آنچه درباره کالابرگ الکترونیک ۶۰ میلیون نفر در پاییز ۹۹ باید بدانیم

آنچه درباره کالابرگ الکترونیک ۶۰ میلیون نفر در پاییز ۹۹ باید بدانیم

کالابرگ الکترونیکی (یارانه غیر نقدی) در واقع ادامه روند حمایت دولت از قشرهای آسیب پذیر است. زمان ثبت نام کالابرگ الکترونیک ، سامانه ثبت نام کالابرگ الکترونیکی ، شرایط دریافت کالا برگ الکترونیکی و افراد مشمول طرح کالابرگ الکترونیک در ادامه این گفتار ارائه شده است.

مجلس یازدهم که خود را مجلس انقلابی خطاب می کند در تیر ماه سال کرونایی ۹۹، یک فوریت طرح تامین کالاهای اساسی با استفاده از کالابرگ الکترونیکی را تصویب کرد.

فرق کوپن با کالابرگ الکترونیک این است که کوپن مربوط به دهه شصت و زمان جنگ بود و یادآور اعلام شماره آن از تلویزیون برای خرید روغن و قند و شکر و امثالهم بود اما کالابرگ الکترونیکی دارای شماره نیست و اعتباری در اختیار مشمولان طرح کالابرگ الکترونیکی قرار می‌گیرد.

کالا برگ الکترونیکی بر خلاف کوپن سنتی، کم فساد و اثر بخش خطاب شده است و یکی از اعضا کمیسیون برنامه و بودجه گفته است که کالابرگ الکترونیکی می تواند بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور معادل ۶۰ میلیون نفر را پوشش دهد.

یکی از اساسی ترین فعالیت هایی که علیرضا رزم حسینی، وزیر جنجالی صمت که اخیرا از مجالس رای اعتماد گرفت باید در دستور کار خود قرار دهد، راه اندازی زیر ساخت اجرای کالابرگ الکترونیکی یا همان کوپن الکترونیکی است که باید در اسرع وقت عملیاتی شود.

اینکه دولت تدبیر و امید در چند ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ (۲۸ خرداد )، ارز مورد نیاز برای تامین اعتبار کالا برگ الکترونیکی را در روزگار تحریم سخت اقتصاد ایران داشته باشد و بتواند اعتبارات لازم را در زمان مقرر تخصیص دهد یا خیر پاسخی است که فعلا جواب قطعی برای آن وجود ندارد.

همان طور که نمایندگان مجلس گفته اند، طرح کالابرگ الکترونیکی می تواند شصت میلیون تن از هموطنان را در ۳۱ استان کشور پوش دهد. طبق بانک اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت رفاه، دو و نیم دهک جامعه، درآمدی بالاتر از هزینه های زندگی دارند و طرح کالابرگ الکترونیکی برای ۷.۵ دهک پایین جامعه برنامه ریزی شده است.

هفت و نیم دهک جامعه شامل ۲ قشر هستند. افرادی که کم تر از حداقل دستمزد درآمد دارند که شامل مددجویان کمیته امداد خمینی، بهزیستی و رزمندگان معسر هستند که گویا حدود ۲۰ میلیون نفر هستند. بقیه نیز اقشاری هستند که بین این دهک های درآمدی در بانک اطلاعاتی ثبت شده اند و ۴۰ میلیون نفر هستند.

افرادی که درآمد حداقلی دارند، کالابرگ الکترونیکی ماهانه ۶۰ هزار تومانی دریافت می کنند. افرادی که کم تر از حداقل دستمزد درآمد دارند یعنی ماهانه کم تر از ۱۸ میلیون ریال (حداقل دستمزد ماهانه اعلامی شورای عالی کار در سال ۱۳۹۹) درآمد دارند و خانواده های بهزیستی و رزمندگان معسر را تشکیل می دهند، ماهانه ۱۲۰ هزار تومان دریافت می کنند.

این مبالغ به ازای کالابرگ الکترونیکی اختصاصی به هر نفر در هر مرحله و هر ماه است. اعتبارات تخصیصی به هر فرد مشمولان دریافت کمک های کالابرگ الکترونیکی هر ماه به کارت اعتباری وی واریز می شود و نیاز به دریافت کوپن کاغذی نیست. کالابرگ الکترونیکی صرفا برای خرید کالاهای اساسی که اسامی این کالاها بزودی اعلام عمومی می شود، قابل استفاده است.

وزارت تعاون، رفاه و امور اجتماعی، بزودی اسامی کالاهای مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی را اعلام می کند. کالاهای مشمول با تخفیف مناسب عرضه می شود و مربوط به کالاهایی است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است.

کالابرگ الکترونیکی
سایت سازمان هدفمندی رایانه ها که جزییات پرداخت کالابرگ الکترونیکی را در پاییز ۹۹ اطلاع رسانی خواهد کرد

در صورت افزایش قیمت ارز و تثبیت دلار بالای ۳۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ شمسی و عدم مدیریت بهینه امور معیشتی مردم، باید منتظر موج جدید تورم و رکود و بروز اعتراضاتی شبیه آبان ماه سال ۱۳۹۸ باشیم. موضوعی که برخی مسئولان نیز در تابستان امسال نسبت به آن هشدار داده اند.

با طرح کالابرگ الکترونیکی می توان دریافت که بیش از نیمی از جامعه ایران زیر خط فقر و بیش از ۲۰ میلیون نفر از هموطنان، معیشت سختی داشته و همچنان محتاج کالابرگ الکترونیکی ۶۰ هزار تومانی و یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی که ۱۱ سال است ثابت مانده است می باشند. یارانه معیشتی نفری ۵۵۰۰۰ تومان است.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی درباره طرح کالابرگ الکترونیکی به سایت سازمان هدفمندی یارانه ها مراجعه کرده و اگر در زمان ثبت نام طرح کالابرگ الکترونیک و دریافت اعتبارات کالابرگ الکترونیکی با مشکلات روبرو شدید، مراتب را به سازمان بازرسی کل کشور یا وزارت اقتصاد اطلاع دهید.

سایت سازمان هدفمندی یارانه ها در نشانی: hadafmandi.ir‌ و سایت اعلام نیاز یارانه نقدی در نشانی refahi.ir قرار دارد. سایت سازمان بازرسی کل کشور نیز در نشانی bazresi.ir در دسترس است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود