چیزهایی که نمی دانستید تاریخ انقضا دارند

چیزهایی که نمی دانستید تاریخ انقضا دارند

اینکه تصمیم بگیرید برای نوزاد خود از یک صندلی ماشین کودک دست دوم استفاده کنید از نظر اقتصادی منطقی به نظر می رسد. اما حتی صندلی های ماشین هم تاریخ انقضا دارند. مسأله اینجا است که ما معمولاً تنها تاریخ انقضای چیزهای فاسد شدنی مثل مواد غذایی، دارو و لوازم آرایش را چک می کنیم. اما باید بدانید و به خاطر داشته باشید که حتی چیزهای فاسد نشدنی هم عمر مفیدی دارند.

در ادامه از وسایلی خواهیم گفت که نمی دانستید تاریخ انقضا دارند و به مرور تأثیر خود را از دست می دهند.

۱- چندراهی برق

روی چندراهی های برق تاریخ انقضا نمی زنند. اما آن ها هم به مرور تأثیر خود را از دست می دهند. پس اگر یادتان نمی آید که چندراهی های برق تان را کِی خریدید، وقت عوض کردن شان رسیده است. علاوه بر این، اگر رد سوختگی دور سوکت دیدید و یا متوجه شدید وسیله ای که به آن وصل شده سوسو می زند، یعنی دیگر باید چندراهی جدیدی جایگزینش کنید.

به خاطر داشته باشید که چندراهی های برق هم خطر آتش سوزی دارند گرچه کمتر کسی این موضوع را می داند. هر گونه اتصالی یا جرقه زدن می تواند منجر به آتش سوزی شود، بنابراین بهتر است بعد از یک یا دو سال آن ها را عوض کنید.

۲- دمپایی روفرشی

دمپایی های روفرشی بسیار غیربهداشتی هستند. ما در خانه دائماً آن ها را به پا می کنیم و به همین دلیل به مرور می توانند به چیزی غیربهداشتی بدل شوند. حتی اگر مرتب هم آن ها را می شویید، بهتر است هر ۶ ماه آن ها را عوض کنید. برای پاهایتان هم بهتر است.

۳- سوتین

سوتین ها و شورت ها تا زمانی عمر می کنند که نحوه ی استفاده از آن ها و شستشوی شان درست باشد. اگر از سوتینی دائماً استفاده می کنید نباید انتظار داشته باشید بیشتر از ۶ ماه تا یک سال عمر کند. اگر سوتین تان به خاطر شل شدن کش یا از شکل افتادن کاپ و بیرون زدن فنرش، دیگر درست روی تن تان نمی ایستد، یعنی وقت عوض کردنش رسیده است.

این قاعده در مورد شورت هم صدق می کند. هر گونه پوسیدگی، پارگی یا تغییر رنگی به این معنا است که وقتش شده سری به مغازه های لباس زیر فروشی بزنید.

۴- ادویه جات

بیشتر ادویه های کارخانه ای بر روی بسته بندی خود تاریخ انقضا دارند. اما اگر تاریخ انقضای شان پاک شده یا ادویه هایتان دست ساز هستند، باید بدانید که ادویه جات واقعاً منقضی نمی شوند و صرفاً خاصیت و رایحه ی خود را از دست می دهند.

سبزیجات خشک ۱ تا ۳ سال و ادویه جات پودر شده ۲ تا ۳ سال می مانند. ادویه جات درسته (پودر نشده) هم اگر درست نگهداری شوند می توانند تا ۴ سال بمانند.

۵- عطر

اگر فقط یک عطر دارید که همیشه هم از آن استفاده می کنید شاید لازم به دور انداختن چیزی نباشد چون در عرض یک سال تمامش خواهید کرد. اما اگر چند عطر مختلف دارید که از آن ها استفاده می کنید، باید بدانید که بیشتر برندهای عطر مدعی هستند عمر مفید محصولات شان بیشتر از ۳ سال نیست.

البته تا زمانی که عطر بوی خود را از دست ندهد، می توانید از آن استفاده کنید. عطرها پس از مدتی شروع به خراب شدن می کنند و می توانند بویی ترش، اسیدی یا گاهی حتی شبیه به تخم مرغ پیدا کنند. آن وقت است که متوجه می شوید دیگر وقت خرید یک عطر تازه است.

۶- بالش

صرف استفاده از بالش، آن را کثیف هم می کند. بالش به مرور چربی بدن، آلودگی ها، سلول های مرده ی پوست و مایت های گرد و غبار را به خود جذب می کند. لکه ها را هم به این فهرست اضافه کنید. بالش می تواند به پناهگاه باکتری ها و مواد آلرژی زا بدل شود.

فراموش نکنید که بالش ها باید هر ۶ ماه یک بار با یک شوینده ی ملایم شسته و در آفتاب خشک شوند. با این وجود هم ایده آل آن است که هر سال یا دو سال یک بار بالش ها را عوض کنید.

۷- قاشق ها و ملاقه های چوبی

قاشق ها و ملاقه های چوبی به مرور ترک می خورند و خرده چوب پس می دهند. به علاوه، روغن را به خود جذب می کنند. حتی اگر سخت و مداوم تمیزشان کنید باز هم احتمالش هست شکاف ها و گوشه و کنارشان به محل رشد باکتری ها تبدیل شده باشد.

یک راه خوب برای بررسی این موضوع این است که قاشق ها و ملاقه های چوبی خود را در آب جوش فرو کنید. اگر آب بو گرفت یا تغییر رنگ داد، یعنی وقت عوض کردن آن ها رسیده است. اما نباید آنقدر منتظر بمانید تا قاشق ها و ملاقه هایتان به این مرحله برسد و باید هر سال آن ها را عوض کنید. از قدیمی ها می توانید برای باغبانی و هر کار دیگری جز آشپزی و خوردن غذا استفاده کنید.

۸- کفش های ورزشی

اغلب تولید کنندگان کفش های ورزشی می گویند محصولات آن ها باید بعد از هر ۷۲۰ تا ۸۸۰ کیلومتر عوض شوند. یعنی اگر روزانه ۸ کیلومتر را با آن ها می دوید، باید در عرض ۹۰ تا ۱۱۰ روز آن ها را عوض کنید.

مسلماً اگر از کفش های ورزشی تان به ندرت استفاده کنید یا آن ها را بیشتر در باشگاه به پا می کنید تا برای دویدن روی آسفالت یا زمین خاکی، بیشتر عمر خواهند کرد. به طور کلی، از زمانی که کفش دیگر راحت نباشد یا باعث پا درد شود، یعنی وقت عوض کردن آن رسیده است.

۹- حوله

اگر حوله هایتان را بعد از هر ۳ یا ۴ بار حمام رفتن می شویید و آن ها را آویزان می کنید یا شاید حتی در آفتاب می گذارید تا خشک شوند، احتمالاً زیاد عمر خواهند کرد. مسلماً این موضوع به کیفیت حوله هم بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که چون با حوله بدن تان را خشک می کنید، همین کافی است تا خیلی زود به چیزی غیر بهداشتی بدل شود.

حتی با وجود شستشوی مکرر هم بهتر است هر ۳ سال یک بار حوله های خود را عوض کنید. از حوله های قدیمی تان می توانید برای نظافت خانه استفاده کنید.

۱۰- برس مو

وقتی موهایتان را برس می کشید، سلول های مرده و باقی مانده ی محصولات آرایشی و بهداشتی به برس منتقل می شوند. این مواد به مرور انباشته می شوند و برس مویتان را به چیزی غیربهداشتی بدل می سازند. فرسایش موهای برس هم از عمر آن می کاهد. بعد از هر بار استفاده از برس، موها را از آن جدا کنید و هر هفته آن را بشویید تا بیشتر عمر کند.

اما حتی با وجود انجام این کارها هم بهتر است هر ۶ ماه یک بار برس خود را عوض کنید تا سلامت پوست سر و موهایتان حفظ شود.

۱۱- لیف

محیط گرم و مرطوب حمام بهترین مکان برای رشد باکتری ها و قارچ ها است. و احتمال هجوم آن ها به ویژه به لیف حمام هم بیشتر است. به همین دلیل کارشناسان توصیه می کنند لیف های طبیعی را هر ماه عوض کنید. لیف های مصنوعی هم می توانند تا ۲ ماه بمانند.

به خاطر داشته باشید که بعد از هر بار استفاده باید لیف خود را بچلانید و سپس از جایی آویزان کنید تا خوب خشک شود.

۱۲- صندلی ماشین کودک

استفاده از یک صندلی ماشین کودک دست دوم برای فرزند جدید خانواده فکر خوبی به نظر می رسد. اما باید بدانید که صندلی های ماشین کودک هم تاریخ انقضا دارند و به طور کلی، ۶ تا ۱۰ سال عمر می کنند.

تنها مسأله ی استهلاک نیست که آن ها را غیر قابل استفاده می کند، بلکه تغییر قوانین مربوط به حفظ ایمنی کودکان در خودرو، اصلاحات صورت گرفته در تولید محصولات و محدودیت هایی که در گذشته برای تولید کنندگان در رابطه با آزمایش محصولات داشت هم هست.

۱۳- کلاه های ایمنی

بیشتر کلاه های ایمنی برند در داخل خود تاریخ انقضا دارند. اما اگر تاریخ انقضای کلاه تان به مرور پاک شده و دیگر قابل مشاهده نیست، به خاطر داشته باشید که بیشتر کلاه های ایمنی ۳ تا ۵ سال عمر دارند.

اگر از کلاه ایمنی تان به ندرت استفاده می کنید، بهتر است هر ۷ سال یک بار آن را عوض کنید. فوم و چسب درون کلاه بیشتر از این مدت دوام نمی آورد.

۱۴- نمک

نمک خالص فاسد نمی شود. اما نمکی که افزودنی هایی مانند یُد یا عناصر ضد فشردگی داشته باشد می تواند طعم و تأثیر خود را از دست بدهد و گلوله گلوله شود. به همین دلیل بهتر است که هر ۳ تا ۵ سال یک بار نمک جدیدی تهیه کنید.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴۰ نظر

ورود

  • فاطیما دی ۱۳, ۱۴۰۰

    پولش نیست مجبوریم یسری وسایل بیشتر استفاده کنیم

  • مرینت دی ۱۳, ۱۴۰۰

    خب اگه راست میگین عمر زمان چنده

    • سینا دی ۱۵, ۱۴۰۰

      زمان باعث تعریف عمر شده ( عمر همان نسبت «بودن یا وجود داشتن یا کارایی داشتن» بر زمان هست)، زیاد تو بحرش نرو غرق میشی
      البته از لحاظ ریاضیات عمر زمان میشه ۱ (اونم بدون واحد)

    • حسین احمدی دی ۱۵, ۱۴۰۰

      بینهایت و دور از درک انسان

  • ممد دی ۱۳, ۱۴۰۰

    آیا من هم تاریخ انقضا دارم؟

    • امین دی ۱۳, ۱۴۰۰

      شک نکن شایدچندثانیه دیگر

      • شهروند دی ۱۴, ۱۴۰۰

        ما وقتی سه راهیمون خراب بشه میدیم تعمیر باز ازش استفاده میکنیم تا جایی که سه راهی زبون باز میکنه میگه من غلطی کردم افتادم دست شما دیگه حوله و دمپایی و بالش و…جای خود دارن

    • KALAGH دی ۱۳, ۱۴۰۰

      اره تو هم کم کم داری فاسد میشی

    • امیر علی دی ۱۴, ۱۴۰۰

      نه

    • دی ۱۵, ۱۴۰۰

      ????

    • Ninja دی ۱۵, ۱۴۰۰

      بله اینجا که دنیای آخرت نیست

  • امین دی ۱۳, ۱۴۰۰

    شرط میبندم این شرکتهاباهم دست به یکی کردندتافروششون روزیادکنند سه راهیتوبرم شرکت???

    • حمید دی ۱۶, ۱۴۰۰

      خیلی تاثیر گذار بود. خونه مادربزرگ من یک چند راهی وجود داره از جوونی دایی ۵۰ ساله ام هنوز اونجائه

  • سبحان دی ۱۳, ۱۴۰۰

    چی میگی بابا ما دو سه تا حوله داریم الان اندازه بابام عمر دارن بالشت هامون مال ۱۵ سال پیشه یک لیف هم داریم که ۷ ساله که ننداختیمش بیرون این سوسول بازی ها مال خارجی های???

    • زامبی دی ۱۴, ۱۴۰۰

      من ۱۵ ساله یه حوله دارم چشه مگه

  • حدیث دی ۱۳, ۱۴۰۰

    دمپایی رو فرشی رو هر شیش ماه یکبار عوض کنیم؟
    خوب قبلیه هنوز نو هست و تو شیش ماه آخ هم نگفته.
    من یکی دارم اران شیش ساله دارم

    • محمدصدرا دی ۱۴, ۱۴۰۰

      الکی میگن الان من چهارساله دارم از یه سه راهی استفاده میکنم پول مفت نمیگیریم که??

  • محمدصدرا دی ۱۴, ۱۴۰۰

    من دوساله دارم از یه سه راهی استفاده میکنم پول مفت نداریم که

  • افشین دی ۱۴, ۱۴۰۰

    واقعا متوجه نیستین اینجا ایرانه؟؟!؟
    بعدشم این تاریخ ها دیگه واسه پولداراشم زیادی لوکسه
    مثلا چند راهی اگه کابل خوبی بهش وصل کنین من تضمین میکنم مادام العمر ازش استفاده کنین
    دیگه هم از این جور چیزا ننویسین لطفا، همینجوریشم هر چندین سال یبار نمیشه اینارو تهیه کرد

  • Lili دی ۱۴, ۱۴۰۰

    زندگی کنیم که فقط پول در بیاریم و این وسایل رو عوض بدل کنیم?

  • شهروند دی ۱۴, ۱۴۰۰

    ما وقتی سه راهیمون خراب بشه میدیم تعمیر باز ازش استفاده میکنیم تا جایی که سه راهی زبون باز میکنه میگه من غلطی کردم افتادم دست شما دیگه حوله و دمپایی و بالش و…جای خود دارن

  • هلیا تقویان دی ۱۴, ۱۴۰۰

    چی میگی بابا ما الان ۵ یا ۶ ساله یه سه راهی داریم
    حوله هم که خیلی وقته
    مگه پول مفته

  • مجید دی ۱۴, ۱۴۰۰

    تا جان در بدن دارند دست ازشون برنمیدارم

  • ابراهیم دی ۱۴, ۱۴۰۰

    این نویسنده ،یا خیلی اوضاع مالیش خوبه،یا موقع نوشتن این مطلب خیلی شارژ بده?????

  • :/ دی ۱۴, ۱۴۰۰

    سوتین؟!?

  • اسدی دی ۱۵, ۱۴۰۰

    حرف یا مفت هستش
    سه راهی دارم که ۱۲ ساله برای کامپیوتر و تلویزیون استفاده میکنم
    همین کفشی که روزی ۱۲ ساعت پام هست معمولاً ۳ تا ۵ سال استفاده میکنم
    فقط ملت رو ترغیب می‌کنند برای دست به جیب شدن

  • وات?تو مخ مملکتی واتده A B C D E FU دی ۱۵, ۱۴۰۰

    وات?تو مخ مملکتی واتده A B C D E FU

  • نرجس دی ۱۵, ۱۴۰۰

    ولا ما سه راهی داریم که قبل از من تو خونه بود
    من ۱۲سالمه ولی اون بیشتر توخونه ی ماست
    واینکه ما توخونه ۲ حوله داریم که چهار نفره ازش استفاده میکنیم?
    یه بالش ویه پتو دارم که وقتی ۳سالم بود برام گرفتن تا الان دارم ازش استفاده میکنم
    مسواک هم هر
    ۳سال یک بار عوض میکنم
    ولا ما تاریخ گذشته نمیشناسیم
    زنده.باد ایران و ایرانی

  • Ronika دی ۱۵, ۱۴۰۰

    والا ما از همشون داریم و ۲۰ ساله داریمشون⁦:-|⁩
    این سوسول بازیا چیه دیگه چیزی خوبه تا ۲۰ سال بیشتر کار کنه??

  • H دی ۱۵, ۱۴۰۰

    کارخانه ها بی پول شدند با این اخبار چرند میخواهند جنسهاشون رو بفروشند

    • سلین دی ۱۶, ۱۴۰۰

      اره حتما هم باید هر شیش ماه دمپایی روفرشی عوض کنیم با این وضع مملکت ،پول زندگی تو نیویورکو ازمون میگیرن ولی امکانتشون در حد شعب ابی طالبه ،یه ذره به فکر مردم باشین ببینین داریم تو چه کشور لجنی زندگی میکنیم که من پونزده ساله هزار بار ارزوی مرگ میکنم ای کاش بدنیا نمی یودمدم همیشه به خانوادم میگم شما که تو این زندگی لجن بودین کاش منو نمی اوردین،تا کی حسرت بدل باشیم میریم تو مغازه از یه چیز خوشم میاد قیمتشو میپرسم میبینم به جیبم نمیخوره با حسرت میام بیرون ،سردار میگف ساده زیستی هعی ساده زیستی دخترش پرومکس داشت ،اقای خامنه ایی جات اون بالاها خوبه؟،یکم مارو ببین داریم تو چه بدبختی زندگی میکنیم

  • امین دی ۱۵, ۱۴۰۰

    الکی کفش رو فرشی ۶ ماه یکبار تازه بعد اینکه درب وداغون بشه سیزده به در پامون میکنیم تو حیاط ودست شویی حیاط تو کوچه
    والله ….ما این طوری تو ایران دووواااوم اوردیم با این گررروووونی

  • arya دی ۱۵, ۱۴۰۰

    من همیشه از هر چیزی شش ماه استفاده میونم
    حتی تلوزیون و ساید ، این اخریا از طلا و نقرهامم فقط شیش ماه استفاده میکنم ،میندازم دور.
    ریا نشه ی وخت

  • محمد دی ۱۵, ۱۴۰۰

    میدونید تاریخ انقضای چی گذشته؟ تاریخ انقضای سایت روزیاتو که مصرف گرایی رو ترویج میکنه. ان المبتذرین کانو اخوان الشیاطین

  • شایان دی ۱۵, ۱۴۰۰

    همشون رو خوندم ولی ناموسا ۸۰ درصد اینایی که گفتین یا قابل شستشواند یا تا اون موقع که تاریخ مصرفشون سر بره دیگه تا نابود شده یا دیگه قابل استفاده نیست
    اما برا چند راهی چند راهی ها تا موقعی که فشار برق بسیار بالا ازش استفاده نکنید تا اینکه کلا بسوزه و آب بشه
    کاملا قابل تعمیر و قابل استفادس

  • امیر دی ۱۶, ۱۴۰۰

    کفش هر ۹۰روز تا۱۱۰روز ؟؟؟!!!البته این گفته راجب کفشایی تولید داخل صدق میکنه راستم میگه بنده خدا…
    حاضرم قسم بخورم لوازم این نویسنده قدمت سالش بالایه چند ساله

  • Shodow iran دی ۱۶, ۱۴۰۰

    اره این خانم حرف حق رو زدن جایی که قیمت یه هفته خرجی خانواده چهار پنج نفره برابر با سه چهار ماه حقوق و روز به روز داره همه چیز گران میشه دیگه لطفا از دانستنی صحبت نکنید از زندگی روزانه مردم یکم تحقیق کنید هم آمار بازدید سایت شما میره بالا هم اونی که نمیشناسیمش ولی بهش میگن مسئولین … شاید یه کاری کنن برا مردم که اونم ….

  • مریم دی ۱۶, ۱۴۰۰

    سراهی وقتی خراب میشه اگه بازش کنی و اون کلیدشو از کار بندازی و یکسرش کنی تا هزار سال برات کار می کنه

  • محم دی ۱۷, ۱۴۰۰

    لطفا این مطالب رو به ما ایرانیا نفرست چون ما استاد نگه داری از وسایلیم هرچقدر بیشتر نگهشون داریم ماهرتر و اوستاتریم ???

  • ههههه دی ۱۸, ۱۴۰۰

    اخه کی سه سال نمک رو نگه میداره?