نوآور ترین کشورهای جهان؛ از کشور IKEA تا سرزمین BMW

راهنمای تحصیل در رشته نوآوری در سال ۲۰۲۰

نوآور ترین کشورهای جهان؛ از کشور IKEA تا سرزمین BMW

نوآوری و خلاقیت در کارآفرینی، اقتصاد و کسب و کار، حرف اول را برای کسب امتیاز رقابتی (competitive advantage) و خلق ارزش افزوده (value added) می زند. اقتصاد امروز جهان بر پایه دانایی است. بر پایه: «توانا بود، هر که دانا بود». ثروت آفرینی و فرصت سازی در قرن بیست و یکم، از جاده دانش و نوآوری عبور می کند. شاید به همین علت است که دنیا، شاهد میلیونرهای زیر ۳۰ سال است.

غوغای شرکت های دانش بنیان دانشگاهی (university spin off corporations)، در کنار استارت آپ ها و شتاب دهنده ها، غوغایی در اقتصاد دانش بنیان جهان ایجاد کرده و زمینه رشد غول هایی چون کره جنوبی و سنگاپور در شرق و سوئد در شمال اروپا را فراهم کرده است. بدون خلاقیت و نوآوری، اقتصاد و کسب و کار و ورزش و هر چیزی که شما فکرش را بکنید در قرن بیست و یکم، محکوم به نابودی است.

در دنیای پر رقابت امروزی، خلاقیت و نوآوری در سازمان های یادگیرنده، اصل بقا است. خلاق نباشید، باید بازار را ترک کنید. هوش تجاری، خلق ثروت همه و همه از جاده خلاقیت و نوآوری عبور می کند. اقتصاد های برتر جهان، همه نوآور هستند.

اگر قصد کار در خارج از کشور در دوران پسا کرونا در دهه سوم قرن بیست و یکم دارید، کشورهای نوآور جهان، مقصد عالی برای متقاضیان کار و زندگی و هم چنین دریافت حق شهروند و گذرنامه باشد. ارتباط مستقیمی بین رفاه اجتماعی، توسعه صنعتی و نوآوری دارد. مقوله نوآوری چیزی نیست که با دستورالعمل و بخشنامه، بتوان در دانشگاه ها و صنعت، پیاده کرد و هدایت نمود.

در سوئد، کشور خوش نام اروپایی ها به قول مقامات ایران، مدیریت نوآوری از مقطع کارشناسی تا دکتری تدریس می شود. برای نوآوری، سرمایه های هنگفتی اختصاص می دهند تا کشورشان، اکسپورت کانتری (export country) لقب بگیرد و شما از هزاران کیلومتر آن طرف تر، برای تحصیل در بهترین مقصدهای دانشگاهی جهان، رهسپار چالمرش و سلطنتی استکهلم و اوپسالا شوید. به لیست پایین حتما باید ژاپن و چین را نیز اضافه کرد.

نوآوری
۱۰ قدرت نوآور جهان طبق رده بندی بلومبرگ آمریکا

فنلاند به اندازه نیمی از تهران جمعیت دارد. اما هفتمین قدرت نوآور جهان طبق رتبه بندی بلومبرگ است. نروژ، از کشورهای ثروتمند جهان است. پادشاهی دست و دلباز نروژی ها که یکی از مقصدهای تحصیلی رایگان اروپا برای همه ملت های جهان است، نوآوری در قد و قواره سوئد و فنلاند ندارد. گویا نفت، افیون اقتصاد نوآور این کشور شده است تا شرکت هایی در قد و قواره IKEA, H&M, VOLVO, SKANSKA نداشته باشد.

۱۰ قدرت برتر دنیا در عرصه نوآوری

در رتبه اول، آلمان قرار دارد. اقتصاد شماره یک اروپا و یکی از ۵ قدرت اقتصادی برتر جهان. اقتصادش، مدیون صنعت است. صنعتی که رایش سوم برای فرمانروایی بر جهان طراحی کرده بود. نوآوری را باید از آلمانی ها یاد گرفت. از مرسدس بنز و BMW. از آدیداس تا بوش.

آلمان، از پایتخت های نوآوری و خلاقیت صنعتی در قاره سبز، مقصد شماره یک تحصیل ایرانیان در قاره سبز محسوب می شود. معرفی فرصت های تحصیلی و بورسیه آلمان را در این لینک دنبال کنید.

دومین قدرت برتر نوآوری جهان، کره جنوبی است. صنعت را با ایران آغاز کرد چهل و اندی سال پیش. اکنون پر سرعت ترین اینترنت جهان و یکی از قدرت های اقتصادی جهان محسوب می شود. دانشگاه سئول، سالهاست در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

غول نوآوری قاره کهن، حتما کره جنوبی است. سایت مارکت واچ در سال ۲۰۱۹ میلادی، این کشور را با فاصله زیاد از آمریکا، در صدر فهرست نوآورترین کشورهای جهان قرار داد.

سومین قدرت نوآور جهان، سنگاپور است. خلاقیت در آسیا یعنی سنگاپور. ۳ دانشگاه ملی این کشور در فهرست ۳۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. اگر قصد تحصیل در مقطع ارشد و دکتری در عرصه MBA، نانو، علوم پایه، آی تی و هوش مصنوعی دارید، جایی بهتر از سنگاپور در آسیا پیدا نخواهید کرد.  غول اقتصادی خلاق جهان در قرن بیست و یکم همین کشور کوچک جنوب شرق قاره کهن است.

تصویری از نمای دانشگاه نانیانگ سنگاپور که سقفی سبز داشته و مدل عالی از معماری سبز در طراحی مراکز تحقیقاتی دوستدار محیط سبز است

چهارمین غول نوآور جهان، سوئیس است. افتخار اروپا و کشوری تمام بین المللی. از سوئیس درس های بسیاری باید آموخت. مدل های اقتصادی و کسب و کار و رهبری صلح مدار سوئیس، الگوی نیمه دوم قرن بیست و یکم خواهد شد.

پنجمین غول نوآور جهان، سوئدی ها هستند. ۹ میلیون جمعیت دارند و چند دانشگاه در فهرست برترین های جهان. برای نوآوری، زیاد خرج می کنند. بهترین ژورنال های علمی مدیریت نوآوری، متعلق به سوئدی ها است. نوآوری را در IKEA.com یاد بگیرید. جایی که صداقت، تجارتش است (to be honest is our business).

اگر دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکتری رشته های مدیریت، بازاریابی و فناوری اطلاعات هستید و به دنبال یک case study عالی برای فهم نقش خلاقیت و نوآوری در شرکت های اروپایی هستید، شرکت های سوئدی را توصیه می کنیم.

به منظور تحصیل در رشته های مربوط به خلاقیت و مدیریت نوآوری که در دهه سوم قرن بیست و یکم می تواند یکی از گزینه های تحصیلی جذاب برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور باشد، رزومه خوب آماده کنید. توصیه نامه تحصیلی حتما ۲ مورد از اساتید قبلی اخذ شود. مدرک آیلتس وتافل فراموش نشود. بیانیه هدف شما باید بر مبنای این واقعیت باشد که تحصیل شما در حوزه خلاقیت و نوآوری، تلاش می کند تا شما را با مختصات و الفبای نوآوری در صنعت و خدمات آشنا کند.

رشته ۱ ساله کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه لوند سوئد

تحصیل رشته های کارشناسی ارشد مربوط به نوآوری و مدیریت خلاقیت در دانشگاه های سوئد در سال ۲۰۲۰ میلادی، پولی است. اما برای متقاضیان دوره دکتری، بورس تحصیلی در نظر گرفته شده است که بعضا نیازی هم به ارائه مدرک آیلتس یا تافل ندارد. اما باید رزومه قوی داشته باشید. دانشگاه لوند یکی از گزینه های شما خواهد بود.

ششمین غول نوآور جهان، رژیم صهیونیستی است. صهیونیست ها اشراف اطلاعاتی خوبی درباره فرهنگ و هنر و علم و اقتصاد ایران امروز دارند. اما در ایران، مرکز مطالعات اسرائیل نداریم. این موضوع را باید جدی گرفت و راهبرد خوبی برای دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران است.

هفتمین غول نوآور جهان، فنلاند است. همسایه شرقی سوئد و کشوری صلح طلب و کوچک، ما با نوکیا آن را می شناسیم.

هشتمین غول نوآور، دانمارک است. از کشورهای شاد دنیا که به تنهایی، بخشی از اقتصاد کشاورزی قاره سبز را در اختیار دارد. مدل های نوآوری دانمارکی ها در اقتصاد و کسب و کار و مدیریت دانش، باید الگوی مسئولان و فعالان علمی کشور قرار بگیرد.

خلاقیت
تصویر نمای ساختمان مرکزی شرکت استات اویل نروژ که ساختمانی دوستدار انرژی (energy-efficient) معرفی شده است

نهمین قدرت نوآور جهان، ایالات متحده است. سیلیکون ولی این کشور، به تنها بیش از اقتصاد آفریقا و بخشی از آسیا، درآمد دارد.

فرانسه، دهمین غول نوآور جهان از نظر بلومبرگ است. داستان فرانسه، متفاوت از داستان اروپا است. چندین انقلاب . . .  . . پذیرش ذلت تماشای رژه ارتش نازی در شانزلیزه پاریس در نیمه اول قرن بیستم تا اعتراض های شنبه های خونین . . . . مدل های خلاقیت و نوآوری کسب و کار فرانسوی ها می تواند موضوع خوبی برای پایان نامه های ارشد و دکتری دانشجویان جامعه شناسی، مدیریت و اقتصاد در ایران باشد.

یکی از رشته های دانشگاهی خوب، رشته مدیریت خلاقیت و نوآوری (Innovation Management) است. ایران عصر ۱۴۰۰ به دانش آموختگان این رشته بسیار نیاز دارد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود