با سامانه «میخک» وزارت امور خارجه آشنا شویم

با سامانه «میخک» وزارت امور خارجه آشنا شویم

سامانه میخک وزارت خارجه برای مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی به هموطنان در سراسر جهان است. ارائه خدمات کنسولی تحت وب، یکی از اصلی ترین ابزارهای توسعه سایبر دیپلماسی کشورها در عصر دیجیتال بوده و وزارت امور خارجه نیز در یک دهه اخیر تلاش کرده با دیجیتالی کردن خدمات کنسولی و اطلاع رسانی مسائل ویزا برای ایرانیان داخل و خارج از کشور، وارد عرصه اطلاع رسانی سایبری شده و مشکلات زیادی را مرتفع کند.

هم دانشجویان هم گردشگران هم تجار و بازرگانان ایرانی و هم دانشجویان و تجار و گردشگران متقاضی سفر به سرزمین ۴ فصل ایران، نیاز به خدمات کنسولی دارند که از طریق سفارتخانه های ایران در ۵ قاره جهان صورت میگیرد. دیجیتالی کردن و یکپارچه سازی این خدمات در بستر سایت رسمی وزارت امور خارجه ایران، گام مهمی است که می تواند در توسعه دولت الکنرونیک ایران نیز موثر باشد.

سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک) به منظور ارائه همه سرویس های کنسولی وزارت خارجه ایران به هموطنان در حوزه هایی چون صدور گذرنامه، امور سجلی، اجتماعی، تنظیم وکالتنامه، تایید اسناد و تایید مدارک تحصیلی صادر شده از دانشگاه های خارج از کشور بوده و مراحل آن با ایجاد پرونده الکترونیک در سایت میخک، اغاز می شود.

سامانه میخک وزارت خارجه
تصویری از سامانه میخک وزارت خارجه

شما بایستی فرم های مورد نظر را تکمیل کرده و بارگذاری کنید و تصاویر اسناد مربوطه را نیز آپلود کنید. اطلاع رسانی فرآیند تایید اسناد و خدمات کنسولی مجازی به متقاضیان، از طریق پست الکترونیک اعلام می شود. لذا پست الکترونیک معتبر ارائه کنید. سایت میخک دارای بخش هایی چون تایید اسناد، امور گذرنامه، امور سجلات، امور دانشجویی و آپوستیل و بررسی مدارک است.

به منظور بررسی صحت مدارک و هم چنین پاسخ به سوالات متداول درباره خدمات کنسولی مجازی وزارت امور خارجه به سایت میخک در نشانی : mikhak.mfa.gov.ir مراجعه کنید.

اگر قصد مراجعه به وزارت امور خارجه به منظور ارتباط با مسئولان سایت میخک دارید، بایستی به خیابان جمهوری تهران، میدان امام خمینی مراجعه کنید. تلفن وزارت امور خارجه نیز ۶۱۱۵۱ بوده و اگر خواستید مدرکی به وزارت خارجه فکس کنید، آن را به شماره تلفن ۰۲۱۶۱۱۵۴۲۷۵ ارسال کنید. پست الکترونیک سایت میخک وزارت خارجه در نشانی: info@mfa.gov.ir در دسترس است.

برای درخواست تشکیل پرونده تحصیلی، الزم به ذکر است که ابتدا باید نسبت به ثبت نام و ثبت پروفایل اقدام کنید سپس وارد حساب کاربری خویش شده و باقی مراحل را طی کنید. در صورتی که متقاضی بخواهد از مدارک تحصیلی خارج از کشور خود در داخل کشور استفاده کند باید حتما مدارک خود را به تایید سفارت و نمایندگی جمهوری اسالمی در کشور محل اقامت خود برساند.

متقاضی میبایست مدارک خود را به نمایندگی مورد نظر ارائه نماید تا نمایندگی مهر، امضاء و صحت مدرک را تایید کند. برای این کار ابتدا باید وارد سامانه شودو از لینک پرونده تحصیلی وارد درخواست تشکیل پرونده تحصیلی شده و پرونده تحصیلی خود را ثبت نماید و سپس نسبت به درخواست تایید مدارک تحصیلی اقدام نماید.

در این صفحه متقاضی)دانشجو( اطالعات تحصیلی)نام موسسه/ دانشگاه محل تحصیل، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، گرایش تحصیلی، تاریخ شروع به تحصیل و تاریخ پایان تحصیل( و نمایندگی محل تائید )نام سفارت یا سرکنسولگری( را وارد و سپس تصاویر مدارک مورد درخواست را بارگذاری و بر روی دکمه تایید کلیک کرده و میتواند رسید )کد رهگیری( خود را دریافت و سپس به نمایندگی محل تائید مراجعه نماید.

توجه کنید که ایرانیان بدون کد ملی برای انجام امور خود، نخست بایستی با ثبت درخواست احراز هویت و مراجعه حضوری به نمایندگی بعد از طی مراحل قانونی، کد ملی خود را دریافت نمایند و سپس اقدام به ثبت پروفایل و درخواست نمایند.

به منظور تایید مدارک تحصیلی صادر شده از دانشگاه های خارج از کشور، بایستی اصالت اسناد شما توسط میخک تایید شده و سپس به وزارت علوم و وزارت بهداشت به منظور صدور مدرک معادل و ارزشیابی ارسال شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود