واکنش بازیگر قزاق فیلم «تومیریس» به انتقاد ایرانیان از تحریف تاریخ و توهین به کوروش

واکنش بازیگر قزاق فیلم «تومیریس» به انتقاد ایرانیان از تحریف تاریخ و توهین به کوروش

فیلم تومیریس (Tomyris) فیلمی ساخته آکان ساتایف فیلمساز قزاقستانی است که بر اساس روایت هرودت از مرگ کوروش کبیر ساخته شده و در آن مبارزه ملکه تومیریس با ارتش کوروش و در نهایت کشته شدن کوروش به دست وی به تصویر کشیده می شود. ساخت و انتشار این فیلم با واکنش تند کاربران ایرانی مواجه شده زیرا ماجراهای آن را تحریف تاریخ می دانند.

اعتراضات کاربران ایرانی و مراجعه به صفحه اینستاگرامی آلمیرا تورسین بازیگر نقش ملکه تومیریس در این فیلم چنان شدید بوده که اکنون این بازیگر در صفحه خود ناچار به عذرخواهی شده است.

اعتراضات کاربران ایرانی و مراجعه به صفحه اینستاگرامی آلمیرا تورسین بازیگر نقش ملکه تومیریس در این فیلم چنان شدید بوده که اکنون این بازیگر در صفحه خود ناچار به عذرخواهی شده است. تورسین در یک پست اینستاگرامی در واکنش به اعتراضات کاربران ایرانی نسبت به خود و فیلم تومیریس نوشته است:

من فقط نقشم رو بازی کردم و در نویسندگی تحریفی این فیلم نقشی نداشتم. نامه های زیادی از ایرانی ها دریافت می کنم! من قضاوت و واکنش شما نسبت به فیلم را درک می کنم! اما ، لطفاً توجه کنید و مفاهیم سینما و زندگی واقعی را جدا کنید! در فیلم ، این نقش من است ، در زندگی واقعی و به عنوان یک شخص ، من به کشور ، تاریخ ، عشق به میهن و روح وطن پرستی احترام می گذارم!

اعتراضات کاربران ایرانی و مراجعه به صفحه اینستاگرامی آلمیرا تورسین بازیگر نقش ملکه تومیریس در این فیلم چنان شدید بوده که اکنون این بازیگر در صفحه خود ناچار به عذرخواهی شده است.

داستان فیلم در مورد ملکه ماساژت ها یا همان تومیریس است که بر اساس روایت های هرودوت در نبری کوروش کبیر پادشاه ایران را به قتل می رساند. گفته می شود آلمیرا تورسین که روانشناس است از بین ۱۵ هزار نفر برای بازی در این نقش انتخاب شده و مدت ها آموزش سوارکاری، تیراندازی با کمان و شمشیرزنی دیده تا بتواند در این نقش ظاهر شود. آکان ساتایف نیز از فیلمسازان برجسته منطقه آسیای میانه بوده و در سال ۱۳۹۱ و در بخش بین الملل سی و یکمین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب دو سیمرغ بلورین برای فیلم «Myn Bala» شد. فیلم تومیریس به سفارش وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان ساخته شده و به دلیل هزینه بالا، بودجه ساخت آن که در حدود ۱۹ میلیون دلار بوده را دولت این کشور متقبل شده بود.

اعتراضات کاربران ایرانی و مراجعه به صفحه اینستاگرامی آلمیرا تورسین بازیگر نقش ملکه تومیریس در این فیلم چنان شدید بوده که اکنون این بازیگر در صفحه خود ناچار به عذرخواهی شده است.

همچنین گفته می شود که آلیا نظربایف دختر نورسلطان نظربایف رییس جمهور سابق قزاقستان تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده داشته و یکی از اعضای تیم نویسندگان نیز بوده است. برخی این پروژه جاه طلبانه را زمینه چینی خانم نظربایف برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری توصیف کرده اند. آکان ساتایف کارگردان فیلم تومیریس نیز در واکنش به اعتراضات کاربران ایرانی به جعل تاریخ و توهین به ایرانیان در این فیلم گفته است:

منبع پژوهش تاریخی ما میراث مکتوب هرودوت است. آیا ما قزاق‌ها با تومیریس ارتباط داریم؟ البته، داریم، زیرا این افراد دقیقاً ساکن سرزمین‌هایی بودند که ما اکنون در آن زندگی می‌کنیم. کشف «مرد طلایی» مصداق این امر است: اسکلت ۲٬۵۰۰ ساله‌ای که باستان‌شناسان سال ۱۹۶۹ طی عملیات ساختمانی در جنوب شرق قزاقستان کشف کردند و به «مرد طلایی» شهرت دارد. بی‌شک، این شخصیت یکی از اجداد بزرگ ماست. اما در فیلم هیچ تأکیدی بر مسئلۀ ملیّت نداریم؛ این فیلم غیرملی است. ما احترام فراوانی برای این شخصیت قائل هستیم. امیدوارم از طرف مخاطبان ایرانی فیلم این موضوع درک شود، چرا که تمام پرسش‌ها باید خطاب به هرودوت به عنوان منبع اصلی مطرح شود.

خسرو معتضد تاریخ نگار برجسته ایرانی نیز فیلم تومیریس را «گنداب جعلیات جغرافیایی و تاریخی» توصیف کرده و آن را فیلمی پر از تخریف های فراوان و بزرگ در بخش های مختلف دانسته است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم حماسی تاریخی برتر سینما که در آن ها واقعیات در ابعاد گسترده تحریف شده اند

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۰۶ نظر

ورود

  • محسن منصوری دی ۲۰, ۱۳۹۹

    ما شرم باید داشته باشیم نه از طرف مقابل بلکه از بی مغزی خودمون که اسممون شده ملت ، این را زمانی که بچه مدرسه ای بودیم هم ما می دونستیم که طبق روایت هرودوت که از همه معروفتر هست کوروش کبیر در جنگ با مساژوت ها زخمی یا کشته شده این ملت اوضاع درس تاریخشون افتضاح هست که مثلا اگر بگی آریو برزن با پنجاه تن از سربازانش در برابر آلکساندر مقدونی در کوهای لرستان مقاومت کرد ولی کشته شد ودر نهایت الکساند مقدونی جهانگشا ایران رو فتح کرد وحتی پس از مرگ الساندر تا چهار صد سال یونانی ها بر ایران حکومت می کردند در جواب بهت میگن که نه!!! کی گفته بر یم بر وبچ محل رو جمع کنیم بزنیمش اصلا غلط کرده الکساندر مقدونی ایران رو فتح کرده بریم کمک آریو برزن ،، آخر شیرین مغزی وتعصب هم حدی داره

    • محسن دی ۲۰, ۱۳۹۹

      هیچ محقق و تاریخ نگاری به طور کامل به گفته های هردوت استناد نمیکنه که کارگردان این فیلم بخواد روی نوشته های همچین شخصی استناد کنه و فیلم بسازه چون هردوت بخش بزرگی از اطلاعاتش نادرست و گزینشی و به دلخواه خودش مینوشته

      • Roohy دی ۲۱, ۱۳۹۹

        دقیقاً با نظر شما آقامحسن موافقم، هیچ کارشناسی نظریات هرودت رو دربست قبول نمیکنه، چون زیاد غلو کرده و در بعضی از متونش به عمد یونانیان رو قوم باسواد و با دانشی معرفی کرده و ایرانیان را خرافاتی نشان داده، به عنوان نمونه داستان لشکرکشی خشایارشا بزرگ به یونان و سواحل مدیترانه و .‌..

        • ماهان دی ۲۲, ۱۳۹۹

          به نظر من هرودوت چونکه کوروش بزرگ سرزمینشون رو فتح کرده بیشتر اطلاعات در باره کوروش بزرگ و هخامنشیان اشتباه گفته و به نفع یونانیان

    • داریوش دی ۲۰, ۱۳۹۹

      بابا موضوع اون بخش مرگ کوروش نیست که،در کل فیلم تحریف صورت گرفته بر یه با فیلم رو ببین ایرانیان مثل عشایر بادیه نشینن! شهر بابل که زیبا ترین شهر جهان بوده رو داغون نشون دادن تا بگن کوروش این شکلش کرده!

    • ناشناس دی ۲۱, ۱۳۹۹

      دوست عزیز سلام،لطفا درست برخورد کنید و اگر از چیزی اطلاعات کافی ندارید بقیه را به ندانستن متهم نکنید،دوست عزیزم تاریخ ایران بدست تاریخ نویسان غربی نوشته شده که متاسفانه بزرگترین سلسله ایران که نامش معلوم نیست که چیست هخامنشیان یا کیانیان،در هرصورت بدست الکساندر مقدونی ازبین نرفته اند و جنگی داخلی بوده است،و دوست عزیز هرچیز که در کتاب های درسی بنویسند قرار نیست درست باشد.اگر پرسشی درباره دلیل های دروغ بودن کلیه تاریخ نوشته شده بدست غربی ها درباره هخامنشیان داشتی من درخدمتم

    • Kame خرداد ۱, ۱۴۰۰

      وقتی که ما خودمون در کتاب های درسی و دانشگاهی تاریخ رو تحریف کردیم و دو دستی چسبیدیم به تاریخ اعراب وحشی چه انتظاری از ملتهای دیگه باید داشته باشیم .کوروش نه تنها در تاریخ باستان دشمنان زیادی داشت و انواع تحریف ها توسط تاریخدانان برای بدنام کردنش صورت گرفت در حال حاضر هم توسط خود ما ایرانیان به عنوان نوادگان کوروش کمر به بدنام کردنش بستیم از زمانی که دین رو در برابر تاریخ و قومیت خودمون قرار دادیم و دین رو برتر و ارجح دانستیم در این تحریف نقش پررنگ تری داشتیم به جای اینکه صدها میلیون دلار خرج تاریخ اعراب بکنیم و فیلم مختار و امثال اینها رو درست کنیم از تاریخ خودمون فیلمی بسازیم تا مردم دیگر کشورها جرات نکنن اینجوری تاریخمون رو بدنام کنن.

  • داریوش دی ۲۰, ۱۳۹۹

    موضوع تحریف در این فیلم مرگ کوروش نیست.موضوع خود تحریف است.چرا ایرانیان در این فیلم مثل اقوام بادیه نشین لباس پوشیده اند؟ اصلا چرا لباسشان شبه پارسیان نیست؟لباس های تیره و سپر های زشت دارند! گارد جاویدان آنجا چه می کند؟ این گارد که توسط داریوش بنا شد! چرا سکاهایی که بر اساس همان هرودوت آدم خوار بودند را این گونه آدم خوب کرده اند؟اصلا سکا ها از نژاد آریایی هستند چرا همتباران را علیه هم استفاده می کنید؟! اصلا چرا فارابی اول فیلم تاریخ روایت می کند او که کارش این نبود! اصلا چرا فارابی خود را ترک معرفی می کند؟اصلا قلمرو سکاها نه قلمرو قزاقستان بلکه کل بالای دریایی خزر از شرق تا چین از غرب تا اروپا بوده!

    • nedaدهه هشتادی دی ۲۲, ۱۳۹۹

      سازنده فیلم قاطی داشته یا واقعا قصدش تو هین به تاریخ ما و نژادمان بوده
      بخاطر تبلیغات نادرست غربیها از ما در جهان باعث شده مردمان دیگر نسبت با ایرانیان حس خوبی ندارن
      این نویسنده فیلم هم جو گیر شده یه چیزایی نوشته
      به هر حال همه جهان میدونن که نژاد آریایی برترین نژاد هس اونا خودشون رو کوچیک میکنن همین
      کشور ایران در زمان حکومت کوروش کبیر بهترین دوران خود بود کوروش کبیر بود که برای اولین بار حقوق بشر رو نوشت پس
      همه جهان به کوروش مدیونن وما باید به خودمون افتخار کنیم و هیچوقت کاری رو انجام ندیم که باعث سر به زیری بقیه ایرانیا بشه
      اگر سر به سر تن به کشتن دهیم
      از آن به که کشور به دشمن دهیم

      • پاپی تیر ۲, ۱۴۰۰

        اولا هیچ قومی نسبت به هیچ قومی برتری نداره ال در تقوا آیه قرانی هست این جمله دوما گفته های تاریخ ما به نفع ماست گفته های تاریخ اونا هم به نفع اونا و به گفته های تاریخی چه ایران چه خارج اونم مربوط به دوهزار پانصد سا پیش اعتبار نیس معلوم نیس کی راس میگه کی دروغ

  • محسن منصوری دی ۲۰, ۱۳۹۹

    همان طور که توی مقاله هم نوشته شده این یک فیلم تبلیغاتی برای قزاقها به حساب میاد ، شما که ایرانی هستید یک فیلم بهتری بسازید درباره کوروش هخامنشی که در خور شان شما باشه چون همون زمان شاه هم فرهنگ این کار رو نداشتیم فهمیدین

  • مجتبی دی ۲۰, ۱۳۹۹

    هر چی به نفع ماست میگیم درسته اما برعکس نه.
    عجب ملتی هستیم. کتاب تاریخ ما اکثرش براساس تاریخ هرودت هستش

  • سهند دی ۲۰, ۱۳۹۹

    باید در جواب کارگردان این فیلم گفت فیلمی که ساختی همونقدر بر مبنای واقعیات تاریخیه که فیلم بورات، حقیقت مردم و کشور قزاقستان رو نشون میده. اگر اینها واقعیته پس شما قزاقها هم همون ملت بدبخت و فلک زده ای هستین که توی فیلم بورات هست.

  • عرفان دی ۲۰, ۱۳۹۹

    وقتی ایران نمیتونه از تاریخ خودش و ازپادشاه خودش فیلمی بسازه معلومه دیگران اینچنین میسازن.شما اگه عرضه دارین فیلمی بسازین که تاریخیتونو تعریف کنه بعد هی نیاین کشورهای دیگه رو تاریخدانی کنبن فیلم ۳۰۰ واین فیلم هردو قدرت و ارتش بزرگ ایران رو دارن نشون میدن. کمی تفکر خیلی خوبه

    • Dano.m.i.s اردیبهشت ۶, ۱۴۰۰

      نه ایران بلکه هالیوود هم نمیتونه فیلم هخامنشیان و داستان کوروش بزرگ رو بسازه بلکه یه فیلمه بلند بالا و سریال مانند مثل دنیای سه گانه ارباب حلقه ها بسازند.
      با بودجه ی بسیار بالا. داستان بچگی کوروش بزرگ تا امپراطور شدن و کشورگشایی ها و به تخت نشستن داریوش بزرگ و همینطور بعدش تا برسه به خشایار شاه بزرگ و حملاتش به یونان
      این حتی بیشتر از سه گانه ارباب حلقه هاس.
      که هیچکس همچین بودجه ای نمیده برای ما ایرانیا. بلکه یه ایرانی پولدار پیدار بشه بره هالیوود با پول همرو بخره تا یه سریال واسش ساخته شه که اگر دولتشون مانع نشه.

  • احد دی ۲۰, ۱۳۹۹

    این که عذر خواهی نکرده بابا مثل این که شما کلا در درک موضوعات کلا مشکل دارید این چکاره هست که عذر خواهی کنه فقط یه بازیگره و در یه فیلم بازی کرده این بهتون گفته شما فرق بین سینما و واقعیت را نمی فهمید و منو با کسی که ۲۵۰۰ سال پیش کوروش را کشته و الان هم زنده نیست اشتباه گرفته اید واسه چی از شما عذر خواهی کنه بخاط فحش های بی ربطی که بهش دادید اگه عذر خواهی بود باید تمام پست ها و کیب های مربوط به این فیلم را از صفحش حذف میکرد میبینید که نکرد پس تیکه بدی که بهتون انداخته را به حساب عذر خواهی نگذارید

  • Hhgg دی ۲۰, ۱۳۹۹

    خجالت بکشید از فحاشی و بی فرهنگی خودتون کوروش پرست های دست پرورده های یهود

  • Roohy دی ۲۱, ۱۳۹۹

    متاسفانه به تاریخ قبل از اسلام در کشورمان بها داده نمیشه و روز بروز سعی در محو بیشتر آثار و مدارک وجود آن تمدن کهن و فرهنگ و سنن باستانی میشه، به نحوی‌که هیچ کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای جرأت پرداختن به آن دوران باعظمت رو پیدا نمیکنه. چرا که هزینه هنگفت ساخت فیلم یا سریالی به ابعاد تاریخ امپراطوری هخامنشیان یا ساسانیان و … بسیار زیاد هست و از عهده شخص حقیقی خارج خواهد بود.
    اما برای ساخت سریالهای تاریخی مذهبی مانند مختار و … صداوسیما از پرداخت هیچ هزینه ای دریغ نمیکنه و بودجه های کلانی رو به این امر اختصاص میده.
    اگه بودجه خرید سریالهای کره ای و یا هزینه ساخت سریالهای دیگر اقوام غیرایرانی (اعراب) در اختیار کارگردانان بزرگ سینمای کشور قرار می‌گرفت مطمئن باشید که دیگر دلیلی بر دیدن چندباره سریال جومونگ نبود و ملت ما بجای دیدن قهرمانان افسانه‌ای دیگر بلاد، از تماشای حماسه های واقعی داریوش‌ها و کوروش‌ها و آریوبرزن‌ها لذت میبردند و بیشتر با تمدن باشکوه باستان آشنا میشدند.
    در پایان این مقاله از خسرو معتضد به عنوان تاریخ نگار برجسته نام برده، درحالیکه همگان میدانند که خسرو معتضد نه تنها مورخ نیست، بلکه صرفاً بواسطه صداوسیما کتاب خوان شده و عمدا تاریخ معاصر قبل از انقلاب رو سراسر ذلت و خواری و بیچارگی مردم میدونه، درصورتیکه رنسانس فکری، فرهنگی، صنعتی و نظامی ما دقیقا از پایان دولت قاجار آغاز شد.

  • بابک دی ۲۱, ۱۳۹۹

    الان کجای این متن عذر خواهی ؟؟؟??
    فقط یه توضیح داده

  • بابک دی ۲۱, ۱۳۹۹

    نقدی کوتاه بر فیلم تومیریس 
    .
    .
    .
    اول:اینکه در نسخه دوبله در برخی موارد توهمات پانفارسیستی رو اضافه کردند 
    .
    .
    .
    دوم : بر اساس منابع ایرانی، کوروش به ایران ارتباطی نداشت ، هرگز پادشاهی نکرد و عبری تبار بود.
    کسانی چون بلعمی ،طبری، ابن بلخی ،میرخواند، ابو ریحان بیرونی و… صراحتا به این موضوع اشاره کرده اند :
    .
    .
    چنانچه طبری می نویسد :
    .
    از پیش گفتیم که چرا گروهی از اسیران بنی اسرائیل که بخت نصر با خود به بابل برده بود به بیت المقدس باز گشتند و این به روزگار کیرش، پسر اخشویرش بود که 
    از جانب بهمن پسر اسفندیار پادشاهی بابل داشت و چهار سال پس از وی نیز از جانب خمانی شاه آنجا بود…
    وگویند کیرش هرگز_پادشاهی_نکرد بلکه نشانده ای بود از طرف کیقاوس بر ناحیت خوزستان و زمینهای متصل به آن در بابل…
    .
    .
    .
    بلعمی به سرهنگ بودن کوروش اشاره کرده می نویسد :
    .
    .
    بهمن کس فرستاد به زمین عراق و بابل آنجا که بخت النّصر نشستى، “سرهنگى” را بفرستاد نام او کورش‏، و بخت النّصر را از ملک باز کرد و به در خویش خواند و آن ملک عراق، کورش‏ را داد.
    .
    .
    منبع: [تاریخ بلعمی، تصحیح محمد روشن،‌ تهران: انتشارات سروش، ۱۳۷۸. ج‏ ۱، ص ۴۶۶]
    .
    .
    .
    میرخواند به تبار عبری کوروش تاکید می کند و می نویسد:
    .
    بهمن در زمان سلطنت خود پسر بخت‌النصر را از ولایت بابل معزول کرد و کوروش را که از اولاد لهراسب بود و مادرش دختر یکی از فرزندان بنی‌اسرائیل بود بر آن دیار “والی گردانید.”
    .
    .
    .
    منبع: [روضه الصفاء، ج ۱ احوال بهمن] 
    .
    .
    .
    و…. 
    .
    .
    چنانچه می بینیم کوروش گماشته ای بیش نبوده و هر گز پادشاهی نکرده است و این یکی از همان دلیلی هست که صهیونیزم و یهودیان کوروشی را که هردوت و گزنفون تصویر خوبی از او ارائه نداده بودند با وارد کردن جعل در خود منابع یونانی و انتساب قبر جعلی به وی که قبلا مزار مادر سلیمان خوانده می شد یا نسبت دادن سمبل هایی همانند فروهر جعلی که هیچ ارتباطی به این سرهنگ نداشت و برخی کتیبه های جعلی ، کل تاریخ ایران را متحول کردند . جایی که منبعی نیافتند عرب ها و مغول ها را با ادعایی مضحک عامل سوزاندن کتب ها و منابع تلقی کردند.( پادشاه و ایرانی جلوه دادن کوروش در این فیلم خود اشتباهی فاحش است که به این تاریخ جعلی تا حدودی رسمیت می بخشد )
    .
    .
    .
    فتوحات منتسب به سرهنگ کوروش که کپی برداری عینا از فتوحات اسکندر مقدونی بود یک صدم جهان نبود چه برسد به نیمی از جهان و در مقابل سرزمین های فتح شده توسط چنگیز که حتی آن را هم نمی توان نیمی از جهان تلقی کرد منطقه ای کوچک بیش نبود

  • بابک دی ۲۱, ۱۳۹۹

    کجا گفته من فقط نقشم رو بازی کردم و در نویسندگی تحریفی این فیلم نقشی نداشتم??
    چرا الکی حرف ها شو تغییر می دید??
    اصلا نگفته این فیلم تحریفی هست ، از کجا این جمله رو اضافه کردید!!!!

  • .... دی ۲۱, ۱۳۹۹

    سلام…به نظرم درستش اینه که فیلمسازان خودمون دست به کاربشن وواقعیت تاریخی وایرانی اصیل روبسازن ونمایش بذارن تا دنیا باواقعیت تمدن ایران وایرانی آشنابشه

    • دقیقا دی ۲۲, ۱۳۹۹

      امیر محمد

    • Erfan دی ۲۲, ۱۳۹۹

      ??چرا چرت میگی برادر،کل دنیا فعلا دارن به همین میخندن?لازم نکرده بیشتر از این مزحکه جهان بشیم این فیلم نه تحریفی شده نه چیزی چندین مورخ یونانی،رومی و حتی مورخان محلی و اروپایی اینو تایید کردن برای اینکه ایران برا خودش تاریخ خوب بسازه دست به تحریف واقعیت زده برای همین ایران فیلمی نمیسازه در این باره چون تاریخی که ما ازش حرف میزنم تو هیچ.کتابی و هیچ و مورخ و تاریخدانی قبولش نداره

  • Mehraddin دی ۲۱, ۱۳۹۹

    یک سوال دادم چرا اسم پدران واجداد ما حداقل یکی اسمش کوروش باشد تحریف وتاریخ مربوط ب ایران از زمان رضا شاه با همکاری المانیان کلا تغییر کرده هرجا ب نفع خودشان بود ی زره هم اغراق کرده نوشته وبقیه تاریخ قومیتهای کشور وازبین برد وبازور کشت کشتار مجبور ب یادگیری تاریخ جعلی کرده من چندتا کشور اطراف سفر کردم درمورد اثار کوروش صحبت کردم متاسفانه نبود ولی نحوه کشته شدن کوروش همینه توسط تومریس بریده شده اونم بخاطر پسر تومریس را ناجوانمردانه کشته بودن برید واقعا متاسفم برای ملت خودمون که سالها تاریخ جعلی بهتون یاد دادن

  • حسن دی ۲۲, ۱۳۹۹

    ببینید خیلی از دلایل وجود خود کوروش هم همین هرودوت هستش اینم عذرخواهی نیست فقط گفته من به باور های شما هم احترام می گذارم البته چیزیم برای عذر خواهی وجود نداره.خود کوروش هم به نظر من بیشتر شبیه یه افسانه هست تا واقعیت قهرمان من شخصیت هایی مثل دده قورقود و بابک هستند.

  • A دی ۲۲, ۱۳۹۹

    یعنی این همه نقاشان بزرگ اروپا سر کوروش رو داخل تشت پیش پای ملکه تومییرس نقاشی کردن هم همشون بیکار بودن؟؟؟؟؟تحریفو سما میکنید طبق اسناد تاریخی کوروش بدست لشگر ملکه تومیریس کشته شده کم حساب کنی بیست اثر نقاشی از نقاشان نامی اروپا این واقعیتو به تصویر کشیدن چیشد تاریخ نویس دروغ گفت نقاشا دروغ گفت یه مشت به اصطلاح متعصب خشک چون کوروش به دست زن کشته شده میخوان انکار کنن،منکه بشخصه همه جا هم صحبتی بشه حریانو مثل اونچه که تو‌تاریخ خوندم و تو فیلم هست تعریف خواهم کرد و خلاف اونو یه بلوف خواهم دونست و‌خ‌اهم گفت ،حقیقتو قبول کن حتی اکه به ضررت باشه حقیقت همیشه تلخه

  • Ali دی ۲۲, ۱۳۹۹

    هرودوت در کتابش نقل میکنه که ماساگت ها قومی بودند که هر مرد اجازه داشت با هر زنی بخوابد این ها آنقدر نسبت به کوروش کینه دارن که حاضرن خودشون رو بد نام کنند ولی کوروش رو هم بدنام کنند ?

    • ... دی ۲۲, ۱۳۹۹

      چشمای کورت رو باز کن و برو دوباره با دقت زیاد فیلم رو ببین مخصوصا اون قسمتی که شوهر و پسر تومیریس به عنوان مهمان کوروش رفته بودن بابل ،اگه مشکل بینایی و ذهنی نداشته باشی میبینی که ((خانم)) های ماساژت ها شیر زن بودن ولی در مقابل زن هایی که تو قوم هخامنش بودن …ای بیش نبودن و مرد هاشون عیاشی بیش نبودن
      و درضمن به نظرم اگه این فیلم بر اساس واقعیت نبود اینقد آتیش نمی گرفتید و طبق معمول نسبت به فرهنگتون بی احترامی و فحاشی نمی کردید که البته این کاره همیشگیتونه به قول گفتنی فرهنگ چیزییه که خریدنی نیس و هر کسی نداره

      • مبینا اسفند ۲۲, ۱۴۰۱

        شما میگید که چرا به بقیه فرهنگ ها و قوم ها توهین کردید. در حالیکه خودِ شما به عنوان یک ایرانی به سلسله بزرگ هخامنشیان یا بهتره بگم همون اجداد تون توهین کردید! در واقعا شما خودتون رو به کوری زدید و از آگاه شدن از حقایق خودداری میکنید! درواقع توهین و تهمت شما به هویت و ملیت خودتون، میزان شعورتون رو نشون میده!

  • آلمیرا تورسین دی ۲۲, ۱۳۹۹

    فرهنگ و تربیت عیرانی هر از گاهی در دنیا خودش را نشان میدهد. فحاشی و ورود به حریم خصوصی شخصیتهای معروف جهان یک بعد این قضیه است.

    فحاشی به مسی در پیج وی و همسرش هنگام فینال جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل یک نمونه از بی فرهنگی عیرانیها بود که واکنش مسی را به دنبال داشت. مزاحمت برای کریس رونالدو در هتل محل اقامتش در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را هم دنیا دیدند.

    و اکنون فحاشی به آلمیرا تورسین بازیگر قزاقستانی نقش ملکه ترکها آنا تومریس به دلیل بازی در یک فیلم که عیرانیها فکر میکنند باید مطابق چرندیات و جعلیات ستاد ارتش پهلوی ساخته میشد.

    عیرانی چه گلی به سر دنیا زده است که اینقدر از همه طلبکار است و فکر میکند میتواند همه چیز را به دیگران تحمیل کند? شما مگر کی هستید که دنیا باید از شما اجازه بگیرد که یک بازی را ببرد یا نبد و یا یک فیلم را بسازد و یا نسازد! دست از این همه توهم بردارید و اینقدر ابروی خود را بیشتر در دنیا نبرید.

    • عقده ها و نداشته ها کشور شماها تقصیر ایران نیست که دی ۲۲, ۱۳۹۹

      عجب جالبه واقعا اسم ایران که میاد نمیدونم چرا یه عده آی کیو منفی میپرن وسط و اظهار فضلم میکنن ، خودت ک معلوم نیست برا کدوم خرابشده ای ولی وقتی میخوای اسم یه کشوریو ببری دهنتو اب بکش بعد به زبون بیار ، هر کشوری که هست فرقی نمیکنه باید احترام نامش حفظ بشه، برو ببین اصلیت خودت برا کجاس بعد بیا اینجا شعر بگو ، شاید خودتم ایرانی باشی ک احتمالش زیاده ،شجره نامه که نداری قطعا اما احتمالش زیاده بعد اینکه ازمایش دی ان ای دادی و بررسی کردی به همین ایران برسی ( درضمن این توهین بحساب نمیاد ک ایران رو بگی عیران ،این بخاطر مغذ کوچیکته ک فکر میکنی این کار مثلا میتونه توهین باشه ، این ففط عقده هایی که داریو نشون میده به بقیه و چیزیم از ایران کم نمیشه با حرف چهارتا پاچه پلشت مثل تو) تو برو ازمایش بده تا هویت نداشتت دستت بیاد ، و اینم بد نیست بگم عقده ها و نداشته های کشور شماهایی ک به ایران توهین میکنیین تقصیر ایران نیست که تا اسم ایران میاد فاز پدر کشتگی برمیدارین .

  • nedaدهه هشتادی دی ۲۲, ۱۳۹۹

    از نظر من راهکار تمام این مشکلات وکم کردن روی بعضی از آدمهای دیگری که قصد تو هین به ایران وتاریخ مارو دارن اینکه
    باید فیلمسازان محترم و بزرگوار خودمون دست بکار بشن و ریتم فیلم هارو کم کم به سمت تاریخ باستان ببرن و خودشونو به دیگر فیلمسازان خارجی اثبات کنن و بفهمونن که همه کسانی که ایران رو ضعیف و بد میدونن یا نژاد آریایی رو بد میدونن در اشتباه هستن

  • بابک دی ۲۲, ۱۳۹۹

    کجاش تحریف شده؟ این بخشی از تاریخ هرودوت بزرگ در مورد کوروش هست. الکی چرا جو گیر میشین. زود قهرمان بازی در میارین. آقا محمد خان قاجار در اوایل سلطنت اش بلایی به سر ملت کرمان آورد که تاریخ تکرار نشدنیه حالا باید از این مورد فیلم ساخته نشه که به رگ غیرت کرمانی ها نخوره!!؟؟ در آخر این معتضدی رو نمی دونم کی بزرگش کرده در کل شخصی مزخرف و وابسته شدید به نظام هست که از این راه هم امرار معاش می کنه جز کتاب های خودش هم هیچکس رو قبول نمی کنه . واقع بین باشید.

  • nedaدهه هشتادی دی ۲۲, ۱۳۹۹

    این خانم بازیگر هم بخاطر فحاشی بعضی از ایرانیای محترم توهین بزرگی به همه ما کرده متاسفم برای خودمون….
    من نمیدونم تا کجا میخوایین این بیشعوری و بی سوادیتون رو به رخ جهان بکشید به جای فحاشی به پیج اینستاش برید تاریخ بخونید ببینید کجای کار اشتباس بعد بیایید عین آدم اون اشتباه رو بکنید تو چشش( اونم نه بازیگر بد بخت فقط نویسنده وکارگردان )
    متاسفانه دهه ما هشتاد جزاز ول چرخی بیخودی در فضای مجازی و بیسوادی کم بیشعوری هیچی نداره و دست خالیه وفقط بلده بره پیوی مزاحمت درست کنه و یا بقول خودش مخ بزنه….
    یه جوری رفتار میکنن که انگار فقط تو ایران نت و فضای مجازی هس ….
    خواهش میکنم بخودتون بیایین و راجبه کاراتون فکر کنین

  • رحمان دی ۲۲, ۱۳۹۹

    این فیلم سرتاسر دروغ و تحریف و خزعبلات هست مگر قزاق ها بجز آدم کشی و سر بریدن و قتل و غارت کار دیگری بلد بوده اند…احترام کوروش بجای خود ،،این مدل فیلمها تمامیت ارضی ایران رو نشانه گرفته وباعث قومیت گرایی در ایران میشه..من پارسی ام اما اول یک ایرانی ام مثل اذری و کرد و بلوچ

  • Erfan دی ۲۲, ۱۳۹۹

    این نهایت بی ادبی ایرانی هاست که توهین میکنن چون کوروش اونجا کشته شده طبق نه فقط طبق تاریخ هرودوت که معتبر ترین است بلکه چندین مورخ یونانی رومی و حتی مورخان محلی آن کشور هم این هارا ثبت کرده اند و تا زمان قاجار به اصطلاح محل دفن کوزوش به عنوان محل دفن مادر حضرت سلیمان بود،همه گردشگران خارحی تاریخ نویسانشون هیچ اشاره ایی نکردن که اونجا مقبره کورش و فقط یک گردشگر و تاریخدان اعلام کرد و در سفرنامه خود نوشت اما پس از بازگشت و تحقیقات زیاد پشیمون شد،و ثانیا از مقبره کوروش استخوان های دو زن بیرون اومد نه مرد و بعدشم جنازه هارو زرتشتیان نه میسوزاندند و نه دفن میکردن پس چی شد؟مگر اینکه خذاپرست نبوده باشه و زرتشتی نباشه
    و این اثباتی بر اینکه تاریخ ایرانی که به ما یاد دادن همش گنده گوزیه???

  • امیرمحمد دی ۲۲, ۱۳۹۹

    البته مشابه این فیلم ها زیاد هست نمونش همین ۳۰۰که سراسر دروغ بود که اونم از روایتی از هرودوت بود و اینم از روایتی از هرودوت بود منتهی تحریفات زیاد.ما این فیلم رو تحریفی میتونیم چرا چون داستان هرودوت توسط مورخان پذیرفته نمی‌شود

  • احمد دی ۲۲, ۱۳۹۹

    ماساژتها آریایی نژاد و هم نژاد ایرانیان بودند ،زبانشان هم جزء زبانهای ایرانی بود واین مطلب رو همه کسانی که در تاریخ پژوهش و مطالعه دارند رو بخوبی میدانند،در آن زمان هنوز قوم ترک و آلتایی و نژاد زرد پوست پایش را نه در قزاقستان حتی در آسیای میانه نگذاشته بود،در آن زمان اجداد اولیه ترکها و مغولها در جنگلهای سیبری شمال مغولستان مشغول شکار وآدمخواری و لواط بودند ،اولین مهاجرت گسترده آنان مربوط به دوهزارسال پیش بود که درشمال چین مستقر و مشغول حمله و غارت به شمال چین شدن که با مقاومت چینیها و کشیدن دیوار چین کم کم و طی قرنها متوجه غرب و حمله به اقوام ایرانی سکاها،ماساژتها،و….شدن و کم کم توانستن نژاد و زبان خود را غالب کنند

  • انیشتنگ دی ۲۲, ۱۳۹۹

    ماشالا همه عقب افتاده ها و کج و کوله های دوزاری تا یجا اسم ایران میاد میپرن وسط و فاز فیلسوف برمیدارن که مثلا بگن ماام هستیم ، شماها حرف نزنید نمیگن لالین والا ، حرف بزنید هرچقد دوس داریدم بزنید ولی به قول معروف پاتونو از گلیمتون بیشتر دراز نکنید ، اینجا که مجازیه فایده نداره ، اما اگه احساس میکنید خیلی حالیتونه و کسی کشفتون نکرده و قراره دانسته های گوهربارتون حیف بشه و بقیه نفهمن خو برید یه …بخورید دیگه ، چمیدونم اگه علمشو دارید مقاله بنویسید ، برید ۴تا مورخ ببینید بحث کنید باهم ، والا بدبختی کشور شماهایی که از ایران بد میگید تقصیر ایران نیس پس کم … خوری کنید ، با کجا حال میکنید دکمه سیکتونو بزنید برید همونجاها ، یه شل مغذ از فارسی زبونا کم میشه به اونجا اضاف میشه برید میانگین آی کیو اون کشورارم آباد کنید که یه فرار سُس مغذ ها هم لازم داریم خوب . آفرین باهوشا کمر همت ببندید که دنیا به شاها نیاز داره ، برید و این گنجینه علم کشف نشده رو در اختیار جهانیان قرار بدید ، تازه میگن که زکات علم نشره اونه آره همون، برین نشر بدید تازه کلی ثوابم داره .
    هیچکدومتون اصل قضیه رو نفهمید و یطورایی دو دسته شدید فقط دارید میگید تاریخ اینه که من میدونم و میگم نه اون که تو میگی ، اونطرفم میگه نه کلا تاریخ اینه ک من میگم نه اون ک تو میگی . شدین پَت و مَت قشنگ یکم بیشتر فکر کنید شاید فهمیدید اصل قضیه چیه ،تمام

    • نادری دی ۲۲, ۱۳۹۹

      این همه بخودت فشار اوردی جر خوردی،فعلا برو کو … رو بخیه کن

    • شیگا آبان ۲۸, ۱۴۰۰

      استاد انیشتنگ جای اینهمه افاضات و دروری گفتن لطف کنید دیکته خودتونو تقویت کنید که جای مغز ننویسید مقذ!!

  • Sety دی ۲۲, ۱۳۹۹

    واقعا متاسفم خجالتم خوب چیزیه تقصیر خودمون هم هست درباره‌ی کوروس کبیر و.. فیلم نساختیم اینا پرو شوند واقعا برای اینا متاسفم که چهره ی خوب و نیک کوروش کبیر رو باید فیلم های مسخره خرابی می کنند
    #تحریف- تاریخ?

  • ماهان دی ۲۲, ۱۳۹۹

    شما بی سواد ها چی از تاریخ ما می دونید من یک تیکه از این فیلم رو دیدم که یه جوون خیلی راحت میاد کوروش بزرگ رو می کشه
    البته باید به اونایی هم که نمی زارن خودمون از شاهنشاه کوروش فیلم بسازیم لعنت بفرستیم چون اگه این کار رو می کردیم میتونستیم عظمت پدر سرزمینمون رو بیشتر نشون بدیم

  • ..... دی ۲۳, ۱۳۹۹

    جالبه ترکای ایران از این فیلم حمایت میکنن و اونو واقعی میدونن

    • من دی ۲۵, ۱۳۹۹

      شما عوض ترکها نظرنده ما خودمون زبون داریم

  • من دی ۲۵, ۱۳۹۹

    شما عوض ترکها نظرنده ما خودمون زبون داریم

  • فرزند ایل اینانلو دی ۲۷, ۱۳۹۹

    فیلم زیبایی هست توصیه میکنم ببینیدش

  • علی دی ۲۸, ۱۳۹۹

    واقعیتش همینه شما پارسا از کوروش صغیر پیامبر ساختین

  • علی ابهر دی ۲۹, ۱۳۹۹

    به تاریخاهای الانم نمیشه اعتمادکرد درستش اینه که کوروش بزرگ فرمانروایی عادل بوده که تمدن بزرگ پارس رو قوام بخشیده ولی درنهایت توسط جنگ بااقوام بیابانی کشته میشه ودرراه پیشرفت دنیادراصل شهیدمیشه وخب طبیعیه یک سری افرادی که نوادگان شیطان هستندقاتل رو سعی میکنن بزرگ جلوه بدن واین ازخصوصیات شرورمیباشد ولی خب درقانون الهی شرمحکوم به شکست است ودرپیشانیش حک شده که همیشه درنهایت مغلوب باشد

  • علی با دی ۲۹, ۱۳۹۹

    فیلمش دروغه

  • محمد بهمن ۴, ۱۳۹۹

    دست از این توهمات بردار
    هیج نژادی بر هیج نژادی برتری نداره جز نژادپرستان که عقلشان در حد حیوانات است

    چیزی به نام منشور حقوق بشر کوروش هم وجود ندارد و آن استوانه گلی فقط گزارشی از تصرف بابل توسط کوروش است که توسط بابلی‌ها نوشته شده است

    • شهریار اسفند ۱۳, ۱۳۹۹

      محمد جان خوب حداقل برو منشور رو بخون بعد بیا نظر بده. یعنی انقدر سخته؟

    • بامداد اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۰

      سکوت پیشه کن عرب

  • سرباز پارسی بهمن ۱۱, ۱۳۹۹

    خدا کنه من یه روز دستم به فیلم سازی نرسه وگرنه خارو ما… نه خار و خفیفشون میکنم انقدر فیلم راجب کشور گشایی نادرشاه و کشتار قزاقستانی ها یعنی ترکیه ها رو تو فیلم ۱۰۰۰۰برابر بد تر از ایرانیا تو فیلم ۳۰۰ میسازم ? و اسم فیلم رو میزارم منفی ۳۰۰۰ نادرشاه تکی رفت تو دره جلوی کل دنیا وایساد جنگید پادشاه دنیارو کشت کشته هم نشد??

    • فرزند ایل اینانلو بهمن ۱۸, ۱۳۹۹

      سرباز پارسی بهتر هست زیاد نخندی چون ممکنه دل درد بگیری !
      جهت اطلاعت نادرشاه افشار از قوم ترک افشار از اقوام ترک اوغوز هست
      و ربطی به شما پارسها نداره مطالعه کنی بد نیست
      و باز جهت اطلاعت ترک های افشار از همین منطقه قزاقستان در
      زمان سلجوقی ها وارد ایران شدند

      • کاربر اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۰

        نادر شاه خر نبود که

      • بردیا آریانژاد اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۲

        عه پس چطوری بود ترکا رو یکی پس‌از دیگری قتل عام می‌کرد، ظاهرا تاریخ رو اشتباه به شما گفتن

  • ku36 اسفند ۴, ۱۳۹۹

    در سفرنامه مارکوپلو از منطقه ای بنام کامول نام آورده میشود که در قدیم جز قزاقستان بوده – وقتی مهمانی وارد خونه آنها می شده مرد خانه بیرون میرفته و دارو ندارش را در اختیار مهمان میگذاشته – امکان دارد که ملکه تامیریس از همین نژاد بوده – ودر عصر جدید دختر نظر بایف که هینه ساخت فیلم را داده از اینگونه افراد باشد که ما آنها را چهل پدر و یک مادر میگوییم – تقاضا دارم هموطنان عزیز سفر نامه ماکوپولو را مطالعه بفرمایند تا نژاد فاسد قزاقستان روشن شود

    • فرزند ایل اینانلو اسفند ۵, ۱۳۹۹

      ku36 اولا قزاق ها خیلی وقته مسلمان هستند و زمان مارکوپولو آسیای میانه عمدتا
      مسلمان بودند پس یک جای دیگه دنبال کامول بگرد !
      ثانیا در ایران باستان ازدواج با محارم وجود داشته
      پس لازم نیست در مورد جد و آباد دیگران نظر بدی !
      ازدواج چند شاه ایران باستان با محارم در تاریخ ثبت شده !
      هموطن عزیز تاریخ ساسانی و هخامنشی را بیشتر مطالعه کنید

  • Ku36 اسفند ۶, ۱۳۹۹

    دوست عزیز فرزند ایل اینانلو منظورمن توهین به ملکه تامیریس نبوده من هم چیزهایی از تاریخ میدانم پیشنهاد می کنم که صفحه ۴۴۹ جلد اول کتاب سرزمین جاوید (کتاب چهار جلد است) ترجمه مرحوم منصوری را مطالعه بفرمایید . در مورد دختر نظر بایف اگر لطف کنید به اینکه هرکس در آمریکا رئیس جمهور شود خودش را به جهودها ربط میدهد و در کشور ما هم خیلی ها هستند که خودشان را به کوروش (شوهر خاله اش) ویا به کمبوجیه (شوهر خواهرش) منسوب میدانند که مسئله مهمی هم نیست . منظور من هم این بود که شاید این خانم خودش را به ملکه تامیریس (صدشوهره بقول هرودوت)ربط میدهد . اگر یکی از شوهران ملکه بدست کوروش کشته شده او نودونه شوهر دیگر داشته که جایگزین کند . پس فیلم تحریف است ومنظور دست انداران فیلم توهین به جامعه ایرانی است . ضمنا حاضرم درمورد تاریخ اسلام و تاریخ ده هزار ساله ایران و جغرافیای جهان با شما بحث داشته باشم

    • فرزند ایل اینانلو اسفند ۷, ۱۳۹۹

      شما در مورد خانم نظربایف نظر توهین آمیزی دادید این توجیه پذیر نیست
      در مورد تاریخ هرودت هم نمیشه در مورد خصوصیات اقوامی که گفته اعتماد کرد
      چون خودش به این سرزمینها سفر نکرده و به شنیده های دیگران استناد کرده
      به قول معروف شنیدن کی بود مانند دیدن !
      هر جامعه ای اجازه داره در مورد تاریخ خودش فیلم بسازه
      و هر ملتی که فیلم تاریخی میسازه در درجه اول برای مصرف داخلی هست
      حالا یک فیلمی ساختن که ارتش هخامنشی را متجاوز نشان دادن چه ربطی
      به توهین داره ؟ مگه دروغ گفتن ؟
      سرزمین پارس و ماد حدودش مشخصه ، آن زمان ارتش هخامنشی
      در بین النهرین ، سرزمین ماساگت ها و مصر و بقیه جاها چه میکرده ؟
      خب یک نیروی متجاوز به سرزمین دیگر اقوام بودند
      این که دیگه جای بحث و مناظره نداره !
      نکنه شما توقع داشتین قزاق ها در فیلم برای کورش فرش قرمز پهن میکردند
      و گل بارانش میکردند ؟
      هر قومی حق داشته با نیروی متجاوز به سرزمینش برخورد کنه

  • Ku36 اسفند ۷, ۱۳۹۹

    دوست عزیز باید عرض کنم که من هم نژاد ترک دارم . پدرم ترک و مادرم کادوسی است و اصلا ایده ناسیونالیستی ندارم و فقط از دروغ گفتن و تحریف کردن نفرت دارم و معتقدم که در این فیلم واقیعت را بیان میکردند وشما در نظر بگیرید که روزی در ایران در مورد این موضوع فیلمی ساخته شود و حقیقت ندگی این ملکه آنطوری که هرودوت نوشته آشکار شود چه مشکلاتی مخصوصا از طرف بعضی هم وطنان خودمان برپا خواهدشد . پایدار باشید

    • فرزند ایل اینانلو اسفند ۸, ۱۳۹۹

      نظرات شما تناقض زیاد داره ؛ می گویید اصلا ایده ناسیونایستی ندارید
      اما مردم مسلمان قزاقستان را دارای نژاد فاسد می نامید تناقض از این آشکارتر ؟
      دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را ؟
      نظر توهین آمیز شما نسبت به خانم نظربایف هم که موجوده !
      در نظر قبلی نوشتم که خصوصیات و رسوم اقوامی که از سرزمین یونان دور بودند
      و هرودت به آنجا سفر نکرده و هرودت از آن سخن گفته ، قابل اعتماد نیست !
      فیلم شاید در جزییات دچار تحریف باشد اما کلیت فیلم و اینکه
      دولت هخامنشی یک دولت متجاوز به دیگر اقوام بوده دیگه تحریف نیست !
      محدوده سرزمین قوم پارس و ماد در زمان هخامنشی مشخصه ،
      حضور ارتش هخامنشی در سرزمین بین النهرین ، مصر ، سرزمین ماساگت و غیره
      یعنی تجاوز به سرزمین دیگر اقوام !
      من نمیدونم چرا بحث ترک بودن پدرتان را پیش کشیدید که ربطی به نظرات من نداشت
      اما این که پدر شما ترک هست تغییری در قضاوت من در مورد شما نخواهد داشت
      پرورش یافتن در محیط یک محیط خانواده ترک با پدر ترک داشتن متفاوته
      هیچ شباهتی بین خودم و شما نمی بینم !
      در مورد ازدواج های عجیب و غریب در دوران ساسانی و هخامنشی
      به شما توصیه میکنم کتاب راه راستی نوشته آقای فاطمی را مطالعه کنید

  • Ku36 اسفند ۱۰, ۱۳۹۹

    مسلمه که من هیچ شباهتی به شما ندارم من کشورم ایران عزیز را دوست دارم (چو ایران نباشد تن من مباد) واز یک فرد خارجی که فرهنگ میهن مرا زیر سوال میبرد حمایت نمی کنم در مورد پیش کشیدن اجدادم منظورم این بوده که احتمالا از اخلاف کوروش نیستم که از او طرفداری کنم من دم خروسی ندارم که قسم حضرت عباس بخورم واگر مادر بزرگم تامیریس بوده برای تطهیرش جانماز آب نمی کشم و جهت داشتن فامیلی مثل نظر بایف سینه ستبر نمی کنم . در یک فیلم آمریکایی سیاه پوستی که اسلافش به جبر از آفریقا آورده شده وقتیکه وطنم آمریکا آمریکا میکرد آدم تعجب میکرد آنوقت افرادی که اسلافشان هزار سال قبل از خارج وارد ایران شده اند خوشحالند که کوروش بدست اسلاف آنها کشته شده . قزاقها که سالها زیر چکمه کمونیستها له شده بودند حالا میخواهند با توهین به کشورهای دیگر سر در آورند و خودی نشان دهند و حیف که هیچوقت فیلمی در جواب آنها در ایران ساخته نمیشود در مورد خانم نظر بایف بیشتر تحقیق کنید پدر باراک حسین اوباما هم مسلمان بوده است . چون اقوام شرق و شمال شرقی ایران در زمان هخامنشیان و حتی در دولتهای بعدی به ایران تجاو کرده و تا مرکز ایران می آمدند (نمونه بارز این موضوع هجوم اشرف افغان در زمان صفویه است) و قتل غارت میکردند کوروش برای تنبیه آنها به آن منطقه لشکرکشی کرده و احتمالا بوسیله یک فرد نفوذی انتحاری کشته شده و جنازه اش اصلا بدست دشمن نیافتاده چون از همه اقوام در داخل لشکر این پادشاهان بوده است . البته نمیخواستم تکرار کنم کسی منکر ازدواجهای عجیب و غریب شاهان ایران از قدیم تا عصر جدید نیست ( خسرو پرویز سه هزار و … فتحعلی شاه ۱۵۸ و … زن داشته اند) ولی در تاریخ ایران سراغ نداریم که زنی بیش صد شوهر داشته باشد که البته در به این موضوع اشاره ای نشده است

    • ضد نژادپرستی اسفند ۱۲, ۱۳۹۹

      Ku36 وقتی فرزند ایل اینانلو میگه بهش شباهت نداری
      یعنی خودت را قاطی با ترکها نکن منظورش این هست شما نکته را نگرفتی
      بعد هم درست میگه شما مردم مسلمان قزاقستان را دارای نژاد فاسد نامیدی
      تو الان خودت خیلی پاک و با تقوایی مثلا ؟
      یادت باشه همین مردم مسلمان قزاقستان بدون لشکرکشی اعراب
      به پیشواز اسلام رفتند و مسلمان شدند این را با بعضی از اقوام که مقایسه کنیم
      معلوم میشه مردم بسیار حق پذیری هستند

  • Ku36 اسفند ۱۲, ۱۳۹۹

    جناب ضدنژاد پرستی که اسم بی مسمایی داری من از این ناراحتم که مردمی که اجدادشان هزارو چهارصد سال پیش از خارج وارد ایران شده اند حالا افتخار می کنند که آن خارجی ها به میهن شان توهین کنند . اجداد من در زمان نادر شاه وطن پرست (احتمالا نادرشاه پدر بزرگ من بوده است)از شیراز برای جلوگیری از حملات روسها به شمال کوچانده شده اندو هیچوقت ادعای پاکی و تقوایی کامل را ندارم . در مورد قبول ایلام از طرف اقوام شمال خراسان هم باید بگویم خیلی از ایالات ایران و اقوام همسایه ایران بودند که بدون درگیری دین مبین اسلام را پذیرفتند . البته که این خارجیها حق پذیرند که به فرهنگ یک کشور باستانی توهین می کنند . من از این ناراحتم که دختر نظر بایف که به رانت خواری معروف است با پول دزدی فیلمی می سازد که در آن به میهن من توهین میکند . جاوید باد ایران و سرافراز باد مردم ایران .

    • ضد نژادپرستی اسفند ۱۲, ۱۳۹۹

      اتفاقا ku 36 اسم من در مقابل شما که به مردم مسلمان قزاقستان توهین کردی
      کاملا با مسما هست و در حدی نیستی بخوای در مورد اسم من اظهار نظر کنی
      در ضمن اسلام آوردن قزاقها را بدون جنگ با اعراب مقایسه کنید با مقاومت ساسانیها
      و رفتار خسرو پرویز در مقابل اسلام
      این حق پذیری قزاقها را سعی نکن کوچک جلوه بدی
      در ضمن شما خودت را به نادرشاه افشار نچسبان که بنده خدا نادرشاه اگه میفهمید
      سکته میکرد نادرشاه افشار از ایل افشار خراسان هست و ربطی به شیراز نداشت
      و نوادگانش در مشهد با نام خانوادگی افشار نادری ساکن هستند
      یک چیزی گفتی مرغ پخته خنده اش میگیره

  • یوسف اکبری از همدان اسفند ۱۲, ۱۳۹۹

    سلام خدمت عزیزان فیلمی بر اساس روایتی تاریخی ساخته شده و واکنش های متفاوت و متضادی در بین اهالی سرزمینی که بصورت قراردای ایران نام دارد بر انگیخته است این فیلم شاید بهانه ای باشد برای عده ای که طالب حقوق اولیه خود هستند حقی مانند تحصیل به زبان مادری . شاید این خواسته ابتدایی برای عده ای خنده دار و بی معنی باشد ولی برای من یک تجربه تلخ می باشد یادم می آید روز اول مدرسه در سال های اولیه ده ۶۰ که وقتی وارد کلاس شدم نه من و نه هیچ کدام از بچه ها کلمه ای از حرف های معلم متوجه نشدیم حدس بزنید چرا؟ چون معلم کلا فارس بود و ما تورک جالبه بدانید معلم های ما به ما انگ احمق و گیج بودن می زدند در حالی که احمق آنهایی بودند که نمی دانستند ما زبان دوم را یاد می گرفتیم و این تجربه اثرش را در هم نسل های ما گذاشته و اکثریت با بچه هایشان به زبان فارسی صحبت می کنند غافل از اینکه با این کار با دست خودشان هویتشان و فرهنگشان را نابود می کنند بله این حکایت ماست ما غیر فارس زبانان که گناهمان فقط این است که اجدادمان در برابر سپاه روس مقاومت کردند و اجازه ندادند مانند شمال ارس سرزمینمان به روس ها واگذار شود و امروز جواب مقاومت مان را از هموطنان تمامیت خواهی را می دهند که به بهانه حفظ تمامیت ارضی این سرزمین قرار دای نا تنها ما را ابتدایی ترین حقوق خودمان محروم می کنند بلکه هویت مارا انکار می کنند

    • شهریار اسفند ۱۳, ۱۳۹۹

      عزیزم شما تورک نیستی. انقدر خودتون رو به ترک‌های تورکیه نچسبونین. والا بخدا اونها هم از شما رو مسحره میکنن. شما ترک زبانی، نه تورک.

      • ضد نژادپرستی اسفند ۱۳, ۱۳۹۹

        شهریار چرا دروغ میگی که تورکیه ای ها تورکهای ایران را مسخره می کنن؟
        از این دروغگویی چه هدفی را دنبال میکنی؟
        اتفاقا منطقه همدان از ایلات تورکی تشکیل شده که از تورکیه در زمان
        سلسله قره قویونلو ، آغ قویونلو تا صفویه وارد ایران شدند
        مثل ایلات بیات ، بیگدلی ، بهارلو ، قره گوزلو و غیره
        اینها همگی از تورکمانهای اوغوز هستند که در زمان سلجوقیان و بعدش
        به تورکیه رفته بودند
        کتاب تاریخ اوغوز و کتاب نقش ترکان آناتولی در تشکیل و توسعه دولت صفوی
        نوشته فاروق سومر مفصلا در این مورد توضیح داده
        تورکهای همدان هم تورک و تورک زبان هستند
        هنوز هم در تورکیه از طوایف مختلف مثل بیات ، ایگدر و غیره زندگی می کنند

  • Ku36 اسفند ۱۳, ۱۳۹۹

    جناب ضد نژادپرستی میگویی نژادپرست نیستی ولی از یک نژاد بخصوص خارجی حمایت میکنی این معنی اش نژادپرستی نیست . من از نادرشاه بخاطر وطن پرستی اش نام آورده ام چون بخاطر ایران به هیچ دشمنی از هر قوم ودین و مذهبی رحم نکرد و این شمایید که موضوع را نگرفته اید . وقتی امپراطوری عظیم ساسانی و روم نتوانستند درمقابل اعراب مقاومت کنند قزاقها چگونه قادر به دفع اعراب میشدند پس مجبور به قبول اسلام شدند . از حرفهای من مرغ پخته خنده نمی کنه بلکه افراد واقع بین در باره اش تامل کرده و بقیه تحقیق میکنند . هرکس خارجی که علیه وطن من توطئه بکنه دشمن و فاسد شمرده میشود حتی پدر و برادرم باشند . در فیلم نه به فارسها بلکه به ملت ایران توهین شده است و این را شما متاسفانه نمی خواهید قبول کنید . من از هر قوم و نژادی که باشم برایم فرقی نمیکنه هرکس به میهن من و به هم وطن من توهین کند ده ها برابر بدتر توهین خواهم کرد و اگر گیرش بیارم خرخره اش را پاره میکنم . زنده باد ایران و سرافراز باد مردم ایران

    • ضد نژادپرستی اسفند ۱۳, ۱۳۹۹

      Ku 36 اعراب هیچ زمان به سرزمین قزاق ها لشکر کشی نکردند
      چون قزاقها خودشان با افتخار اسلام را پذیرفتند
      برعکس ساسانی ها و رفتار زشت خسرو پرویز با نامه پیامبر اسلام(ص)
      این را به حساب ضعف قزاق ها نگذار !
      این افتخار قزاقها هست که خودشون بدون لشکرکشی اعراب اسلام را پذیرفتند
      یعنی نفهمیدی من از اینکه نمیدانی نادرشاه افشار از ایل افشار خراسان هست
      و ربطی به شیراز نداره خندیدم ؟
      یعنی نفهمیدی از اینکه به اشتباه خودت را نواده نادرشاه افشار معرفی کردی خندیدم ؟
      اگر این ها را نفهمیدی پس همکلام شدن باهات کاری عبث هست !
      هر چه میخواهد دل تنگت بگو که من حوصله حرف بی سند و مدرک ندارم

      • به ضد نژاد پرستی اسفند ۲۳, ۱۳۹۹

        آخه بدبخت وطن فروش تو که این زبونت فارسیه داری سنگ قزاقارو میزنی به سینه قزاق هایی که یه زمانی گدایی مارو میکردند زناشون فاحشه ما بودن دوما قزاق ها کثیف ترین نژاد هستن حملات خونبارشون همراه با ازبک ها به صفوی رو ندیدی برات متاسفم که تزاد اریایی رو تخریب میکنی و یک زن هرزه قزاق رو نژاد برنر میدونی ??

  • Melody اسفند ۲۴, ۱۳۹۹

    واقعا فیلم دروغینی بود نه پوشش , نه سبک زندگی نه سبک معماری و حتی انتخاب بازیگرای ایرانی هم اشتباه بود. حتی شبیه نظریه ی هرودوت هم نبود. ایرانیا روشن پوست و باصورتهایی گرد و شهر ها آباد و زن ها با پوشش مناسب تر و زیبا تری بودند. این فیلم از لحاظ تحقیقاتی هم ردی قزاق هارو سیاه کرده. ولی درکل تقصیر خودمونو که چسبیدیم به تاریخی که اصلا مال خودمون نیست و گذاشتیم چند تا تازه به دوران رسیده , تاریخ ارزشمندمون رو به یغما ببرن و هرکی از راه میرسه , کوروش بشه واسش آلت دستش که فیلم بسازه. قزاق ها هم فعلا همون بهتره که همچنان برن زیر پست فیلم بورات کامنت بزارن نه اینکه بیان طرفداری کنن. به منم اگه میگفتن تو شاه جهانی, هوا ورم میداشت . تاریخ شازی, به فیلم سازی نیست… اینا همش به خاطر نادیده گرفتن تاریخمونه. و ندانستن ارزشهامون… که چندتا فیلم ساز بخوان به ساحت کوروش توهین کنن که چی بشه? دختر رئیس جمهورشون که زن یه اسرائیلیه , برای پدرش بخواد رای جمع کنه اونم از خود بودجه دولت. البته ایرانیاهم کوروش شده براشون نقطه ضعف که هی ادمای بی هویت هی خودشونو میچسبونن بش. از ماست که برماست . اگر ما نقطه قوتمون کوروش رو راهشو , میراثشو ادامه میدادیم و ولش نمیکردیم الان لازم نبود به قدری پایین بیاد که بخوایم بریم از زیر کامنت چند تا بی دست و پا ی ولگرد جمعش کنیم. بیاین حواسمون به میراث نه ملی , نه دینی که آبادانیمونو به باد داد, بلکه به میراثی که در قلب هامون جاریه چنگ بزنیم و پیوسته باشیم.❣زنده باد ایران پاینده باد ایرانی❣

  • علی رضاابراهیمی فروردین ۲۰, ۱۴۰۰

    سلام،من باساخته شدن این کاری ندارم.ازاین عصبانی میشم میان میگن این تحریف تاریخ وهمش دروغه وکوروش اینجوری نمرده.اگه راست میگید دروغه چرادرطول تاریخ سینما یک فیلم ازکوروش نداریم،بیادبه جای حرف زدن بگین دروغه،یه فیلم ازکوروش بسازیم تاواقعیت همه جهان بدونن

  • مجید فروردین ۲۶, ۱۴۰۰

    اینگار با تیم چغندر و سیبزمینیا داره میجنگه اینگار نه اینگار که اون موقع دنیا زیره پرچم ما بوده و پادشاه روبروش چه تو واقعینگت و چه تو فیلم چیش کوروش هس . .

  • آرشام اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۰

    فیلم میسازن به نام تومیریس فیلم میسازن به نام ۳۰۰ یا فیلم میسازن به نام قادسیه چون هدفشون اینه که بگن ایرانی ها بربر و وحشی بودن و تمام شاهان ایران افراد ظالم و ستمگری بودن با اینکه اینطوری نیست اونوقت ما به جای اینکه فیلم درجه یک بسازیم درباره اسطوره های بزرگمون و ثابت کنیم که ما دارای کهن ترین تمدن هستیم و حرفای اینا چرت و پرت، میایم هزینه میکنیم برای فیلم مختار محمد رسول الله علی……ای خداااااااااااا

  • Mehrdad اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۰

    کاری به فیلم داستان خیالی هردوت ندارم کلا هردوت رو قبول ندارم دشمت هیچوقت از خوبی یادت نمیکنه و سعی میکنه کوچیک نشونت بده مثل هردوت .ولی ولی از نقد داستان فیلم بگذریم فیلم خیلی خوبی بود بخصوص طراح لباس و لوکشین سعی کردن واقعیتو نشون بدن از خود فیلم خوشم اومد از داستان فیلم نه

  • Kame ت خرداد ۱, ۱۴۰۰

    مارژیان موله،هرتزفلد،و کیرشمن که قطعا اسمشون رو شنیدید در کتاب چهار جلدی که در مورد تاریخ باستان ایرانیان نوشته شده که با حساسیت زیادی هم این کتاب رو نوشتن و منابع استنادی این کتاب مورخانی چون هرودوت،کتزیاس،گزفون،استرابون و شمار دیگه ای از مورخان قدیم هستن که در چند جا از کتاب هم به منابعی از فیلسوف بزرگ افلاطون اشاره شده که دویست سال بعدازکوروش زیست که از کوروش به نیکی یاد کرده ..در این کتاب مرگ کوروش این چنین آمده است:براثرمقاومت کوروش وسربازان گاردجاوید،حمله ی سواران مسقندی ضعیف شدو معلوم گردید قصدعقب نشینی دارندولی درآن لحظه یکی از شمشیرهای سبک و خمیده سربازان مسقندی که به سوی کوروش پرتاب شدبه گردن آن سرداردلیر اصابت کردو خون از گردن او بیرون زدو ارتب که کنار کوروش بود طوری با شمشیرپای آن سوار را بریدکه سوار سرنگون شد…همچنین در این کتاب آمده : هرودوت مورخ یونانی نوشته کوروش یه سردار نمونه بودو تا امروز دنیا سرداری چون او ندیده است.استرابون مورخ یونانی که با اسکندر به ایران آمد می گوید اسکندر بعداز اینکه مقابل قبر کوروش ایستادمراسم احترام رو به جا آوردو به کسانی که اطرافش بودند گفت این قبر کسی ست که بزرگ ترین پادشاه جهان بود.

  • سندی محکم تاریخی خرداد ۳۰, ۱۴۰۰

    سلام. در سه سند محکم و معتبر تاریخی کوروش در شمال ایران شکست سهمگینی خورده و خودش هم کشته شده است. هردوت در نوشته های خودش سرزمین های شمالی ماساژت ها و سکاها و همچنین از آب و هوا و فرهنگ و … به درستی صحبت کرده است و کاملا گویاست که ایشان نوشته هایش درباره ی این منطقه و تمدن کاملا درست میباشد. اگر کوروش توسط یک ملکه از شمال ایران کشته بشه یا توسط یک نفر دیگر در مصر چه فرقی میکند ؟ مهم این است هیچ سندی وجود ندارد که نوشته باشه کوروش به مرگ طبیعی مرده است بلکه همه گفته اند کوروش درون یک جنگ کشته شده !‌ حالا چه بهتر که توسط یک ملکه ی بزرگی به نام تومیریس کشته شده باشه باید افتخار کنید