هزارتوی زیبایی و هیجان؛ گشتی در زیباترین باغ های هزارتوی دنیا

هزارتوی زیبایی و هیجان؛ گشتی در زیباترین باغ های هزارتوی دنیا

گم شدن همیشه هم ترسناک نیست و می تواند سرگرم کننده هم باشد. از هزاران سال قبل که مصری ها و اهالی جزیره ی کرت در یونان، ماز یا همان هزارتو را اختراع کردند، این معمای جذاب همواره مورد توجه طراحان بوده است. باغ های هزارتو برای قرن ها جزء ثابت عمارت های باشکوه بودند و حالا اشکال مدرن آن حتی از مصالحی مثل آینه ساخته می شود. در ادامه به ۹ مورد از زیبا ترین باغ های هزارتو در سراسر دنیا می پردازیم.

۱- پتالوما پامپکین پچ- کالیفرنیا

باغ های هزارتو

این هزارتوی ۱۶،۱۸۷ متر مربعی که در حقیقت در دل یک مزرعه ی ذرت ساخته شده، در شمال ایالت کالیفرنیا واقع شده است. پیدا کردن مسیر خروج از میان پیچ و خم های این ماز واقعا دشوار است. دو نقطه ی خاکستری و صورتی رنگی که در تصویر بالا می بینید سکوهایی هستند که در دل ماز تعبیه شده اند تا گردشگران از آنجا بتوانند نگاهی به دریای ذرت پیش رویشان بیندازند. طرح اصلی ماز هر سال تغییر می کند، بنابراین کسانی که شیفته ی ماجراجویی هستند همیشه می توانند برای تجربه ی یک معمای جدید روی این هزارتو حساب کنند. علاوه بر این، امکان تجربه ی ماجراجویی شبانه در این ماز هم وجود دارد.

۲- هزارتوی باغ گلندورگن- انگستان

باغ گلندورگن که در شهرستان کورنوال انگلستان واقع شده، روزگاری محل زندگی خانواده ای بود که دوازده فرزند داشتند. بزرگ این خاندان هزارتویی از بوته های غار گیلاسی طراحی کرد تا فرزندان خانواده در آن بازی کنند. این ماز که در سال ۱۸۳۳ ساخته شد تا به امروز پا بر جا مانده و پیچ و خم های زیاد آن خیلی بیشتر از دوازده کودک را سرگرم می کند. در حقیقت، هر ساله حدود ۸۰ هزار گردشگر از باغ گلندرگن بازدید می کنند. این باغ حالا متعلق به نهاد دولتی نشنال تراست است که کار آن حفاظت از مکان های تاریخی و زیبا است. آلاچیق کوچکی که در مرکز هزارتو وجود دارد در سال ۲۰۱۴ رو به خرابی بود اما با سرازیر شدن کمک های مردمی، کلبه ی جدیدی در سال ۲۰۱۶ ساخته شد.

۳- هزارتوی بورخس- ایتالیا

هزارتوی بورخس به یاد جورج لوییس بورخس، نویسنده ی بزرگ آرژانتینی ساخته شد. او پیش از مرگش از طرف دولت ایتالیا نشان شوالیه دریافت کرده بود. این ماز که طراح آن معماری بریتانیایی است، در جزیره ی سن جورجو ماجوره ی شهر ونیز واقع شده است. هزارتوی بورخس در سال ۲۰۱۱ برای بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد مرگ بورخس ساخته شد. پیدا کردن راه خروج از میان پیچ و خم های این ماز سخت تر از آن چیزی است که به نظر می رسد و مسیرهای آن بیشتر از یک کیلومتر طول دارند. اما این ماز طبق یک الگوی مشخص طراحی شده که پیامی در خود دارد. وقتی از بالا به این هزارتو نگاه کنید، متوجه می شوید که شکل پیچ و خم های ماز در حقیقت نام فامیلی بورخس (Borges) است. این ماز در حقیقت معمایی در یک معما است.

۴- هزارتوی پرچینی لانگلیت- انگلستان

معماری خانه ی بزرگ و زیبای لانگلیت در شهرستان ولتشر انگلستان متعلق به دوره ی الیزابت بوده و این خانه هنوز متعلق به بازماندگان مردی است که آن را در سال ۱۵۸۰ ساخت. مشهور ترین ترین ویژگی این ملک، هزارتوی عظیم آن است که از درختان سرخدار انگلیسی ساخته شده است. این ماز از بیش از ۳ کیلومتر مسیر تشکیل شده که آن را به بزرگ ترین ماز در بریتانیا تبدیل کرده است. گردشگران باید ابتدا برج سفید رنگ مرکز هزارتو و سپس از آنجا مسیر خروج را پیدا کنند.

۵- هزارتوی هورتا- اسپانیا

این هزارتو تنها یکی از زیبایی های قدیمی ترین پارک شهر بارسلونا است. مانند بسیاری از دیگر هزارتوهای اروپا، این ماز ابتدا بخشی از یک ملک بزرگ بوده است. پارک هزارتوی هورتا در محوطه ی یک عمارت عظیم قرن هجدهمی قرار دارد. این پارک به دلیل دوری از دیگر جاذبه های گردشگری مهم بارسلونا آنطور که باید مورد توجه گردشگران قرار نگرفته است. پرچین های قوس دار زیبای مرکز هزارتو، مجسمه ای از اروس، خدای عشق در یونان باستان را احاطه کرده اند. یک استخر مدور زیبا هم در انتهای ماز قرار دارد که آن هم با پرچین های قوس دار احاطه شده است. این هزارتو بیشتر محلی برای تفکر و تعمق است تا معمایی برای حل کردن.

۶- هزارتوی تایکلند- آلمان

این هزارتو از بالا بیشتر شبیه به بازی های کامپیوتری است. هزارتوی تایکلند که از درختچه های سرو کوهی ساخته شده، یکی از چندین جاذبه ی شهربازی تایکلند در نزدیکی شهر ینشوایده ی آلمان است. این ماز شاید به پیچیدگی مازهای دیگر نباشد، اما پیدا کردن مسیر از میان پیچ و خم های آن خالی از لطف نیست. گردشگران وقتی به مرکز هزارتو می رسند با زدن زنگی که در آنجا تعبیه شده برنده شدن خود را اعلام می کنند. علاوه بر این، برجی در پارک وجود دارد که گردشگران می توانند از بالای آن ماز را ببینند یا شاید هم برای پیدا کردن مسیر حرکت در ماز تقلب کنند!

۷- هزارتوی مزرعه ی دول- هاوایی، امریکا

هزارتوی عظیمی که در یکی از جزایر هاوایی به نام اوئاهو ساخته شده به ماز آناناسی مشهور شده است، اما نه فقط بخاطر آنکه در مزرعه ی کارخانه ی دول واقع شده که محل پرورش آناناس های محصولات این برند مواد غذایی است، بلکه واقعا بخشی از این ماز به شکل یک آناناس عظیم است. این هزارتو بیش از ۱۲،۱۴۰ متر مربع وسعت دارد و زمانی بزرگ ترین ماز دنیا محسوب می شد. مسیرهای این ماز از هزاران گیاه هاوایی از جمله آناناس ساخته شده است. سریع ترین زمان خروج از این هزارتو ۷ دقیقه بوده که با توجه به آنکه مسیرهای آن بیش از ۴ کیلومتر طول دارند، زمان قابل توجهی است.

۸- باغ های هورتولوس اسپکتابیلیس- لهستان

این هزارتوی پرچینی و باغ های اطراف آن، حقیقتا یک اثر هنری هستند. این باغ های شهر دوبرزیکای لهستان در سال ۲۰۱۴ افتتاح شدند. این ماز از ۱۸ هزار نهال درختی ساخته شده و در مسیر حدود ۳ کیلومتری آن ده سرنخ مختلف تعبیه شده است. یک برج ۲۰ متری هم در میانه ی هزارتو وجود دارد که شبیه به رشته های دی ان ای ساخته شده و از بالای آن می توان تمام منظره ی اطراف تا نزدیکی دریای بالتیک را تماشا کرد. تزئیناتی که با استفاده از گل های رنگارنگ در اطراف ماز انجام شده به نام «باغ های جادو، انرژی، زمان و فضا» مشهور هستند.

۹- باغ های ویلندری- فرانسه

اگرچه هزارتوی پیچیده ای نیست و پرچین های آن به قدری کوتاهند که می توانید اطراف تان را ببینید، اما بدون شک ماز بسیار زیبایی است. این ماز که کلاژی تزئینی از گل ها و پرچین ها است، تنها یکی از جذابیت های کاخ ویلندری در شهر ویلندری فرانسه است. این قلعه ی عظیم روزگاری متعلق به برادر ناپلئون بود، اما امروزه در آن به روی عموم مردم باز است و هر ساله صدها هزار گردشگر از آن بازدید می کنند.

منبع: rd
بدون نظر

ورود