پاییزگردی در روستای تاریخی آهار

گردشگری پاییزی در روستای تاریخی شمال پایتخت

پاییزگردی در روستای تاریخی آهار

سرویس گردشگری روزیاتو در فصل پاییز، برای علاقمندان به پاییز گردی و طبیعت گردی،‌ همواره پیشنهادات مختلفی در سراسر کشور ارائه کرده است و امروز نیز قصد دارد در ادامه سلسله گفتارهای معرفی مقصد های گردشگری روستایی در ایران، به معرفی یکی دیگر از روستاهای تاریخی بپردازد.

روستایی که امروز معرفی می کنیم، برای هموطنان تهرانی، جایی نزدیک پایتخت است و با کمتر از یک ساعت رانندگی می توانند یک آخر هفته دلنشین و خاطره انگیز را در کوچه و پس کوچه های این روستای تاریخی، سپری کرده و پاییز هزار رنگ هزار چهره را از نزدیک ملاقات کنند.

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، پاییز گردی در کشور چهار فصل ایران که هر گوشه این مرز و بوم، رنگی و جذاب می شود، یکی از بهترین فصول برای سفر و تفریح و گشتی در آفاق و انفس است. چرا که برگ های خزان دیده این فصل، فضایی رویایی روبروی چشمان ما به تصویر می کشند که مشاهده آن فقط تا چند هفته دیگر امکان پذیر است.

برای همین، مناطق جنگلی از جنگل ابر تا جنگل های شمال که معرفی کردیم، می تواند مقاصد عالی برای گردشگری آخر هفته ای در پاییز ۹۵ باشد. اگر  چه روستاهای پلکانی ایران هم چون ماسوله و سر آقا سید کوهرنگ، در همه فصول به خصوص پاییز، زیبایی وصف ناشدنی دارند، اما به هر حال، هیچ کس نمی تواند پاییز نوردی فوق العاده جاده اسالم به خلخال و یا چمستان به نور را فراموش کند.

پاییز فصل فوق العاده ای برای شکار لحظه ها توسط لنز دوربین های حرفه ای بوده و طبیعت رنگارنگ، چهره دل فریب خود را در این فصل شاعرانه روبروی چشمان ما قرار می دهد. برخی از چشم انداز های طبیعی که در این فصل مشاهده می کنیم، رویایی است و گویی تابلوی نقاشی را به تماشا نشسته ایم.

این فضای رویایی را می توان در واقع در جنگل ابر شاهرود، مازیچال، فیلبند و سوباتان گیلان تا چند هفته دیگر به تماشا نشست. علاوه بر جنگل ها، برخی از مکان های کشور هم هستند که پاییز فوق العاده ای دارند و روستای آهار نیز یکی از آنهاست.

p1
طبیعت زیبای پاییزی روستای آهار

با پاییز گردی در روستای تاریخی آهار با ما همراه باشید.

روستای آهار کجاست؟

در ابتدا بگوییم که آهار، در اصل اوهر بوده که به مرور زمان، هم چون نام ایران، تغییر لفظ داده و به آهار تغییر کرده است. او به معنای آب است و هر هم به معنای آسیاب. در واقع آهار، تلفیقی از او و هر بوده که آب آسیاب را تداعی می کند. جایی که آب فراوان برای آسیاب در دسترس است.

p16
تصویر موقعیت جغرافیانی روستایی آهار، اوشان و فشم

آهار برای تهرانی ها، جایی همین نزدیکی هاست! کوچه باغ های رویایی آهار که بوی تاریخ می دهد، برای نوستالژی باز ها و سلفی بگیرهای اینستاگرامی، فضایی جذاب را خلق می کند. اگر به دنبال فضای شاعرانه و لمس برگ های هزار رنگ خزان هستند، نباید آهار را از دست بدهید.

رفتن به آهار خیلی هزینه بر نیست و برای تهرانی ها، با کم تر از یک ساعت رانندگی در آخر هفته، گردش شیرینی را رقم می زند. آهار برای کسانی که حوصله طی مسافت چند صد کیلومتری جهت سفر به استان های شرق و غرب و شمال پایتخت را نداشته و فرصت زیادی هم برای طبیعت گردی و روستا گردی ندارند، یک مقصد فوق العاده به شمار می رود.

p17
تصویر موقعیت جغرافیایی آهار از شمال تهران

این روستا، از جمله روستاهای شهرستان شمیرانات بود که در بیست کیلومتری شمال غرب گلندوکو واقع شده و طبیعتی سر سبز و پاییزی مسحور کننده دارد. در تابستان، باغ های پر میوه، شما را به ضیافت سیب و آلبالو و گیلاس و زرد آلود می برد و در پاییز، درختان هزار رنگش، پذیرای خیل مشتاقان روستاگردی می شود.

p4
طبیعت تابستانی زیبای آهار

طبیعت فوق العاده آهار، بخشی از ظرفیت های گردشگری اطراف تهران است که در کنار دنیای غارها و آبشارها، ‌می توان از آن برای تهران گردی بهره برد. این روستا، در واقع محل تلاقی ده تنگه و گردنه رزگاه از سوی شمال غرب و مزارع و آبشار شکرآب و قله توچال در جنوب غرب است.

در اطراف این روستای زیبا، دو رودخانه به نام های شکرآب و پیش کنگ وجود دارد که در اکثر ایام سال، پر آب هستند. یکی از ارتفاعات گاجره سرچشمه می گیرد و دیگری از روستای شکرآب.

چه طور به آهار برویم؟

راه های رفتن به آهار بسیار است. اگر با خودروی شخصی قصد سفر را کردید، باید از هر جای تهران که هستید، خود را به بزرگراه شهید بابایی در شرق تهران رسانده و آن جا به سمت جاده پر تردد لواسان-لشگرک بروید. از آن جا، به سمت فشم حرکت کنید و پس از چند دقیقه رانندگی، وارد جاده اوشان شده تا به آهار برسید.

لواسان، فشم، اوشان و آهار، می تواند نام هایی باشد که شما را برای رسیدن به این روستای تاریخی زیبا، راهنمایی می کند. از اوشان تا آهار، تنها ده دقیقه رانندگی نیاز است. باید توجه داشت که از مناطق مرکزی پایتخت تا این روستا، حدود شصت کیلومتر بوده و از فشم نیز ۱۲ کیلومتر فاصله دارد.

p5
طبیعت زیبا و هزار رنگ آهار و رده های جذابش

آهار دارای میدانی است که می بایست برای روستاگردی، خودرو را جایی پارک کرد و سپس بقیه مسیر را پیاده طی نمود و طبیعت ده تنگه یا آبشار شکر آب را مشاهده کرد. پس از گذر از یک پل آهنی، دو راهی مشاهده می کنید که شما را به سمت ده تنگه و یا آبشار شکرآب راهنمایی می کند.

کسانی که عاشق کوهنوردی هستند، مسیر جذاب روستای شهرستانک برای رفتن به آهار، انتخاب فوق العاده خواهد بود.

p15
چنین تصاویر رویایی را می توانید در پاییز آهار شکار کنید

تفریحات در آهار

آهار، طبیعت زیبایی دارد و این را قدم زدن در کوچه باغ های مملو از درختانی با برگ های هزار رنگ دلفریب، می توان دریافت. جایی که می توانید در پاییز، ۰۲ (اکسیژن) خالص را جایی دور تر از آلودگی های نیمه دوم سال پایتخت، تنفس کرد. اگر قصد دارید آخر هفته ها، استراحتی به ریه های خود بدهید، به یکی از ریه های تهران در شمیرانات بروید و آهار، انتخاب خیلی خوبی خواهد بود.

برای آهار نوردی باید صبح زود به سمت این دیار کهن بروید. صبحانه در آهار هم در رستوران های بین راهی و هم با غذایی که خودتان به همراه می برید، گردش برون شهری زیبایی را رقم می زند. اهالی این روستا، هم چون دیگر روستاهای کشور، بسیار مهمان نواز هستند و اگر در طول راه با آن ها برخورد کردید، از هر کمکی به رهگذران و پاییز گرد ها دریغ نمی کنند.

p6
گردش پاییزی در کنار آب های روان، جایی نزدیکی تهران پر دود

مناظری که در آهار مشاهده می کنیم، برای عکاسان وسوسه انگیز است. هم چشم انداز درختانی هزار رنگ و هم کوه های سفید شمال تهران که به هر حال، فرصت عالی برای عکس برداری و سلفی گرفتن را فراهم می کند.

پیاده روی در روستا گردی،‌ بخش جدایی نا پذیر از هر سفری خواهد و بود و لذت آن را طبیعت گرد ها، به نیکویی می دانند. در آهار، گردش در کوچه باغ ها مصفا که با طنازی درختان هزار رنگش همراه است، حال و هوای خاص خود را دارد. کوچه باغ های شکرآب، یکی از بهترین خاطرات پاییزی اطراف تهران را می تواند برای هموطنان تهرانی رقم بزند.

آهار، جایی است که حرفه ای های کوهنوردی از آن جا برای رفتن به قله توچال استفاده می کنند و البته کسانی که به صعود به قلعه دختر نیز علاقمندند، از مسیر آهار استفاده می کنند. بنابراین در مسیر روستاگردی تاریخی پاییزی در آهار، احتمالاً با کوهنوردانی برخورد کنید که صبحگاه را برای دیدار طبیعت به آن سوی آهار انتخاب کرده اند.

p7
طعم آتش هیزمی با چشم انداز هزار رنگ پاییزی روستای آهار، تجربه ای فراموش نشدنی است

منطقه شکرآب نیز، دیدنی های طبیعی خاص خود را دارد و برای استراحتی کوتاه، آبشار و امامزاده ای که در منطقه واقع شده و نشانی آن را می توانید از اهالی با صفایش بگیرید، در دسترس خواهد بود. اگر به آهار رفتید، ده تنگه را نیز بهتر است بازدید کنید.

p11
تصویر امام زاده
p18
تابلوی امامزاده که اشاره به قدمت قجری این مرکز مذهبی در آهار می کند

در شمال غربی این روستای زیبای تاریخی، دهی به نام ده تنگه قرار دارد که طبیعتی فوق العاده و فضایی رمانتیک برای عکاسان و طبیعت گرد ها دارد. با آن که خیلی مسکونی نیست، اما مردمان خونگرم و با صفای آهار، از زمین های آن برای کشت فصلی استفاده می کنند.

p3
تصویری رویایی از پاییز روستای تاریخی آهار شمیرانات تهران

برای رفتن به این ده زیبا، باید از شیب ملایمی گذر کرد که در سمت چپ رودخانه ای پر آب قرار دارد. البته برای رسیدن به این ده، نیاز به ۲ ساعت پیاده روی است که به هر حال برای پاییز گرد های عاشق، این زمان و مسافت، خیلی نیست.

همان طور که گفتیم، در اطراف آهار، جایی به نام شکرآب وجود دارد که ییلاقی خوش آب و هوا بوده و در پاییز، یکی از مناطق دلفریب اطراف پایتخت به شمار می رود. قنات ها و چشمه سارهای متعدد آن، عاملی برای زیبایی منطقه است و در تابستان، عاشقان گیلاس و آلبالو و زرد آلو را شیفته خود می کند.

p2
تصویر آبشار خروشان شکرآب

مسیر آهار به شکرآب گرچه به اندازه اسالم به خلخال و جاده حیران اردبیل فوق العاده نیست، اما برای پاییز گرد های تهرانی، یکی از بهترین انتخاب ها به شمار می رود. چرا که چشم انداز های زیبایی روبروی دیدگان شما قرار می گیرد که به جذابیت سفر می افزاید.

p10
تصویری رویایی از منطقه شکرآب

گفته شده که این روستا، محل سیاحت و شکار پادشاهان عهد قجر بوده و به نوعی پاتوق شاهان در اطراف پایتخت ۲۳۰ ساله ایران قلمداد می گردد. شکرآب، تفرجگاهی است که کم تر با استقبال تهرانی ها مواجه شده و می تواند جای بکری برای پاییز گرد های علاقمند به روستا گردی باشد.

در شکرآب، امام زاده ای به نام امام زاده طاهر و زاهد وجود دارد. وجود سرویس بهداشتی، ‌فرصتی برای استراحت در این منطقه است که گویا قدمتشان به زمان قاجاریه می رسد.

از شکرآب تا امامزاده، راه زیادی نیست اما جاده آسفالته ندارد.

p14
طبیعت هزار رنگ هزار برگ آهار

این امامزاده در دره ای سر سبز واقع شده و آبشاری به ارتفاع ۱۰ متر از دور خودنمایی می کند. فاصله بین امامزاده تا آبشار، حدود پنج دقیقه است.

اگر عاشق گیاهان دارویی باشید، شکرآب، محفلی برای این کار است و می توانید فصل بهار دوباره به این خطه خوش آب و هوا سفر کنید و گیاهان دارویی جمع کنید و از ریواس های تازه بهره مند شوید. البته باغ های آلبالوی این منطقه نیز در بخش شمیرانات، شهرت خاص خود را دارد که البته آلبالو های آهار را می توان در فروشگاه های تجریش و مناطق شمالی شهر در بهار  و تابستان ۹۶ پیدا کرد.

p8
گردشگری پاییزی در کوچه باغ های روستای زیبای آهار را از دست ندهید

در آهار، جایی به نام قلعه دختر وجود دارد که مسیر کوهنوردان بسیاری است که می کوشند تا از این مسیر به توچال بروند. از آهار به قلعه دختر، با ۵ ساعت پیاده روی می توان رسید که البته تجهیزات کافی هم مورد نیاز است.

p12
قلعه دختر آهار

یکی از جاهای دیدنی اطراف آهار، آتشگاه قصران است که گویا قدمتش به دوران پیش از اسلام می رسد. آتشگاهی که در روستای رودبار قصران مرز آهار و شکرآب وجود دارد، مرکز آیینی زرتشتیان محل در روزگارانی دور بوده است.

راه آهار به آتشگاه، آسفالته نیست و خاکی بوده و شیب تند و صخره های شنی دارد و حدود یک ساعت پیاده روی می طلبد.

p9
تصویری زیبا از طبیعت منطقه ده تنگه

اگر برای روستا گردی پاییزی به آهار رفتید، در صورتی که عاشق دوچرخه سواری هستید، این فرصت را برای رکاب زدن در آغوش درختان هزار رنگ کوچه باغ های آهار از دست ندهید. البته، دوچرخه سواری در روستا ها و مناطق صخره ای، افراد حرفه ای می طلبد و باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید .

چرا که افراد با هر سطح تبحر در دوچرخه سواری و با هر نوع دوچرخه نمی توانند از پس مسیر های پر فراز و نشیب غیر آسفالته این روستا برآیند.

توصیه های آهاری روزیاتو

۱- اقامت در این روستای زیبا برای یک آخر هفته رمانتیک، توصیه خوبی است که پاییز گرد های تهرانی به آن توجه کنند.

۲- در آهار، اجاره خانه های روستایی با هماهنگی قبلی امکان پذیر است. البته چادر زدن در برخی مناطق نیز متداول بوده و در صورتی که تجهیزات کمپ را در اختیار دارید، تا پیش از فصل سرما، از این فرصت نیز می توان بهره جست.

۳- البته به واسطه نزدیک بودن آهار به فشم، در صورتی که قصد ماندن را نداشتید، می توانید از امکانات گردشگری و اقامتی حرفه ای تر منطقه فشم نیز استفاده کنید.

۴- سفر نصف روزه به آهار می تواند خستگی یک هفته را از تن شما بیرون آورد و فضایی خوب برای انرژی مثبت ها را رقم می زند.

p13
تصویر پاییز رویایی در هزار رنگ آهار شمیرانات

۵- موبایل، خیلی خوب در آهار آنتن نمی دهد. بنابراین مراقب GPS باشید.

۶- طبیعت این روستای تاریخی، متعلق به دوران چند سال پیش نیست. هزاران سال قدمت دارد. حفظ این محیط که میراثی است طبیعی در اختیار ما، متعلق به نسل آینده هم خواهد بود. برای حفاظت از محیط زیست این روستای دیدنی و مناطق تفریحی اطرافش، تلاش کنید.

۷- روستای آهار و به طور کل آهار گردی را با استفاده از راهنمایی های محلی می توان اثر بخش تر انجام داد.

۸- به دلیل آن که در نیمه دوم سال، طول روز کم است، اخر هفته را خیلی زود برای سفر به این منطقه دیدنی و خوش آب و هوا اختصاص دهید تا از روشنایی بیش تری برای پاییز گردی در آهار استفاده کنید.

۹- در طول چند سال اخیر، حیوانات وحشی در اطراف منطقه آهار توسط اهالی بسیار دیده شده است که باعث تماس آنان با آتش نشانی شد. بنابراین، از مراجعه به منطقه هایی که آشنا نیستید و مراجعه کننده زیادی ندارد خودداری کنید.

۱۰- اگر عاشق پاییز گردی هستید، تورهای عکاسی موسسات گردشگری تهران را که تور های یک روزه برگزار می کنند را فراموش نکنید. هم فال است و هم تماشا. البته در اختیار داشتن دوربین عکاسی خوب از مایحتاج این سفر خواهد بود.

۱۱- در تهران، مقصد های گردشگری فراوانی وجود دارد که مانند آهار، می توان پاییز گردی یک روزه انجام داد. بزودی آن ها را معرفی خواهیم کرد.

[ منابع: خبرگزاری تسنیم،خبرگزاری مهر، جام جم آنلاین ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود