آیا استعفای محمد جواد ظریف پذیرفته شد؟

آیا استعفای محمد جواد ظریف پذیرفته شد؟

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از روز نخست آغاز به کار دولت روحانی در سال ۱۳۹۲ تا به امروز است. او همانطور که در سال ۲۰۱۹ میلادی گفته، بارها درخواست استعفا داده اما حسن روحانی با استعفای او مخالفت کرده است. همزمان شدن سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به ایران و انتشار پستی در صفحات اجتماعی محمد جواد ظریف مبنی بر استعفای او، این شائبه را تقویت کرد که وزیر خارجه ایران، از بی اطلاعی درباره سفر رئیس جمهور سوریه به ایران، ناخرسند است و همین موضوع، سبب استعفایش شده است.

اگر چه سخنگوی سابق وزارت امور خارجه کشورمان در برنامه دستخط شبکه ۵ سیما، از جزییات استعفای ظریف در زمان سفر بشار ارسد به تهران، توضیحاتی ارائه کرد. سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق و شهید سپاه قدس هم قبلا، درباره استعفای ظریف، مطالبی ارائه کرده بود. دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی (امیر عبداللهیان) هم گفته بود که استعفای ظریف ربطی به سفر بشار اسد به ایران نداشته است.

با این حال، گمانه زنی ها درباره همزمانی سفر ناگهانی بشار اسد به ایران و دیدار با رهبر انقلاب، از جمله مسائلی بود که شایعه استعفای ظریف به این خاطر را تقویت می کرد. اکنون که اواسط شهریور ماه سال ۹۹ هستیم و کمتر از ۱۲ ماه تا پایان کار دولت دوم روحانی مانده است، خبر رسیده که محمد جواد ظریف در هیات دولت حضور نداشته و شایعه استعفای او، تقویت می شود.

در جلسات اخیر هیات دولت، محمد جواد ظریف نبوده و همین امر، دست مایه رسانه ها برای تقویت احتمال استعفای مجدد وزیر امور خارجه ایران شده است. وزیر امور خارجه اخیرا گفته که در آستانه هفته دولت، ۳ پیروزی تاریخی دیپلماتیک ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد، هدیه وزارت خارجه به مردم ایران است.

محمود جواد ظریف اولین وزیر امور خارجه ایران است که پس از انتخاب به عنوان وزیر خارجه، از طریق فیسبوک، به زبان انگلیسی، سایبر دیپلماسی ایران را هدایت کرد و پست هایش، واکنش های زیادی به همراه داشت. او پست های فیسبوکی خود را اکثرا بین ساعت ۱ تا ۵ صبح می گذاشت تا شائبه اختصاص وقت کاری به پست زنی را بر طرف کند.

اگر چه همان موقع ها هم با مخالفت هایی همراه شد. اما مدتی است که وزیر امور خارجه، سایبر دیپلماسی ایران را به صورت گسترده از طریق توییترش دنبال می کند و جنگ رسانه ای تمام عیاری را با ترامپ و نخست وزیر اسرائیل به خصوص وزیر خارجه فعلی آمریکا، به راه انداخته که بازتاب های بین المللی بسیاری داشته است.

استعفای ظریف
از کلکسیون تصاویر خنده های وزیر امور خارجه ایران

سید عزت الله ضرغامی، رئیس سابق رسانه ملی در توییتر گفته بود که استعفای ظریف نباید باعث شود تا شیرینی دیدار تاریخی بشار اسد با رهبری در کام ها تلخ شود و او را رکورد دار تعریف و تمجید رهبری دانسته بود. حسام الدین آشنا، از مشاوران رئیس جمهور نیز در پی اعلام استعفای ظریف گفته بود: امان از ناهماهنگی.

به هر حال انتشار عمومی و رسمی استعفای ظریف به نتیجه نرسید. اما این بار در هفته دولت، اعلام استعفای وزیر امور خارجه، بازتاب های بسیاری آن هم در آستانه رفع تحریم های تسلیحاتی ایران در سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی در پی داشت.

منابع مطلع به صدا و سیما گفته اند که استعفا، صحت ندارد. سخنگوی وزارت امور خارجه هم گفته که روز دوشنبه یعنی ۱۷ شهریور، وزیر امور خارجه با وزیر امور خارجه سوئیس در تهران دیدار می کند. ظریف اخیرا با مقامات پاکستانی ها صحبت کرده بود. لذا ادعای استعفای مجدد ظریف، صحت ندارد و باید منتظر پست زنی های جدید وزیر امورخاجه باشیم.

ظریف وزیر امور خارجه، علت عدم حضور مکرر در جلسات هیات دولت را مشغله زیادش در دستگاه دیپلماسی دانسته بود تا با تلاش های غیر قانونی دولت ترامپ مقابله کند. شایعه استعفای جدید وزیر امور خارجه، واکنشی تا کنون از سوی فرمانده دستگاه دیپلماسی کشور در اینستاگرام، توییتر و فیسبوکش نداشته است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست ها در پی استعفای اول ظریف در توییتی به زبان فارسی ، توییت بالا را منتشر کرده بود.

استعفای ظریف
جدید ترین پست توییتری ظریف که نشان می دهد استعفای او نادرست است

ظریف در توییتر، بیش از ۱.۵ میلیون دنبال کننده دارد و از جون ۲۰۰۹ میلادی به این شبکه مهم در عرصه سایبر دیپلماسی پیوسته است. جدید ترین پست توییتری ظریف در زمان تنظیم این گزارش، ۲ سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی در پی تحریم جدید آمریکا علیه رئیس ICC بود.

استعفای ظریف
اینستانوشته ظریف چند روز پیش از اعلام احتمال استعفای ظریف

آدرس صفحه اینستاگرام ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشانی: @jzarif_ir قرار دارد که با تیک آبی همراه شده است و ۷۵۵ هزار دنبال کننده دارد. محمود جواد ظریف در آستانه عاشورای حسینی، پست بالا را در اینستاگرامش به اشتراک گذاشته بود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود