علت دون دون شدن پوست پا چیست و چطور می توان آن را برطرف کرد؟

علت دون دون شدن پوست پا چیست و چطور می توان آن را برطرف کرد؟

بسیاری از ما مشکل دانه های سرسیاه و بزرگی منافذ پوست را نه فقط در ناحیه ی T صورت (پیشانی، بینی و چانه) بلکه روی پاهای خود هم داریم. به این مشکل «پای توت فرنگی» (Strawberry Legs) گفته می شود که علت این نامگذاری قرمزی پوست و وجود نقاط تیره ی کوچکی روی آن است که شبیه دانه های روی پوست توت فرنگی هستند. این نقاط تیره رنگ فولیکول های مو یا منافذ بزرگ شده ی پوست اند که حاوی ترکیبی از چربی، باکتری و پوست مرده هستند. بعد از زدن موهای پا، منافذ پوست در معرض هوا قرار می گیرند که این مسأله باعث می شود چربی داخل آن ها اکسیده شود و به رنگی تیره درآید.

«پای توت فرنگی» معمولاً خارش دار یا دردناک نیست. اما بسیاری از ما دوست داریم پوست پاهایمان ظاهر یکدست تری داشته باشد. در ادامه می خواهیم ببینیم علت دون دون شدن پوست پا چیست و چطور می توان آن را برطرف کرد.

تیغ زدن

گرچه «پای توت فرنگی» را ژنتیکی می دانند و بیشتر کسانی دچار آن می شوند که موهای ضخیمی دارند، اما تیغ زدن موها یکی از اصلی ترین دلایل این مسأله است. اگر موهای پاهای خود را با یک تیغ کهنه یا بدون استفاده از کرم اصلاح بزنید، پوست تان تحریک خواهد شد. در واکنش به این تحریک، پوست دور فولیکول های مو تیره می شود و دانه های تیره رنگی روی پاهای شما ظاهر می شود.

فولیکولیت

فولیکولیت یک مشکل پوستی رایج است که باعث ملتهب شدن فولیکول های مو می شود. این مشکل انواع مختلفی دارد و می تواند باعث ظاهر شدن دانه های تیره رنگ روی پوست یا همان «پای توت فرنگی» شود. یکی از انواع خفیف فولیکولیت، در اثر برآمدگی های ناشی از تیغ زدن پوست به وجود می آید. این مسأله منجر به رشد موهای زیرپوستی می شود و ممکن است علت ظاهر شدن دانه های تیره رنگ روی پوست باشد.

خشکی پوست

گرچه خشکی زیاد پوست باعث تیره شدن منافذ آن نمی شود، اما پوست را مستعد سوزش و التهاب بعد از تیغ زدن موها و تحریک آن می کند. خشکی پوست همچنین باعث مشخص تر شدن دانه های تیره رنگ روی پوست می شود. فقدان رطوبت بروز دانه های تیره رنگ روی پوست یا همان «پای توت فرنگی» را تسهیل می کند.

کراتوز پیلاریس

کراتوز پیلاریس یا همان «پوست مرغی» یک مشکل پوستی رایج است که باعث ظاهر شدن تکه های خشک و برآمدگی های کوچک معمولاً روی بازو، ران ها، گونه ها یا باسن می شود. علت آن انباشت ماده ی کراتین است که باعث مسدود شدن دهانه ی فولیکول های مو می شود، امری که می تواند به ظاهر شدن دانه های تیره رنگ روی پوست یا همان «پای توت فرنگی» بیانجامد. کراتوز پیلاریس به دلیل خشکی شدید پوست رخ می دهد و بیشتر در میان کسانی شایع است که آب و هوای محل زندگی شان رطوبت کمی دارد یا در استخرهایی که آب آن ها مواد شیمیایی زیادی دارد زیاد شنا می کنند.

اما مشکل «پای توت فرنگی» را چطور می توان برطرف کرد؟

تیغ زدن موها به روش درست

قبل از تیغ زدن موها، پوست و موهای آن را خیس کنید تا نرم شوند و یک ژل یا کرم اصلاح هم به پوست خود بزنید. فراموش نکنید که بعد از هر بار کشیدن تیغ روی پوست باید تیغ را آبکشی کنید تا کرم و موهای چسبیده به آن شسته شود. تیغ خود را هم مرتب عوض کنید تا تحریک پوست به حداقل برسد. موها را در همان جهت رشدشان بزنید تا جلوی سوزش و التهاب پوست گرفته شود، مشکلی که می تواند منجر به ظاهر شدن دانه های تیره رنگ روی پوست یا همان «پای توت فرنگی» شود.

لایه برداری مرتب پوست

لایه برداری پوست به حذف پوست مرده کمک و رشد موهای جدید را راحت تر می کند. این کار به جلوگیری از رشد موهای زیرپوستی کمک می کند و ممکن است مشکل بروز دانه های تیره رنگ روی پوست یا همان «پای توت فرنگی» را کمتر کند. لایه برداری منظم به جلوگیری از بروز دوباره ی مشکل «پای توت فرنگی» هم کمک می کند.

درمان های حرفه ای

در صورت مؤثر نبودن درمان های خانگی می توانید روش های درمانی حرفه ای از جمله الکترولیز مو و لیزر درمانی را امتحان کنید. در روش الکترولیز مو با استفاده از جریان الکتریسیته فولیکول های تحریک شده ی مو مورد هدف قرار می گیرند و جلوی رشد موها گرفته می شود. این روش جلوی رشد موهای زیرپوستی را می گیرد و می تواند احتمال بروز دانه های تیره رنگ روی پوست یا همان «پای توت فرنگی» را کاهش دهد. لیزر درمانی هم یک روش موزدایی ایمن است که همزمان چندین فولیکول مو را مورد هدف قرار می دهد.

بیشتر بخوانید:

۷ اشتباه رایج خانم ها در اصلاح موهای زائد بدن

آیا تیغ زدن موها را ضخیم می کند؟

چطور از شر موی زیرپوستی خلاص شویم؟

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: brightside
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • هدایتی تیر ۲۰, ۱۴۰۰

    سلام وقت بخیر با کرم نمیشه درمان کرد؟