نقدهای اولیهی فیلم «آخرین دوئل» ریدلی اسکات که فیلمی حماسی و متعلق به دوران قرون وسطی است، از جشنوارهی فیلم ونیز به بیرون درز کرده است. این نقدها که اغلب نسبتاً مثبت و یا میانه بودهاند در توصیف فیلم آن را خیرهکننده، بهنگام، هوشمندانه و بعضاً قدیمی نامیدهاند. به گزارش Screen Rant فیلمنامهی «آخرین دوئل» را که حوادثی بر اساس واقعیت را روایت میکند، مت دیمون، بن افلک و نیکول هولوفسنر نوشتهاند.
داستان فیلم که در قرن ۱۴ میگذرد، بر دو شوالیه متمرکز است که قرار است بر سر ادعای یکیشان مبنی بر تجاوز دیگری به همسرش به دوئل بپردازند. «آخرین دوئل» قرار است از ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱ در سینماها اکران شود.
در این فیلم، دیمون، افلک، آدام درایور و جودی کومر به ایفای نقش میپردازند. اسکات با ساختن فیلم حماسی بیگانه نیست و فیلم برندهی اسکار «گلادیاتور» و فیلمهای دیگری نظیر «قلمرو بهشت»، «رابین هود»، «خروج: خدایان و پادشاهان» و «دوئلبازها» را در نیز کارنامه دارد.
این فیلم، پس از «ویل هانتینگ خوب» که برای دیمون و افلک اسکار به ارمغان آورد، اولین فیلمی است که به طور مشترک توسط این دو نوشته میشود. دیمون و افلک گفتهاند که موضوع فیلم تا حدی آن را تبدیل به فیلمی فمینیستی کرده است.
نقدهایی که از جشنوارهی ونیز دربارهی فیلم منتشر شده مخلوطی از نقدهای مثبت و منفی و گاه میانه است. اغلب نقدها بازی ستارگان فیلم بهخصوص جودی کومر را میستایند در حالی که برخی دیگر به لهجههای ناهماهنگ و مدت زمان طولانی فیلم اشاره میکنند. توجه اسکات به جزئیات و فیلمبرداری ریزبینانهی فیلم از نکات مثبت فیلم برشمرده شده که از سبک بصری اسکات چیزی جز این نیز انتظار نمیرود.
در ادامه قسمتهایی از منتقدان جشنواره ونیز را با هم میخوانیم:
اوون گلایبرمن، ورایتی
چیزی که درباره فیلم «آخرین دوئل» جذاب است این موضوع است که فیلم، یک فیلم «از مد افتاده» به معنای مثبت عبارت است: فیلمی پرگو و پرجزئیات که حول یک مثلث عشقی رقابتی و ویرانگر میچرخد. اما نکتهی عجیب فیلم نبود وضوح دراماتیک یک فیلم قدیمی و از مد افتاده است.
رایان لستون، IGN
جوهر و چکیده «آخرین دوئل» چنین چیزی است: مبارزهای بین دو مرد برای صداقتآزمایی ادعای تجاوز به یک زن. تذکری آشکار در باب تقلایی که بسیاری از زنان حتی در این دوران با آن دست و پنجه نرم میکنند. اسکات با استفاده از پالتی از رنگهای خاکستری و دیوارهای سنگی قصر، فضایی عبوس میآفریند. تماشاگر میتواند وزن دنیای فیلم را در صحنه صحنهی فیلم حس کند.
برخی دیگر از نقدها به داستان سه وجهی فیلم که از سه دیدگاه مختلف به داستان نظر میکند، پرداختهاند. دشواری پرداخت چنین روایتی برخی از منتقدین را دو دسته کرده و به اعتقاد گروه اول، فیلم از پس آن برآمده و به نظر گروه دوم خیر. طرفداران ریدلی اسکات با چنین نظراتی آشنا هستند چرا که در مورد فیلمهای حماسی وی، البته به غیر از «گلادیاتور»، نیز همواره چنین نقدهایی مطرح شده است. به غیر از فیلم «آخرین دوئل»، اسکات فیلم «سرای گوچی» (The House of Gucci) را نیز در ماه نوامبر در نوبت اکران دارد.
بیشتر بخوانید:
بدون نظر