آداب استفاده از وسایل نقلیه عمومی که هر فردی باید بلد باشد

آداب استفاده از وسایل نقلیه عمومی که هر فردی باید بلد باشد

هر کودکی اصول رفتاری پایه ای را از والدین خود یاد می گیرد: اینکه با افراد سالمند مدارا کند، سر و صدا نکند و به فضای شخصی دیگران احترام بگذارد. اما بسیاری با وجود بالغ بودن، گویی آداب استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به کلی فراموش کرده اند. آن ها گرچه به خاطر رعایت نکردن این آداب جریمه نمی شوند، اما احتمالاً با نگاه سرزنش آمیز یا واکنش خشم آلود دیگر مسافران مواجه خواهند شد.

در ادامه از برخی اصول استفاده از وسایل نقلیه عمومی خواهیم گفت.

۱- صف را معطل خود نکنید

این توصیه به ویژه در مورد وسایل نقلیه ای صدق می کند که تأیید هویت و مدارک بخشی از فرآیند استفاده از آن ها است، مثل قطار، اتوبوس های بین شهری و هواپیما. مدارک لازم را از قبل (پاسپورت، کارت شناسایی و غیره) آماده کنید تا وقتی نوبت تان شد نفرات پشت سری تان را معطل خود نکنید. در فروگاه، ساعت و کمربندتان را باز کنید. وسایل ضروری را پیش از خروج از خانه از هم جدا کنید و آن ها را میان کیف دم دستی و چمدان تان تقسیم کنید تا عبور از گیت و بوردینگ سریع تر و راحت تر انجام شود.

۲- چیزهایی که طی سفر نیاز دارید را از قبل آماده کنید

خوراکی ها، وسایل الکترویک، مدارک، پول و شاید یک کتاب. شما نباید مزاحم باقی مسافران شوید و آن ها را مجبور کنید در یک وسیله ی نقلیه ی در حال حرکت به خاطر شما از جای خود بلند شوند.

۳- فراموش نکنید که باید برای وسایل بقیه ی مسافران هم جا باقی بگذارید

تولیدکنندگان هواپیماها و اتوبوس های بین شهری برای صرفه جویی در هزینه ها فضای مخصوص نگهداری بار مسافران را کاهش می دهند. درست است که برای سفرهای طولانی اغلب از چمدان بزرگ استفاده می شود، اما اگر ساک های متعددی داشتید، آن ها را به صورت عمودی در بخش نگهداری بار روی هم بچینید، تا فضای کمتری اشغال کنند. مطمئن شوید که برای وسایل باقی مسافران هم جای خالی باقی مانده است. در غیر اینصورت، بخشی از وسایل تان را زیر صندلی خودتان قرار دهید.

۴- به بقیه ی مسافران در حمل یا جاگذاری چمدان شان کمک کنید

با این کار، نه تنها احترام همسفرهایتان را به دست می آورید، بلکه مدت زمانی سوار و جاگیر شدن مسافران را هم به میزان چشمگیری کاهش می دهید. کمک به افراد سالمند، زنان باردار و افراد معلول را در اولویت قرار دهید.

۵- کیف و کوله ی حجیم خود را از روی دوش بردارید

اگر کیف یا کوله ی حجیمی به همراه داشتید، هنگام ورود به وسایل نقلیه ی عمومی باید آن را جلوی خودتان بگیرید. این کار همچنین کمک می کند به وسایل شخصی تان دید داشته باشید و احتمال اینکه مورد سرقت قرار گیرید، کمتر شود.

۶- از عطر تند استفاده نکنید

اگر فضای وسیله نقلیه عمومی شلوغ بود، از آرایش کردن خودداری کنید، چون ممکن است در آن شرایط فشرده، باعث لکه شدن لباس باقی مسافران شوید. همچنین هرگز در فضای بسته ی وسایل نقلیه عمومی به خود عطر نزنید و اگر هم تصمیم داشتید از قبل از عطر استفاده کنید، از انتخاب عطرهای تند خودداری کنید.

۷- پیش از کمک کردن سؤال کنید

اگر در یک وسیله نقلیه عمومی تصمیم گرفتید به یک غریبه کمک کنید (به ویژه افراد معلول)، حتماً پیش از دست به کار شدن از او بپرسید که آیا به کمک شما نیاز دارد یا خیر. ممکن است همسفرتان با انجام دادن کارهای خود به تنهایی، بیشتر احساس امنیت و راحتی کند.

۸- از توانایی کودک تان ارزیابی درستی داشته باشید

درست است که همیشه باید صندلی خود را به مادری که یک نوزاد در آغوش دارد، داد، اما یک کودک ۵ ساله می تواند یک سفر ۲۰ دقیقه ای را به راحتی سر پا سپری کند. و دیدن فرزند ۱۲ ساله ای که در آغوش مادرش نشسته بسیار عجیب است.

۹- آداب استفاده از وسایل نقلیه عمومی را از قبل به کودک تان یاد دهید

با این کار دیگر لازم نیست در مترو هر لحظه سرش داد بکشید (یا بدتر اینکه، حرف های بی ادبانه ای از باقی مسافران بشنوید). به فرزنتان یاد دهید که در وسایل نقلیه عمومی باید سعی کند ساکت بماند. اگر فرزندتان به اندازه ی کافی بزرگ و باهوش باشد، احتمالاً می تواند درک کند که در مکان های عمومی چطور باید رفتار کرد.

۱۰- آماده ی دادن صندلی خود به دیگران باشید

منظور این نیست که باید صندلی راحتی که از قبل رزرو کرده اید را به مسافر دیگری دهید که راحتی اش برایش اولویت نبوده و بلیت خود را لحظه ی آخر خریداری کرده است. اما اگر تنها سفر می کردید و با خانواده ی بدشانسی رو به رو شدید که نتوانستند صندلی های کنار هم را بگیرند، می توانید به آن ها پیشنهاد جا به جا کردن صندلی هایتان را دهید.

۱۱- از بردن مواد غذایی بودار خودداری کنید

از به همراه داشتن هر غذا و خوراکی ای که بوی زیادی دارد، پرهیز کنید. میوه، میوه ی خشک، آجیل یا بیسکویت و کلوچه گزینه های مناسبی برای این منظور هستند.

۱۲- از سر و صدا کردن پرهیز کنید

این امر می تواند شامل زنگ خوردن مداوم تلفن همراه، تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی روی گوشی بدون هدفون، و بلند صحبت کردن با گوشی یا دیگران باشد. استفاده از هدفون را فراموش نکنید.

۱۳- اگر قصد خوابیدن داشتید مزاحم دیگران نشوید

خوابیدن یا نخوابیدن در مسیر به نوع وسیله نقلیه بستگی دارد. مثلاً در مترو سخت می شود این کار را انجام داد. به علاوه، ممکن است برای جا شدن دیگران لازم به جا به جایی باشد. در قطار، اتویوس و هواپیما معمولاً امکان تغییر حالت صندلی برای خوابیدن وجود دارد، اما به دلیل کمبود جا، ممکن است این کار مسافران پشت سری تان را اذیت کند. در این صورت، بالش های سفری دورگردنی کمک بزرگی برایتان خواهند بود و به شما این امکان را می دهند که بدون ایجاد مزاحمت برای همسفرهای خود، بتوانید استراحت کنید.

۱۴- با چتر خود برای دیگران ایجاد مزاحمت نکنید

در روزهای بارانی وسایل نقلیه ی عمومی بیش از پیش شلوغ می شوند و مسافران علاوه بر کیف باید یک چتر هم به همراه دارند. از باز و بسته کردن و تکان دادن چتر خود در نزدیکی دیگران پرهیز کنید. به علاوه، در وسایل نقلیه عمومی باید چتر خود را کاملاً بسته نگه دارید. برای جلوگیری از خیس شدن لباس خود و دیگران، آن را پایین نگه دارید.

۱۵- از ابراز علاقه ی فیزیکی در وسایل نقلیه عمومی خودداری کنید

این کار شما می تواند باعث معذب شدن دیگران شود.

۱۶- به پیاده شدن دیگران کمک کنید

تنها یک چیز هست که مسافران دوست دارند سریع تر از سوار شدن به یک وسیله نقلیه عمومی انجامش دهند و آن خارج شدن از آن است. در این مورد هم کمک به زنان باردار، افراد سالمند و معلولان را فراموش نکنید. به علاوه به کسانی که عجله ی زیادی دارند، راه دهید، چون ممکن است واقعاً کار فوری ای داشته باشند. به علاوه، جمع شدن در نزدیکی در ِ خروج کار بی فایده ای است و ارزش آن صرفه جویی چند ثانیه ای را ندارد.

۱۷- از پله برقی درست استفاده کنید

همیشه به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از پله برقی سمت راست بایستید و اگر مایل به ایستادن نبودید، برای حرکت از سمت چپ پله برقی استفاده کنید. به علاوه، فراموش نکنید که اگر فرد پشت سری تان قصد حرکت داشت، حتماً کنار روید و به او راه دهید.

۱۸- از اشغال کردن فضای دیگران خودداری کنید

در هنگام سفر، به ویژه سفرهای طولانی، مسافران اغلب احساس کمبود جا می کنند، مثلاً وجود تنها یک دسته برای ۲ صندلی یا نزدیکی بیش از اندازه ی صندلی ها به یکدیگر. مطمئن شوید که خودتان و وسایل تان برای دیگر مسافران ایجاد مزاحمت نمی کند. از دراز کردن پاها، تماس فیزیکی با مسافران کنار دستی و قرار دادن وسایل خود بین صندلی ها یا زیر پای همسفرهایتان خودداری کنید.

۱۹- از پهن کردن وسایل تان و اشغال کردن فضا خودداری کنید

اگر وسیله ای مثل روزنام به همراه دارید که باز کردن آن فضای زیادی اشغال می کند، از آن در جمع شده ترین حالت ممکن استفاده کنید تا مزاحمت دیگر مسافران نشوید.

۲۰- از خیره شدن به دیگران و وسایل شان پرهیز کنید

در وسایل نقلیه عمومی هرگز به صورت، لباس ها، تلفن همراه و کتاب دیگران زل نزنید.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۳ نظر

ورود

  • F دی ۳۰, ۱۴۰۲

    با توجه به اینکه اینجا ایران است و معمولا آدما متضاد یا بی فرهنگ مطلق یا با فرهنگ مطلق و همشونم از نوع لجباز و دعوایی بنظرم این نوع توصیه های فرهنگ ساز با توجه به ایرانیزه شدنش باید حتما یه توصیه ایی شبیه اینی که میگم داشته باشن حالا توی این مورد که حتما باید داشته باشه
    بعضی مواقع آدمهایی بدلایلی خارج برنامه و یهویی ممکنه یه سری شرایط رو نتونن رعایت بکنن یا حتی خیلی شدید و بهرانی بنظر بیاد اینو پای بی فرهنگی نزارین و نخواین دیگران رو ادب کنین و لج لجبازی و دعوا… . حالا در این مورد سفرهای اضطراری بی برنامه یهوویی یا حتی مرگ عزیزی و حالا باید لج و لجبازی بعضیا هم که رگ بافرهنگی شون ورم کرده رو تحمل کنیم

  • آقای کابوس دی ۳۰, ۱۴۰۲

    مطلب عالی. امیدوارم همه این اداب و رسوم رو یاد بگیرن

  • Maryam دی ۳۰, ۱۴۰۲

    سلام وقت بخیر تمام نکاتی گفتید عالی بود اگه اجازه بدید منم ازتون بخوام فرهنگ سازی کنید که آقایان آب دهن یا بینی خودشون و تو خیابان نریزند همشو همیشه ی دستمال( یا دستمال کاغذی یا پارچه ای)
    داشته باشند و از دستشون استفاده نکنند عذر میخوام وقتی شخصی خلط گلوشو تو خیابان میریزه با نور خورشید خشک میشه ودر اثر باد روی تمام مواد غذایی ، میوه ها میشینه ، از پرتاب کردن آشغالهای دستشون ریختن تو جوی آب و خیابان جددا خوداری کنند من خودم همشون تو کیف خودم میزارم در صورتی که به سطل آشغال نزدیک نباشم بعد تو خونه کیفمو تمیز میکنم لطفا لطفا به میوه فروشهای کنار خیابان بگید یکم انصاف داشته باشید میوه ها را با آب جوی ها نشورید
    پارسال تو ماشین بودم از کنار ی میوه فروش در شدیم قبلش دیدم سبد انگور داخل جوی آب کرد جوی آبی که راننده ها معمولا کنار میزنند تا ماشیناشون و بشورن خیلی بد بود

    • پورممد بهمن ۳, ۱۴۰۲

      اینایی که گفتی خیلی عالی بود ولی خانوما هم باید رعایت کنن نه فقط اقایون

  • محمد دی ۳۰, ۱۴۰۲

    توصیه شماره ۲۰بسیار عالی بود و مهم یه نکته دیگه باید اضافه کنم درمورد کسانی که آب دهان یا خلط گلوشون رو هر جا میچسبونن مراعات کنن خواهشا

  • آندیا بهمن ۱, ۱۴۰۲

    عجیبه بچه ۱۲ ساله پیش مامانش باشه؟

  • آیلین گل افشان ❤ بهمن ۱, ۱۴۰۲

    من ۱۰ سالمه و پیش مامانم میشینم.

  • ایران بهمن ۲, ۱۴۰۲

    آخه نه اینکه خانم ها اصلا اینکار ها رو انجام نمیدن و اصلا آب دهن و خلط ندارن!

    • جانم فدای امام زمان بهمن ۲, ۱۴۰۲

      خانم‌ها شعور دارن و داخل خیابان تف نمیکنن جناب

      • پورممد بهمن ۳, ۱۴۰۲

        و بله دوباره این بحث هارو شروع کردید نه؟
        اقاجان مگه شما برابری نمیخواین پس نباید از این حرفا بزنی که!
        مگر نه برابری هم نداریم