۶ مکان زیبا در جهان که باید پیش از محو شدن از صفحه روزگار آنها را از نزدیک ببینید

از آلاسکا تا ونیز

۶ مکان زیبا در جهان که باید پیش از محو شدن از صفحه روزگار آنها را از نزدیک ببینید

در نقاط مختلف جهان، مناطق دیدنی فراوانی وجود دارند که می توان برای سفرهای سالانه آنها را انتخاب کرد. در این میان، نواحی هم وجود دارند که نمی دانیم که آیا در ۴۰ سال آینده وجود خواهند داشت یا خیر. در این روند دلایلی چون آلودگی های زیست محیطی، انقراض اکولوژیکی و سایر عوامل می توانند دخیل باشند. بنابراین شاید بهتر باشد که نواحی این چنینی در اولیت سفرهای بعدی مان قرار گیرند.

در این نوشته نه چندان طولانی به بررسی ۶ مکان خواهیم پرداخت که در فهرست مناطق پرخطر برای تخریب قرار دارند که آنها را با هم مرور می کنیم:

۱- توندرای آلاسکا

1
اگر دوست دارید آلاسکا را با همان وضعیت اکوسیستمی که اکنون در آن وجود دارد ببینید، بهتر است هر چه سریع تر این کار را انجام دهید چرا که به دلیل تغییرات شدید آب و هوایی، مناظر زیبای این منطقه در معرض از بین رفتن هستند. همچنین گرم شدن بیش از اندازه هوا نیز باعث آب شدن یخ های این منطقه شده و با ادامه این روند، جلوه فوق العاده ای که از آن می شناسیم را از آن خواهد گرفت.
۲- پارک ملی اورگلید در فلوریدا

2
تنها در طول یک دهه اخیر، به دلیل فعالیت های مربوط به شهرسازی، آماده سازی زمین های منطقه برای فعالیت های آسیب زننده کشاورزی و نیز انحراف مسیر آب از این پارک، این مکان زیبا به نصف مساحت ابتدایی خود کاهش یافته است. نه تنها این پارک از نظر اندازه کوچک شده بلکه تعداد تمساح های حیات وحش آن هم تا اندازه قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. بسیاری علت اصلی این امر را خشکسالی سال ۲۰۰۱ میلادی قلمداد می کنند. با تمام اتفاقاتی که در این پارک رخ داده، همواره جمعیت انبوهی برای بازدید از آن به آنجا می روند و بهتر است تامابقی آن هم از بین نرفته به بازدید از این محل مبادرت کرد.

۳- پارک ملی تیکال در گواتمالا 

3

منزلگاه آخرین و پر رمز و رازترین خرابه های به جا مانده از تمدن مایان را می توان در این پارک شاهد بود. می توان این را هم دریافت که چگونه آسیب های طبیعی می تواند تغییراتی را در آینده منطقه ای جغرافیایی به وجود آورد. چپاول های بی رحمانه و غیرقانونی و سوزاندن جنگل های این منطقه در کنار تاثیرات آب و هوایی توانسته بر سنگ آهک های ظریف معبد قدیمی اثر کرده و این بنایی که در طول هزاران سال دوام آورده را در معرض تخریب قرار دهد.

۴- دیوار بزرگ مرجانی در استرالیا

4

دیوار بزرگ مرجانی یا «گریت بَریر ریف» با مساحتی در حدود ۱۳۴.۰۰۰ مایل مربع، زیستگاه ۳۵۰ گونه مرجانی است. این دیوار بزرگ مرجانی، تنها بخش زنده کره زمین است که از فضا قابل مشاهده است. تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا ۲۵ درصد از این مرجان ها از بین برده و ادامه حیات مرجان های باقی مانده وابسته به وضعیت اکو سیستم است. اگرچه برای محافظت از این زیستگاه فعالیت هایی نیز صورت پذیرفته اما شاید برای این کار کمی دیر شده باشد. پس بهتر است که گردشگران حرفه ای که به دنبال مکان های منحصربفرد هستند هرچه زودتر از این منطقه زیبا در کشور استرالیا دیدن کنند.

۵- جنگل های بارانی آمازون 

5

جنگل های بارانی آمازون، به عنوان بزرگ ترین جنگل جهان های، در معرض ویرانی قرار دارند. از آن جایی که مراحل جنگل زدایی ادامه دارد، بنابراین دیدن شگفتی های این مکان زیبا را نباید به تعویق انداخت. اگر این مراحل جنگل زدایی به همین رویه کنونی ادامه یابد، یک چهارم این منطقه به طور کامل از بین خواهد رفت.

۶- تالاب های ونیز 

6

ونیز شهری فرهنگی و تاریخی است که مملو از غذاهای فوق العاده است. خوشبختانه این شهر به دلیل ساختار بسیار زیبای تالاب های آن در فهرست بیشترین شهرهای مورد بازدید گردشگران نیز است. اما متاسفانه خانه های ساخته شده بر روی آب های این شهر در معرض تخریب قرار دارند. جزر و مدهای مکرر در کنار طوفان و سایر عوامل طبیعی مخرب، ساختمان های واقع در این تالاب ها را مورد هجوم خود قرار می دهند. برخی از متخصصان بر این باورند که در ۷۰ سال آینده، برخی از مناطق این شهر به مکان هایی غیرقابل سکونت تبدیل می شوند.

منبع: thisisinsider
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود