جزییات خرید ۲ میلیون تومان سهام دولت با کد ملی از ۹ بانک

جزییات خرید ۲ میلیون تومان سهام دولت با کد ملی از ۹ بانک

خرید ۲ میلیون تومان سهام دولت از طریق صندوق سرمایه گذاری قابل معامله با داشتن کد ملی و مراجعه به ۹ بانک منتخب، از یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۹ آغاز می شود. این برای نخستین بار پس از انقلاب است که دولت سهام خود را با ۲۰ درصد تخفیف و با ارائه کد ملی و نه کد بورس، در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

پیرو اطلاعیه شماره ۱ فراخوان واگذاری  واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) واسطه گری مالی یکم، ۹ بانک از ۱۴ اردیبهشت لغایت ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، آماده واگذاری بلوک های صندوق ها به خریداران می باشند.

هر فرد می تواند با کد ملی، به بانک های زیر مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست خرید بلوک های صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی یکم اقدام کند. به هر کد ملی، ۲۰ میلیون ریال بلوک اختصاص پیدا می کند و تا ۲ ماه، قابلیت خرید و فروش ندارد. مدیر نظارت بر نهادهای مالی بورس گفته بود که سهام بانک‌های دولت در قالب صندوق قابل معامله بورسی با ۲۰ درصد تخفیف ارائه خواهد شد. مردم باید ۸۰ درصد قیمت یعنی حداکثر تا ۲ میلیون تومان را بپردازند.

برای خرید بلوک ها، نیازی به کد بورس نیست. اما برای معامله آن در تابستان ۹۹ به بعد، بایستی به سامانه سجام بورس مراجعه کرده و ثبت نام کنید و با دریافت کدرهگیری، به دفاتر پیشخوان دولت یا کارگزاری های سراسر کشور مراجعه فرمایید تا کد بورس و دسترسی معاملات آنلاین دریافت کنید.

اسامی بانک های منتخب برای خرید بلوک های عرضه شده صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی یکم که از ۱۴ اردیبهشت لغایت ۳۱ اردیبهشت ۹۹، نسبت به ثبت سفارش متقاضیان اقدام می کنند به شرح  زیر است.

  • بانک ملی ایران
  • بانک سپه
  • بانک مسکن
  • بانک کشاورزی
  • بانک رفاه کارگران
  • بانک ملت
  • بانک تجارت
  • بانک صادرات ایران
  • موسسه قرض الحسنه مهر ایران

شما می توانید به دلیل اوضاع کرونایی کشور، از مراجعه حضوری به بانک های عامل منتخب فوق الذکر اجتناب کرده و از طریق سایت یا اپ بانک های مزبور، نسبت به ثبت سفارش خرید بلوک از صندوق سرمایه گذاری قابل معامله واسطه گری مالی یکم اقدام کنید.

بایستی ۲۰ میلیون ریال از طریق درگاه بانک، واریز  کرده تا بلوک ها خریداری و به نام شما صادر شود. اگر در خرید بلوک های قابل عرضه از صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی یکم با مشکلی روبرو شدید یا سوالی داشتید، با معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در این سایت: mefa.ir در ارتباط باشید.

مشارکت در خرید بلوک های صندوق سرمایه گذاری قابل معامله که با پرداخت ۲ میلیون تومان با ارائه کد ملی امکان پذیر است و اقدام جدید  دولت برای افزایش مشارکت هموطنان در بازار پر سود و رو به رشد بورس ایران است را به هموطنان عزیز توصیه می کنیم.

برای سرمایه گذاری بلند مدت، به دلیل ترکیب ارزشمند پرتفو این صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، خرید بلوک های عرضه شده از ۱۴ تا ۳۱ اردیبهشت، اقدامی ارزشمند است. ارزش ۲۰ میلیون ریال سرمایه گذاری شما تا اردیبهشت ۱۴۰۱ هجری شمسی، حتما چند برابر قیمت فعلی خواهد بود. علت هم رشد شاخص کل بورس، افزایش تورم و افزایش قیمت سهامی است که در پرتفو صندوق سرمایه گذاری قابل معامله قرار دارد.

بعضی از خوانندگان گرامی سوال می کنند که فرق صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله یا همان ای تی اف ها با صندوق های سرمایه گذاری مشترک که در بورس وجود دارد چیست. توجه کنید که صندوق ای تی اف از همه دفاتر کارگزاری ها و سامانه بر خط کارگزاری ها، قابل معامله است. پس، سرمایه گذاری در ای تی اف و خروج از آن بسیار  آسان است.

خرید صندوق سرمایه گذاری قابل معامله
اطلاعات قیمت روزانه بلوک های صندوق های سرمایه گذاری را در سامانه tsetmc.com مشاهده کنید.خرید صندوق سرمایه گذاری قابل معامله از ۱۴ اردیبهشت امکان پذیر است.

از طرفی، ارزش خالص  دارایی های صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا همان ای تی اف ها، به لحظه محاسبه و به اطلاع شما به عنوان سرمایه گذار می رسد. اگر با  اصطلاحات مالی آشنا باشید، ناو (NAV) صندوق سرمایه گذرای قابل معامله هر ۱۲۰ ثانیه یک بار، اتوماتیک محاسبه می شود و اطلاع رسانی می گردد.

ای تی اف ها از صندوق های سرمایه گذاری مشترک، ارزان تر است. هیچ هزینه بازاریابی برای صندوق وجود ندارد و شما از طریق سامانه بورس، قادر به معامله و رصد اوضاع هستید که امن است.

آینده رویایی بورس

بورس ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز مثل سال ۲۰۱۹ میلادی، در فهرست پر بازده ترین بورس های جهان قرار خواهد گرفت. ایزوله بودن اقتصاد ایران و افزایش تورم سبب افزایش قیمت سهام شرکت ها در بازار سرمایه ایران شده و نماگر اقتصاد ایران (شاخص کل بورس)، نشان دهنده این واقعیت است.

در یک دهه آینده، با افزایش عمق بازار سرمایه و حضور ۲۰ میلیون دارنده کد بورس در بازار، بورس ایران ، طلایی ترین دوران تاریخ خود را سپری خواهد کرد و انتظار می رود تا ۱۰ سال آینده، شاهد حضور بیش از ۲۰ میلیون هموطن و ۲۰۰۰ شرکت به خصوص استارت آپ های شناخته شده امروز در بازار سرمایه باشیم. فرهنگ سهامداری و اصول بازار بورس را یاد بگیریم.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۵ نظر

ورود

  • مسعود اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۹

    سلام
    آقای زمانی من تازه کد بورسی گرفتم . میتونم به جای مراجع به بانک از طریق بورس این بلوکه ها رو بخرم ؟

    • علی زمانی اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۹

      منتظر روز عرضه هستیم

      • مسعود اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۹

        سلام
        آقای زمانی اگه میشه درباره صندوق های سرمایه گزاری و میزان ریسک آن ها هم مطلبی قرار بدین . با تشکر

  • fereshteh اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۹

    از تحلیل های بسیار ارزشمند شما درباره بورس بسیار سپاسگزار و قدردانم آقای زمانی عزیز
    لطفا راهنمایی بفرمایید که انلاین هم میتونیم خرید کنیم یا حتما باید بریم بانک با تشکر از شما

    • علی زمانی اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۹

      توصیه هست که انلاین خرید شود
      از لطف شما به روزیاتو قدردانی میکنم

  • ترنج اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۹

    فردا شروع میشه هم از طریق بورس میشه خرید هم سایت بانک و هم حضوری

  • behnazdnezhad اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۹

    سلام آقای زمانی من ثبت نام و واسه سهام عدالت سال۸۶کردم و شماره سلام اشتباه بودامروزشماره شبامودوباره ثبت کردم مشکلی که نیست آخه ازسال ۹۵سودنگرفتم حالاچیکارمیشه؟ممنون

    • علی زمانی اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۹

      با سازمان خصوصی سازی تماس بگیرید راهنمایی کنند

  • آیت اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۹

    سلام آقای زمانی
    این سقف دو میلیون تومان برای هر کد ملی، فقط برای همین صندوق ای تی اف بانکی-بیمه ای هست یا برای هر سه صندوقی که قرار است امسال توسط دولت عرضه شود؟

  • سجاد اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۹

    هیچ استقبالی ازش نشده دلیلش رو نمیدونم فقط ۱۲ درصد خریداری شده عجب اشتباهی کردم خریدم . جالب اینجاست سفارش از طریق کارگزاری قابل حذفم نیست .

  • سحر اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۹

    سلام در مورد این سهام حتما باید تا سقف دو میلیون پرداخت بشه یا امکان پرداخت کمتر از دو میلیون هم هست؟

  • صمد غفاری تیر ۷, ۱۳۹۹

    سلام
    آقای زمانی ممنون از راهنمایی حضرتعالی در زمینه بورس آیا در مورد افرادی که سهام عدالت ندارند یا بهر نحوی نتوسته اند بخرند امکان خرید وجود دارد یا خیر لطفا در صورتیکه اطلاعاتی در این خصوص دارین اعلام بفرمائین

    • علی زمانی تیر ۷, ۱۳۹۹

      سلام
      شما میتوانید کلیه ۳۶ سهم در پرتفو سهام عدالت را در صورتی که کد بورس و کد معاملات آنلاین دارید، هر روز خرید و فروش کنید. قیمت ها در سایت tsetmc.com در دسترس است