ابتکاراتی که دانمارک را به سبزترین و شادترین کشور دنیا تبدیل کرد

ابتکاراتی که دانمارک را به سبزترین و شادترین کشور دنیا تبدیل کرد

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، مدیریت مصرف آب و بازیافت زباله ها برای کشور دانمارک دغدغه هایی اساسی هستند. دانمارک که بر اساس رتبه بندی دانشگاه ییل ِ آمریکا، سبزترین کشور دنیا در سال ۲۰۲۰ بود به خاطر سابقه ی طولانی اش در انجام اقداماتی به جهت بهبود کیفیت هوا و تأمین آب شرب سالم، در تقریباً تمامی شاخص های سلامت زیست محیطی، سرآمد باقی کشورهای دنیا بود.

در ادامه از ابتکاراتی خواهیم گفت که نشان می دهند چرا دانمارک از چنین جایگاهی در میان پایدارترین کشورهای دنیا  برخوردار است.

۱- سوپرمارکتی در دانمارک مواد غذایی منقضی شده ای می فروشد که مصرف آن ها بی خطر است

آمارها نشان داده یک سوم تمام مواد غذایی که برای مصرف انسانی تولید می شود، دور ریخته می شود. هدررفت مواد غذایی هم در تغییرات اقلیمی نقش دارد، چون تولید و توزیع مواد غذایی نیازمند انرژی و آب زیادی است.

برای مقابله با هدررفت مواد غذایی، دانمارک اقدام به گشایش یک سوپرمارکتی کرده که در آن محصولات منقضی شده یا محصولاتی که بسته بندی آن ها آسیب دیده با قیمت پایین تری به فروش می رسد. این سوپرمارکت که WeFood نام دارد، اولین در نوع خود در دنیا محسوب می شود. اجناس این سوپرمارکت دورریز ِ فروشگاه های دیگر هستند اما مصرف آن ها کاملاً بی خطر است. این سوپرمارکت با کاهش حجم ضایعات غذایی، گامی مؤثر در جهت مقابله با تغییرات اقلیمی برمی دارد.

۲- یک مجموعه شنای تفریحی هست که استخرهای آن روی دریا برپا شده است

از قرار معلوم، استخرها جزء جدایی ناپذیر کشورهای حاشیه ی دریا همچون دانمارک هستند. اما خبر خوب اینکه این استخرها می توانند سازگار با محیط زیست هم باشند. Harbor Bath یک مجموعه استخر دریایی است که توسط شرکت معماری Bjarke Ingels Group (BIG) طراحی شده است. این مجموعه که بنای آن از چوب پایدار درخت کاج سوئدی ساخته شده، ظرفیت پذیرش ۶۵۰ نفر را دارد و علاوه بر استخر شنا، ۲ سونا هم دارد.

۳- یک مزرعه عمودی که برق آن از طریق انرژی بادی تأمین می شود و هزار تن ماده غذایی تولید می کند

دیگر مثل گذشته نیست که محصولات کشاورزی مختص به فصول خاصی از سال بودند و حالا همه ی محصولات در تمام فصول در دسترس قرار دارند. بنابراین تصمیم به خوردن میوه های ویژه ی یک فصل یا منطقه، انتخابی شخصی خواهد بود. با این حال، محصولاتی که برای رسیدن به فروشگاه های مواد غذایی باید هزاران کیلومتر را طی کنند، ارزش غذایی خود را به میزان چشمگیری از دست می دهند و ردپای کربنی فراوانی از خود برجای می گذارند. به همین دلیل، شرکت دانمارکی Nordic Harvest یک مزرعه عمودی به راه انداخته که برق مورد نیاز آن از انرژی بادی تأمین می شود. این مزرعه که کل تأسیسات آن در یک بنای واحد قرار دارد، سالانه نزدیک به هزار تن ماده غذایی تولید می کند و در عین حال، ردپای کربنی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

۴- دانمارک اولین جزیره های انرژی دنیا را در خود جای داده

جزایر انرژی بخشی از پروژه ای هستند که هدف از آن متوقف ساختن روند افزایشی گرمایش زمین است. این جزایر انرژی موردنیاز خود را از بادهایی تأمین خواهند کرد که از سوی دریا می وزند، امری که گامی رو به جلو برای حذف سوخت های فسیلی محسوب می شود. جزایر انرژی دانمارک یک منبع تأمین انرژی سبز خواهد بود و پیش بینی می شود برق موردنیاز برای ۵ میلیون خانه را تأمین کند.

۵- تیغه های توربین های بادی تغییر کاربری داده شدند و با آن ها مکان هایی عمومی برای نگهداری دوچرخه ها ساخته شده است

از قرار معلوم، دانمارکی ها سبک زندگی بدون زباله را کاملاً جدی گرفته اند. شهر آلبور کاربری جدیدی برای تیغه های قدیمی توربین های بادی یافته است. این تیغه ها که به دلیل جنس شان بازیافت آن ها دشوار است، در این شهر دور ریخته نمی شوند و به جایش، تبدیل به مکان هایی عمومی برای نگهداری دوچرخه ها می شوند.

بر اساس ارزیابی های دانشگاه استرثکلاید ِ انگلیس، تا سال ۲۰۵۰، دو میلیون تن ضایعات از توربین های بادی روی دست دنیا باقی خواهد ماند. به همین دلیل، تغییر کاربری آن ها تقاضا برای تولید فولاد جدید و کربن تولیدی ناشی از تولید بتون را کاهش خواهد داد.

۶- در دانمارک قهوه را در پاکت های تقریباً ۱۰۰ درصد بازیافتی می فروشند

BKI Foods یک شرکت دانمارکی است که الگویی برای ایجاد راهکارهای پایدار جدید محسوب می شود. پاکت های قهوه ی جدید این شرکت که با همکاری PolyPrint، یک شرکت حرفه ای تولید پرینتر، ساخته می شود، ۹۹ درصد بازیافتی هستند.

این تغییر گرچه محسوس نیست، اما همین تغییر در مواد ساخت پاکت ها، میزان پلاستیک تولیدی را تا ۱۵ درصد کاهش می دهد. به لطف همین موضوع، کربن تولیدی هم تا ۲۳ درصد کاهش می یابد. و از همه مهم تر برای قهوه دوستان اینکه طعم قهوه هم همان همیشگی است.

۷- از سازه ای که از طریق سوزاندن ضایعات برق تولید می کند، به عنوان یک پیست اسکی ۵۰۰ متری هم استفاده می شود

Amager Bakke یک مرکز تبدیل زباله به انرژی در کپنهاگ است. این تأسیسات انرژی لازم برای تأمین آب گرم و شبکه برق را تولید می کند. علاوه بر آن، از ۱۵ تا ۲۰ درصد ضایعات ورودی آن می توان برای جاده سازی استفاده کرد.

بام این بنا در تابستان ها به عنوان مسیر پیاده روی و در زمستان ها به عنوان پیست اسکی مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. بدین ترتیب، بخش بلااستفاده مانده ی ساختمان هم کاربرد خودش را دارد.

۸- یک موزه را در زیر زمین ساختند تا خط افق شهر برهم نخورد

موزه ملی نیروی دریایی دانمارک در نزدیکی قصر کرونبرگ واقع شده است، یعنی همان جایی که قصه ی نمایشنامه ی «هملت» شکسپیر در آن رخ داده. برای حفظ حریم این مکان که در فهرست میراث های جهانی یونسکو به ثبت رسیده، کل ساختمان موزه را در زیر زمین ساختند. در جریان ساخت موزه، هیچ تغییری در بندر ۶۰ ساله ی شهر ایجاد نشد و گالری های موزه زیر زمین بنا شدند. همین موضوع سبب شده بندر در مرکز موزه قرار بگیرد.

۹- شکارگاه سلطنتی را به یک پارک حفاظت شده تبدیل کردند

Jægersborg Dyrehave که قبلاً یک شکارگاه بود، یک جنگل درختان بلوط است که نزدیک به ۲ هزار رأس گوزن را در خود جای داده و یکی از میراث های جهانی یونسکو محسوب می شود. این جنگل نزدیک به ۳۵۰ سال دست نخورده باقیمانده است.

قطع درختان در این جنگل به کلی ممنوع است، مگر اینکه خطری برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده باشند. حتی اگر درختی به طور طبیعی به دلیل کهولت سن و به پایان رسیدن عمرش، بیافتد هم آن را برنمی دارند، بلکه می گذارند تا به طور خودکار پوسیده و تبدیل به کود شود. آنجا یک جنگل ملی عظیم متشکل از ۳ منطقه است و سالانه پذیرای نزدیک به ۷ میلیون بازدید کننده است.

۱۰- مردم کپنهاگ بیشتر از دوچرخه استفاده می کنند تا ماشین

نگرانی های در خصوص آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی شهر کپنهاگ را بر آن داشت تا به سازگارترین شهر دنیا با دوچرخه بدل شود. از هر ۱۰ دانمارکی، ۹ نفر دوچرخه دارند و تعجبی ندارد که در سال ۲۰۱۸، تعداد دوچرخه ها در این شهر ۶۷۵ هزار عدد اما تعداد ماشین ها ۱۲۰ هزار عدد بود. به لطف شبکه ی مسیرهای دوچرخه سواری شهر و ایجاد پل های مبتکرانه، کپنهاگ حالا یکی از امن ترین نقاط دنیا برای دوچرخه سوارها محسوب می شود.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲۸ نظر

ورود

  • امیر شهریور ۵, ۱۴۰۱

    خوشم میاد غرب زده جماعت هر روز یک کشور رو شادترین انتخاب می کنه.
    بعد تو همون شادترین ها بیشترین تعداد خودکشی و مصرف مواد روانگردان هست.
    راستی مگه نروژ و فنلاند شادترین ها نبودن؟ یادمه یه زمانی یه سریا آمریکا و انگلیس رو شادترین ها انتخاب می کردند.
    می ترسم روزی برسه که کل جهان رو شادترین بدونید.

    • Meisam hosseini شهریور ۶, ۱۴۰۱

      درود بر شما که احتمالا سبزترین منشاء تولید شادی در این سیاره برهوت جهت آدمیزاد دوپا جایی نیست جز وادی افکار شما و هم فکران غرب نزده شما

      • طه شهریور ۹, ۱۴۰۱

        چرا چرندیات میگی آقا امیر. میگه چطور کشور مشرک و از خدا بی خبر شد شادترین کشور مگر قرآن نخواندید که متأسفانه نمیخوانید قرآن می فرماید و من اعرض عن ذکری فإن له معیشه ضنکا

    • Meisam hosseini شهریور ۶, ۱۴۰۱

      و لعنت به جبر جغرافیایی که خود سرنوشت ملتی شد که محکوم به زیستن در سایه هولناک افکار و جهانبینی هم فکران غرب نزده شما هستند
      تسلیت

    • خسته شهریور ۶, ۱۴۰۱

      امیر جان باز ساندیس به دست شدی…

    • Pouria شهریور ۷, ۱۴۰۱

      باید به این عزیزانی که تمایلاتی نسبت به جامعه غربی دارن چند تا نکته رو یادآور شد . اول اینکه برید حتما مستندی رو که همین آمار رو به خود فنلاندی ها نشون میده و واکنششون رو مستند کرده نگاه کنید . وقتی خودشون به این آمار می خندم شما چرا توجیه می کنید ؟!!! ثانیا کشوری که بیشترین کشور مصرف کننده داروهای ضدافسردگی هست چطور می تونن شاد ترین کشور دنیا باشه ؟!! جواب این تناقض خیلی ساده هست . ملاکان و معیارهایی که باهاش این شاد بودن سنجیده میشه ؟! بسیاری از این ملاک ها غلط هست و با یه بررسی اجمالی خودتون متوجه میشید که چه تحقیق غیرمنصفانه و ساده انگارانه ای بوده

    • امیر محمد شهریور ۸, ۱۴۰۱

      خیلی موافقم با دوستان. دقیقا این غرب زده های بی مصرف همش دارن خودشون میبرن بالا در صورتی که نه ازادی خای نه تفریح خاصی نه امکانات خاصی دارن فقط چهار تا کوه و جنگل و درخت که خدا داده رو دارن ولی هرروز خودشون به عنوان یه کشور شاد معرفی میکنن ولی در درون افسرده و داغون و بدبخت تر از خیلی کشورا هستن. ایشالا اقای میثم هم شفا پیدا کنن ازین افکار پوچ و مریض و مهلک و داغون و له شده. (دایی من الان دانمارک زندگی میکنه میگه پول یه قهوه ۲۵۰_۲۶۰ دادم دیگ حساب کنین چقدر گرونی دارن دوستان عزیز)

  • تکبیر شهریور ۶, ۱۴۰۱

    شاد بودن یه سری معیار داره. برو بخون و بعد مقایسه کن. کشورهای اسکاندیناوی شامل دانمارک، نروژ، سوئد جزو شادترین کشورها هستند. الکی سیاسیش نکن. واقعا زندگی شاد و خوبی دارن. چندتا از دوستام اونجا زندگی میکنن

  • سعید آبدار شهریور ۶, ۱۴۰۱

    سلام…،
    توی اصفهان خودمون هم هزینه هنگفتی صرف احداث مسیری طولانی برای استفاده دوچرخه سواران شد و بیشترین استفاده آن نصیب موتورسواران گردید…!!

  • لاله شهریور ۶, ۱۴۰۱

    این دروغهای شما رو دیگه کسی باور نمیکنه عکسهای دروغی آفتابی از آسمان همیشه ابری دانمارک

    • سلام لاله شهریور ۶, ۱۴۰۱

      سلام لاله
      همکلاسیم دانمارک درس میخونه. میگه همیشه ابریه یا بارونی.
      اما این ربطی به شاد بودن نداره.
      همکلاسیم که باهاش رابطه خانوادگی داریم میگه شادترین کشورای دنیا همین اسکاندیناویه. و جالبه بقیه دوستام که کانادا یا استرالیا هستن اینطوری تعریف نمیکنن. مثلا دو سه تا از همکلاسیام رفتن کانادا همش مینالن.
      یا استرالیا هستن میگن اونطور که میگن نیست. اما ۲تا از همکلاسیام سوئدن. یکی دانمارک. همشون راضی ان.

      • مژده شهریور ۶, ۱۴۰۱

        جدی ؟؟؟ منم کلی تحقیق کردم ک گفته بودن جز شادترین نمونه ترین کشوراس حالا بجز شاد بودن کشورشون خیلی زیباست بهشته انگار
        آخه اگه خدا بخاد با ویزای کاری پرستاری به یکی از کشورای اروپایی میخام اقدام کنم و کشور دانمارک بیشترین پذیرش اقامت کاری پرستاری رو داره و هم اینکه با توضیحات شما ک گفتین دوستاتون رفتن و اینجور گفتین ک جز شادترین و بهترین کشوراس دیگه به انتخابم مطمئنتر شدم . موفق باشید♥️

  • زیر خط فقر شهریور ۶, ۱۴۰۱

    چون آخوند ندارن وروره نمیرن

  • نیلوفر شهریور ۶, ۱۴۰۱

    مایه ی شرمساری است ، که خیلی ها یا غرب گرا هستن ، یا اعرب گرا
    من که فقط به کشور و تمدن و فرهنگ خودم اهمیت می دم ، البته اینم بگم منظورم از فرهنگ ، فرهنگی نیست که اعراب بیگانه دون سرشت برای ما وارد کردن ، فرهنگ اصیل ایران زمین را می گویم
    تو هم خودت جز اعرب گرا ها هستی ،
    پس دست کمی از غرب گرا ها نداری تو هم لنگه خوده همونایی،
    با این که از غرب خوشم نمیاد ، چون همون غرب سبب شد آخوند ها بر ما مسلط شوند و ما پسرفت کنیم
    اما با این حال نمی توانی پیشرفتشان را ندادیده بگیری
    کم و پیش این هست که مردم خود را همون غرب غارت نمی کنند و بده به کشور های دیگه

  • امیر شهریور ۶, ۱۴۰۱

    چقدر فشاری اینجا زیاده.

  • سید شهریور ۷, ۱۴۰۱

    ولی انسانهای جهنمیی هستن این دنیارو محکم بچسبین ولی اول آخر اوسا کریم میبرتون و باید جواب بی دینی هاتون رو بدین لعنت بر مردم لخت کنار ساحل دانمارک‌و کشورهای اسکاندیناوی

  • اشنا شهریور ۷, ۱۴۰۱

    بدون اینکه قصدانکاروجودتکنولوژی ورفاهیات رادراین کشورداشته باشم بایدبه چندنکته اساسی توجه کردیکی برای همه این حسنیات زیرسایه امنیت بایدباشدتضمینامنیت یک کشورکوجک ازکجاست؟کشورهای کوچک امکان مدیریت بهتردارنداما بشدت ازلحاظ اقتصادی اجتماعی ونظامی وتهدیدها دربحرانهای اسیب پذیرندنتیجه این خوشحالی ورفاه وتکنولوژی لحظه ای وبدون تضمین است

  • h شهریور ۷, ۱۴۰۱

    همسایه ما یه حاجی بازاری بسیار پولدار بود که اصولا با غرب و فرهنگ غرب مخالف بود. بچه های زیادی هم داشت. سفر خارجی شون فقط مکه و کربلا بود. بچه آخرش دختر خانمی بود که از یه دانشگاه معتبر فارغ التحصیل میشه و پذیرش یکی از دانشگاه های آمریکا رو میگیره. حاجی طبیعتا مخالف رفتنش بود. با کلی التماس و پادرمیونی فامیل اجازه میده دخترش بره امریکا به شرط اینکه حجاب از سرش نیفته. بعد از یک سال میره به دخترش سر بزنه. بعد از سه ماه بر میگرده و دستور میده همه چیزو جمع کنن و ثروت رو نقد کنن و خانوادگی برن آمریکا زندگی کنن. چون معتقد شده بود مسلمون های واقعی اونجا هستن نه ریاکاران و دروغگوهای اینجا.

  • رحمت شهریور ۷, ۱۴۰۱

    مواد خوبی بدستشان میدن . با این همه ظلم و جنایت بشریت اگر کسی شاد باشه یا جنس خوب مصرف کرده و یا از لحاظ مغزی راحت است . غربزده به تو هم مواد خوراندن ، ولی نوع دیگر .

  • M.A شهریور ۷, ۱۴۰۱

    امیدوارم، مگه رفتی این کشورها رو دیدی ؟ که آمار جرم و جنایت و خودکشی شون رو میدونی؟

  • مهناز شهریور ۸, ۱۴۰۱

    واقعا از دیدن این خبر شوکه شدم من بخاطر کارم مجبورم مدام در سفر باشم باور بفرمایید که هربار پامو تو خاک ایران میذارم تمام وجودمو امنیت و آرامش و شادی میگیره دوستان عزیز من مردم مهربان سرزمین من خوشبختی و احساس خوشبختی اصلا ربطی به مدرنیته شدن و پیشرفت تکنولوژی و … نداره احساس خوشبختی در قانع بودن و غر نزدنه شاید شاید علت آرام تر دیده شدن برخی مردم کشورهای دنیا با وجود گرانی های بسیااااار و هزینه های سنگین زندگی قانع بودن و عادت به غر نزدنشون باشه خواهش میکنم بیایید بجای احساس مداوم حقارتی که به مردم ما تزریق کردن به فکر پیشرفت کشور عزیزمان باشید ما مردم خوبی داریم شاید باورش سخت باشه براتون واقعا ایرانی ها رو در دنیا جزو افراد باهوش و تیز بین میشناسند ایرانی ها افسرده نیستند جدی هستند احمق نیستند که به هر شادی سطحی ای شاد بشوند همیشه میپرسند خب اخرش چی این ینی هوش یعنی این مردم براحتی فریب نمیخورند ورای هرچیزی را میبینند و نتیجه بسیار براشون اهمیت داره عقل گرا و جدی هستند افراد عاقل براحتی به هر چیزی نمیخندند لبخند میزنند ما مردمان باهوش و عاقلی هستیم امیدوارم برای همه تون فرصت تجربه و درک این مطلب پیش بیاد بربد اطراف دنیا و از نزدیک تجربیات این حقیر رو ببینید مردم خوب کشورم دوست تون دارم

  • Ali ahmadi شهریور ۸, ۱۴۰۱

    راست میگویی شادترین مردم جهان مردم دانمارک هستند علت چون خودکشی در آنجا بیشتر از سایر جهان است ثانیا مصرف قرصهای ضد افسردگی در آنجا بیشتر از سایر نقاط جهان است چقدر شادند و چقدر خوشحالند مفهوم شادی از دیدگاه غربزده ها خودکشی فراوان و مصرف قرصهای ضد افسردگی بیشتر رفیقی دارم که وقتی چنین می گفت گفتم پس چرا خودکشی در آنجا بیشتر است گفتم آنها می خواهند خودکشی را نیز درعین خوشحالی تجربه کنند چقدر استدلال احمقانه ای

  • یه بد بخت شهریور ۹, ۱۴۰۱

    تو ایران هم میشه همه این کارا رو کرد ، پتانسیل همین خزر خودمون در حد هاوایی هست ولی به معنای واقعی کلمه ول شده به امون خدا ، ببینید و اینارو هم حساب کنید که هر روز لب آب میان یه ساختمون جدید میسازن غیر از اونم کامیون کامیون شن میدزدن ، دیگه اصلا ساحلی نمونده ، وقتی میری لب ساحل باید حداقل دو قدم پیاده بری برسی به دریا ، درکل الان یه دریا مونده با یه خیابون چسبیده بهش اونور خیابون هم پر ساختمونه (اینورش هم هست)

  • یه بدبخت شهریور ۹, ۱۴۰۱

    توصیف دریای خزر در قسمت شهر نور ، بقیه جاها رو خبر ندارم

  • آرش شهریور ۱۰, ۱۴۰۱

    شماهایی غرب مسخره می کنید حتما با اینکه ۶ ماه ازسال روگریه وزاری می می کنیددر۱۴۰۰سال پیش زندگی می کنیدلطفا دست ازسرمردم بردارین بزارید مردم ما هم شادباشن شما چون پاتونوازایران نزاشتین بیرون معنی شاد بودن رو هم نمی دونید،۴۳سال غم وغصه وگریه زاری براتون بس نیست؟

  • محترم باشیم شهریور ۱۱, ۱۴۰۱

    ادمین محترم نویسنده گرامی؛ دانمارک مرکز جنگهای داخلی مافیایی اروپا لقب گرفته! مردمش افسردگی دارن بخاطر رتبه دوم مصرف زیاد الکل و مخدر و قرص ضد افسردگی! تجاوز و قتل زنها و تجاوز به محارم در این کشور بیداد می کنه! میزان سرطان در این کشور بسیار زیاده و رتبه اول یا دوم جهانی رو داره! بعلت تاریکی و سرمای زیاد، مردم زیاد از خونه بیرون نمیان ، چون نقلیه عمومی در خیابانهای فرعی این کشور نیست ، تعامل مردم این کشور بسیار کمه! انقدر مشروبات الکلی میخورن که فراموش کنن مشکلاتشونو و دووم بیارن سرمای قلب و ذهن و خانه ها و آسمان کشورشونو! معیارهای سازمانهای صهیونیستی جهانی برای اندازه گیری افسردگی کشورها خنده داره، همچین کشوری رو شاد ترین می دونن! در صورتی که مردم خود این کشور از کشورشون متنفرن بخاطر این که امکانات شادی رو نداره!

  • hassan شهریور ۱۳, ۱۴۰۱

    دورود بر انسان های کمالگرا،درواقع باید زمین را ارثیه ی برحق این انسان ها دانست?