با ۳ داروی تزریقی کشنده ای آشنا شوید که برای اعدام محکومین به مرگ به کار می روند

با ۳ داروی تزریقی کشنده ای آشنا شوید که برای اعدام محکومین به مرگ به کار می روند

داروهایی که امروزه در بازار بوده و از آن ها برای تزریقات مرگبار استفاده می شود برای کشتن انسان ها ساخته نشده و در واقع در ابتدا مصرف دارویی داشته اند. کمپانی های داروسازی اجازه ی استفاده از آن ها برای اعدام محکومین به وسیله ی تزریق را نمی دهند. در ادامه ی این مطلب قصد داریم شما را با سه مورد از این داروهای تزریقی کشنده که برای اعدام محکومین استفاده می شوند آشنا کنیم.

در بسیاری از کشورهای جهان اعدام به صورت تزریق های مرگبار متوقف شده است و شرکت های سازنده دارو نیز دوست ندارند که تولیداتشان برخلاف ذاتی که دارند برای کشتن انسان ها به کار بروند و به همین دلیل فروش محصولاتشان برای چنین مصارفی را به شدت محدود نموده اند. با این وجود اعدام به این روش در ایالت آرکانزاس ایالات متحده قانونی بوده و دادگاه ها اجازه ی استفاده از سه ماده ی کشنده به صورت تزریقی را برای اعدام محکومین قانونی اعلام کرده اند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

۱- میدازولام

src.adapt.960.high.Lethal_injection_110713.1395240412538-w700

میدازولام (Midazolam) یک داروی مُسکن است که معمولاً در مواردی همچون آزمایش کولونوسکوپی یا قبل از انجام جراحی پزشک معالج مقداری از آن را به شما تزریق خواهد کرد تا دردی را احساس نکنید. این دارو شما را به خواب نمی برد اما حالت خواب آلودگی یکی از عوامل جانبی استفاده از آن است و تا زمانی که دارو در بدن شما وجود داشته و فعال باشد شما نه چیزی را حس کرده و نه به یاد می آورید که چه اتفاقی برایتان افتاده است. در هنگام جراحی اول مقداری میدازولام به شما تزریق شده و سپس از دیگر داروهای بیهوشی استفاده خواهد شد.

در واقع در هنگام جراحی تنها ۴ میلی گرم از این ماده ی کشنده به بدن بیمار تزریق می شود اما برای اعدام محکومین از ۵۰۰ میلی گرم میدازولام استفاده می شود. هدف از استفاده از این دارو این است که فرد محکوم آرام گرفته و ادامه ی روند اعدام را حس نکنند اما در واقع باعث بیهوشی یا کاهش درد فرد محکوم نخواهد شد. دو داروی تزریقی کشنده ی دیگر به نام های تیوپنتال (thiopental) و پنتوباربیتال (pentobarbital) چنین اثری دارند اما استفاده از آن ها برای اعدام محکومین مجاز نبوده و به جایشان از میدازولام استفاده می شود.

استفاده از این دارو به خاطر چندین مورد ناموفقی که در اعدام افراد داشته با انتقاداتی همراه بوده بدین دلیل که دراین موارد فرد محکوم در هنگام اعدام هوشیار باقی مانده است. در یکی از این موارد مرگ فرد محکوم بیش از ۲ ساعت طول کشید و اعتراضات به استفاده از این ماده ی کشنده در اعدام زندانیان بالا گرفت و استفاده از آن در بسیاری از کشورها و ایالت های ایالات متحده ممنوع اعلام شد.

۲- وکورونیوم بروماید

وکورونیوم بروماید (Vecuronium Bromide) نیز که یک داروی فلج کننده است مانند میدازولام عمدتاً در بیهوشی قبل از جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده باعث آرام شدن و فلج شدگی ماهیچه ها شده و فرد بعد از تزریق دیگر توانایی حرکت کردن ندارد.در صورتی که دُز بالایی از این ماده به فرد تزریق شود بعد از مدتی دیافراگم او از حرکت باز می ایستد و تنفس متوقف خواهد شد.

در تزریقات مرگبار حدود ۱۰۰ میلی گرم از این دارو به فرد تزریق می شود در حالی که در جراحی های پزشکی تنها هشت درجه یا کمی بیشتر به بدن بیمار تزریق می گردد. هدف از استفاده از این داروی تزریقی در اعدام محکومین متوقف کردن تنفس در آنان است اما از آن جایی که این ماده ماهیچه های فرد را از کار می اندازد فرد توانایی حرکت کردن و یا حرف زدن و ابراز کردن درد خود را ندارد. در واقع فرد رنج و درد را حس می کند اما توانایی ابراز و نشان دادن آن را ندارد. از این رو اگر چه این دارو بسیار کشنده و موثر است اما مانع از درد کشیدن و رنج و شکنجه ی قربانی نخواهد شد.

۳-پتاسیم کلراید

پتاسیم کلراید (Potassium Chloride) معمولاً در داروها و برای تامین پتاسیم در بدن استفاده می شود. پتاسیم الکترولیتی است که برای عملکرد مناسب و طبیعی بدن به آن نیاز خواهیم داشت. به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران از آب نارگیل که سرشار از پتاسیم است به عنوان نوشیدنی برای آب رسانی به بدن در حین تمرینات هوازی و سخت استفاده می کنند.

اما در حالی که مقادیر کمی از پتاسیم می تواند عملکرد رشته های عصبی و ماهیچه ها را بهبود بخشد، دُز بالای آن نیز می تواند عملکرد طبیعی بدن را مختل کرده و در اکثر موارد قلب را از کار بیندازد. معمولاً در طول روز مقادیر بسیار کمی از این ماده به صورت تدریجی تجویز می شود و در نهایت در مجموع استفاده ی روزانه ی آن نباید از ۲۰۰ میلی گرم به طور تدریجی و نه یکباره بیشتر باشد. این در حالی است که برای اعدام محکومین بیش از ۲۴۰ میلی گرم از این ماده به صورت یکجا به فرد تزریق می شود. اگر پتاسیم کلراید به سرعت در بدن پخش شود قربانی را به سرعت خواهد کشت بدون این که درد چندانی حس کند اما اگر به سرعت پخش نشود مرگ طولانی تر و دردناکی در انتظار وی خواهد بود.

بر اساس مطالعات انجام گرفته این ماده در دُز کشنده ی خود نیز می تواند به رگ ها آسیب شدید رسانده و حتی در مقادیر مصرف مجاز نیز فرد ممکن است احساس سوختگی در درون بدن خود داشته باشد.

قبلاً از پنتوباربیتال برای کشتن حیواناتی از روی ترحم استفاده می شد و در مواردی نیز برای کشتن محکومین به اعدام مورد استفاده قرار می گرفت اما امروزه استفاده از آن در چنین مواردی نیز ممنوع شده است. این داروها معمولاً به عنوان ابزارهایی برای شکنجه در نظر گرفته شده و روز به روز خرید و فروش آن ها محدودتر شده و تنها برای مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع: lifehacker
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲۴ نظر

ورود

  • ali jamshidi خرداد ۲۸, ۱۳۹۶

    اینا که خیلی از اعدام ترسناک تره
    نکته دیگه اعدام هم اینه که اولیای دم معمولا باید حکم رو اجرا کنند و شاید به همین خاطر رضایت بدن
    البته خودمم میدونم تمام اعدام ها با ولی دم نیست
    تشکر بابت مطلب.

    • کیا خرداد ۲۹, ۱۳۹۶

      منظورت به دار آویختن بود دیگه. تزریق دارو هم یه جور اعدامه

  • بابک ت اسفند ۵, ۱۳۹۶

    با عرض سلام و خسته نباشید به عنوان یه پزشک خدمتتون عرض می کنم که اکثر مطالبی که در باره دارو های اعدامی نوشتین کاملا غلط هستن، خواهشا در چنین مواردی از کتاب گاتسونگ استفاده کنید که مهمترین مرجع آموزش فارماکولوژی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی جهان و به خصوص ایران هستش. و نخواسته مطالب نادرست ر به مردم ارائه ندین . با تشکر.

    • sana شهریور ۲۵, ۱۳۹۷

      سلام وقت بخیر،میتونم بپرسم شما بر چه اساسی میگین این داروهایی که اینجاذکرشده عملکردشون اشتباه بیان شده؟؟

    • امیر بهمن ۱۷, ۱۳۹۹

      دکتر ممنون میشم درباره قسمت‌های غلط و اینکه درستش چیه توضیح بدید.

    • Mammad مرداد ۱۵, ۱۴۰۰

      سه داروی اعدام در آمریکا کاملا درست هستند. البته دو داروی اول اعدامی رو نمیکشه. ماده کشنده پتاسیم کلرید هست که در جراحی قلب ازون برای توقف ریتم قلب بهره میبرند.

  • danial تیر ۵, ۱۳۹۸

    فک کن طرف چند نفر رو با چاقو یا با دست خالی کشته مثلاً طرف رو خفه کرده خب اون ادمی که زمان خفه شدن مگه درد نکشیده یا طرف با ۱۰ ضربه چاقو یکی دیگه رو میکشه طرف درد نمیکنه حالا تو جاهایی مثل آمریکا که بیشتر میبینیم طرف با کشتن یک نفر اعدام نمیشه مگه اینکه کشتنش خیلی درد ناک باشه یهو میبینی کسی رو اعدام میکنن که کم کم ۳ نفر رو کشته به نظر من کسی که تونسته ۳ نفر رو بکشه باید با بالاترین درد ممکن بمیره یکاری کنن طرف چند روز درد بکشه با زجر کامل بمیره بنظرم حقه خداروشکر من بجایی نرسیدم اگه نه کاری میکردم که دیگه هیچ کس تو دنیا جرات خلاف کردن نداشته باشه چ برسه اینکه کسی رو از عمد بکشه.
    تا جایی که میدونم از این داروها با دوز خیلی کم تو ایران هم قبل از اعدام به یکسری از اعدامی ها میدن تو ایران طرف میبینی دعواش شده اون یکی چاقو کشیده اینم ناخوداگاه با چاقوی همون طرف خیلی اتفاقی و سر هیچ و پوچ طرف رو کشته حالا نگاهشم که میکنی میبینی یارو آزارش به مورچم نمیرسه حالا یک نفرم کشته و واقعاً از عمد هم نبوده ولی به هر حال قانون میگه باید اعدام بشه تا جایی که میدونم قبل از اعدام چند ساعت یک روحانی کنارشونه و چند روزی هم تو فرنطینه نگهداری میشن در نهایت قبل از اعدام هم تزریق هایی برای آرام کردنش انجام میشه حالا من شنیدم اینکه چقدر واقعی باشه نمیدونم.
    امیدوارم هیچ کس هیچ کار خلافی نکنه.

    • شاپور شهریور ۱, ۱۳۹۸

      همون بهتر که بجایی نرسی، فکر کردی اعدام خشونت‌بار چه نتیجه ای داره؟ اعمال خشونت‌بار رو توجیه میکنه و دیگه سنگ رو سنگ بند نمیشه، برای جلوگیری از خلاف باید جلوی نابرابری و حقکشی رو گرفت، عدم برخورد قاطع با یک اختلاسگر یااینکه یک جوان نتواند حداقل نیازشو برطرف کنه شروعی برای خروج افراد از تفکر عاقلانه وعملکرد صحیحه، فشار وارده به افراد جامعه از یه جایی به بعد کارکرد منطقی عقل رو مختل میکنه اینکه اگه کاره ای بودی فلان کار رو میکردی یه حرف…….. مسولین و قانون گذارها با کلی تحصیلات و تجربه توش موندن، کار از بیخ و بن اشکال داره عزیزم

    • سارا دی ۲۵, ۱۳۹۸

      شاید طرف حق داشته که سه نفرو بکشه!!!‌…….حتما اون سه نفر از لحاظِ روانی زجرش دادن

    • پریسا آذر ۱۶, ۱۳۹۹

      اوه پس چه خوب که تو کاره ای نشدی

  • مصطفی بهمن ۲۰, ۱۳۹۸

    مراحل و عمل اعدام به دست افرادی صورت میگیره که خود باعث و بانی قتل و جنایت هستند.ایجاد بستری نامناسب برای زیست و ساخت جامعه ای به دور از عدالت و برابری عمده دلیل بروز جنایت است . با مروری بر پرونده ی مجرمین میتوانیم به صراحت ردپای حکومت های فاسد رو دید . فرد حقش رو خوردن ، فرد مورد تجاوز قرار گرفته ، فرد از جامعه ترد شده ، فرد مورد تبعیض قرار گرفته ، فرد با حکومت مشکل داره و … خب در مقابل هیچ نیرویی به عنوان حامی در کنار فرد نیست و اونوقت نیروهای منفی و عقده ها و عنصر تنفر جوانه میزنه.
    اون افرادی هم که اعدام و انتقام سخت رو دوست میدارند باید در اولین فرصت به روانپزشک مراجعه کنند . بدون شک در زندگی دچار مشکلی روانی و کمبودی احساسی هستند.

    • امیر بهمن ۱۷, ۱۳۹۹

      بله، بدون شک پیشگیری بهترین راهه و باید جلوی بروز رو گرفت، وگرنه حتی با مجازات هم مقتول زنده نمیشه ولی این هم باید در نظر گرفت که قتل دست به عملی آگاهانه زده و این گناه بر گردنش هست. موافقم که شرایط قاتل باید مورد بررسی قرار بگیره و روی مجازاتش تأثیر بذاره و البته با اعدام مخالفم

    • لامک کردستانی دی ۲۶, ۱۴۰۲

      با سلام.زنده باشی مصطفی. اره کسانی که دوست دارند حالا هرکسی را با عذاب بکشند روانی هستند . بجای ارزوهای پوچ فلانی که گفت اگر کاره ای بودم بیایید باروح وجسم وجان به حضور تخت فیض و جلال پدر آسمانی قدوس رویم ودعا کنیم شیطان خودش باتمامی فرشتگان شریرش و تمامی بذرهای شریرانش از وجود تک تک ما درنام قدوس حضرت اعلا،دور بشه وبره به درک. انسانیت هم آرزوست. در آخر بنده نه کارگر نه کارمند نه فروسوفور یعنی همان پروفسور نیستم . یک فرد نالایق گناه کار که از جلال دادن به خداوند قاصرم.محبت کنید،رایگان است. همانطورکه اگر آنی بیاندیشید خواهید فهمید که محبت وعشق به همنوع وحتی حیوانات مفت،شرارتها حتی بهای مالی وجانی وروانی و ابدی درانتظار دارد. ای رب الارباب به حیات خود قسم فیض خود را از کس و ناکس دریغ مفرما. دراعتبار نام قدوست طلبیدم ،آمین

  • این دارو ها تو داروخونه ها هستن برای تهیه کردن؟ مرداد ۱۳, ۱۳۹۹

    بنظرم خیلی خوبه

  • امیر بهمن ۱۷, ۱۳۹۹

    از دیدگاه شما واقعاً ناراحت شدم. کسی که یه نفر رو می‌کشه قاتله و مسلماً باید برای این کار مجازات بشه و این مجازات می‌تونه حبس ابد برای جرمی به این بزرگی باشه، اما این که قانون هم عمل همون فرد رو انجام بده باعث میشه عملاً یه قتل دیگه اتفاق بیفته و قانون خودش قاتل باشه. متأسفم که تو کشوری مثل آمریکا هم اعدام وجود داره و جای امیده که تو بعضی از کشورها مثل کشورهای اروپایی، جواب قتل رو با یه قتل دیگه نمیدن

    • علی شهریور ۱۲, ۱۴۰۰

      جناب مثلا یه ارازل جلوت بگیره واس یه ماشین بکشت اون باید بزارن بره یا طرف روانی ۲۰نفر کشته ولش کنن توزندان ادم بکشه اون کسی ناخاسته دعوا مکنه نباید چاقو دستش بگیره

      • Nila مرداد ۵, ۱۴۰۱

        کسی که تا عمر داره زندانی میشه بزارن بره حساب میشه؟ یا کسی که تو انفرادی تو زندانه؟ پس مسئولین زندان بوقن؟

  • امیر تیر ۱۱, ۱۴۰۰

    کسانی که استفاده از این داروهای مرگبارر رو اشاعه دادن خودشون هم باید باهمون نسخه های خودشون به کام مرگ برن. بدترین دشمن انسان خود انسان هست

  • Mammad مرداد ۱۵, ۱۴۰۰

    در حقیقت زندگی فرد اعدامی با تزریق پتاسیم کلرید تمام میشه. این ماده رو جراح قلب موقع متوقف کردن تپش بکار میگیره. پتاسیم ریتم قلب رو کند و متوقف می‌کنه. ولی سگ این مدل اعدام به وسیله اختراعی ادیسون یعنی صندلی الکتریکی شرف داره.

  • Raouf Khan Darqra خرداد ۱۹, ۱۴۰۱

    تشکر از اتصالات بابت برقراری انترنت

  • Sjalal بهمن ۱۴, ۱۴۰۱

    اونایی که میگن نباید قاتلا اعدام بشن بخشش کنید جواب منو بدین اینجا جای بخشش داره یانه ؟.برادر من پارسال دست یه عده قاتل جانی کشته شده کاش با چاقو کشته میشد کاش لایه تیر کشته میشد اما اومدن بیش از ده ضربه چاقو تو سرش زدن با چوب تو سرش زدن شش تا تیر تو بدنش زدن ولی تا اینجا زنده بوده دست وپاش بستن به ماشین کشیدنش به گفته خودشون هنوز زنده بوده اومدن با دست خفش کردن حالا بنظرتون ما باید رضایت بدیم؟؟؟؟؟؟

    • لامک کردستانی دی ۲۶, ۱۴۰۲

      و شما سجاد جون اولا خدابرادرت را بیامرزد. ولی طبق اظهارات شما به ندرت پیش میاد ۳روانی،،،،یعنی روانی هم پیمان بشن که شخصی رو این شکلی بکشند پس با عرض پوزش حتما برادرتان جنایتی دهشتناک قبلش کرده که سه روانی،،،،زیرا تقریبا بعید است ۳روانی متحد بشن،، و برادرتونو باعذاب بکشند. طبق آمارهای میدانی مرکز آمار خود ایران ۹۷درصدو۴دهم درصد ایرانیان افسردگی خفیف تا شدید وحتی اساسی مثل بنده دارند مثلا بنده افسردگی اساسی دارم ۱۲سال است قرص رهاکین۵۰۰که فیل بخوره تشنج میگیره وبنده کم کم پزشکم زیادش کرد و قرص بیزوپرولول وکلونازپام و داروی تزریقی دیازپام جهت سرکوب اتک پانیک مصرف میکنم با سرترالین،بوسپیرون، وبدنم حتی در مقابل داروها مقاومه یعنی نباید کاهشش بدم. دیوانه هم نیستم عقل کل هم نیستم ولی نمونه ای از کسانی که چنین مطالبی میخوانند و حتی بعضی ها خودشونو دکتر معرفی میکنند خخخخخخخ آخه کدوم دکتر مغز پشمکی که خودش روانپزشک هم باشه،زیرا مطلب ربط به روان داره،میاد و چنین مقالات کپی شده ای میخونه خخخخخخخ مردم از خنده و منصرف از خود کشی دمت گرم دکتر قلابی خخخخخخخ

  • لامک کردستانی دی ۲۶, ۱۴۰۲

    یک خبرمهم هم برای خودم هم برای همه ی شما وکسانی که این جورمطالبو میخونید.آدم از لحاظ روحی،روانی سالم باشه اصلا چنین مطالبی نمیخونه.به عنوان مثال بنده افسردگی اساسی دارم با مشکلات سایکولوژیک،وامشب دنبال یک مرگ راحت،توی سایتها بودم.پس شما هم هرکدامتون حق ندارید ادعا کنید از من سالمترید….حقیقت تلخه میگن.خخخخخخخ حرفام رو صادقانه زدم باورهم اگر نکردید ویزیت کردن خودتان توسط روانپزشک،ادعای منو برای تک تکتون ثابت میکنه