بیرون یا داخل خونه بخواد ناهنجار باشه لایق احترام نیست

  • معلم دی ۱۸, ۱۴۰۲

    خیلی پیش آمده شخصی بزرگتر سالهاست داره یک کار غلطی رو انجام میده و جوانتر ها اجازه ندارند بگن تو اشتباه میکنی ، ریش سفیدی دلیل بر درستی نیست ریش سفیدی به سن نیست به تحلیل درست مسائل هست

  • معلم دی ۱۸, ۱۴۰۲

    خیلی پیش آمده شخصی بزرگتر سالهاست داره یک کار غلطی رو انجام میده و جوانتر ها اجازه ندارند بگن تو اشتباه میکنی ، ریش سفیدی دلیل بر درستی نیست ریش سفیدی به سن نیست به تحلیل درست مسائل هست.

  • ... دی ۱۸, ۱۴۰۲

    به نظر من این درسته اما نه کاملاً. به عنوان مثال بچه ها باید در مدرسه و آینده به معلم،مدیر،رییس،آدم های خیلی مسن و … احترام بگذارد. اما در بعضی از شرایط ها بچه باید جلوی بزرگتر پررویی کنند که حقشان خورده نشود.به شرایط بستگی دارد.

  • حمید دی ۱۸, ۱۴۰۲

    یجوری تو کامنت ها میگن مطلب بده هر کی ندونه فکر می‌کنه چقدر فرهنگ ایرانی خفن و عالی و کامله . جمع کنین بابا سگ هنوز بچه هایش رو بهتر بزرگ می‌کنه تا ی ایرانی… اینقدر خودبزرگ بینی دیگه نوبره

  • اشکان دی ۱۸, ۱۴۰۲

    کاملا نادرسته و اشتباهه

  • فرهنگی دی ۱۸, ۱۴۰۲

    در کل افراط و تفریط در هر قضیه ای خوب نیست و نتیجه عکس میده . به طور کلی تحلیلش درسته . بزرگترها هم باید به حقوق کوچکترها واقف باشند و با اونها با احترام رفتار کنند . بزرگترها اینه کوچکتر ها هستند و احترام را باید در عمل از اونها یاد بگیرند نه در حرف و کلام بدون عمل . در اسلام همانطور که عاق فرزند داریم عاق والدین هم داریم .

  • شهرام دی ۱۸, ۱۴۰۲

    داری به تفکر پارسیان ماله میکشی🤣🤣🤣🤣. ما میدانیم که در صد سال فرهنگ پارسی حاکم در ایران …

  • منطقی دی ۱۹, ۱۴۰۲

    کاملا مخالف هستم باید ارزش و احترام یک انسان بزرگتر حفظ اما به اندازه ما به بچه هامون باید یاد بدیم که احترام بذارن اما تاجایی که به اونها آسیب نزنه و حق شون خورده نشده برای مثال در یکی از عکس ها به کمبود جا برای نشستن و تنگ بودن اشاره کرد بود خب آدم میتونه خیلی محترمانه بگه لطفا یکم بکشید اون طرف این که دیگه به بزرگتر احترام بگذاشتن به معنی جان خودمون فدا کنیم که نیس 👍

    • باران دی ۱۹, ۱۴۰۲

      اوج حماقت رو میشه تو کامنت ها دید
      حرفی که درسته
      درسته
      چه بزرگتر بزنه چه کوچیک تر
      حرفی که غلطه
      غلطه
      و باید به صورت کاملا معمولی جواب داده بشه اگه هم اصرار کرد همون بهتر بی احترامی کنی

  • مریم حاجی عبدالباقی دی ۱۹, ۱۴۰۲

    همین افکار ظاهرا نو و نقد بدون ترمز گذشته بشر رابه سراشیبی سقوط کشانده و فرزندان در آرزوی پدربزرگ ومادربزرگ له له می زنن.دین احترام به بزرگتر را به ما آموخته. استدلالات مقاله ضعیف وسطحی ست

  • امیر دی ۱۹, ۱۴۰۲

    کاملا درست

  • محمد دی ۱۹, ۱۴۰۲

    این متن به نظر من کاملا غلط و حتی با نیت بدی نوشته شده و برای فریب دیگران به این شکل بیان شده.
    به عنوان مثال عنوان مطلب احترام گذاشتن به دیگرانه ولی نوشته با بزرگترت بحث نکن این ربطی به احترام نداره شاید حرف بزرگتر اشتباه باشه ولی تو نباید بهش بی احترامی کنی نه اینکه کلا باهاش حرف نزنی
    یا مثلا نوشته به بزرگترت احترام بذار بعد طرف به آدم غریبه چون سنش بالاست اعتماد کرده در حالیکه احترام بذار با اعتماد کن دوتا چیز کاملا متفاوته و باید به بچه اینو یاد بدی که نباید از هیچ غریبه ای چیزی قبول کنه

  • مجید دی ۱۹, ۱۴۰۲

    کلا باید فکر کردن و انجام کارهای اگاهانه را به بچه ها یاد داد

  • ایرانی دی ۱۹, ۱۴۰۲

    احترام در هر شرایطی امری پسندیده است این مطالب که گفتی ربطی به احترام نداره مثلا درخواست نابجا را با احترام نه گفته میشود

  • حسنی hasa دی ۱۹, ۱۴۰۲

    یعنی به نظرشماکوچکترهانبایدبه بزرگترهااحترام بذارن؟ نتیجش میشه بچه ها نوجوان‌های امروزی. انقدرافکارغلط راالقانکنید بااین دیدگاهها

  • حسنی hasa دی ۱۹, ۱۴۰۲

    بروبابا

  • قورباغه دی ۱۹, ۱۴۰۲

    نظر شخصیم اینه که بعضی وقتا ادم هایی که بزرگتر ها هم اشتباه میکنن و بقیه نباید فقط بخاطر اینکه سنمون کمه بگیم چشم و بریم اون کاری که گفته انجام بدیم… مثلا مثالی که درباره ازدواج اورده بود بنظرم درست بود… و یه مثال دیگه اینکه اعقاید خودشون رو بهمون تحمیل کنن.. مثلا یه دوستی داشتم که پدرش مجبورش کرد که تجربی بخونه که دکتر شه ولی نشد… درکل بنظرم حتی بچه ها هم مغز دارن و بعضی وقتا ممکنه تصمیماتشون بهتر از بزرگتر ها باشه

    • امیرحسین دی ۱۹, ۱۴۰۲

      هرچی گفتند که نپذیرید ولی باهاشون بحث نکنید از یه بزرگتر دیگه بخواید تا میانجی باشه(یکی از اقوام مثلا) و اونا رو متوجه اشتباهشون کنه باالاخره هرکسی غروری داره و نباید زیر پا له بشه

  • نفس دی ۱۹, ۱۴۰۲

    ✌✌✌👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

  • اصفهانی دی ۱۹, ۱۴۰۲

    برآیِ این که،فاسدان اداری راهتروسریعتر به کارشان برسند.

  • داود دی ۱۹, ۱۴۰۲

    در این مقاله به جای راهنمایی چگونه احترام بگذاریم و چگونه با احترام بزرگتر را متوجه احتمالا حرف اشتباهش کنیم. فقط سعی در منفی بینی و استفاده نکردن از نظرات بزرگترها دارد.
    نویسنده روشنفکر نمای کم هوش است نتوانسته درک کند چطور راهنمایی کند

  • حسین دی ۱۹, ۱۴۰۲

    بزرگی به سن نیست ؛ بزرگی منش و مرامه که هرکی باید ثابتش کنه سن و سال هم کوچکترین تاثیری نداره.
    بزرگترای ما اگر بزرگ بودن که نسل ما و نسل بچه های ما رو به این وضع نمی انداختن.

  • برباد رفته دی ۱۹, ۱۴۰۲

    نویسنده محترم احترام به بزرگتر به چیره با بزرگتر از خود دوست و همراه شدن یه چیره دیگه شما احتمالا با افراد بزرگتر از خود دوست و همراه شدی که اینقدر کینه داری

  • علی دی ۱۹, ۱۴۰۲

    والا اکثر حرفهای پیرمردها و پیرزنها برای شصت سال پیش خوبه
    و بدرد الآن نمیخوره

  • Ender دی ۱۹, ۱۴۰۲

    کاملا قبول دارم

  • A دی ۱۹, ۱۴۰۲

    درکل هربزرگی لیاقت احترام رونداره،واینکه اگه کسی کوچکتره نباید فقط بخاطرسنش بهش بی احترامی کرد،بزرگ یه خانواده بایدبلدباشه بزرگی کنه

  • M دی ۱۹, ۱۴۰۲

    چرت و پرت،روانشناسی زرد

  • امیرحسین دی ۱۹, ۱۴۰۲

    مطلب نادرستی هست.کسی نگفته بزرگتر ارباب کوچتر رعیت.فقط احترام.در بعضی موارد اگر حق با آنان نبود نپذیرید اما زیاد بحث و کلنجار نروید.چون بطور غریزی شکست از کوچکتر از خود ضعف و ناامیدی هزاران برابر از بزرگتر و یا هم سن و سال داره.اگر رفیق همسنت دائم ایراد بگیره،تو رو سرزنش کنه یا باهات بحث کنه تو احتمالا اصلا ناراحتم نمیشه ولی اگه داداش کوچکت اینکارو بکنه اونقدر عصبانی میشی که خودتم نمیدونی چرا.
    ثانیا مثال هاتونم غلطه:کی گفته ترویج و افزایش نسل انسان باور اشتباه قدیمیه؟!

    • اسم منو اصن میخوای چیکار ؟ دی ۲۱, ۱۴۰۲

      مثال هاش غلطه؟اتفاقا با بعضی از قسمت های متنش مخالف بودم ولی خیلی از مثال هاش درسته! ترویج نسل غلط نیست ولی مدل بیانش رو ببین…یعنی چی من هم سن تو بودم سه تا بچه داشتم ؟!خو تو نه دانشگاه رفتی نه کار کردی !اگر هم کردی ، کار پیدا کردن امروز خیلی سخت شده ، کسی که (زنی که ، چون بچه دار شدن بیشتریت سختی رو برای زنا داره از باقی زندگی می افتن رسما) بتونه تحصیل کنه کار خوب پیدا کنهوو درآمد داشته باشه رسما قد ۵ تا بچه پدرش در میاد(درباره ی مرد ها هم صادقه ولی خب بچه دار شدن برای پیشرفت کاریشون اونقدری مانع نیست که برای زن هاست) ، افزایش نسل انسان خیلی هم خوبه ولی با بیان درست ! نه این که همسن تو بودم ۸ بار زاییده بودم!!!!

  • ابوالفضل دی ۱۹, ۱۴۰۲

    دقیقا با شما موافقم

  • غزاله دی ۱۹, ۱۴۰۲

    والا ماها ک بچه نیسیم خودمون عقل داریم

  • nian دی ۱۹, ۱۴۰۲

    راستش هیچوقت فلسفه ای برای احترام به بزرگتر پیدا نکردم، قرار نیست از ته دل بهش عمل کنم.

  • یه بنده خدا دی ۲۱, ۱۴۰۲

    از نظر کاملا مشکل داشت چرا چون چیز هایی که والدین باید رعایت میکردن اینا نبود چون همواره قرن ها چندین صده ها والدین با این نظم فرزندانشون رو تربیت کردن و ثمره اش جوابگو بوده اما بهتر بود میگفت که سعی کنید وقتی عصبانی میشید با یکم حرف زدن اضافه بچه سر اون دادتون رو خالی نکنید و این خیلی تاثیر گذار تر بود تا اون اخلاق هایی که نباشن دیگه احترامی به پدر و مادر نمیمونه

  • بشرا دی ۲۱, ۱۴۰۲

    خیلی بد توضیح داده
    اصلا به فرهنگ ما نمیخوره
    خب من به عنوان یک مادر مثال میگم به بچم یاد دادم به بزرگترش احترام بذاره اما از غریبه چیزی نگیره، یا به بزرگتر احترام بذاره اما نظرشو بگه یا یا یا….
    احترام به بزرگتر منافاتی با مثال هایی که توی تصاویرتون و توی متن هاتون اومده نداره
    کاملا دوچیز متفاوت و بهم ربط داده که اصلا درست نیست

  • ملیکا دی ۲۱, ۱۴۰۲

    چی‌میشه‌اگه‌یه‌بار‌‌به‌خواسته‌های‌ما‌توجه‌کنین
    ومجبورمون‌‌نکنید‌که‌اینده‌ی‌که‌شما‌می‌خواین‌رو‌‌ماداشته‌باشیم‌وبزارین‌‌کاری‌رو‌که‌دوست‌داریم‌انتخواب‌کنیم‌

    واقعا‌این‌خواسته‌ی‌بزرگی‌هست؟؟

  • جمالی دی ۲۱, ۱۴۰۲

    کاملا دارید اشتباه میکنید. احترام گذاشتن به یک بزرگتر دلیل بر هییچ چیز دیگه ای نیست. این تفکرات اشتباه نسنجیده رو به اسم روانشناسی مطرح نفرمایید. احترام گذاشتن یک مسءله هست و تصمیم گرفتن مسءله دیگه ای. من در مقابل مخالفت یک بزرگتر نسبت به تصمیماتم اول باید روی دلیل مخالفتشون فکر کنم. اگر منطقی هست می پذیرم و اگر نیست بسیار بااحترام میشه باهاشون صحبات کرد که ناراحت نشن. در مورد امنیت و… دخالت و… هم به همین شکل. کسی که به بزرگتر احترام نمیذاره دیگران هم به بزرگتری او احترام نمیذارن

  • نارا دی ۲۳, ۱۴۰۲

    این درست نیست به بچه فشار آورد گاهی بعصی بچها هستن که با شعور تر با درک تز از آدمای بزرگن و ما نباید بچها رو دست کم بگیریم یا بهشون بی اعتنایی کنیم درسته باید خیلی آروم به بچه بگیم به پزرگتر ها احترام بزار ولی در همه شرایط نمیشه و باید اینم بهش یاد داد که نباید با غریبه ها روابط برقرار کرد و باید یاد بدیم بلد باشه حق خودشو بگیره