نظر جنجال برانگیز یک پزشک ترکیه ای در مورد اینکه بیماری ام اس «مجازات الهی» است

نظر جنجال برانگیز یک پزشک ترکیه ای در مورد اینکه بیماری ام اس «مجازات الهی» است

یک پزشک ترکیه ای با این ادعا که بیماری ‌ام‌اس می‌تواند «مجازات الهی» باشد، خشم افراد زیادی را برانگیخته است. حسین چاکسن در یک مقاله آکادمیک ادعا کرده که «بسیاری از افراد» معتقدند این بیماری صعب‌العلاج که ۲.۳ میلیون نفر در سراسر جهان از آن رنج می‌برند، «علت ماوراءالطبیعه» دارد.

در این گزارش، پروفسور چاکسن پذیرفته که نظریه او هرگز نمی‌تواند از نظر علمی اثبات شود.

یکی از منتقدان با انتشاری پستی که میلیون‌ها بار مشاهده شده، این نظریه را «بی پایه و اساس» خوانده است. مقاله جنجال‌برانگیز پروفسور چاکسن، باعث جلب توجه به سایر مقاله‌های مشابه او شد.

۷ مورد از مقالات چاکسن توسط ناشران رد شده‌اند، از جمله مقاله او در مورد MS. دلیل رد این مقالات، «نبود پایه و اساس علمی» اعلام شده است.

به گزارش وبلاگ Retraction Watch، این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفته که مقاله‌ ام‌‎اس پروفسور چاکسن خشم افراد زیادی را در فضای مجازی برانگیخت.

موسسه آکادمیک Urartu Şeker، مستقر در آنکارا، این مقاله را در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) مورد توجه عموم قرار داد. به گفته سایت خبری ترکی زبان انگلیسی Duvar، این مقاله شامل «ایده‌های بی پایه و اساس» بوده است.

پروفسور چاکسن از دانشگاه نجم‌الدین اربکان، مقاله خود را با عنوان «اهمیت دین، معنویت و مراقبت معنوی در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس» در ماه مه ۲۰۲۳ در مجله تخصصی عصب‌شناسی کودکان منتشر کرد.

او در ابتدا نوشت:

اگرچه نمی‌توان این ایده را از نظر علمی ثابت کرد، اما ما قویاً معتقدیم که علت اصلی بیماری در برخی از بیماران مبتلا به ام‌اس، دلایل ماوراء طبیعی مانند آزمایش یا مجازات از جانب خداوند است.

این مقاله همچنین پیشنهاد کرده که متخصصان پزشکی باید در زمینه «علل ماوراء طبیعی با زمینه مذهبی» آموزش ببینند. ام‌اس یک بیماری مادام‌العمر است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به بافت بدن حمله کرده و باعث آسیب عصبی به مغز و نخاع می‌شود.

علائم این بیماری، شامل مشکل در راه رفتن، مشکلات بینایی و بی حسی یا گزگز در قسمت‌های مختلف بدن است.

دکتر سارا راولینگ، مدیر اجرایی تحقیقات و امور خارجی در انجمن‌ ام‌اس، در مصاحبه‌ای گفته است:

مایه تأسف است که شاهد انتشار اطلاعات نادرست درباره علل ام‌اس هستیم.

ادعا‌های مطرح‌شده می‌توانند برای افراد مبتلا به این بیماری بسیار ناراحت‌کننده باشند.

علیرغم دهه‌ها تحقیق، دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چه چیزی باعث ابتلا به بیماری ام‌اس می‌شود.

به گفته این مؤسسه خیریه، ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی از محتمل‌ترین عوامل هستند.

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود