سکانس بردن روحانیون به سربازی در سریال «سرزمین مادری» که خبرساز شده است + ویدیو

سکانس بردن روحانیون به سربازی در سریال «سرزمین مادری» که خبرساز شده است + ویدیو

سریال سرزمین مادری که پس از ۱۰ سال، اجازه پخش گرفت، همچنان خبر ساز می شود. هر از چند گاهی سکانسی و یا سانسوری عجیب از این سریال در شبکه های اجتماعی سوژه بحث ها می شوند. هفته پیش سکانسی از این سریال که ماجرای کشتار روحانیون در جریان واقعه‌ی تاریخی حمله‌ی مأموران رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه را نشان می داد مورد توجه قرار گرفت و این هفته سکانسی مربوط به سربازی رفتن اجباری روحانیون دست به دست می شود.

سکانس جنجالی سریال «سرزمین مادری» درباره سربازی اجباری روحانیون

این بخش از سریال سرزمین مادری به دلیل اشاره تاریخی به فرایند رفتن به خدمت سربازی در دوره پهلوی اول مورد توجه قرار گرفته است. در آن دوره رفتن روحانیون به خدمت سربازی اعتراض جامعه روحانیت را برانگیخته بود. این سکانس را می‌بینید.

قانون خدمت وظیفه اجباری و تحصن روحانیون

قانون خدمت وظیفه اجباری در ۳۶ ماده و سه تبصره به تصویب پنجمین دوره مجلس شورای ملی رسید و با امضای حسین پیرنیا ‌رییس این مجلس، در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۰۴ برای اجرا به دولت مهدی قلی هدایت ملقب به مخبرالسلطنه، سومین نخست‌وزیر رضا شاه پهلوی، ابلاغ شد. براساس ماده یک این قانون، کلیه اتباع ذکور دولت ایران از سن ۲۱ سالگی مکلف به خدمت سربازی شدند. ماده ۱۶ قانون مشمولان معاف از خدمت سربازی را مشخص کرد.

شدت عمل گارد شاهنشاهی در اجرای قانون مذکور موجب شد حدود ۱۵ هزار نفر از مردم اراک به خیابان‌ها بریزند و با افسران و سربازان ارتش درگیری فیزیکی پیدا کنند. اما در اصفهان طلاب ناراضی از قانون سربازی اجباری با راهنمایی علما و روحانیون محلی به خانه حاج مهدی نورالله در اطراف امامزاده احمد پناه بردند. او بعد از اطلاع از موضوع روزی به پشت‌بام منزلش رفت و خطاب به تجمع‌کنندگان، گفت: «آی مردم. این خری [رضا شاه] را که بالا رفته خودمان پایین خواهیم آورد.»

سکانس جنجالی سریال «سرزمین مادری» درباره سربازی اجباری روحانیون
حاج مهدی نورالله اصفهانی نفر اول از سمت چپ

تجمع اعتراضی طلاب اصفهانی، واکنش مخبرالسلطنه صدراعظم رضا شاه را در پی داشت. او با انتشار ابلاغیه‌ای تلویحا طلاب و روحانیان مخالف قانون را مانع وحدت ملی‌ خواند، امر به معروف و نهی از منکر آنان را مفسده‌انگیز خواند، آنان را در شمار مفسدان‌فی‌الارض قرار داد و تهدید به تعقیب و تنبیه آنان کرد.

طلاب اصفهانی این ابلاغیه تند را هتاکی به ساحت حوزه و مرجعیت دینی کشور قلمداد کردند. در جلسه‌ای که در منزل حاج مهدی نورالله با حضور روحانیون سرشناس اصفهان تشکیل شد، تصمیم به مهاجرت به قم گرفتند. حاج مهدی نورالله خود با همراهی علمای سرشناس اصفهانی، سایر اعضای خاندان مادریش و بیش از ۱۰۰۰ نفر از طلاب و روحانیون اصفهانی در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۰۶ راهی قم شدند.

سکانس جنجالی سریال «سرزمین مادری» درباره سربازی اجباری روحانیون
حاج مهدی نورالله اصفهانی در میانه طلاب بست‌نشین در شهر قم

علمای بست‌نشین تصمیم گرفتند شیخ کمال نجفی معروف به شریعتمدار را به عنوان نماینده خود به تهران بفرستند تا از نزدیک در جریان اقدامات مخبرالسلطنه قرار بگیرند. شیخ کمال نجفی در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۰۶ با رضا شاه دیدار کرد. در این دیدار شاهِ پهلوی او را از تحقق کلیه خواسته‌های علمای مهاجر مطمئن کرد و خواستار پایان مهاجرت علما به قم شد.

به دنبال توافق دولت و علمای بست‌نشین وزارت دربار پهلوی در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۰۶ اطلاعیه‌ای به این مضمون در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر کرد: «درباره قانون نظام وظیفه اجباری، خود دولت و وزارت جنگ پس از تجارب حاصله و مطالعه بر روی قانون مزبور، آن را برای تجدیدنظر به مجلس شورای ملی پیشنهاد خواهند کرد.

حاج مهدی نورالله اصفهانی ردیف دوم از پایین- نفر دوم نشسته از چپ

حاج مهدی نورالله اصفهانی رهبر قیام به دلیل بدبینی که به دربار و دولت وقت داشت وعده‌های نمایندگان دولت را پوچ دانست و خواستار استمرار حضور علما در قم تا اجرای عملی و تصویب نهایی متعهدات دولت در هیات دولت و مجلس شورای ملی شد اما برخی روحانیون بست‌نشین با نظر او مخالفت کردند و کار را تمام شده پنداشتند.

حاج مهدی نورالله و بقیه علمای بست‌نشین در قم با پافشاری و اصرار فراوان و با ارسال تلگراف‌های متعددی به مجلس شورای ملی و دولت وقت پس از ۱۰۴ روز بست‌نشینی اجرای توافقات با نمایندگان دربار و دولت وقت را خواستار شدند و مخبرالسلطنه هدایت را مجبور کردند لایحه اصلاحیه قانون خدمت وظیفه اجباری را در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۰۶ به مجلس شورای ملی بفرستد. اما پیش از آنکه لایحه مذبور در دستورکار مجلس قرار بگیرد رهبر قیام به طرز مشکوکی در چهارم دی ۱۳۰۶ در قم جان سپرد. با مرگ رهبر بست‌نشینان سایر روحانیون حاضر نیز به شهر و دیار خود برگشتند و دولت مخبرالسلطنهِ هم هیچ یک از توافقاتش با علمای بست‌نشین را اجرایی نکرد.

۱۶ نظر

ورود

  • Saba بهمن ۱۵, ۱۴۰۲

    نگو اینجوری دلم میسوزه براشون

  • حامد بهمن ۱۵, ۱۴۰۲

    … ترین موجود روی کره خاکی از ابتدای بشریت

  • Armn بهمن ۱۵, ۱۴۰۲

    ببین این ح…ت با ذهن و روح مردم چکار کرده که به مرگ و کشته شدن عده یی از انسانهای جامعه خودشون راضی و خوشحالند
    از باخت تیم ملی شون خوشحالن
    از اینکه پایگاه های نظامی شون رو میزنن خوشحالن
    از اینکه دولتهاشون توی مجامع بین المللی محکوم و مطرود میشن خوشحالن
    از اینکه شاید ترامپ دوباره رییس جمهور بشه خوشحالن
    و ….
    واقعا چه کردید با این مردم ؟؟!!

    • امیر بهمن ۱۵, ۱۴۰۲

      تجربه آل سعود در عربستان نشون داده که حکومت هر کاری بخواد می تونه بکنه و بعدش با آزاد کردن حجاب و رقص و الکل و برج و آسمان خراش سازی صد ها میلیون نفر رو از سرتاسر جهان عاشق خودش کنه.
      همون عدم حافظه تاریخی، که موجب تطهیر پادشاهی پهلوی میشه؛ موجب تطهیر جمهوری اسلامی ایران هم میشه. نگران نباش.

      • Aa بهمن ۱۵, ۱۴۰۲

        تجربه قاجار نشون داد همچین تحلیلی نادرسته.
        مردم دوران قاجار رو پر از تباهی و شکست یاد میکنن، و الان رو با دوره قاجار شبیه میدونن

        • Bb بهمن ۱۶, ۱۴۰۲

          چرا چرت میگی دوران قاجار کی همچین چیزهای داشت؟ حرفش کاملا درسته. مردم با همین چیزها راحت سواری میدن. دموکراسی و آزادی بیان به چپشون هم نیست.

      • H بهمن ۱۶, ۱۴۰۲

        فقط میخواستی ضد عربستان یه چیزی بگیا 😉
        فک کنم محمد سلمان بدجوری سوزونده 😆😆

        • F بهمن ۱۶, ۱۴۰۲

          تو چی میگی …بن سلمان 😭 اسمش رو هم درست بلد نیستی ولی به خاطر چندتا برج و ساختمونی که ساخته و آزادی‌های مسخره‌ای که داده تملق و چاپلوسیش رو می‌کنی. زمان شاه امثال تو زیادبودند الان هم زیادند. برای همینه کشورهایی مثل ایران همیشه درجا میزنند.

      • سام بهمن ۱۶, ۱۴۰۲

        خوشحالم هموطنی مث شما دارم
        اگر گول آزادی مسخره رو بخوریم روی حکومتتطهیر میشه
        دموکراسی واقعی در داشتن حزب های گوناگون و زیر سوال بردن و بازخواست هرچیزی است
        بدون ایدئولوژی رسمی

  • امیر بهمن ۱۵, ۱۴۰۲

    دم رضاشاه گرم مرد واقعی بود

  • Loop بهمن ۱۵, ۱۴۰۲

    چقدر دیدن این ویدیو لذت بخش بود …
    به امید همچین روزی 👏

  • یک طلبه بهمن ۱۵, ۱۴۰۲

    توهین نکنید
    ما اصلاً ارتش اجباری فرسوده و توسری خور رو قبول نداریم برای همین به این فلاکت نحس اجباری نمی‌رویم

  • نو اخوند بهمن ۱۶, ۱۴۰۲

    …..اخوند.
    من یه اخوند میشناسم موتورسیکلت داشت. الان پژو پارس داره.

    • سام بهمن ۱۶, ۱۴۰۲

      به خودی خود نیت رضا شاه خوب بود امامث چند تا از کاراش بدون انجام زیر ساخت و آزادی تفکر به بن بست خورد درباره کشف حجاب اگر مفهوم آزادی و امنیت و احترام و قانون رو جا مینداخت هیچگاه …نمیتونست به اسم عفتف میایاردها زن رو فاسد بدونه و حجاب سر زن کنه البته پوشش اختیاری برای خانمای باحجاب احترام قائلم

  • احسان بهمن ۱۶, ۱۴۰۲

    از همون اول خدشونو از همه چی جدا میدونستن.
    فرای قانون و مردم