صفر تا صد پذیرش تحصیلی در دانشگاه های آمریکا در ارشد و دکترا

داشتن IELTS, GRE, CV ,LOR الزامی است.

صفر تا صد پذیرش تحصیلی در دانشگاه های آمریکا در ارشد و دکترا

تحصیل در دانشگاه های ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی، ‌مثل سال های قبل بوده و تفاوتی از نظر فرم و محتوای اپلای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های این کشور مشاهده نمی شود. با توجه به این که سال ۲۰۲۰ میلادی،‌ سال انتخابات ریاست جمهوری  این کشور است، صرفه نظر از هر نتیجه ای که در انتخابات این کشور رقم بخورد و آقای «نژاد پرست دست پاچه» به قول اوباما، سکاندار کاخ سفید شود یا نشود، برای دارندگان پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آمریکا، توفیری ندارد.

دریافت پذیرش تحصیلی غیر مشروط به خصوص با بورسیه، تضمین ورود شما به دانشگاه های آمریکا از پاییز ۱۳۹۹ هجری شمسی بوده و دریافت  ویزای تحصیلی آمریکا را قطعی می کند. اگر چه در حوزه ویزا، چه شنگن، چه مولتی پل ۵ ساله کانادا و چه ویزای تحصیلی آمریکا، هیچ تضمینی از سوی هیچ نهادی، پذیرفتنی و قابل اعتماد نیست.

اما متقاضیان بین المللی که دارنده admission letter از دانشگاه های آمریکا در دوران زعامت ترامپ بودند، اکثرا موفق به ورود به آمریکا با ویزای تحصیلی شدند و مشکلی از این بابت احساس نمی شود. لذا برای ورود به دانشگاه های آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی، از  هم اکنون دست به کار شوید. این گزارش، راهنمایی خودمانی برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد، دکترا و پسا دکترا است.

با ما همراه باشید.

۲۰ توصیه برای متقاضیان تحصیل در آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی

  • گام اول این است که کلیه مدارک تحصیلی شامل کارشناسی یا کارشناسی ارشد و ریز نمرات را ترجمه رسمی با مهر وزارت امور خارجه کنید.
  • یک رزومه خوب آکادمیک آماده کنید. رزومه آکادمیک با رزومه ای که برای فرصت های شغلی آماده می کنید، تفاوت محتوایی دارد. فرم، یکی است. اما محتوا فرق دارد. در CV‌ شما، بایستی توانایی های فناورانه، سابقه تحصیلی، عنوان پایان نامه کارشناسی یا کارشناسی ارشد و هم چنین جزییات فعالیت های علمی مربوط یا غیر مربوط به رشته تحصیلی شما مشخص شده باشد.
  • ۳ توصیه نامه تحصیلی (LETTER OF RECOMMENDATION) از اساتید دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود به زبان انگلیسی دریافت کنید. قبلا در روزیاتو گفتیم که LOR بایستی چگونه تنظیم شود. توصیه نامه باید مشخص کند که چه کسی، برای چه کاری و چرا توصیه می شود. توصیه نامه، متنی سیاسی یا عاشقانه نیست. باید توصیه کننده، حداقل ۲ خط درباره رابطه اش با توصیه شونده، ابتدای این نامه توضیح دهد.
  • گام بعدی این است که سطح زبان انگلیسی خود را به سطح آیلتس ۶.۵ از ۹ آکادمیک یا تافل  اینترنتی (TOEFL IBT با نمره ۹۰ از ۱۲۰  برسانید. اگر سطح زبان شما در این سطح نیستید، تا اسفند ۹۸ فرصت دارید که مدرک زبان با این نمرات بگیرید. البته اگر قصد تحصیل از پاییز ۱۳۹۹ دارید، شاید تا اردیبهشت ۹۹ هم در بعضی  از دانشگاه ها، به شما فرصت اپلای داده شود. اما بهتر است بیش از اسفند هر سال، طول ندهید. مثلا دانشگاه تگزاس تا اخر بهمن ۹۸ فرصت می دهد.

  • گام بعدی این است  که برای تحصیل ارشد یا دکترا در دانشگاه های ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ میلادی، مدرک GRE‌ داشته باشید. کلیه متقاضیان  بین  المللی این  دو مقطع در اکثر گرایش ها از علوم انسانی تا مهندسی و علوم پایه،‌ بایستی مدرک  جی آر ایی بگیرند. سنترهای داخل کشور ، قابلیت ثبت نام و شرکت در آزمون را برایتان فراهم میکند.
  • نمره جی آر ایی شما برای کسب قبولی در دانشگاه های آمریکا، بایستی در سطح VERBAL نمره ۱۵۵ از ۱۷۰ و هم چنین  ریاضی ۱۶۰ از ۱۷۰ و نمره  مقاله ۴ از ۶  باشد. اگر به  این سطح  نرسیدید، ۲ بار امتحان داده و هر ۲ کارنامه را برای دانشگاه مورد نظر  در آمریکا ارسال کنید. موقع شرکت در آزمون GRE از شما پرسیده  می شودکه قصد دارید کارنامه به  کدام دانشگاه ارسال شود. دقت کنید تا کد دانشگاه مزبور را به درستی وارد کرده تا برای سفارش  هر برگ کارنامه اضافی، مجبور به پرداخت ۳۰ تا ۴۰  دلار نشوید.

دانشگاه های آمریکا

  • گام بعدی پس از این که مدارک فوق را آماده کردید یا در حین آماده سازی آن ها و آمادگی برای شرکت در آزمون های آیلتس یا  تافل و جی آر ایی، انتخاب دانشگاه مورد نظر است. فهرست دانشگاه های آمریکا را می توان از گوگل پیدا کرد. کار سختی نیست. اکثر دانشگاه های این کشور مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم و وزارت بهداشت است.
  • بهتر است زمانی که وارد سایت دانشگاه مزبور شده و قصد تحصیل رایگان در مقطع دکترا دارید، اول سراغ بخش ADMISSION رفته و نیازمندی های پذیرش (ADMISSION REQUIREMENTS) را بررسی کنید. اگر حائز شرایط هستید، زمان اپلای (DEADLINE) را بررسی کنید تا مطمئن شوید که زمان کافی برای اپلای دارید.
  • برای اپلای هر دانشگاه آمریکا،‌‌ بایستی ۳۰ تا ۷۰ دلار APPLICATION FEE پرداخت کنید. لذا سعی کنید بهترین دانشگاه و مناسبت ترین رشته یا بالاترین سطح شانس پذیرش به رشته تحصیلی و رزومه خود را انتخاب کرده و از انتخاب های شتاب زده و احساسی و هیجانی، پرهیز کنید.
  • شما می‌توانید برای ده ها دانشگاه به صورت همزمان اپلای کنید. اما مجبور به پرداخت هزینه اپلیکیشن فی هستید. لذا برای صرفه جویی در هزینه ها، ابتدا با اساتید دانشکده مورد نظر مکاتبه کرده و درباره فاندها و کمک هزینه های تحصیلی، رایزنی کنید و با یکی از اساتید، درباره  CV‌ و کار مشترکی که شما میتوانید با اساتید انجام دهید، مکاتبه نمایید.  باید سعی کنید که یکی از اساتید را نسبت به CV‌ خود،‌ مشتاق و ترغیب کنید.
  • بعضی از اساتید دانشگاه های آمریکا، مشتاقند با دانشجویی که قصد دریافت ادمیشن دارد، چند ماهی سر پروژه ای (مثل نوشتن  مرور منابع یک مقاله) همکاری کنند تا توانایی وی را پیش از دریافت ادمیشن، ارزیابی کنند. از این فرصت استفاده کنید و خود شما مشتاق با همکاری علمی با اساتید در رشته مورد نظر خود باشید. این  یک برگه برنده برای شما در مقایسه با سایر APPLICANT‌ ها خواهد بود.
  • اگر موفق به دریافت ADMISSION LETTER‌ شدید، سعی کنید در اولین  فرصت وقت مصاحبه از  سفارت  آمریکا در کشورهای اطراف به  صورت اینترنتی دریافت کنید و مدارک را در زمان مقرر،‌ در  اختیار سفارت قرار دهید.
  • برای اپلای رشته های مختلف در دانشگاه های آمریکا، نه نیاز به وکیل است و نه نیاز به استفاده از موسسات اعزام دانشجو. سایت دانشگاه های این کشور، به خوبی راهنمای متقاضیان بین المللی  است.
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های آمریکا معمولا با بورس همراه نیست. بیش ترین  میزان بورس در اختیار دانشجوی دکترا و پسا دکترا  است.
  • اگر مدرک ارشد دارید و قصد تحصیل در دکترا با فاند دارید، سطح SPEAKING‌  و WRITING‌ خود را در آزمون زبان تقویت کنید که برای دریافت TA/RA‌ موثر است.
  • ارتباط با دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های آمریکا در LINKEDIN را فراموش نکنید.

این که مدرک تحصیلی شما از دانشگاه علی آباد کتول است یا دانشگاه پیام نور یا دانشگاه آزاد یا دانشگاه صنعتی شریف، زمانی که CV جذاب و سابقه شغلی خوب و توانایی زبان انگلیسی و قدرت مقاله نویسی و ظرفیت های تحقیقاتی شما، جذاب و قابل قبول باشد، تفاوتی برای گروه ادمیشن دانشگاه آمریکایی ندارد. لذا اگر پذیرفته نشدید، نا امید نشده و دوباره برای جاهای بهتر و با رفع نواقص و نقاط ضعف، اپلای مجدد کنید.

شرکت در کنفرانس های بین المللی و نوشتن مقالات با ضریب تاثیر بالا در ژورنال های معتبر که سبب رفرنس شدن مقاله شما شود، شانس قبولی شما را در دانشگاه های امریکا افزایش می دهد. اما شرط کافی نیست.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • مجید شهریور ۲۸, ۱۳۹۸

    شما خارج زندگی میکنی؟
    یه جایی میخوام معرفی کنی زیاد به تافل و نمرات لیسانس گیر ندن. نه اونقدر عقب مونده باشه و نه اینکه ردم کنن.
    پولش مهم نیست. مهم اینه یه جوری برم بیرون. کدوم کشوری؟ اصلا همونجایی که هستی اوضاع چطوره؟ اذربایجان چطوره؟ خیلی گیر میدن سخت میگیرن؟ اصلا کسایی که از ازاد فارغ شدنو ادم حساب میکنن؟ میشناسم طرف بورس گرفته رفته باکو یک سالی درس خوند بعدش با تبادل دانشجو راهی یه دانشگاه نمیدونم چی چی امریکا شدش. کل هزینه هاشو به صورت بورسیه اذربایجان داده ولی طرف میگگه باید چندسالی تو یه شرکت اذربایجانی کار کنه. چون این شرکته در اصل به دانشگاه بودجه میده و دانشگاه بورسیه میده