با مزایا و معایب فرزندآوری در دهه های ۲۰ و ۳۰ زندگی آشنا شوید

با مزایا و معایب فرزندآوری در دهه های ۲۰ و ۳۰ زندگی آشنا شوید

در گذشته بسیاری از زنان در دوران نوجوانی و اوایل دهه ی ۲۰ زندگی خود باردار و صاحب فرزند می شدند، حالا اما میانگین سنی زایمان در مادران به دهه ی ۳۰ زندگی آن ها تغییر یافته است. پیشرفت های پزشکی این امکان را به زنان می دهد که فرزندآوری را به تعویق بیاندازند. با این حال، فرزندآوری در دهه های ۲۰ و ۳۰ زندگی با مزایا و معایبی همراه است که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

مزایای فرزندآوری در دهه ی ۲۰ زندگی

۱- قدرت باروری در بالاترین حد قرار دارد و به همین دلیل احتمال بارداری بیشتر است

در سن ۲۵ سالگی احتمال باردار شدن پس از ۳ ماه تلاش (حدود ۲۰ درصد) بیشتر از سن ۳۵ سالگی است (به حدود ۱۲ درصد کاهش می یابد). زنان با تمام تخمک هایی که تا پایان عمر آن ها را خواهند داشت، متولد می شوند که تعداد آن ها حدود یک میلیون است. قدرت باروری در زنان در حوالی ۳۲ سالگی شروع به افتی تدریجی می کند و این روند کاهشی بعد از ۳۵ سالگی سرعت بیشتری به خود می گیرد. در سن ۳۷ سالگی نزدیک به ۲۵ هزار تخمک برای شما باقی می ماند.

۲- احتمال سقط جنین و دیگر مخاطرات بارداری کمتر است

برخلاف زنان ۳۵ سال و به بالا، احتمال ابتلا به دیابت و فشار خون در دوران بارداری در مادران جوان تر کمتر است. بدون وجود این مشکلات و به دلیل بالاتر بودن کیفیت تخمک ها در دهه ی ۲۰ زندگی، ریسک سقط جنین و مرده زایی کمتر می شود.

مزایای فرزندآوری در دهه ی ۳۰ زندگی

۱- احتمال داشتن درآمد بالاتر بیشتر است و بنابراین می توان هزینه ی بیشتری صرف فرزند کرد

ورود به بازار کار از دهه ی ۲۰ زندگی آغاز می شود، بنابراین مراقبت از یک نوزاد در این دوره می تواند هزینه بردارتر باشد از دهه ی ۳۰ زندگی که با ثبات مالی بیشتری همراه است، باشد. و بر اساس تحقیقات، زنان دارای تحصیلات دانشگاهی که در اوایل دهه ی ۳۰ زندگی خود صاحب اولین فرزندشان می شوند، میانگین درآمدی بیشتری نسبت به زنانی دارند که پیش از ۲۵ سالگی برای نخستین بار صاحب فرزند می شوند.

۲- احتمال دوقلوزایی یا (سه قلوزایی) بیشتر است

گرچه ممکن است این امر از نظر برخی نکته ای منفی محسوب شود، اما چندقلوزایی به این معنی است که شما می توانید زمانی که از پختگی و آمادگی بیشتری برخوردارید، همزمان صاحب بیش از یک فرزند شوید. این خبر خوبی است برای کسانی که خواهان داشتن بیش از یک فرزند هستند، اما آن را برای بعد از ۳۰ سالگی می خواهند. درست است که از آن زمان قدرت باروری رو به کاهش می گذارد، اما با بالا رفتن سن احتمالاً دوقلوزایی بیشتر می شود چون تغییرات هورمونی سبب آزاد شدن چندین تخمک به طور همزمان می شود.

۳- ممکن است بیشتر عمر کنید

تحقیقات نشان داده در زنانی که بعد از ۳۳ سالگی صاحب آخرین فرزند خود می شوند، احتمال اینکه بیشتر از ۹۵ سال عمر کنند، ۲ برابر بیشتر از زنانی است که در سنین پایین تر صاحب آخرین فرزند خود می شوند. بنابراین، به تعویق انداختن فرزندآوری مزیت طولانی تر شدن عمر را هم دارد. این بدان معنی است که شما می توانید سال های بیشتری را در کنار فرزندان و خانواده ی خود سپری کنید.

۴- ممکن است فرزندتان قد بلندتر و باهوش تر شود

تحقیقات نشان داده زنانی که در فاصله ی ۳۰ تا ۳۹ سال صاحب اولین فرزند خود می شوند، احتمال داشتن فرزندان باهوش تر در آن ها بیشتر از مادر اولی های ۲۰ تا ۲۹ ساله است. همچنین پژوهش ها می گوید زنانی که در سنین بالاتر صاحب فرزند می شوند، احتمال داشتن فرزندان بلند قدتر در آن ها بیشتر است. از آنجایی که داشتن هوش و قد بیشتر یک برای بسیاری یک مزیت به شمار می رود، شاید ارزشش را داشته باشد که تا بعد از ۳۰ سالگی برای فرزندآوری صبر کنید.

معایب فرزندآوری در دهه ی ۲۰ زندگی

۱- ممکن است به لحاظ روانی خسته کننده تر باشد

سال های دهه ی ۲۰ زندگی بهترین زمان برای کشف خود و مسیری است که دل تان می خواهد در زندگی تان طی کنید. فرزندآوری در این دوران ممکن است شما را مجبور به کناره گیری موقت از شغل خود یا دست شستن از ترفیع شغلی ای کند که مدت ها برایش سخت تلاش کرده اید. به علاوه، ممکن است در زندگی مشترک خود درگیر مشکلاتی شود که دلیل آن ها مسئولیت مشترک رسیدگی به نوزاد است. سازش کردن کار ساده ای نیست، بخصوص وقتی که هم شما و هم همسرتان تازه در حال پیدا کردن خود و زندگی تان باشید.

۲- ممکن است در سنین بالاتر درگیر مشکلات پزشکی بدتری شوید

از قرار معلوم میان سلامت مادر و سنی که در آن اولین زایمانش را داشته، ارتباط وجود دارد. هر چه یک زن بارداری اول خود را عقب تر بیاندازد، وضعیت سلامتی بهتری برای پیش بینی می شود. بیشتری سلامتی برای زنانی پیش بینی می شود که اولین زایمان آن ها را در حوالی ۳۰ سالگی رخ می دهد. بنابراین مادران جوان تر ممکن است با ریسک داشتن وضعیت سلامتی ای کمتر از حد ایده آل مواجه باشد و به دردهای بیشتری دچار شوند.

معایب فرزندآوری در دهه ی ۳۰ زندگی

۱- احتمال انجام زایمان به روش سزارین بیشتر است

از آنجایی که مادران سن بالاتر با ریسک بالاتری از مبتلا شدن به مشکلات مرتبط با بارداری مواجه اند، این امر ممکن است انجام زایمان به روش سزارین را برای آن ها ضروری کند. برای مثال، مشکلاتی همچون فشار خون بالا ممکن است منجر به انجام عمل سزارین شود. سزارین روش رایجی است اما با ریسک هایی همراه است، از جمله طولانی تر بودن نقاهت در مقایسه با زایمان طبیعی.

۲- احتمال داشتن فرزندی با مشکلات جسمانی بیشتر می شود

احتمال داشتن نوزاد کم وزن (وزن در هنگام تولد) و همینطور نوزاد نارس بیشتر می شود. علت این مشکلات ممکن است دوقلوزایی باشد. نوزادان نارس، به ویژه آن هایی که اول به دنیا می آیند، اغلب به مشکلاتی همچون مشکلات تنفسی، نقص یادگیری و نقص شنیداری مبتلا هستند. همچنین احتمال بروز ناهنجاری کروموزی نیز بیشتر می شود، امری که می تواند منجر به تولد فرزندی با مشکلات پزشکی مختلف شود.

هیچ سن ایده آلی برای فرزندآوری وجود ندارد

با توجه به مطالب بالا می توان متوجه شد که هیچ سن ایده آلی برای فرزندآوری زنان وجود ندارد. همه چیز به اولویت های یک زن و شریک زندگی اش بستگی دارد. شاید بهترین سن برای مادر شدن شما زمانی باشد که آمادگی رویارویی با همه ی دشواری های در پی بارداری را داشته باشید.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود