آنچه برای تحصیل و بورس در سال ۲۰۱۸ نیاز دارید

اول مارچ، آخرین فرصت اپلای دانشگاه های نروژ

آنچه برای تحصیل و بورس در سال ۲۰۱۸ نیاز دارید

سال ۲۰۱۸ میلادی در شرف آغاز شدن است و علاقمندان به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور، به  منظور شرکت در کلاس های ترم پاییز، تنها ۲ ماه فرصت دارند تا مدارک تحصیلی و نیازمندی  های پذیرش (admission requirements) را بر اساس زمان اعلامی دانشگاه (deadline) ارسال کرده و منتظر بررسی مستندات ارسالی باشند.

اگر مخاطب سایت روزیاتو باشید حتما با صدها گفتاری که درباره راهنمای تحصیل مجانی و بورس در خارج از کشور در یکسال اخیر ارائه کردیم آشنا هستید. مجموعه مطالبی که تلاش میکند تا متقاضیان تحصیل را درباره فرآیند اپلای آگاه کرده و فرصت های تحصیلی رایگان با اخذ بورس های تحصیلی متنوع را به آنان معرفی کند تا از مراجعه به مشاورهای غیر رسمی و موسسات اعزام دانشجو بی نیاز شوند.

برای اپلای بسیاری از دانشگاه های جهان، اول مارچ، آخرین فرصت ارسال مدارک است. برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش admission دانشگاه ها مراجعه کنید

با توجه به اینکه ماه دی و بهمن زمان مهمی برای اپلای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور است و شاهد افزایش تقاضا برای شرکت در آزمون های بین المللی IELTS, TOEFL, GRE در کشور هستیم، مناسب دیدیم تا گزارش امروز روزیاتو را به ارائه مجموعه نکاتی ضروری برای اپلای متقاضیان تحصیل در آنسوی مرزها اختصاص دهیم تا بتواند راهنمای خوبی برای علاقمندان به تحصیل و بورس باشد.

با گزارش تحصیلی امروز همراه ما باشید.

داستان نروژ

نروژ، پادشاهی ثروتمند شمال اروپا، همچنان تنها مقصد تحصیلی رایگان در میان کشورهای اسکاندیناوی برای تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است و این وضعیت در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز ادامه دارد. اگر قصد تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی را دارید، قریب به ۱۰ دانشگاه معتبر نروژ از دانشگاه اسلو گرفته تا دانشگاه NTNU و STAVANGER فرصت های تحصیلی متنوع به این زبان را در اختیار شما قرار می دهد. برای اپلای در دانشگاه های نروژ، بعضا تا ۱ مارچ ۲۰۱۸ فرصت دارید تا مدارک مورد نیاز را به دانشگاه مقصد ارسال کنید. فهرست دانشگاه های این کشور را در این نشانی مشاهده کرده و در جریان شیوه و فرآیند اپلای قرار بگیرد.

توجه کنید که اکثر دانشگاه های نروژ برای قبولی متقاضیان، مدرک آیلتس ۶.۵ آکادمیک از ۹ و مدرک تافل اینترنتی ۸۰ از ۱۲۰ را درخواست می کنند و اگر هنوز این دو مدرک مهم زبان انگلیسی را در اختیار ندارید، تا فرصت باقیمانده، نسبت به دریافت آن اقدام کنید. هیچ تخفیفی به متقاضیانی که حداقل نمره های فوق را کسب نکنند، ارائه نخواهد شد و پذیرش مشروط صادر نمی شود.

اگر قصد دارید در مقطع دکترا در دانشگاه های نروژ در سال ۲۰۱۸ میلادی تحصیل کنید، باید به این نکته آگاه باشید که فرصت های تحصیلی دکترا در دانشگاه این کشور بر خلاف ایالات متحده و کانادا، باز نیست تا هر متقاضی هر زمانی که علاقمند بود اپلای کند. شما باید منتظر اعلام نیاز دانشجوی دکترا در دانشگاه های نروژ در رشته مورد نظر باشید که به صورت آگهی شغلی در بخش VACANCY سایت دانشگاه اعلام عمومی می شود.

پس، اگر قصد تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های نروژ دارید، تنها و تنها به بخش نیازهای شغلی مراجعه کنید. ضمنا، مبلغ بورس اعطایی به دانشجویان پذیرفته شده دانشگاه های نروژ در سال جدید، بالاترین سطح پرداختی ماهانه به دانشجویان PhD در میان کشورهای اروپایی است و در نهایت، فرصت اقامت دائم را در اختیار دانش آموختگان خارجی این کشور قرار می دهد.

داستان سوئد

سوئد، بهشت تحصیلی ایرانیان در شمال اروپا، از سال ۲۰۱۱ میلادی وضعیت تحصیل رایگان (FREE TUITION) را حذف کرد و دیگر نمیتوان مجانی در رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد سوئد تحصیل کرد. برای تحصیل در دانشگاه های سوئد در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز وضعیت همچون روال سال پیش است و تحصیل رایگان تنها برای دانشجویان بین المللی در مقطع دکترا امکان پذیر است. برای آشنایی با فرصت های تحصیلی در دانشگاه های سوئد به این لینک مراجعه کنید.

تصویری از محوطه دانشگاه سلطنتی استکهلم که یکی از مقصدهای تحصیلی معتبر و پر تقاضای دانشجویان ایرانی در اروپا محسوب می شود. برای اطلاعات بیشتر به KTH.se مراجعه کنید

نکته ای که باید درباره تحصیل در دانشگاه های سوئد مورد توجه قرار داد این است که تحصیل در دانشگاه های معتبر این کشور برای مقطع کارشناسی، تنها به زبان سوئدی امکان پذیر بوده و برای مقطع کارشناسی ارشد، اکثر دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی تدریس می کنند و در اختیار داشتن آیلتس ۶.۵ آکادمیک اجباری است.

اگر شما علاقمند به تحصیل در دانشگاه های سوئد در مقطع ارشد باشید، بایستی برای دریافت نامه پذیرش جهت اقدام برای ویزای دانشجویی ۱ ساله این کشور، هزینه ۱ ترم دانشگاه را پرداخت کنید. همچنین هزینه اپلای دانشجویان در دانشگاه های این کشور ۱۰۰۰ کرون سوئد در سال ۲۰۱۸ میلادی است که باید با کارت های اعتباری مجازی پرداخت نمایید. همچنین وقت سفارت سوئد در تهران نیز کاملا اینترنتی بوده و در اختیار داشتن کارت اعتباری بین المللی برای پرداخت مجازی هزینه ۵۴۰ کرونی دریافت وقت سفارت (APPOINTMENT TIME) الزامی خواهد بود.

تصویری از کتابخانه دانشگاه سلطنتی استکهلم که فرصت خوبی برای انجام فرصت های مطالعاتی در سال ۲۰۱۸ دانشجویان دکترا و پسا دکترا محسوب می شود

نکته بعدی که درباره اپلای دانشگاه های سوئد در سال ۲۰۱۸ میلادی ضروری به نظر می رسد و سوال بسیاری از متقاضیان تحصیل در این کشور نیز از روزیاتو در ماه های اخیر بوده این است که برای اپلای مقطع دکترا، شما می بایست همانند دانشگاه های نروژ، منتظر VACANCY دانشگاه در رشته مورد نظر باشید. یعنی اگر دانش آموخته فیزیک در مقطع ارشد هستید و دوست دارید در مقطع دکترا دانشگاه اوپسالا (بیستمین دانشگاه برتر جهان) تحصیل کنید، می بایست منتظر اعلام اساتید دانشگاه اوپسالا برای استخدام دانشجوی دکترا در شاخه های فیزیک باشید و قبل از آن، امکان اپلای نیست!

برترین دانشگاه های مهندسی سوئد که با استقبال گسترده دانشجویان ایرانی در ۲۰ سال اخیر همراه شده است را میتوان دانشگاه سلطنتی استکهلم و دانشگاه چالمرش گوتنبرگ دانست.

فرصت اپلای برخی از دانشگاه های سوئد برای ترم پاییز ۲۰۱۸، تقریبا اول مارچ با اوایل فوریه است. بنابراین برای اپلای، در اسرع وقت اقدام کنید.

دانشگاه های فنلاند

فنلاند، از سال ۲۰۱۶ میلادی سیستم پذیرش دانشجویان بین المللی را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی از حالت رایگان به پولی تغییر داد. اما به هر حال، به دلیل سیستم آموزشی قوی و دانشگاه های معتبر، همچنان فنلاند، در فهرست اولویت های تحصیلی ایرانیان در شمال اروپا قرار دارد. هزینه تحصیل در دانشگاه های این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی در قیاس با برخی از دانشگاه های اروپا و امریکا مانند انگلیس و کانادا و حتی استرالیا، کمتر است و اعتبار بسیاری در حوزه های مختلف علوم و فنون دارند.

تصویری از معماری داخلی کتابخانه مرکزی دانشگاه هلسینکی فنلاند. این دانشگاه برای متقاضیان تحصیل در رشته های مدیریت و بازاریابی و گروه علوم انسانی، انتخاب خوبی برای تحصیل در یک مرکز آکادمیک معتبر بین المللی است.

اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های فنلاند دارید، در اختیار داشتن مدرک آیلتس ۶ به بالا الزامی است. برای آشنایی با فرصت های تحصیلی و بورس فنلاندی ها به این لینک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که فرصت های تحصیلی و بورس فنلاند از نروژ و سوئد کمتر است.

فرصت های تحصیلی در آلمان و فرانسه

در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز همچون سال های قبل، شاهد حجم گسترده متفاضیان تحصیل  در خارج از کشور در دانشگاه های آلمان و فرانسه هستیم. این کشورها تحصیل تقریبا رایگان را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار داده و به دلیل تنوع دانشگاه و رشته های تحصیلی در مقاطع سه گانه و فرصت های بورس و کارآموزی صنعتیو غیر صنعتی که در اختیار متقاضیان اپلای قرار می دهند، در فهرست اولویت های تحصیلی دانشجویان در قاره سبز قرار دارند.

اگر قصد تحصیل در این دو کشور را دارید، باید آگاه باشید که تسلط به زبان های آلمانی و فرانسه برای رشته های غیر انگلیسی زبان اجباری است. حتی اگر چنین مقوله ای را دانشگاه از شما در وهله اول درخواست نکند، سفارت فرانسه و آلمان در تهران جهت اعطای روادید دانشجویی درخواست می کند.

دانشگاه های آلمان و فرانسه در سال ۲۰۱۸، روش اپلای خود را تغییر نداده و همچون روال قبلی، دانشجو می بایست از طریق سایت دانشگاه مقصد، برای رشته مورد نظر اپلای کرده و مدارک را ارسال کند. به دلیل حجم قابل ملاحظه درخواست صدور روادید دانشجویی از سفارت های خانه این دو کشور در تهران، اکیدا توصیه می شود برای دریافت رواید دانشجوی، در اولین فرصت وقت سفارت گرفته تا بتواند رواید مورد نظر را جهت حضور در کلاس های ترم پاییز ۲۰۱۸ دریافت کنید و زمان را از دست ندهید.

از طرفی، اگر قصد تحصیل در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی در آلمان و فرانسه را دارید به این لینک مراجعه فرمایید.

در روزهای آینده به معرفی فرصت های تحصیلی و بورس در دانشگاه های این کشور خواهیم پرداخت.

تحصیل در سنگاپور

مقصد تحصیلی بکر و کمتر شناخته شده آسیا برای دانشجویان ایرانی تحصیل در خارج از کشور، سنگاپور است. اقتصاد دانش بنیان در حال رشد سریع قاره کهن، حتما مقصد تحصیلی عالی برای متقاضیان تحصیل در آسیا بوده و فرصت های تحصیلی و بورسیه متنوعی را در اختیار علاقمندان قرار می دهد. ۳ دانشگاه این کشور در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داشته و در رشته های نوظهوری مانند نانو فناوری، هوش مصنوعی، رباتیک و داروهای هوشمند و بسیاری از حوزه های فنی و مهندسی، همچنان دانشگاه های سنگاپور از برترین های جهان هستند.

این کشور کوچک آسیایی، برای عاشقان تحصیل با بورس ، بهشتی کوچک بوده و فرصت های تحصیلی گسترده ای را ارائه می کند. اگر دوست دارید با بورس دکترا به سنگاپور بروید، SINGA را فراموش نکنید!

سالانه صدها فرصت بورسیه تحصیلی متنوع در اختیار دانشجویان مقطع دکترا در دانشگاه های سنگاپور از طریق سیستم SINGA قرار می گیرد.

داشتن آیلتس یا تافل برای پذیرش دانشجویی ۲۰۱۸ سنگاپور الزامی اما GRE‌ نیاز نیست.

تحصیل در دانشگاه های آمریکا

دانشگاه های امریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی برای تحصیل دانشجویان خارجی، همچون روال سالهای قبل، در اختیار داشتن آیلتس و تافل را اجباری اعلام کرده و برای متقاضیان دکترا نیز، داشتن GRE را ضروری می دانند. البته دانشگاه های کمی در آمریکا، شرط جی آر ایی را حذف کرده  اند. اما به هر حال ۹۰ درصد دانشگاه های این کشور برای قبولی دانشجو در مقطع ارشد و دکترا، مدرک جی آر ایی را قید کرده  اند.

با توجه به مشکلاتی که پس از روی کارآمدن دونالد ترامپ در برابر اخذ روادید تحصیلی دانشجویان ایرانی همراه شد و به نظر می رسد این چالش ها در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز ادامه داشته باشد، لذا توصیه می شود که برای تحصیل در دانشگاه های این کشور، حتما پس از دریافت بورس تحصیلی برای ویزا اقدام کنید تا شانس رد درخواست شما کاهش یابد.

شرط لازم برای اخذ ادمیشن با بورس یا بدون بورس از دانشگاه های ایالات متحده آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، در اختیار داشتن مدرک GRE است. برای قبولی در ۱۰ دانشگاه اول آمریکا، نمره VERBAL شما باید بالاتر از ۱۶۵ از ۱۷۰ باشد.

تحصیل در اکثر دانشگاه های آمریکا با بورس امکان پذیر  است اما اگر موفق به دریافت بورس نشوید، هزینه ها از هزینه های تحصیلی در اروپا مثل سوئد و دانمارک بیشتر است. برای تحصیل در همه کشورهای دنیا، در صورتی که به زبان انگلیسی تحصیل خواهید کرد، در اختیار داشتن مدرک آیلتس یا تافل اجباری بوده و در اختیار داشتن توصیه نامه تحصیلی (LOR) و بیانیه هدف (SOP) و ضمیمه کردن رزومه (CV) به مدارک اپلای الزامی خواهد بود.

اگر برای اپلای در دانشگاه های خارج از کشور در سال ۲۰۱۸ با سوالی روبرو شدید، درخواست خود را کامنت کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۰ نظر

ورود

  • siya دی ۱۷, ۱۳۹۶

    خلاصه اگه کارشناسی مخاید بریدو پول تو دستو بالتون نیست برید پیک موتوری شید تا تو ۴۰ سالگی بتونید برید . اونم شاید !

  • سینا فروردین ۷, ۱۳۹۷

    سلام. ممنون از مقاله‌ی خوبتون. لطفا همانطور که اشاره کردید در مورد فرصت‌های تحصیلی در فرانسه مقاله‌ای منتشر کنید (مقطع کارشناسی) و حتما در مورد حداقل هزینه‌ها هم صحبت کنید. مثلا حداقل پول لازم برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه در مقطع کارشناسی چقدر است؟ ممنون میشم اگر راهنماییم کنید.

    • سینا فروردین ۷, ۱۳۹۷

      همچنین بنده در مطالبی خواندم که فرانسه برای مقطع کارشناسی کمی سخت‌تر از کشورهای دیگه پذیرش می‌دهد. آیا صحت این مطلب درست است؟

      • علی زمانی فروردین ۷, ۱۳۹۷

        همه چیز به رزومه آکادمیک دانشجو و امکانات مالی و ظرفیت های ادمیشن دانشگاه مقصد بستگی دارد و مفهومی به نام سختی و آسانی در ادمیشن معنا ندارد.

    • علی زمانی فروردین ۷, ۱۳۹۷

      سلام
      برای آشنایی با مقصدهای تحصیلی کارشناسی فرانسه، به سایت سفارت فرانسه و هم چنین سایت زیر مراجعه کنید که همه نوع اطلاعات درباره کلیه رشته های مقطع کارشناسی دانشگاه های فرانسه را معرفی میکند.
      http://www.studying-in-france.org/

      اطلاعات هزینه ها چون متغیر است، از دانشگاه یا سایت های دولتی و استانی فرانسه یا ارتباط با شهروندان شهر مورد نظر در اینستاگرام یاتوییتر یا لینکدین یا ادمین کانال های دانشگاهی فرانسه در اینستاگرام و فیسبوک جویا شوید که اطلاعات موثق در اختیار شما قرار می دهند. فرانسه، مقصد مهاجرتی اروپا نیست.

  • زهرا شهریور ۲۱, ۱۳۹۷

    سلام
    جناب زمانی من امسال تازه کنکور دادم دانشگاه شیراز کارشناسی مهندسی کامپیوتر قبول شدم
    اما بصورت مجازی است

    مدرک دانشگاه شیراز مجازی برای ارشد اگ بخوام برم خارج از کشور اعتبار داره؟
    اگ رزومه خوب هم داشته باشم میتونم امید ب بورس هم داشته باشم؟
    خیلی خیلی ممنون.

  • مهتاب شهریور ۲۹, ۱۳۹۷

    سلام. مدرک کارشناسی رشته علوم ارتباطات دانشگاه تهران با معدل ۱۴/۴۱ و کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه رو دارم. قصد ندارم مطاله موضوع پایان نامه ارشد رو در مقطع دکترا ادامه بدم. مقالە هم ندارم.باید پروپوزال جدید بنویسم یا مقاله? بورس دکترای کدوم کشور کاملا رایگانه و قصد ندارم برگردم ایران

    • علی زمانی شهریور ۲۹, ۱۳۹۷

      سلام
      ۱-پروپزال بنویسید
      ۲-کشور مقصد را معلوم کنید تا تکلیف زبان خارجه شما مشخص شود.
      ۳-اگر قصد امریکا دارید، GRE فراموش نشود.
      ۴-اگر قصد تحصیل مجانی ارشد دارید، نروژ
      ۵-اگر قصد بورسیه دارید، مقاله فراموش نشود.
      ۶-بورس یعنی کمک هزینه. کمک هزینه که رایگان نیست! به شما پول ماهانه پرداخت می شود.
      ۷-اگر قصد بازگشت به ایران را ندارید (مثل جو ایجاد شده بین مردم امروز) به کشورهای مهاجر خیز بروید نه پناهنده پذیر.
      موفق باشید

  • مهسا آذر ۱۵, ۱۳۹۸

    سلام، وقت شما بخیر
    ضمن تشکر از سایت خوبتون یه سوال داشتم :من ارشد ژنتیک هستم میخوام برای بورسیه دکترا سنگاپور اقدام کنم امکانش هست به من مراحلشو بگید؟ اینکه اول باید یه دانشگاه انتخاب کنم بعد از گرفتن پذیرش، مدارکمو برای SINGAبفرستم یا همون تایید شدن توسط singaیعنی گرفتن پذیرش از دانشگاه؟
    و یه سوال دیگه اینکه من شنیدم مدرک زبان برای singa اجباری نیست ولی تو مطالب شما گفته شده اجباری هست، خواستم بدونم من اشتباه شنیدم یا اینکه هر سال فرق میکنه و مطلب شما جدیدتره؟