افتتاح موزه چندش آورترین غذاهای دنیا در سوئد؛ از کله پاچه و سیرابی تا آلت تناسلی گاو

افتتاح موزه چندش آورترین غذاهای دنیا در سوئد؛ از کله پاچه و سیرابی تا آلت تناسلی گاو

یکی از عجیب ترین موزه های دنیا به تازگی در شهر مالموی سوئد افتتاح شده است. البته این موزه مخصوص کسانی است که جرأت بازدید از آن را داشته باشند! موزه ی «غذاهای چندش آور» محل نمایش مجموعه ای از مشمئز کننده ترین غذاهای دنیا مثل آلت تناسلی گاو، شراب موش و ترشی چشم گوسفند با آب گوجه فرنگی است.

ساموئل وست، مؤسس این موزه، سال گذشته هم موزه ی عجیب دیگری در سوئد به نام «موزه ی شکست» افتتاح کرد که مجموعه ای از محصولات و تولیدات شکست خورده ی دنیا است. وست در اینباره می گوید: «وقتی موزه ی شکست رو افتتاح کردم از تأثیری که داشت تعجب کردم. اگه یه نمایشگاهی که صرفاً جنبه ی سرگرمی داره میتونه دید مردم به مقوله ی شکست رو تغییر بده، چه پیش فرض های ذهنی دیگه ای رو میشه با یه نمایشگاه تغییر داد؟ تولید گوشت در حال حاضر از نظر زیست محیطی شرایط به شدت ناپایداری داره و ما باید به تدریج به فکر جایگزین هایی برای اون باشیم. اما خیلی ها از فکر خوردن حشرات حالشون بد میشه و نسبت به گوشت های آزمایشگاهی هم تردید دارن. اگه بتونیم این طرز فکر رو تغییر بدیم که چه غذایی چندش آوره و چه غذایی نه، احتمالاً این مسأله میتونه به ما کمک کنه به منابع پروتئینی پایدارتری روی بیاریم.»

بازدیدکنندگان این نمایشگاه می توانند هشتاد نوع غذای مختلف را تماشا و بو کنند و بچشند. نکته ی جالب این است که این غذاها در نقطه ای از دنیا یک وعده ی غذایی لوکس محسوب می شوند و در نقطه ای دیگر چیزی جز یک غذای متعفن نیستند.

در ادامه نگاهی می اندازیم به بعضی از غذاهای به نمایش در آمده در این نمایشگاه، که البته اگر روحیه ی لطیفی دارید شاید دیدن این تصاویر برایتان مناسب نباشد!

کوی (Cuy) یا خوکچه هندی بریانی یکی از غذاهای معروف کشور پرو است. این حیوان بومی کشور پرو نزدیک به پنج هزار سال است که جزء جدایی ناپذیر رژیم غذایی مردمان کوهستان آند است.
منودو (Menudo) نوعی سوپ مکزیکی است که از جداره ی معده ی گاو و گوسفند درست می شود (در ایران به این غذا سیرابی می گویند). این غذا بافتی لاستیک مانند و طعمی نسبتاپررنگ و قوی دارد.
کومیس (Kumis) نوشیدنی سنتی کشاورزان روسیه و کشورهای آسیای مرکزی است. کومیس از تخمیر شیر اسب های مادیان تهیه و نوشیدنی ای نسبتاً الکلی و گازدار محسوب می شود.
کیویاک (Kiviak) را که شاید بتوان عجیب ترین غذای دنیا دانست، خوراک مردمان قطب شمال است. برای درست کردن این غذا امعاء و احشاء فوک دریایی را بیرون می آورند، بدن آن را با سیصد تا پانصد پرنده ی آک کوچک پر می کنند و بعد آن را می دوزند. خیک فوک را حدود هجده ماه می گذارند تا تخمیر شده و به این ترتیب گوشت پرنده های داخل آن حفظ و ترد شود. این غذا را باید در فضای باز خورد چون بوی بسیار تندی دارد. گفته می شود طعم این غذا چیزی بین شیرین بیان و یک پنیر تند مزه است.
کاسو مارزو (Casu Marzu) یکی از غذاهای مخصوص جزیره ی ساردینیای ایتالیا است. برای درست کردن این غذا پوسته ی پنیر تهیه شده از شیر گوسفند را می برند و اجازه می دهند کرم های پنیر به تدریج وسط آن را بجوند و پنیر را نرم کنند که نتیجه ی آن، نرمی بیشتر پنیر و تندتر شدن مزه ی آن است. از آنجایی که پنیر به همراه کرم های درون آن مصرف می شود، قبل از بلعیدن آن باید کرم های پنیر را بجوید تا کرم ها تلف شوند و داخل بدن مشکلی به وجود نیاورند. کاسو مارزو در کشورهای اتحادیه ی اروپا ممنوع است.
کله پاچه نوعی سوپ و غذای سنتی منطقه ی قفقاز و بعضی از کشورهای خاورمیانه است. این غذا از سر و دست و پا و دیگر اندام های گوسفند یا گاو مثل چشم ها و مغز تهیه می شود.
آلت تناسلی گاو نر را که گفته می شود خاصیت تقویت قوای جنسی دارد، در نقاط مختلفی از دنیا استفاده می کنند. برای مصرف آن ابتدا پیشابراه گاو را از آلت تناسلی اش جدا می کنند و بعد آن را می شویند تا بوی ادرار آن از بین برود.
شراب بچه موش را در چین مقوی و برای سلامتی مفید می دانند. این شراب از ریختن بچه موش های مرده درون شراب برنج تهیه می شود.
هاگیس (Haggis) نوعی پودینگ خوش طعم اسکاتلندی است که از پر کردن معده ی گوسفند با دل و جگر گوسفند، پیاز، بلغور جو دو سر، پیه و ادویه های مختلف درست می شود.
گاروم (Garum) نوعی سس متعلق به دوران روم باستان است که از تخمیر امعاء و احشاء ماهی تهیه می شود. این سس تا حدودی شبیه به سس ماهی ای است که امروزه استفاده می شود.
قدمت خوراک تخم قرن (The century egg) به سلسله ی مینگ در چین باز می گردد. برای درست کردن این غذا، تخم اردک، مرغ یا بلدرچین را هفته ها یا حتی ماه ها درون ترکیبی از چای سیاه غلیظ، لیمو ترش، نمک و خاکستر تازه ی چوب می گذارند.
کرم های موپین (Mopane worms) در زیمباوه خوراکی لذیذ محسوب می شوند. این کرم ها در حقیقت کرم پیله و از گونه ی پروانه های امپراتور هستند.
در کشور مغولستان، بعضی افراد ترشی چشم گوسفند و آب گوجه فرنگی را درمان قطعی خماری بعد از مصرف الکل می دانند.
کوپی لوواک (Kopi Luwak) محصول نسبتاً جدیدی از کشور اندونزی است که از فضولات حیوان وحشی ای به نام «زباد نخلی آسیایی» تهیه می شود. کشاورزان بعد از جمع آوری دانه های قهوه ای که از دستگاه گوارش این حیوان عبور کرده اند، آن ها را تمیز می کنند و می شویند. کوپی لوواک از برشته کردن این دانه های قهوه تهیه می شود.

منوهای غذایی آینده: آرد جیرجیرک، علف، روغن جلبک و همبرگر مصنوعی با طعم گوشت آبدار

غذاهای چندش آور کشورهای مختلف که در میان مردم خود از محبوبیت زیادی برخوردار هستند

منبع: thisisinsider
دیجیاتو
۱۰ نظر

ورود

  • کوروش آبان ۱۴, ۱۳۹۷

    یه ذره غیرت که ندارید که هیچ، حداقل وجدان داشته باشید.کله پاچه قفقازی هست یا از بعضی کشورهای خاورمیانه؟!! چرا ننوشتید ایران؟!چرا؟!وطن فروشی فقط خلیج عرعری و چوگان جمهوری اذربایجان و نوروز ترکیه ای و … اینا نیست

    • رضا آبان ۱۵, ۱۳۹۷

      یکی از چندش آورترین غذاهای دنیاست افتخار نداره

      • رضا نوری آبان ۱۵, ۱۳۹۷

        اقا رضا خوردن کله پاچه که خوردن پاچه و گوشت و مغز گوسفند هست فکر نکنم به اندازه شراب بچه موش! و کرم شب تاب و شراب تخمیر شده اسب و اون هاگیس که دل و روده گوسفند را می چیند واه واه و… بدتر باشد! باز صد رحمت به کله پاچه کاش به سوسمار خوری و کبابی ان توسط همسایگان محترم هم اشاره ای میشد.

  • میلاد محمدی آبان ۱۶, ۱۳۹۷

    آدم با دیدن این غذاها ارزش غذاهایی که اسلام توصیه کرده رو میفهمه.اسلام چیزی جز پاکی و سلامتی دستور نمیده.وقتی غذای این خارجی ها رو میبینم میفهمم چقدر بدن نجس و کثیفی دارند من چندین بار کشورهای خارجی رفتم .بوی عرق خارجی ها از بوی عرق سگ بدتره لامصب ها غیر قابل تحملن .صد رحمت به بوی گند ایرانی ها .کشورهای متعفن و لجن .به اون بالایی من یه بوی گندیده ایرانیارو به هزارتا دختر بلوند خارجی نمی‌فروشم.ایران زیباست ولی حیف که مسئولین و رهبران ما اونو زشت کردند.

    • شایان آبان ۱۸, ۱۳۹۷

      خیلی هم عالی

    • امید آبان ۱۹, ۱۳۹۷

      حالا خوبه خودتون کله پاچه و هزارتا چیز چرت دیگه هم میخورید ها!
      جوری میگید خارجی ها انگار خارج یه کشوره و همه ی مردمش دارن ازین غذا ها میخورن!!

    • امید آبان ۱۹, ۱۳۹۷

      حالا خوبه خودتون کله پاچه و هزارتا چیز چرت دیگه هم میخورید ها!
      جوری میگید خارجی ها انگار خارج یه کشوره و همه ی مردمش دارن ازین غذا ها میخورن!!

    • م.م بهمن ۱, ۱۳۹۹

      واقعا چقدر ما ایرانی ها نژاد پرستیم و در راستایی تکبر و خودپرستی زیادی که داریم، حرف می زنیم. من خارجی های زیادی رو از نزدیک دیدم. دوستان خیلی خوبی هستند و فرهنگ و ادب و پاکیزگی شون از ما بیشتر نباشه کمتر نیست.

  • سعید آبان ۱۹, ۱۳۹۷

    بزرگوار جای خورش کرفس خالی بود
    کله پاچه با اون عظمت باشه ولی خورش کرفس نه؟