کدام خوراکی کپک زده را می توانیم بخوریم و کدام را نمی توانیم؟

دوستداران انواع مختلف پنیر

کدام خوراکی کپک زده را می توانیم بخوریم و کدام را نمی توانیم؟

زمان هایی وجود دارد که آماده خوردن یک ساندویچ خوشمزه می شویم و متوجه بخش های سبز رنگی بر روی نان آن می شویم. یا در هنگام خوردن بخشی از پنیر چُدار، پنیر گوسفندی یا در زمان گاز زدن فلفل دلمه با چنین چیزی برخورد کنیم.

این جریان شاید ساده به نظر برسد و با جدا کردن و بریدن آن قسمت، مسئله به پایان برسد. اما آیا واقعا این کار درستی است؟

پاسخ کوتاه به این سئوال هم کمی پیچیده است …

اگر نان کپک زده باشد …

8

اگر نان کپک زده باشد از آن خداحافظی کرده و آن را بیاندازید. در مورد نان اگر حتی بخش اندکی از آن هم کپک زده باشد به دلیل وجود کپک های میکروسکوپی که به چشم ما نمی آیند و ممکن است به مناطق دیگر آن هم نفوذ کرده باشند، باید حتما به دور انداخته شود. در مقاله دیگری به نام اگر نان کپک زده بخوریم، چه اتفاقی می افتد؟ به طور مفصل بدان پرداخته شد.

اگر هم می خواهید که آن را دور نیادازید لااقل تمام اطراف آن را چک کنید. با این حال بهتر است به طور کامل دور انداخته شود.

اگر پنیر چِدار کپک زده باشد …

2

اگر پنیر چِدار کپک زده باشد، می توانید از بقیه آن استفاده کنید. پنیرهایی چون چِدار و پارمِزان، همانند نان نیستند که کپک به تمام نواحی آن انتقال پیدا کره باشد. بنابراین باکتری ها به بخشی داخلی آن نفوذ پیدا نکرده اند.

اگر پنبر گوسفندی کپک زده باشد …

3

بیانیه وزارت کشاورزی آمریکا در این مورد می گوید به علت چرب و مرطوب بودن این نوع از پنیر و به دلیل امکان ورود باکتری ها به لایه های زیرین پنیر گوسفندی یا تکه های خرد شده آن، بهتر است که دور انداحته شود. در مورد سایر پنیرهای پرچرب نیز جریان به همین ترتیب است و بهتر است در صورت مشاهده حتی کمی از کپک دور انداخته شوند.

شاید به همین دلیل باشد که استفاده از فریز در مواردی که خرید بیش از اندازه نیاز انجام داده اید می تواند مفید باشد. با این کار غذاهای اضافه دور ریخته نمی شوند.

اگر فلفل یا هویچ کپک زده باشد چطور …

4

در مورد هویچ، فلفل، کلم، سیب زمینی و سیب می توانید در صورت مشاهده کپک، آن قسمت را بریده و از بقیه آن استفاده کنید.

اما دقت داشته باشید که اگر تا حدی کپک دارد که بوی نامطبوعی از آن به مشام می رسد حتما آن را بیرون بیاندازید. از آنجایی که باکتری ها علاقه فراوانی به جمع شدن در جاهای مرطوب دارند، در صورت مشاهده یک مورد از آن در یک بسته، توصیه می شود که کل بسته را بیرون بیاندازید.

اگر گوجه فرنگی یا هلو، کپک زده باشند، چه کنیم … 

5

وزارت کشاورزی آمریکا می گوید که آنها را دور بیاندازید چرا که میوه های آبدار محل مناسبی برای تجمع باکتری ها هستند. همان طور که گفته شد، باکتری ها عمدتا علاقه زیادی به تجمع در جاهای مرطوب دارند. با این حال یکی از متخصصان می گوید ۲۵ سال است که من، تنها بخش های غیرقابل مصرف میوه را جدا می کنم و بقیه آن را می خورم با این حال توصیه می کند هر فردی به وضعیت سلامت خود و خطرهایی که در این مورد می کند آگاهی بهتری دارد، بنابراین این داستان را به نوع برخورد هر فرد واگذار می کنیم .

منبع: thisisinsider
۲ نظر

ورود

  • علیرضا فروردین ۲۷, ۱۳۹۷

    همه ی کپک ها غیر از یک نوع خاصش که آغازیه و به غذا ها کار نداره قارچن. به عبارت دیگه هر جایی که شما نوشتید باکتری رو باید بنویسید قارچ.

  • امید مهر ۲۹, ۱۳۹۷

    ببخشید کپک قارچ هست نه باکتری
    کل علوم تاکسونومی روعلوم ریختید