خدمات مبتنی بر محتوا چیست؟

خدمات مبتنی بر محتوا چیست؟

خدمات مبتنی بر محتوا یا خدمات محتوایی یا سرویس افزوده که VAS یا Value Added Service‌ و اصطلاحا وس نامیده می شود، یکی از ابزارهای ارائه اطلاعات و خدمات به کاربران جامعه اطلاعاتی امروز ایران و جهان در بستر فناوری اطلاعات است. یکی از مصادیق کارآفرینی دیجیتالی است. شما خدماتی را در بستر اینترنت و فناوری اطلاعات در اختیار کاربران قرار داده و درآمد زایی می کنید.

خدمات مبتنی بر محتوا طیف وسیعی از خدمات را شامل می شود، مثل بازی، محتوای مذهبی، آموزشی، بهداشت و سلامت و بورس و تبلیغات و سرگرمی. همه این ها در دسته بندی خدمات مبتنی بر محتوا یا ارزش افزوده پیامکی جای دارند و اپراتورهای تلفن همراه بایستی پیش از ارائه خدمات ارزش افزوده محتوایی بر بستر پیامک، به مشترک، اطلاع رسانی کرده و توافق وی را مبنی بر دریافت خدمات مبتنی بر محتوا ، اخذ کنند تا وی با اطلاع از هزینه ها و شرایط، از خدمات مبتنی بر محتوا بهره مند شود.

در قبوض تلفن همراه، بخشی به نام هزینه خدمات مبتنی بر محتوا وجود دارد. در برخی پیامک های دعوت به عضویت در سرویس ها با متون جذاب و فریبنده، مثل شرکت در قرعه کشی و لاتاری و شما برنده این مسابقه شدید یا اعطای شارژ رایگان و پذیرش رایگان دکترا با بورس و غیره، مخاطبان، پیامک هایی دریافت میکنند که برای استفاده از خدمات ارسال کننده پیامک های خدمات مبتنی بر محتوا بایستی مبالغی پرداخت کرد که معمولا عموما از آن بی اطلاع هستند.

برای درک بهتر معنی و مفهوم سرویس ارزش افزوده به مثال‌های زیر توجه کنید:

۱- با شرکت در مسابقه و پاسخ صحیح به ۲۰ سوال شما هم برنده خوش شانس ما باشید. هر سوال ۵۰ تومان، برای شروع عدد ۳ را ارسال نمایید.
۲- دانستنی‌های پزشکی به صورت روزانه هر پیام ۱۵۰ تومان – برای شروع عدد ۴ را ارسال کنید.

همان طور که می‌بینید مخابرات از طریق سرویس خدمات ارزش افزوده شما را تشویق به ارسال کد می‌کند. در واقع این نوع خدمات درآمد زایی برای مخابرات و اطلاع‌رسانی بهتر را برای مشترکین امکان‌پذیر می‌کند.

سطوح مختلف خدمات ارزش افزوده

۱- سطح اول: تولیدکنندگان محتوا

تولیدکنندگان محتوا شامل شرکت‌هایی هستند که به صورت قانونی، حق تولید محتوا همچون موسیقی، فیلم، متون مختلف و مواردی از این قبیل را دارند.

۲- سطح دوم: توسعه دهندگان محتوا

توسعه دهندگان محتوا به شرکت‌هایی گفته می‌شود که بنابر درخواست اشخاص، اقدام به تولید محتوا می‌کنند و آن را به اجرا درمی‌آورند.

۳- سطح سوم: گردآورندگان محتوا

اینها شرکت‌هایی هستند که محتواهای تولید شده را جمع آوری کرده و در اختیار اپراتورها قرار می‌دهند تا به صورت عمومی اجرا گردند.

داستان وس

طبق اعلام شرکت رگولاتوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نحوه ارسال پیامک های خدمات مبتنی بر محتوا به این صورت که هزینه و روش لغو عضویت ان در هر پیامک ارسالی باید قید شود. اما گاها مشاهده می شود که در برنامه های تلویزیونی یا رادیویی یا تبلیغاتی، از مردم خواسته می شود تا کد عضویت را به سر شماره ای ارسال کنند که ممکن است از آن برای عضویت ناخواسته مشترکین استفاده شود.

طبق مصوبه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی، نحوه عضویت مشترکین تلفن همراه در سرویس های خدمات مبتنی بر محتوا، حساسیت زیادی دارد. اگر از همراه اول استفاده می کنید، با ارسال پیامک خالی به شماره ۸۰۰ و یا شماره گیری کد ستاره ۸۰۰ مربع، سرویس های محتوایی فعال خود را مشاهده و نسبت به قطع خدمات مبتنی بر محتوا اقدام کنید.

پیامک های خدمات مبتنی بر محتوا با پیامک های تبلیغاتی که در طول روز مورد بمباران تبلیغات ناخواسته پیامکی هستید، تفاوت دارد. این ها را با هم اشتباه نگیرید! پیامک های تبلیغاتی ناخواسته، گونه ای از سرویس های تبلیغاتی بر بستر موبایل است که در آن، از بستر SMS برای مشترکین، محتوای تبلیغاتی از لباس زیر مردانه و زنانه تا دعوت به شرکت در تور گردشگری خیلی شاد و لاکچری و ویزای شنگن تضمیمنی و تحصیل رایگان پزشکی در فلان جا و ارسال میوه در محل و . . . ارائه می شود.

البته از این طریق، گاها سازمان ها و نهادها و شرکت های خصوصی برای ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند. مثل سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور. اما در پیامک های مربوط به خدمات مبتنی بر محتوا شما بایستی عضو سیستم شده و هزینه ای پرداخت کنید. خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی در صورت درخواست مشترک به لغو، بایستی تا بیست و چهار ساعت لغو شود.

اگر درخواستی برای غیر فعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی بدهید، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش های بانکی و خریدهای الکترونیکی که برای شما فعال بوده، فعال باقی خواهد ماند.

بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در سال ۹۸ با وعده محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات برای پیگیری حق الناس و ممانعت از برخی سواستفاده ها از طریق خدمات مبتنی بر محتوا، عزم جدی وزارت ارتباطات برای برچیدن بساط سواستفاده از این خدمات که اصطلاحاً وس نامید می شود مشخص شد و اینک با اجرای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، اجرای این مصوبه رنگ واقعیت به خود گرفت.
خدمات مبتنی بر محتواس
سایت سازمان فناوری اطلاعات ایران
اگر قصد ایجاد خدمات مبتنی بر محتوا دارید با واستار دریافت خدمات مربوط به کسب و کارهای نوپا در بستر فضای مجازی هستید یا نیازمند دریافت گواهی های تاییدیهنرم افزار، به سایت شبکه ملی اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات در نشانی https://ito.gov.ir/ مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود