ارتباط با فارغ التحصیلان در فرآیند اپلای دانشگاه های خارج از کشور

ارتباط با فارغ التحصیلان در فرآیند اپلای دانشگاه های خارج از کشور

همانطور که قبلا در سلسله گزارش های معرفی فرصت های تحصیلی و بورس در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور عنوان کردیم، مقوله اپلای، یک فرآیند است که انجام درست و اثربخش آن، شانس داوطلبان را برای اخذ پذیرش و حتی بورسیه به شدت افزایش می دهد.

بارها مشاهده شده است که داوطلبانی با معدل معمولی از دانشگاه های متوسط و حتی بدون مقاله در ایندکس های مطرح مانند ISI، موفق شده اند تا از بهترین دانشگاه های جهان، بورسیه و پذیرش دریافت کنند. چرا که فرآیند اپلای را به خوبی طی کرده و توانسته اند دانشگاه و استاد مربوطه در دانشکده مقصد را برای سرپرستی برنامه کارشناسی ارشد و دکترای خود ترغیب کنند.

یکی از مقولات مهم در فرآیند تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور، دریافت اطلاعات مستند و مستدل است. اینکه شما بدانید فلان استاد در فلان دانشکده با چه اولویت های تحقیقاتی روبروست و به طور کلی، وضعیت پذیرش، تحصیل، تحقیق و فرصت های کارآموزی و تعاملات حرفه ای دانشگاه با مراکز مختلف به چه صورت است، قطعا اشراف اطلاعاتی شما را در تعامل با دانشگاه افزایش خواهد یافت.

al1

یکی از راه های دریافت این اشراف اطلاعاتی، تعامل با فارغ التحصیلان و دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور است که در این گفتار به معرفی راهکارهای آن می پردازیم.

با ما همراه باشید.

۱۰ فایده تعامل با دانش آموخگان

al2

شاید برای شما جالب باشد که بدانید، ارتباط مطلوب با دانش آموختگان (ALUMNI) و حتی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه مقصدی که قصد اپلای دارید، فواید ۱۰ گانه ذیل را برای شما به ارمغان خواهد آورد که می تواند پایه گذار موفقیت های حال و آینده باشد.

۱- آگاهی از وضعیت تحصیلی و اولویت های تحقیقاتی

ارتباط با فارغ التحصیلانی که تازه از دانشگاه مورد نظر شما دانش آموخته شده اند، سبب می شود تا شما درباره وضعیت تحصیل و تحقیق و اولویت های پژوهشی دانشگاه اطلاع کسب کنید. این امر در نوشتن پروپزال تحقیقاتی (THESIS PROPOSAL)‌ و حتی بیانیه هدف (STATEMENT OF PURPOSE) شما را یاری خواهد کرد.

قبلا به این موضوع اشاره کردیم که دانشجوی دکترا، می بایست بیانیه هدف ۲-۳ صفحه ای به دانشگاه مقصد ارائه کند و اولویت های تحقیقاتی و هدف خود از تحصیل در دانشگاه را به طور شفاف بیان کند. وقتی شما درباره اولویت های تحقیقاتی دانشکده مقصد از دانشجویان و دانش آموختگان سال های اخیر دانشگاه، اطلاعات لازم را کسب کنید،‌ این موضوع در نوشتن یک بیانیه هدف کاربردی و دانشگاه پسند، شما را یاری خواهد کرد.

بنابراین یکی از روش های مهم برای آگاهی از اولویت های تحقیقاتی دانشکده مقصد، تعامل با دانشجویانی است که در حال حاضر در دانشگاه مشغول به تحصیل و کار هستند و می توانند شما را در این زمینه یاری کنند.

۲- آگاهی از برنامه های کلاسی و درسی

al4

تصور کنید که قصد دارید در مقطع کارشناسی ارشد متالوژی در دانشگاهی خاص در اروپا مشغول به تحصیل شوید. وقتی دسترسی به لیست کورس ها و اساتیدی که برای آموزش این کورس ها در نظر گرفته شده است داشته باشید، در صورت اخذ پذیرش، می توانید پیش از سفر به دانشگاه مقصد، جزوات و کتاب های آموزشی فارسی و انگلیسی را برای مطالعه آینده پیدا کرده و آنها را برای بررسی بیشتر با خود همراه کنید که نقش مهمی در موفقیت تحصیلی شما در دانشگاه مقصد خواهد داشت.

برخی از اساتید، در ارائه برخی از کورس ها،‌ شیوه های خاص حل مساله، presentation یا case study به صورت کیفی یا کمی (qualitative/ quantitative) دارند که وقتی شما پیش از آغاز به تحصیل، اطلاعات خوبی درباره جزییات نحوه تدریس و آموزش آنها کسب کنید، آمادگی بهتری برای گذراندن دروس خواهید داشت.

این اطلاعات را هم می توان از هماهنگ کننده رشته (program coordinator) گرفت و هم از دانشجویان و دانش آموختگان رشته ای که قصد اپلای و تحصیل در دانشگاه مقصد دارید.

بنابراین ناگفته پیداست که نقش یک alumni در این عرصه، بسیار شما را در موفقیت های تحصیلی یاری خواهد کرد. حتی با تعامل با آن ها بعضا می توانید از نمونه سوالات امتحانی ترم های قبل آگاه شوید.

همه این موارد، فقط در دانشگاه های ایران مرسوم نیست. بلکه در مقصدهای تحصیلی خارج از کشور نیز، چنین فضایی در بین دانشجویان بومی و بین المللی وجود دارد.

۳- آگاهی از منابع تحصیلی

al5

برخی از کورس ها،‌ نیازمند تهیه کتاب است و معمولا ظرفیت های کتابخانه ای دانشگاه ها نیز محدود است. اگر شما قبل از سفر به دانشگاه مقصد، لیست کتاب هایی که باید در طول ۲ سال (مقطع کارشناسی ارشد) یا ۴ سال (مقطع دکترا) را بدانید و در داخل، بعضی از آن ها را با قیمت مقرون به صرفه تهیه کنید، در وقت و هزینه خود صرفه جویی خواهید کرد.

همچنین آگاهی از این منابع سبب می شود تا آمادگی اطلاعاتی شما پیش از آغاز دوره تحصیل افزایش یابد. این سطح از اطلاعات را می توان با تعامل با دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد بدست آورد.

۴- آگاهی از شیوه نمره دهی

AL6

در دانشگاه های قاره های مختلف، شیوه برگزاری آزمون و نمره دهی در مقاطع مختلف تحصیلی و رشته های گوناگون کاملا متفاوت است. مثلا دانشگاه KTH سوئد به دانشجو امکان می دهد یک کورس را به هر تعداد باری که علاقمند است، امتحان دهد تا نمره مطلوب را کسب کند. یا دانشگاه Karlstad سوئد به دانشجویان اجازه می دهد تا هر زمانی که علاقمند هستند در آزمون یک کورس شرکت کرده و اخذ کورس های بعدی، منوط به گذراندن دروس قبلی نیست.

یا مثلا در دانشگاه های آمریکای شمالی، بسیاری از کورس ها به صورت مقاله در مقطع ارشد و دکترا ارائه می شود. به هر حال، همانطور که مشاهده می کنید،‌ دانشگاه ها روش های متفاوتی را در ارزشیابی علمی دانشجویان در مقاطع گوناگون دارند که برای آگاهی از این رویه ها، به نظر می رسد که هیچ منبعی بهتر از دانشجویان و دانش آموختگان سالیان اخیر نباشد.

اگر چه این اطلاعات را می توان در هفته اول  شروع کلاس ها در دانشگاه مقصد بدست آورد، اما به هر حال یکی از فواید تعامل با alumni می تواند این حوزه باشد.

۵- فرصت های بورس و فاند اساتید

al7

یک دانشجوی فعال در مقطع دکترا که زیر نظر یکی از اساتید دانشکده مقصدی که شما علاقمند به اپلای در آنجا هستید، اطلاعات موثقی درباره فاند اساتید و موضوعاتی که می تواند منجر به کسب پذیرش و بورسیه (TA/RA) شود در اختیار شما قرار می دهد. شاید این اطلاعات را نتوان با جزییات، از مسئولان رشته مورد نظر بدست آورد.

همینطور که دانشجویان یا فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد رشته مورد نظر شما در دانشگاه مقصد، راهنمای خوبی برای مطلع شدن از فرصت های بورسیه ارشد هستند و می توانند شما را به صورت اثر بخش تری درباره راهکارهایی که منجر به اخذ بورس در این مقطع کم فاند می شود، یاری کنند.

۶- فرصت های اقامتی

al8

رایزنی با دانشجویان شاغل به تحصیل و همچنین دانش آموختگان دانشگاه مقصد سبب می شود تا شما،‌ درباره فرصت های اقامتی و پیدا کردن محل سکونت دانشگاهی در دانشگاه، اطلاعات خوبی بدست آورید.

پیدا کردن محل اقامت خوب برای دانشجویان ایرانی در دانشگاه های مختلف دنیا، یک معضل مهم است که تاثیر زیادی در سبک زندگی و موفقیت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه های خارج از کشور ایفا خواهد کرد. وقتی شما بتوانید از اطلاعات دانشجویان شاغل به تحصیل در شهر دانشگاهی مقصد، درباره فرصت های اقامتی و اجاره خانه و هزینه های مربوطه،‌ اطلاعات موثق دریافت کنید، ۵۰ درصد این معضل برای شما حل شده است.

بسیار برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور اتفاق افتاده است که با رایزنی با یک یا چنددانشجوی خارجی، توانسته اند موقعیت های اقامتی خوبی را در داخل یا خارج از کمپ دانشگاه با قیمت های خوب بدست آورند که این امکان با رایزنی با شرکت های اجاره دهنده محل های سکونتی دانشجویی امکان پذیر نبوده یا در مهلت کم، غیر ممکن است.

شاید بتوان ادعا کرد که یکی از بهترین فواید تعامل با دانش آموختگان دانشگاه های خارج از کشور، مطلع شدن از فرصت های اقامتی کم هزینه، با کیفیت و نزدیک به دانشگاه است که شما را از معضل پیدا کردن محل سکونت دانشجویی خوب و ارزان، خارج می کند.

بنابراین اگر در سال جدید به دنبال یک مقصد دانشگاهی بودید، ارتباط با دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه مورد نظر را در اولویت قرار داده و از روز اول، فرصت های اقامتی مختلف را از آنان استعلام کنید.

۷- فرصت های کارآموزی

al9

یک دانشجوی شاغل به تحصیل یا دانش آموخته مقاطع ارشد و دکترا در دانشگاه مورد نظر شما در خارج از کشور، به خوبی می تواند فرصت های احتمالی کارآموزی (INTERNSHIP) صنعتی و غیر صنعتی را در دانشکده به شما معرفی کند و حتی راهکارهایی که می تواند شما را به این فرصت های خوب هدایت کند، در اختیارتان قرار دهد.

بسیاری از رشته های فنی و مهندسی، امکان تعامل با شرکت های خدماتی و مهندسی در زمینه های گوناگون را برای مطالعات کیفی و کمی و کسب تجربه دانشجویان بین المللی در اختیار آنان قرار می دهند که برای آگاهی از لیست شرکت ها و موسسات طرف قرارداد یا جاهایی که پتانسیل تعامل دارند، ارتباط با دانش آموختگان اهمیت بسیاری دارد.

al10
تعامل با دانشجویان و دانش آموختگانی که فرصت های کارآموزی صنعتی یا پزشکی در اختیار دارند، عامل مهمی برای موفقیت شما جهت پیدا کردن فرصت های کارآموزی و تحقیقاتی در طول تحصیل است

دانشجویی که هم اکنون مشغول تحقیق و کار در یک موسسه و شرکت صنعتی و خدماتی است، به راحتی می تواند شما را برای کسب فرصت های کارآموزی در ترم های دوم و سوم، یاری داده و مشاور اطلاعاتی رایگان شما باشد. از این فرصت خوب در تعامل با دانشجویان و دانش آموختگان استفاده کنید.

۸اولویت تحقیقاتی اساتید

هر استادی، اولویت تحقیقاتی خاص خود را دارد که معمولا این اطلاعات به صورت تشریحی در درگاه دانشگده مزبور اطلاع رسانی نمی شود. اما دانشجویی که با اساتید مختلف مشغول به کار است، می تواند این اطلاعات را در اختیار شما که قصد اپلای دارید بگذارد. اولویت تحقیقاتی با فرآیند موجود تحقیقاتی دانشکده متفاوت است.

شاید دانشکده ای در حال حاضر به دنبال تحقیقات در زمینه انرژی های نو با کسب و کار سبز نباشد، اما قصد دارد در آینده در این زمینه فعالیت هایی را با همکاری فلان موسسه یا شرکت در دستور کار قرار دهد. تعامل با دانشجویان و دانش آموختگان سبب می شود تا از این فرآیند ها مطلع شده و بتوانید با متمرکز شدن بر روی آن، طرح های تحقیقاتی دانشگاه پسندی را برای کسب پذیرش با بورس به دانشگاه ارائه دهید.

۹- پیگیری پرونده تحصیلی

al11

چه کسی بهتر از یک دانشجوی شاغل به تحصیل یا دانش آموخته دانشگاه مقصد، می تواند پیگیر آخرین وضعیت پرنده تحصیلی (APPLICATION’S PACKAGE) شما باشد؟ مخصوصا در زمانی که دانشگاه مقصد اطلاعات خوبی را درباره آخرین وضعیت پرونده در اختیار شما قرار نمی دهد.

ناگفته پیداست که دانشجو یا دانش آموخته مزبور می تواند با مراجعه به دانشکده ای که برای رشته ای در آنجا اپلای کردید، با مسوول پذیرش تعامل کرده و درباره رزومه تحصیلی شما به عنوان دوست شما، با اساتید مربوطه در حد امکان و در صورتی که لازم باشد، تعامل و رایزنی کند. بعضا،‌ در برخی از دانشگاه ها، این رویه شانس پذیرش را افزایش خواهد داد.

توجه داشته باشید که تعامل با دانش آموختگان برای پیگیری پرونده تحصیلی شما در دانشگاه مقصد، نه شرط لازم برای پذیرش است و نه شرط کافی. این موضوع کاملا رفتاری خلاقانه و توافقی و غیر رسمی بوده و نباید خیلی به آن برای کسب موفقیت،‌ امید داشته باشید. اما اگر کسی حاضر به ارائه این خدمت به شما شد، موفقیت خوبی بدست آورده اید.

۱۰- ویرایش رزومه

al12

ارتباط با دانشجویان بومی و دانش آموختگان موفق و باسواد در دانشگاه مقصد این فرصت را برای شما ایجاد می کند تا بتوانید از آن ها برای بررسی و ویرایش رزومه و بیانیه هدف و پروپزال تحقیقاتی خود رایزنی کنید.

به هر حال، دانشجویی که قبلا از دانشگاه پذیرش گرفته و فاند دارد، کمک و مشاور مطلوب و رایگانی برای شما در فرآیند تحصیلی خواهد بود که می توان از وی برای کارهای مختلف علمی مشورت گرفت.

استفاده از دانشجویان native برای بررسی مقالات شما و و ویرایش عمومی یا تخصصی رزومه و بیانه هدف، می تواند شانس شما را برای پذیرش ارتقا دهد. گر چه این مورد نیز، نه شرط لازم است و نه شرط کافی.

ناگفته پیداست که برای ارتباط با دانشگاه مقصد و هدف، یکی از راه ها، ارتباط با مسئول هماهنگی رشته (coordinator officer)  یا مسئول پذیرش (admission officer) به شمار می رود که اطلاعات گسترده ای درباره رشته و شرایط پذیرش (admission’s requirements) در اختیار متقاضیان قرار می دهند. این مسئولان، اطلاعات دقیق و رسمی درباره مسائل مربوط به پذیرش و اعطای بورس در اختیار داوطلبان (applicant) قرار می دهند اما به هر حال، میزان اطلاعات و خدماتی که ارائه می شود محدود است.

شما به عنوان یک داوطلب خارجی غیر مقیم در کشور مقصد، نیازمند سطح اطلاعات بیش تر و راه هایی برای تعامل بهتر با اساتید دانشگاه هدف هستید تا بتوانید شرایط بهتری برای پرونده خود جهت پذیرش نهایی و غیر مشروط، بدست آورید. پذیرش مستقیم و قطعی که همراه با بورس باشد، فرآیندی زمان بر هست و ظرف چند هفته امکان پذیر نیست و بعضا مواردی بوده که بیش از ۱ سال به طول انجامیده است.

یکی از روش هایی که می توان به قولی میان بر زد و اطلاعات بیش تر و دقیق تری از چند و چون رشته ها و کورس ها و شیوه ارائه دروس و شانس پذیرش و میزان بودجه هر استاد و پروژه های در جریان و آینده بدست آورد تا با ارزیابی بهتری از شرایط غیر رسمی، مدارک خود را آماده و به دانشگاه ارسال کرد، تعامل با دانشجویان فعلی و دانش آموخته های جدید هر رشته می باشد.

دانشجویان شاغل به تحصیل منبع خوبی هستند. به واسطه این که این افراد در حال حاضر با مجموعه اساتید و قسمت های مختلف دانشگاه در تعامل بوده و از خدمات آن استفاده می کنند. بنابراین اطلاعات به روز شده دارند. ارتباط با دانش آموخته ها نیز از این نظر ذی قیمت هست که این افراد با تجربه بوده و مسیری که شما قصد آغاز آن دارید را به اتمام رسانده اند. این افراد حتی در طول تحصیل شما در دانشگاه مقصد نیز می توانند یاری دهنده خوبی باشند و باید به این نکته حتما توجه داشته باشید.

در ادامه نکاتی در این حوزه بیان می کنیم که ما حصل تجربیات دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه های مختلف دنیا هست.

 نکته های مهم در تعامل با دانشجویان و فارغ التحصیلان

درگاه های فیس بوک و لینکداین را در نظر داشته باشید.

al13

یکی از بهترین منابع اطلاعاتی جهت تعامل با دانشجویان و دانش آموختگان در دانشگاه های سراسر جهان، عضویت در لینکداین (بزرگ ترین شبکه اجتماعی متخصصان) و فیس بوک (بزرگ ترین شبکه اجتماعی بین المللی) فضای مجازی است که در آن، صدها میلیون دانشجو و دانش آموخته از هزاران دانشگاه ۵ قاره عضویت دارند.

با پیدا کردن صفحه دانشگاه مقصد خود در فیس بوک، می توانید به فهرستی از دانشجویان مختلف در دانشکده ها و گروه ها و انجمن های مختلف دسترسی پیدا کنید. همچنین ادمین صفحه فیس بوک دانشگاه مقصد نیز می تواند شما را با درگاه ها و صفحات فیس بوکی و غیر فیس بوکی دانشجویان بین المللی و بومی دانشگاه آشنا کند.

همچنین، با عضویت در لینکدین، می توانید با جستجوی اطلاعاتی، از نام و مشخصات دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه های مختلف دنیا اطلاع یافته و با آنان برای کسب اطلاعات لازم برای تحصیل و بورس و پذیرش در دانشگاه مقصد، رایزنی کنید. این روش در بین دانشجویان مشتاق به تحصیل در مقطع دکترا دانشگاه های خارج از کشور مرسوم است.

اهمیت رایزنی با انجمن های علمی دانشجویی

al14
تبلیغ شبکه دانش آموختگان دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا

برای شما به عنوان دانشجویی که قصد تحصیلی در رشته ای خاص در دانشگاه مقصد را دارید، اهمیت دارد که با انجمن های بین المللی به خصوص انجمن های تخصصی دانشجویان در دانشگاه مورد نظر تعامل کنید. این کار سبب می شود تا منابع اطلاعاتی خوب مورد نیاز را در فرآیند اپلای بدست آورید.

دانش آموختگان، منابعی برای همه فصول!

 تعامل با دانش آموختگان دانشگاه مقصد، فقط در فرآیند پذیرش اهمیت ندارد. پس از پذیرش نیز اولین کسانی که خیلی می توانند به شما کمک بکنند، فارغ التحصیلان رشته ای هستند که شما در آن مشغول به تحصیل خواهید شد. چه بهتر این ارتباط را قبل از پذیرش آغاز و حفظ کنید.

به هر حال، بسیارند دانشجویانی که بدون اطلاعات کافی و دقیق به شهر دانشگاهی که پذیرفته شده اند سفر می کنند و به دلیل آن که از قبل خود را برای یک سری از موقعیت ها و مسائل آماده نکرده بودند، با چالش های اقامتی، اجتماعی و حتی تحصیلی مواجه می شوند.

مثلا دانشجویی که متقاضی تحصیل در شهر استکهلم سوئد یا زوریخ سوئیس است، اگر پیش از عزیمت به این شهرها، وضعیت اسکان خود را مشخص نکرده باشد، به دلیل کمبود فضای اقامتی و اسکان مناسب برای دانشجویان در این دو شهر، با مشکلات عدیده ای رو به رو خواهد شد.

ارتباط با دانشجویان فعلی دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را در سر دارید، می تواند بسیاری از پرسش هایی که در آینده با آن رو به رو خواهید بود را پاسخ دهد و راه حل هایی آسان و کم هزینه برای مشکلات آینده پیدا کنید.

دوستان همیشه همراه

اگر در شهر مقصد دوست و فامیل ندارید، ارتباط بهینه و اثربخش با دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه موردنظرشان یک ضرورت مهم تلقی می شود.  اکثر قریب به اتفاق دانشگاه های دنیا، دارای دپارتمان دانش آموختگان یا Alumni Department هستند.

دپارتمانی که شما می توانید با ارسال یک پست الکترونیک یا تماس تلفنی با مسئولان این بخش، اطلاعات لازم را جهت ارتباط با افراد مورد نظر کسب کنید.

درگاه های اینترنتی محلی

برخی از کشورها، شبکه های اجتماعی محلی دارند که می توانید با عضویت در آن، با کاربران مختلف تعامل کرده و اطلاعات لازم را درباره فرصت های زندگی، تحصیلی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی بدست آورده و از این فرصت برای پیدا کردن دانشجویان در شهرهای مختلف در کشور مقصد نیز استفاده کنید.

دانشجویان وبلاگ نویس

بسیارند دانشجویانی که همچنان از طریق وبلاگ نویسی، سبک زندگی دیجیتالی خاص خود را دارند. از اطلاعات متنی و تصویری آنان می توانید برای ارتقا آگاهی خود نسبت به تحصیل در دانشگاه مقصد استفاده کنید.

نکته های ضروری

al15

۱- به این موضوع توجه کنید که  ارتباط با دانشجویی که هم اینک در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای رشته مورد نظر شما در آینده است، حداقل این مزیت را خواهد داشت که بدانید چگونه پرونده تحصیلی خود را مدیریت و ارسال کنید تا ضریب موفقیت شما برای اخذ پذیرش تحصیلی افزایش یابد. یا مثلا چه موضوعات تحقیقاتی در اولویت فعالیت های پژوهشی گروه خاص یا استاد خاص می باشد و چگونه توانمندی های علمی و تجربی خود را در این راستا ساختار بندی مجدد کنید.

۲- یک دانشجوی فعال در رشته مورد نظر شما می تواند شما را نسبت به نقاط قوت یا ضعف دانشگاهی که قصد ارسال پرونده تحصیلی دارد آگاه کند و حتی در نظر شما برای انتخاب نهایی این رشته و دانشگاه و کشور، تاثیر مستقیم بگذارد. مثلا شاید شما تصور کنید که کشور سوئد برای تحصیل در مقطع پزشکی یا مهندسی به نسبت هزینه و بازدهی آن، انتخاب خوبی باشد.

۳- یک دانشجوی قدیمی، چه ایرانی یا غیر ایرانی به شما توصیه کند با پتانسیلی که در اختیار دارید، دانشگاه دیگری در فلان کشور را انتخاب کنید تا هم با هزینه کم تری تحصیل کنید، هم شانس پذیرش شما افزایش یابد و هم بتوانید در پروژه های تحقیقاتی در تراز بین المللی کار کنید که شاید در حال حاضر در فلان دانشگاه در مجارستان موجود نباشد. این توصیه را معمولا نمی توان از طریق سایت دانشگاه یا تعامل با بخش پذیرش دانشگاه به دست آورد.

۴- بار ها پیش امده است که داوطلبی پیش خود فکر کرده است که  تحصیل در فلان دانشگاه و کشور، بخاطر رتبه علمی و جایگاه تحقیقاتی آن در قیاس با کشورهای دیگر،  می تواند فرصت های زیادی را در جنبه های علمی و غیر علمی برای ما ایجاد کند اما از خیلی از مسائل فرعی غافل هستیم.

al16

در حالی که شاید تحصیل در کشور بلژیک و یک دانشگاه متوسط بتواند زمینه ای برای یادگیری زبان آلمانی برای شما باشد که زبان صدها میلیون نفر در قاره اروپا است. این موضوع ابتدایی اما مهم، شاید توصیه یک دانشجوی آلمانی زبان باشد که کلا ده دقیقه با وی در یکی از دانشگاه های آلمان یا سوییس درباره شرایط و فرصت های تحصیل در آن دو کشور بحث کرده اید. توصیه ای ساده اما قابل تامل!

امیدواریم مجموعه نکات مفصلی که در این گفتار درباره اهمیت رایزنی و تعامل با دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه مقصد ارائه شد، بتواند شما را در فرآیند تحصیل در خارج از کشور با هزینه کمتر و اشراف اطلاعاتی گسترده تر یاری دهد.

اگر در زمینه تعامل با دانشجویان و دانش آموختگان با پرسشی مواجه شدید، سوال خود را در بخش کامنت وارد کرده تا بررسی شود.

منبع: روزیاتو
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • وحید مرداد ۱, ۱۳۹۶

    سلام.ببخشید چطوری میتونم با دانشجوهای ایرانی ای که در آلمان سوئیس یا اتریش درحال تحصیل یا فارغ التحصیل در مقاطع ارشد یا دکترا هستن ارتباط برقرار کنم؟ اگه جوابتون alumni هست باید تواون بخش چه کار کنم دقیقا؟ با تشکر فراوان

    • علی زمانی مرداد ۱, ۱۳۹۶

      سلام. راه های بسیاری وجود دارد:
      ۱-انجمن های دانشجویان ایرانی آلمان- سوییس و اتریش در فیس بوک
      ۲-فالویرهای صفحات دانشگاه های ۳ کشور فوق الذکر در اینستاگرام
      ۳-دانش آموختگان دانشگاه های ۳ کشور بالا که در لینکدین، پروفایل دارند
      ۴-انجمن های ایرانی در دانشگاه های مختلف این ۳ کشور
      ۵-از طریق دپارتمان بین المللی دانشگاه ها، میتوانید اطلاعات دانشجویان ایرانی و گروه های آن ها را بگیرید. این قضیه در دانشگاه های آمریکا و کانادا مرسوم است.
      ۶-از طریق انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه ها که معمولا این اطلاعات را در اختیار متقاضی قرار می دهند.
      ۷-از طریق جستجوی مقالات علمی
      ۸-از طریق انجمن های اینترنتی فارسی و انگلیسی زبان مانند applyabroad که دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل را میتوانید در گروه ها پیدا کنید.
      فکر میکنم این ۸ راه کفایت میکند. کمی حوصله را باید چاشنی قضیه کنید
      موفق باشید