تصاویر زیبا از عروسی در کلات نادری استان خراسان رضوی

تصاویر زیبا از عروسی در کلات نادری استان خراسان رضوی

عروسی در کلات نادری یکی از جذاب ترین برنامه های گردشگری در استان خراسان است. عروس تماشا، بخشی از برنامه های سالانه اهالی دیارهای ایران زمین بوده که اتفاقا برای گردشگران داخلی و بین المللی نیز فرصتی عالی برای تماشای سبک زندگی، فرهنگ و آداب و رسوم و مد و لباس اقوام ایرانی را فراهم می کند. کلات نادری، سرزمین دژهای نفوذ ناپذیر ایران است. سرزمین گنج های پنهان، سرزمین مردم خونگرم که در میان کوه قرار گرفته و تاریخش وام دار نادر شاه افشار است. از شهرهای خاص استان خراسان رضوی که محفل کاخ خورشید نیز به شمار می رود.

مراسم عروسی کرمانج‌های کلات نادر، با پوشش کاملا سنتی با لباس‌های روشن و رنگ قرمز که نشانه شادی است برگزار می‌شود. لباس عروس و لباس داماد با تمام لباس‌های دیگر افراد فرق می‌کند این لباس‌ها ابریشم خالص است که در خود شهرستان بافته می‌شود. یکی از ویژگی‌های این مراسمات تعامل بیشتر بین تمام خانواده‌ها است.

کلات نادری در شهرستان کلات استان خراسان رضوی قرار دارد. شهری در میان کوه های هزار مسجد و فاصله مشهد تا آنجا ۱۴۵ کیلومتر است. کلات در لغت به معنی ارگ و قلعه است. هویت منطقه از تاریخ جهانگشای نادرشاه افشار است که کوه نور و دریای نور را به ایران آورد. از مناطق دیدنی و روستاگردی استان خراسان رضوی، همین کلات نادری است. تصاویری که در سرویس گردشگری روزیاتو مشاهده می کنید، شما را با آداب و رسوم و فرهنگ و لباس زنان و مردان کلات در یک جشن عروسی سنتی آشنا می کند که اخیرا در روزگار کرونایی استان خراسان، برگزار شد.

عروسی در کلات نادری
تصویری از ظرف مسی حنا برای تزیین دست عروس خانم که اکسسوری های وی را نیز در عکس مشاهده می کنید
اقوام عروس خانم و آقا داماد مشغول آماده کردن حنا هستند. لباس های آن ها از لباس های سنتی محلی کرمانج است

 

تصویر اعطای هدایا از سوی مهمانان به آقا داماد که لباس سنتی و محلی مردمان دیار کلات نادری را بر تن دارد
عروسی کلات نادری
این همه خنچه عقد عروس و داماد کلات نادری و بانوانی که همه یک دست لباس سنتی فاخر مردم خونگرم این دیار را بر تن دارند و نمایی از مد فاخر ایرانی را به نمایش می گذارد
چهره عروس خانم و آقا داماد و گل های رنگارنگ مزارع کلات نادری
تصویری زیبا از دست گل رنگارنگ در دستان آقا داماد که به همراه عروس با لباس سنتی محلی قرمز رنگ به همراه خانواده ها وارد محفل عروسی شدند
لباس محلی زنان کرمانج که در جشن عروسی زوج جوان در کلات نادری، هدایایی را آماده می کنند

عروسی پر زرق و برق این عروس و داماد که تصاویر عروسی آن ها بازتاب خبری گسترده ای پیدا کرده است، واقعا پر زرق و برق است. در این عکس می توان درخشندگی جشن این زوج جوان را مشاهده کرد که قابل توجه است.

تصاویری از عروسی کلات نادری

به امید آنکه جشن های عروسی ساده با لباس های سنتی و فاخر ایرانی، بخشی از فرهنگ ایرانیان در ۳۱ استان کشور در ایران عصر ۱۴۰۰ شود. عصری که ایران با تهدیدی به نام پیر شدن جمعیت و کاهش نسل جوان روبرو است. جشنواره مد و لباس بین المللی فجر که محفل نمایش لباس های فاخر اقوام ایرانی است، هفته اول اسفند ماه سال ۱۳۹۹ در تهران برگزار می شود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود