نگاهی به شگفت انگیزترین پدیده‌های طبیعی دنیا

نگاهی به شگفت انگیزترین پدیده‌های طبیعی دنیا

دنیای طبیعت مملوء از شگفتی است. برخی از این عجایب هنوز غیر قابل توضیح و حقیقتا شگفت انگیز هستند و در مورد اغلب آن ها نه تنها توضیح علمی روشنی وجود ندارد، بلکه تماشای آن ها هر کسی را حیرت زده می کند.

در ادامه به ۱۵ مورد از عجیب ترین و زیباترین پدیده های طبیعی می پردازیم.

۱- ستون های نور
محل وقوع: هر نقطه ای از دنیا تحت شرایط مناسب
ستون های نور پدیده ای جوی و بصری است. این باریکه های عمودی نور بر اثر انعکاس نور طبیعی یا مصنوعی در کریستال های یخی بی شماری به وجود می آیند که در فاصله ای نسبتا نزدیک به زمین شناور هستند.
۲- ابرهای آسپریتاس
محل وقوع: هر نقطه ای از دنیا تحت شرایط مناسب
ابرهای آسپریتاس، تیره و شبیه به ابرهای طوفان زا هستند. علیرغم ظاهر طوفانی آن ها، ابرهای آسپریتاس معمولا بدون ایجاد طوفان پراکنده می شوند.
۳- باران سرخ
محل وقوع: هر نقطه ای از دنیا تحت شرایط مناسب
باران سرخ پدیده ای هوایی و بصری است. این پدیده مانند یک باران معمولی، بر اثر شکست نور در قطرات باران رخ می دهد، اما برای به وجود آمدن این حالت خورشید باید به خط افق بسیار نزدیک باشد. از آنجایی که این پدیده در نور کم رخ می دهد، رنگین کمان حاصل از آن بسیار چشمگیر است.
۴- ابرهای رنگین تاب
محل وقوع: مناطقی که عرض جغرافیایی زیادی دارند مثل ایسلند، کشورهای اسکاندیناوی، آلاسکا، شمال کانادا و آنتارکتیکا
ابرهای رنگین تاب یا استراتوسفری قطبی، ظاهری رنگین کمانی و مروارید مانند دارند و در مناطقی رخ می دهند که عرض جغرافیایی زیادی دارند. برخلاف اغلب دیگر ابرها، این ابرها در لایه ی استراتوسفر جو زمین، در دمای بسیار پایین تشکیل می شوند و نور خورشید از پایین خط افق به آن ها می تابد.
متأسفانه واکنش های شیمیایی ناشی از این ابرهای زیبا، روند کاهش تجمع گاز اوزون در لایه ی جو را افزایش می دهد.
۵- صاعقه ی آتشفشانی
محل وقوع: فوران های آتشفشانی
صاعقه ی آتشفشانی پدیده ای آب و هوایی است. این پدیده در اثر برخورد خاکستر، خرده سنگ ها و ذرات یخ درون یک توده ی آتشفشانی با یکدیگر رخ می دهد و این مسأله الکتریسیته ی ساکن لازم برای وقوع صاعقه را به وجود می آورد.
۶- ابرهای ماماتوس
محل وقوع: هر نقطه ای از دنیا تحت شرایط مناسب، اما اغلب در امریکا
ابرهای ماماتوس ظاهری کیسه مانند دارند و در زیر پایه ی یک ابر بارشی معلق می مانند. این ابرها در اثر هوای سرد اشباع شده ای به وجود می آیند که که سنگین تر از هوای پیرامون هستند و با پایین رفتن، ظاهر کیسه مانند این ابرها را ایجاد می کنند.
۷- حباب های منجمد متان
محل وقوع: کانادا، استان آلبرتا، دریاچه ی آبراهام
این پدیده در حقیقت بر اثر فساد گیاهان درون دریاچه، متصاعد شدن گاز متان از آن ها و انجماد آب دریاچه در ماه های سرد سال رخ می دهد. در تابستان، این حباب ها بعد از رسیدن به سطح دریاچه می ترکند و اثری از آن ها باقی نمی ماند.
۸- شفق قطبی
محل وقوع: بر فراز قطب های مغناطیسی نیم کره های شمالی و جنوبی زمین
شفق قطبی (که با عنوان نورهای شمالی یا شفق شمالی و نورهای جنوبی یا شفق جنوبی هم شناخته می شود) نمایشی طبیعی از نورهای درخشان و رقصنده است. این پدیده بر اثر برخورد ذرات باردار بادهای خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین رخ می دهد.
۹- ابرهای عدسی شکل
محل وقوع: هر نقطه ای از دنیا تحت شرایط مناسب
ابرهای عدسی شکل یا لنتیکولار معمولا شکل نامتعارفی دارند و اغلب شبیه به یک بشقاب یا عدسی هستند. این ابرها معمولا زمانی به وجود می آیند که هوای مرطوب بر بالای یک کوه یا مانع دیگری در جریان بوده و دمای هوا به اندازه ی کافی سرد باشد.
ابرهای عدسی شکل به دلیل ظاهر یکدست و بشقاب مانندشان، با بشقاب پرنده اشتباه گرفته می شوند.
۱۰- صاعقه ی کاتاتومبو
محل وقوع: ونزوئلا، دریاچه ی ماراکایبو
صاعقه ی کاتاتامبو پدیده ای جوی است. ترکیب ویژه ای از ابرها، آب و هوای گرم و مرطوب و کوه هایی که این منطقه را از سه طرف محصور کرده اند، باعث ایجاد بارهای الکتریکی ای می شود که نتیجه ی آن اغلب به شکل صاعقه های متوالی است. این پدیده طی ۲۶۰ شب در سال، ۱۰ ساعت در روز و تا ۲۸۰ بار در هر ساعت رخ می دهد.
۱۱- توفان تندری چرخشی
محل وقوع: هر نقطه ای از دنیا تحت شرایط مناسب، اما اغلب در تورنادوی امریکا، تورنادوی آرژانتین، اروگوئه و جنوب برزیل
توفان تندری چرخشی یا ابریاخته ای، پدیده ای آب و هوایی است. در این توفان شدید، جریان هوا عمیق و به وضوح قابل مشاهده بوده و پیوسته با سمت بالا در چرخش است. این جریان هوای رو به بالا که مزوسایکلون نام دارد، بر اثر ناپایداری شدید لایه ی جو رخ می دهد و می تواند تا کیلومترها وسعت داشته باشد.
۱۲- آتش آبی
محل وقوع: اندونزی، آتشفشان ایجن
این پدیده در اثر اشتعال گازهای سولفوریک منتشره از شکاف های کوه آتشفشان رخ می دهد. بخشی از این گازها تبدیل به مایع شده و به رنگ آبی مشتعل می شوند.
۱۳- گرداب شدید
محل وقوع: پهنه های آبی
این پدیده به گرداب های قدرتمندی اطلاق می شود که در دریاها و اقیانوس ها رخ می دهند. این گرداب ها معمولا در اثر جریان های قدرتمند به وجود می آیند و سرعت آن ها می تواند به ۴۰ کیلومتر در ساعت برسد.
۱۴- رنگین کمان آتش
محل وقوع: هر نقطه ای از دنیا تحت شرایط مناسب
رنگین کمان آتش پدیده ای بصری است و در اثر تجزیه ی نور خورشید یا ماه در کریستال های یخی معلق در ابرهای سیروس رخ می دهد.
۱۵- امواج شب رنگی
محل وقوع: مناطق متعددی در دنیا، مثل ساحل ماناسکن (امریکا، ایالت نیوجرسی)، ساحل توری پاینز (امریکا، ایالت کالیفرنیا)، تالاب لومینوس (جامائیکا)، دریاچه های گیپسلند (استرالیا)، ساحل آندامان (تایلند)، خلیج تویاما (ژاپن) و زبروگه (بلغارستان).
زیست نور به نوری اطلاق می شود که از موجودات زنده تولید می شود. این امواج شب رنگی بر اثر درخشش داینوفلاژه های پلانکتونی و با ناآرام شدن این موجودات رخ می دهد.

منبع: brightside
دیجیاتو
بدون نظر

ورود