پرنده ای که قادر است ۱۰ ماه بدون وقفه در هوا پرواز کند [تماشا کنید]

پرنده ای که قادر است ۱۰ ماه بدون وقفه در هوا پرواز کند [تماشا کنید]

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد که بادخورک های معمولی (سویفت) می توانند بیش از ۱۰ ماه بدون وقفه پرواز کنند. این مدت زمان، رکورد بیشترین پرواز معلق در طبیعت محسوب می شود. پرندگان مورد نظر ما، در سطح اروپا بسیار شناخته شده هستند. آن ها برای تولید مثل و فرزند آوری، دو ماه از سال را در قاره سبز سپری می کنند.

بعد از این کار، بادخورک ها به سمت آفریقا حرکت می کنند؛ منزل گاهی که هیچ کس تاکنون موفق به کشف آن نشده و ما سرانجام علت آن را دریافته ایم. زیست شناسان دانشگاه لاند به سرپرستی «آندرس هِدِنستروم»، با اتصال ثبت کننده داده بهاین پرنده ها در بخش های جنوبی سوئد، توانستند مدت زمان پرواز بی وقفه آن ها را کشف کنند.

دستگاه های الکترونیکی مینیاتوری که در این تحقیقات به کار گرفته شده، تنها ۱.۱۳ گرم وزن دارند و دانشمندان به وسیله آن ها می توانند موجودات کوچک را رصد کنند. سه عدد از بادخورک ها ۱۰ ماه بدون فرود آمدن پرواز کردند و بقیه نیز تنها برخی شب ها بر روی زمین نشستند.

بخش عجیبی که هنوز نتوانسته ایم راز آن را به طور کامل فاش کنیم، مسئله خوابیدن پرنده هاست. آن ها همانند تمامی گونه های جانوری، به اندکی خواب نیاز دارند. بنابراین دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که آن ها از نظر منطقی باید هنگام حضور در هوا بخوابند. احتمال دارد که مکانیسم این مسئله همانند دلفین ها باشد. آن ها می توانند بخشی که از مغز خود را غیر فعال کنند؛ در حالی که بدنشان به فعالیت خود ادامه می دهد.

احتمال وجود پرنده ای که بتواند بیش از بادخورک های معمولی بی وقفه پرواز کند، بسیار اندک است. در حال حاضر، جایگاه دوم به «بادخورک آلپاین» اختصاص یافته که قادر است ۶ ماه را در هوا سپری کند. نمونه های دیگری از آن ها نیز وجود دارند که به نقاط بسیار دوردست در جنوب آفریقا مهاجرت می کنند.

سویفت های معمولی پرندگانی هستند که جثه کوچک و بال هایشان آن ها را به پرواز کنندگانی ماهر تبدیل نموده است. در ادامه از شما دعوت می کنیم ویدیویی در این زمینه تماشا کنید.

منبع: gizmodo
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود