در کنفرانس خبری جنجالی بازی ایران – آمریکا در قطر چه گذشت؟

در کنفرانس خبری جنجالی بازی ایران – آمریکا در قطر چه گذشت؟

خبرنگاران ایرانی در کنفرانس خبری تیم ملی فوتبال آمریکا در قطر از آن ها درباره ی «نماینده یک کشور نژادپرست بودن» پرسیدند و به خاطر تلفظ اشتباه نام ایران انتقاد کردند.

مربی تیم ملی آمریکا، گرگ برهالتر و کاپیتان تیم، تایلر آدامز در این کنفرانس خبری نیم ساعته با سؤالات سیاسی خبرنگاران ایرانی مواجه شدند. تبعیض نژادی سیستماتیک در آمریکا، قوانین سختگیرانه ی این کشور در رابطه با اعطای ویزا به شهروندان ایرانی و حضور ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس، از جمله موضوعاتی بود که در سؤالات خبرنگاران ایرانی مطرح شد.

یکی از خبرنگاران ایرانی تایلر آدامز را به خاطر تلفظ اشتباه نام ایران مورد انتقاد قرار داد.

این اتفاق پس از آن رخ داد که فدراسیون فوتبال آمریکا در پستی در صفحه ی مجازی خود تصویر ناقصی از پرچم ایران منتشر کرد و پس از آن دولت ایران خواستار حذف تیم ملی آمریکا از جام جهانی شد.

خبرنگاران ایرانی در اولین سؤال خود از تیم ملی آمریکا، از مربی این تیم پرسیدند که در صورت پیروزی ایران بر آمریکا چند درصد از مردم دنیا خوشحال خواهند شد.

برهالتر در تلاشی برای پرهیز از اشارات سیاسی این سؤال اینگونه آن را پاسخ داد: «برای ما این یک بازی فوتبال است مقابل یک تیم خوب، نه چیزی بیش از این.»

دقایقی بعد خبرنگاری از پرس تی‌وی گفت: «اول اینکه، شما می گویید حامی مردم ایران هستید اما اسم کشور ما را اشتباه تلفط می کنید. اسم کشور ما ایران است، نه آیران. دوم اینکه، شما مشکلی با اینکه نماینده ی کشوری با این حد تبعیض علیه سیاهپوستان در خاک خود هستید، مشکلی ندارید؟»

تایلر آدامز، کاپیتان تیم ملی آمریکا که خود از مادری سفیدپوست و پدری سیاهپوست متولد شده، در پاسخ گفت: «به خاطر تلفظ اشتباه اسم کشورتان عذرخواهی می کنم. با این حال، شما هر جا بروید تبعیض هست… در آمریکا هم ما داریم هر روز در این زمینه بهتر می شویم… مهم ترین چیز هم همین تلاش برای بهتر شدن است.»

دیگر خبرنگاران حاضر در کنفرانس به سهم خود تلاش کردند موضوع صحبت ها را به رقابت درون زمین فوتبال بازگردانند، اما با سؤال بعدی یکی از خبرنگاران ایرانی بار دیگر بحث به موضوعات سیاسی بازگشت. این خبرنگار پرسید: «ورزش چیزی است که باید کشورها را به هم نزدیک تر کند و شما یک ورزشکار هستید. چرا شما نباید از دولت خود بخواهید که ناوگان دریایی اش را از خلیج فارس خارج کند؟»

مربی تیم ملی آمریکا در پاسخ گفت: «موافقم، ورزش چیزی است که باید کشورها را به هم نزدیک کند. ما باید به عنوان برادر با همدیگر در زمین رقابت کنیم.» او به مقایسه ی المپیک و جام جهانی پرداخت اما از اشاره به روابط پرتنش میان ایران و آمریکا خودداری کرد.

در انتهای کنفرانس، برهالتر که به وضوح از سؤالات سیاسی خسته شده بود، در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران ایرانی درباره ی قوانین سختگیرانه ی آمریکا در رابطه با اعطای ویزا به شهروندان ایرانی گفت: «من دانش کافی از سیاست ندارم. من یک مربی فوتبال هستم. از سیاست بین الملل خیلی سردرنمی آورم، برای همین نمی توانم در اینباره نظر بدهم.»

در کنفرانس خبری تیم ملی فوتبال ایران، کارلوس کیروش، مربی تیم ابراز امیدواری کرد در جام جهانی بعدی کمتر به سیاست و بیشتر به فوتبال پرداخته شود و تأکید کرد راه های بهتری برای استفاده از ورزش به عنوان یک بانی خیر وجود دارد.

در این کنفرانس، از کیروش درباره ی اقدام فدراسیون فوتبال آمریکا به انتشار تصویر ناقصی از پرچم ایران در صفحه ی مجازی خود سؤال شد.

او در پاسخ گفت: «من هنوز هم باور دارم که می توانم بازی ها را با وجود این بازی های روانی ببرم. امیدوارم این اتفاقاتی که در حاشیه ی این جام جهانی رخ می دهد درسی برای همه ی ما در آینده باشد و یاد بگیریم که مأموریت ما در اینجا سرگرم کردن و ۹۰ دقیقه شاد کردن مردم است.»

تکلیف تیم ملی آمریکا در بازی نهایی اش در گروه B جام جهانی مشخص است: یا پیروزی یا بازگشت به خانه.

در حالی که بسیاری از تیم ها از جمله ایران هنوز امکان صعود به مرحله ی حذفی جام جهانی را دارند، برای آمریکایی چاره ای جز دریافت ۳ امتیاز که جز با پیروزی در بازی خود مقابل تیم ایران میسر نخواهد شد، باقی نمانده است.

گرگ برهالتر در کنفرانس خبری تیم ملی آمریکا گفت: «این مسابقه ما را به اولین بازی حذفی مان در جام جهانی می رساند. یا می بریم یا از جام جهانی حذف می شویم.»

تیم ملی آمریکا در حال حاضر با دریافت ۲ امتیاز در جایگاه سوم گروه خود قرار دارد. بازی آمریکا با ولز با نتیجه ی ۱-۱ و بازی آن با انگلیس با نتیجه ی صفر بر صفر به پایان رسید.

جایگاه اول گروه B به تیم انگلیس با ۴ امتیاز تعلق دارد و تیم ایران با ۳ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفته است. تیم ولز نیز جایگاه آخر را به خود اختصاص داده است.

کارلوس کیروش در کنفرانس خبری تیم ملی ایران گفت: «باید از هواداران ایرانی تشکر کنم. آن ها به ما کمک کردند ۹۰ دقیقه بازی زیبا داشته باشیم. حالا باید تمرکز خود را روی تیم آمریکا بگذاریم. کار ما هنوز تمام نشده است.»

منبع: dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • امیر آذر ۸, ۱۴۰۱

    اگه خبرنگاران صهیونیستی از وضع ایران بپرسند؛ حق مسلمشون هست.
    اگه خبرنگاران ایرانی از وضع آمریکا بپرسند؛ کار غیر ورزشی، سیاسی، نفرت انگیز و از همینجور چرت و پرت هایی که عنترنشنال و بی بی سی تفت میدن هست.
    جمع کنید خودتون رو.
    اینقدر استاندارد دوگانه خیلی مضحکه.