حساسیت به آب؛ عارضه ای که زندگی را برای بیماران تلخ می کند

حساسیت به آب؛ عارضه ای که زندگی را برای بیماران تلخ می کند

زنی به نام «راشل واوریک» (Rachel Warwick) از بیماری «کهیر ناشی از حساسیت به آب» (aquagenic urticaria) رنج می برد. بر اساس گزارش سرویس خبری بی بی سی، درد ناشی از آن همانند فرو رفتن خار در بدن است و می تواند فرد بیمار را آزار دهد.

آب و آب تنی از جمله بهترین و مفرح ترین تفریحات در سراسر دنیا به شمار می روند. به همین دلیل افراد زیادی همه روزه به حمام رفته و یا در کنار سواحل زیبا به استراحت می پردازند، اما انجام چنین کاری برای خانم واوریک می تواند به منزله فراهم نمودن جهنم باشد.

هر گونه تماس با آب (حتی عرق بدن) می تواند جوش هایی دردناک به وجود آورد. آن ها تا چند ساعت بر روی بدن باقی می مانند و مشکلات زیادی ایجاد می کنند. وی در این رابطه می گوید: “هنگامی که چنین اتفاقی رخ می دهد، من همانند دونده ای سریع شروع به حرکت می کنم و بعد از خسته شدن روی صندلی می نشینم. حتی گریه کردن نیز می تواند صورت من را تحث ثاثیر قرار دهد؛ این شرایط بسیار آزار دهنده است.”

بیماری حساسیت به آب، هم برای ما و هم برای دانشمندان مسئله ای عجیب تلقی می شود. از نظر تکنیکی نمی توان آن را در دسته حساسیت ها قرار داد، زیرا این بیماری واکنش سیستم ایمنی به چیزی درون خود بدن است و عوامل خارجی در آن نقشی ندارند. نخستین نظریه در این رابطه بیان می داشت که آب با بیرونی ترین لایه پوست (که سلول های مرده و چربی در آن قرار دارند) وارد واکنش می شود. تماس با این اجزا می تواند ترکیبی سمی تولید کند و واکنش سیستم ایمنی را به همراه داشته باشد.

برخی دیگر اعتقاد دارند که آب می تواند مواد شیمیایی موجود در لایه نخست پوست را حل کند. این امر سبب می شود که آب بتواند بیش از حد معمول درون بدن نفوذ کند و به همین دلیل سیستم ایمنی در برابر آن واکنش نشان می دهد.

استعمال مواد شیمیایی مانند پماد و کرم می توانند این واکنش را شدیدتر کنند. هنگامی که لایه رویین پوست به طور کامل برداشته می شود، واکنش بدن نیز به حالت عادی باز خواهد گشت.

ایده دیگری نیز در این رابطه وجود دارد که با بحث های قبلی متفاوت است. برخی معتقدند تغییرات فشار، لایه نخستین پوست را حل نموده و سیستم ایمنی را به واکنش وا می دارد. به هر حال دلیل این عارضه هر چه باشد، افراد مبتلا را با مشکلات بسیاری مواجه می کند.

منبع: boingboing
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود