همه مصوبات جدید مجلس؛ از میزان افزایش حقوق تا وام فرزندآوری

همه مصوبات جدید مجلس؛ از میزان افزایش حقوق تا وام فرزندآوری

حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱

افزایش حقوق

حداقل حقوق کارکنان دولت برای سال آینده ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد. علاوه بر این، مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، میزان افزایش حقوق کارمندان دولت را نیز در سال آینده مشخص کرد. بر طبق مصوبه مجلس، حقوق کارمندان دولت، ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. افرادی که حقوق شان کمتر از ۵ میلیون و ۶۰۰ است بدون توجه به افزایش ۱۰ درصدی، حقوق شان به این رقم خواهد رسید. به این معنی که ممکن است فردی که حقوق دریافتی اش کم است میزان مثلاً ۱۵ درصدی افزایش را تجربه کند.

بر طبق مصوبه ی مجلس، حقوق گروه های مختلف حقوق بگیر در دستگاه های اجرایی، وزارت اطلاعات، کارکنان کشوری و لشگری، نیروهای مسلح، اعضای هیئت علمی دانشگاه ‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و نیز قضات مشمول افزایش ۱۰ درصدی می شود.

لازم به ذکر است حقوق بازنشستگان نیز مشمول این افزایش ۱۰ درصدی خواهد شد و حداقل حقوق بازنشستگان ۵ میلیون تومان تعیین شده است. این حداقل حقوق مربوط به وظیفه ‌بگیران و مشترکان صندوق‌ های بازنشستگی کشوری و لشگری و سایر صندوق‌ های بازنشستگی وابسته به دستگاه ‌های اجرایی است اما شامل بازنشستگان تأمین اجتماعی نمی ‌شود. تعیین میزان افزایش و حداقل حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در جلسه ی شورای عالی کار انجام خواهد گرفت.

مبلغ وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۱

فرزند آوری

مجلس وام قرض ‌الحسنه فرزند آوری را به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنج و به بعد ۱۰۰ میلیون تومان تعیین کرد.

برای تولد فرزندان دوقلو و بیشتر نیز به ازای هر فرزند یک وام تعلق می گیرد و ترتیب تولد مدنظر قرار خواهد گرفت. بانک ها مکلف شدند طبق اعتبارسنجی متقاضیان، نهایت با قبول سفته از فرد متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت این وام اقدام کنند.

تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

واردات خودرو

مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو، می گوید: «زمانی که نمی توان از طریق تولید تقاضای بازار را پاسخگو بود باید از طریق واردات اقدام کرد… قرار است سال بعد ۷۰ هزار خودرو وارد شود.»

محسن صالحی نیا، معاون وزیر و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، نیز می گوید: «تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلا تغییری نکرده و بر اساس همان تعرفه های قبلی است؛ تعرفه از ۴۰ تا ۷۵ درصد بر اساس حجم موتور خودرو اعمال می شود. خودروهای هیبریدی – برقی، حداقل تعرفه را دارند. و سایر خودروها در چهار دسته ۱۰۰۰ سی‌ سی، ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی ‌سی، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی ‌سی و ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی ‌سی تعرفه‌ گذاری می ‌شوند.»

بیشتر بخوانید:

مصوبه جدید مجلس: مالیات سلبریتی ها هم مشخص شد

جزئیاتی درباره طرح جدید مجلس و نیروهای مسلح درباره سربازی حرفه ای + ویدیو

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود