بهترین فیلم‌ های ترسناک ژاپنی تمام دوران که شما را دچار وحشت خواهند کرد [قسمت دوم]

بهترین فیلم‌ های ترسناک ژاپنی تمام دوران که شما را دچار وحشت خواهند کرد [قسمت دوم]

شاید کمتر کسی پیدا شود که از یک فیلم ترسناک خوب یا شاید بسیار ترسناک تر از آن چه که فکر می کرد خوشش نیاید. فیلم های ترسناک ژاپنی معمولاً از ترسناک ترین، عجیب و غریب ترین و گاهی ناخوشایندترین فیلم های ژانر وحشت هستند. چه به دیدن فیلم های ترسناک باشید که شما را دچار ترس و وحشت می سازند و چه فقط در جستجوی یک فیلم پر از خونریزی برای ساعاتی وقت تلف کردن هستید در فهرستی که در ادامه این مطلب ارایه شده است بدون شک فیلم مورد علاقه خود در میان فیلم های ترسناک ژاپنی را پیدا خواهید کرد. فیلم های ترسناک ژاپنی که در ادامه این مطلب ارایه شده اند ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت در تاریخ سینمای این کشور به شمار می آیند؛ از این رود بدیهی است که در میان آن ها از فیلم های سیاه و سفید کلاسیک تا برداشت های امروزی و دیجیتالی از نفرین های فرهنگی این کشور وجود داشته باشند.

فیلمسازان ژانر ترسناک ژاپن، در طول سال های فعالیت خود جلوه ی متفاوتی به این ژانر بخشیده اند که به سختی می توان آن ها را در نمونه های غربی یافت. دهه ۲۰۰۰ اوج شکل گیری فیلم های ترسناکی بود که در واقع بازسازی فیلم های ترسناک ژاپنی در کشورهای غربی بودند و از آن میان می توان به فیلم های «حلقه» (The Ring) و «کینه» (The Grudge) اشاره کرد. در این میان کمتر بازسازی هایی را در این ژانر می توان از لحاظ زیبایی و خلاقیت با نمونه های ژاپنی مقایسه کرد و همطراز دانست. شما را به مطالعه قسمت دوم مطلب «بهترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی تمام دوران که شما را دچار وحشت خواهند کرد» دعوت می نماییم. در ضمن قسمت اول این مطلب را می توانید در مطلبی با عنوان «بهترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی تمام دوران که شما را دچار وحشت خواهند کرد [قسمت اول]» مطالعه نمایید.

۸- تست بازیگری (۱۹۹۹)

فیلم های ترسناک ژاپنی

«تست بازیگری» (Audition) یک فیلم ترسناک شناخته شده به کارگردانی تاکاشی میکه بر اساس رمانی نوشته ریو موراکامی به همین نام است. فیلم داستان مردی میانسال به نام شیگارو را روایت می کند که پس از مرگ همسرش احساس تنهایی می کند و پس از این که پسر بالغش به او پیشنهاد می کند زن بگیرد، شیگارو پذیرفته و به کمک دوستش یک جلسه تست بازیگری دروغین ترتیب می دهد تا گزینه مناسب برای همسری را از این طریق انتخاب نماید. به محض ملاقات با یک دختر زیبا و اسرارآمیز به نام آسامی، شیگارو به شدت شیفته او می شود و آسامی نیز به او پاسخ مثبت می دهد اما خیلی زود مشخص می شود که موضوع مورد علاقه این دختر زیبا چیزی متفاوت از عشق است.

«تست بازیگری» به عنوان یکی از بهترین فیلم های ترسناک ژاپنی، سیک روایی بسیار جذابی دارد و خیلی آرام بیننده را در خود فرو برده و دچار ترس و وحشت می نماید. با این وجود یکی از صحنه های این فیلم ماندگار شده و باعث گردیده که ما این فیلم را در فهرست کنونی جای دهیم و آن صحنه ای بسیار ترسناک و ویرانگر است که در صورت تماشای فیلم متوجه صحنه مذکور خواهید شد. کلیت فیلم «تست بازیگری» بسیار خوفناک است و بسیاری از تماشاگران در همان نیم ساعت اول فیلم توان ادامه تماشای آن را ندارند. اگر می خواهید به تماشای این فیلم بنشینید به شما توصیه می کنیم که این کار را با معده پر انجام ندهید!

۷- نوروی (۲۰۰۴)

فیلم های ترسناک ژاپنی

فیلم ترسناک موسوم به «found footage» با نام «نوروی» (Noroi) که در زبان ژاپنی به معنای نفرین است یک فیلم شبه مستند می باشد که ساختاری کاملاً متفاوت از نسخه های غربی مربوط به داستان های اینچنینی دارد. این فیلم توسط کوجی شیراییشی کارگردانی شده و داستان آن بر روی یک محقق عجیب وغریب به نام ماسافومی متمرکز است که به خاطر آثار رسانه ایش در مورد اتفاقات ماوراء الطبیعه مشهور شده است. در حالی که وی مشغول ساخت آخرین مستند خود در مورد یک نفرین رازآلود است، خبر می رسد که ماسافومی گم شده و خانه اش با باقیمانده جنازه همسرش به آتش کشیده می شود.

چیزی که از این خانه باقی می ماند یک فایل تصویری است که ماسافومی از خود به جای گذاشته است. این فایل تصویری با داستان تحقیقات ماسافومی در مورد خانه یک زن بیمار به نام جونکو شروع می شود که متروکه بوده و پر از جنازه کبوتر است. با افشا شدن این راز ترسناک یک موجود فرازمینی شرور مسئول بسیاری از اتفاقات ترسناک و ناخوشایند شناخته می شود که ماسافومی درگیر آن ها شده است. فیلم «نوروی» به خاطر زمان طولانی و داستان پیچیده اش شناخته می شود، چیزی که در میان فیلم های ترسناک ژاپنی کمتر دیده می شود. این دوری گزیدن از هنجارهای ژانر وحشت ژاپن و داستان پیچیده و جذاب این فیلم باعث شده که اسم فیلم «نوروی» نیز در این فهرست قرار بگیرد.

۶- اوزوماکی (۲۰۰۰)

فیلم های ترسناک ژاپنی

اگر شما هم از طرفداران سبک مانگای ترسناک و جونجی ایتو هستید شگفت زده خواهید شد اگر بدانید که از روی هر یک از آثار او می توان یک فیلم ساخت. به دلیل ترکیبی بودن آثار ایتو از ظواهر جسمانی ترسناک و هنر سوررئال، باعث شده که ساخت نسخه های سینمایی از شاهکارهای او بسیار سخت باشد. با این وجود، فیلم «اوزوماکی» (Uzumaki) به کارگردانی آکیهیرو هیگوچی یکی از مشهورترین داستان های مانگای ایتو را به خوبی و با حفظ ردپای او در آن به صورت یک نسخه سینمایی بازسازی کرده است. فیلم ترسناک «اوزوماکی» به چهار بخش تقسیم شده و داستان یک دختر مدرسه ای به نام کایری را روایت می کند که ناگهان در می یابد اتفاقی عجیب برای شهر محل زندگی اش افتاده است.

پدر دوست او به شدت به شکل های چرخشی و دورانی علاقمند شده و به درون یک ماشین لباسشویی می رود که این موضوع مرگ او را در پی دارد. مردم رفته رفته به حلزون تبدیل شده و دختران مدرسه ای مشهور نیز موهایی وزوزی و عجیب و غریب در می آورند. اتفاقات ترسناک دیگری نیز رخ می دهد که تنها کایری و دوستش می توانند برای رمزگشایی از علت آن ها اقدام کنند هر چند منبع این اتفاقات ترسناک به راحتی قابل کشف و توقف نیست. این فیلم یکی از عجیب و غریب ترین فیلم های ترسناک ژاپن می باشد.

۵- اکستنشن (۲۰۰۷)

فیلم های ترسناک ژاپنی

فیلم ترسناک «اکستنشن» (Exte) که در عنوان ژاپنی شکل کوتاه شده واژه «extension» به معنای اکستنشن مو است توسط سیون سونو ساخته شده که ساخت فیلم معروف «حلقه خودکشی» را نیز در کارنامه دارد. ماجرای فیلم داستان یک کارآموز آرایشگری زنانه را روایت می کند که توسط مردی که برای آرایشگاه های زنانه مو تهیه می کند تحت تعقیب قرار می گیرد. این موها از یک منبع ترسناک و رازآلود تهیه می شوند؛ جنازه دختری که تجزیه نشده و موهای او همچنان رشد می کنند. کسانی که از موهای این دختر برای اکستنشن استفاده می کنند دیوانه شده و یا به قتل می رسند. صحنه های آغازین فیلم به شدت ترسناک هستند؛ زمانی که مامورین گمرک کانتینری پر از موی انسان را همراه با جنازه دختری که سر او مو ندارد در درون آن پیدا می کنند.

کالبدشکافی نشان می دهد که تمامی ارگان های داخلی بدن این دختر بیرون آورده شده و در بازار سیاه اعضای بدن انسان به فروش رسیده اند. رفته رفته راز مرد مودوست و داستانی که در پشت این جنازه وجود دارد فاش می شود. اگر چه این فیلم داستان آشنای انتقام دختری نفرین شده را روایت می کند که مورد بدرفتاری قرار گرفته، «اکستنشن» یکی از بهترین فیلم های ترسناک ژاپنی و ترکیبی بی نقص از ترس، تاریکی و انتقام است.

۴- آب سیاه (۲۰۰۲)

فیلم های ترسناک ژاپنی
فیلم درام ترسناک «آب سیاه» (Dark Water) به کارگردانی هیدئو ناکاتا بر اساس اثری از کوجی سوزوکی ساخته شده و نسخه انگلیسی زبان آن در سال ۲۰۰۵ به کارگردانی والتر سالس و با بازی جنیفر کانلی بازسازی شد. در «آب سیاه» زنی به نام یوشیمی است که در بحبوحه یک طلاق پر سروصدا و مخرب قرار داشته و مجبور می شود به یک آپارتمان قدیمی و مخروبه نقل مکان کند. نقطه ای از نشت آب روی سقف این خانه شکل گرفته و روز به روز بدتر و بزرگ تر می شود.

علیرغم شکایت های او به نگهبان ساختمان، هیچ تلاشی برای رفع این مشکل صورت نمی گیرد. وقتی که یوشیمی برای حل مشکل به آپارتمان بالای خانه خود می رود متوجه می شود که در آپارتمان قفل شده است. از آن زمان به بعد اتفاقات ترسناک و عجیبی رخ می دهند. «آب سیاه» یکی از پرفروش ترین فیلم های ترسناک ژاپنی در این کشور بود اما در خارج از ژاپن ناشناخته باقی ماند.

۳- کایرو (۲۰۰۱)

فیلم های ترسناک ژاپنی
فیلم ترسناک «کایرو» (Kairo) که بیشتر با عنوان «ضربان» (Pulse) شناخته می شود در سال ۲۰۰۱ توسط کیوشی کوروساوا ساخته شد. این فیلم از همان ابتدا با استقبال تماشاگران و منتقدان روبرو شد و از آن زمان تاکنون جایگاه فیلمی کالت را بدست آورده است. حتی نسخه ای انگلیسی از این فیلم در سال ۲۰۰۶ در ایالات متحده ساخته شد که دنباله هایی را نیز در پی داشت. با تماشای این فیلم دیگر هیچگاه نگاه سابق را به اینترنت نخواهید داشت و همین موضوع «کایرو» را به یکی از ترسناک ترین فیلم های ترسناک ژاپنی تبدیل می کند. در فیلم «کایرو» دو خط داستانی یک تم یکسان را در مورد ارواح خبیثه تعقیب می کنند که از طریق اینترنت به دنیای زندگان حمله می کنند.

کودو دختری است که در یک فروشگاه درخت و گل زینتی کار می کند که ناگهان متوجه می شود چند روز از گم شدن یکی از همکارانش می گذرد. وقتی که کودو به دیدن همکار خود می رود متوجه رفتارهای عجیب و غیرطبیعی او می شود. بعد از این که این مرد همکار در برابر چشمان کودو دست به خودکشی می زند، کودو و دوستانش به این نتیجه می رسند که دیسک کامپیوتری که از او بجای مانده باعث مرگ ناگهانی او شده است. در داستانی موازی، اتفاقاتی مشابه شکل می گیرد که در نهایت به کشف داستان این ماجراهای ترسناک منجر می گردد.

۲- اخطار (۲۰۰۴)

فیلم های ترسناک ژاپنی
فیلم ترسناک «اخطار» یا «تحذیر» (Premonition) ساخته تسوروتا نوریو در سال ۲۰۰۴ است که بر اساس یک مانگا ساخته شده و نسخه انگلیسی زبان آن در سال ۲۰۰۷ در ایالات متحده ساخته شد. در این فیلم، معلمی به نام هیدکی و همسرش آیاکا همراه با دخترشان در حال بازگشت از تعطیلات هستند که ناگهان هیدکی تکه ای روزنامه پیدا می کند که نشان می دهد دختر او لحظاتی بعد در یک حادثه رانندگی کشته خواهد شد. وقتی که آیاکا از ماشین خارج می شود تا از هیدکی بخواهد در باز کردن کمربند ایمنی دخترشان به او کمک کند، یک کامیون خودرو آن ها را زیر می گیرد و دختر آن ها در این حادثه کشته می شود.

هیدکی و آیاکا در نهایت به دلیل این حادثه ناگوار از هم جدا می شوند اما این تازه آغاز ماجراست. چند سال بعد، آیاکا آرشیوی از روزنامه ها را پیدا می کند که اتفاقات آینده در آن ها پیشگویی شده است. «اخطار» فیلم زیاد شناخته شده ای در خارج از ژاپن نیست اما یکی از بهترین و دیدنی ترین فیلم های ترسناک ژاپنی است که ارزش تماشا دارد. اگر تاکنون این فیلم یا بازسازی آمریکایی اش را ندیده اید بهتر است آن را در فهرست تماشای خود قرار دهید.

۱-زن خبیث (۲۰۰۶)

فیلم های ترسناک ژاپنی
فیلم ترسناک اپیزودیک «زن خبیث» علیرغم ضعف ها و شناخته نشده بودنش در این فهرست قرار می گیرد. در حالی که تمامی سه فیلم کوتاه این مجموعه اپیزودیک هر کدام به نوبه خود داستان های ترسناک خوب و کاملی هستند اما اولین اپیزود با نام «کاتاکاتا» (Katakata ) بهترین قسمت این فیلم ترسناک طولانی به شمار می آید. در داستان «کاتاکاتا» به کارگردانی کیتا آممیا، یک زن جوان به نام کاناکو بعد از یک قرار ملاقات عاشقانه با نامزد بیوه اش به خانه بازمی گردد. بعد از این که یک حلقه گوش به سر او برخورد می کند، کاناکو به سرعت بالا را نگاه کرده و یک جسم سنگین از آسمان آمده و او را نقش زمین می سازد.

بعد از بلند شدن از روی زمین وی متوجه می شود که در دنیایی دیگر است و یک دختر کوچولوی ترسناک، شهروندان روح وار و یک هیولای ترسناک به نام «زن قرمز پوش» نیز در این دنیای موازی حضور دارند. زن قرمز پوش به معنای واقعی کلمه ترسناک است. فضای کابوس واری که به دنبال این زن می آید، تغییرات آهسته و ترسناک ظاهر او و صحبت ها و فعالیت های خوفناک این زن او را به یکی از شخصیت های شرور ماندگار در ژانر وحشت ژاپن تبدیل کرده است. این اپیزود ارزش تبدیل شدن به یک فیلم ترسناک مستقل با زمان بیشتر را دارد زیرا به معنای واقعی کلمه کابوس آور است.

بهترین فیلم های ترسناک سال ۲۰۱۷ از نگاه منتقدان

ترسناک ترین فیلم های خارج از ژانر وحشت تاریخ سینما را بشناسید

فیلم های فوق العاده ترسناکی که بیش از یک بار تحمل تماشای آن ها را ندارید

منبع: screenrant
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • reza اسفند ۲۲, ۱۳۹۷

    پس Tetsuo: The Iron Man کو؟ visitor Q مو؟ all night long کو؟ فهرست خزی بود