«پیروز» از دنیا رفت؛ واکنش ها به مرگ توله یوز محبوب ایرانی ها + ویدیو

«پیروز» از دنیا رفت؛ واکنش ها به مرگ توله یوز محبوب ایرانی ها + ویدیو

پیروز، توله یوزپلنگ محبوب ایران که به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شده بود در آستانه ۱۰ ماهگی تلف شد. چند روزی بود که وضعیت پیروز، توله یوز ایرانی، همه را نگران کرده بود. این یوزپلنگ از جمعه شب در بیمارستان تحت نظر بود و با آنکه ابتدا عنوان شد مشکل این حیوان انسداد روده است اما بعد مشخص شد که مشکل کلیوی باعث بروز مشکل در سلامت پیروز شده است. در نهایت تلاش پزشکان در اتاق عمل بیمارستان دامپزشکی برای دیالیز پیروز بی‌نتیجه ماند و این یوزپلنگ ایرانی در ۱۰ ماهگی بر اثر نارسایی کلیوی تلف شد.

پیروز یوزپلنگ ایران تلف شد + ویدیو
وداع غم انگیز علیرضا شهرداری، تیمارگر پیروز با این یوزپلنگ

تعدادی از کاربران شبکه های اجتماعی سوگوار پیروز از نقش علیرضا شهرداری، فعال محیط زیست و تیمارگر حیات وحش، نوشتند و موقعیت او را تکریم کردند.

پیروز یوزپلنگ ایران تلف شد

اکانت توییتری فلات ایران نوشت: «شوربختانه پیروز از بین ما رفت. پیروز مُشتی‌ست نمونه‌ی خروارخروار بی‌تدبیری و مُصیبتی که بر سر محیط زیست این کشور می‌رود.‌ صد حیف. ممنون از علی‌رضا شهرداری عزیز که از بدو تولد پیروز، عاشقانه کنارش بود.»

آزاده مختاری، روزنامه‌نگار نوشت: «پیروز! قشنگ پسر “ما”… خداحافظ… و چه سخت بود نوشتن خبر رفتن تو… علیرضا‌ شهرداری ،خسته نباشی مرد. تشکر برای تلاش بی‌نظیرت برای نگهداشت امید در وجود “ما”. در سخت‌ترین راه پا گذاشتی مرد. تو به بی‌نظیرترین شکل ممکن، برای زیست ایران، پدری کردی.»

محمد درویش، کنشگر محیط زیستی هم توییت کرد: «این عکس مربوط به ساعت ۳ بامداد امروز – ۹ اسفند – است. نگران علیرضا شهرداری هستم. این مرد دارد آب می‌شود، پیروزش و همه امیدش در برابر دیدگانش در حال آب شدن است. زندگی ادامه دارد علیرضا؛ هرگز فراموش نمی‌کنیم دگریاری شگفت‌انگیزت را در طول ۱۱ ماه اخیر.»

پیروز یوزپلنگ ایران تلف شد

پیروز یوزپلنگ ایران تلف شد

توجیهات محیط زیست درباره علت مرگ پیروز

توضیح معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست درباره این رخداد تلخ را ببینید:

پیروز فرزند «ایران» و «فیروز» بود که در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در قالب طرح پروژه تکثیر یوزایرانی در اسارت متولد شد و بخش عمده عمر خود را در پارک ملی پردیسان و در کنار علیرضا شهرداری گذرانده بود.

برخی کارشناسان، از ابتدا هم این نتیجه را پیش‌بینی کرده‌ بودند که پس از عدم پذیرش توله‌ها توسط مادرشان، «ایران»، این یوزها دچار مشکلات جدی شوند.

پیروز یوزپلنگ ایران تلف شد

به دنبال یبوست مزمن و مشکلات گوارشی پیروز، توله یوز نر پارک پردیسان، با مشورتی که با کارشناسان داخلی و خارجی صورت گرفته شد، این توله یوز شامگاه جمعه (۵ اسفند) به بیمارستان دامپزشکی مرکزی منتقل شد.

پس از انجام بررسی ها و آزمایشات اعلام شد که مشکل انسداد روده که پیش‌تر به عنوان عامل بروز حالِ بد پیروز معرفی شده بود منتفی است و مشکلات کلیوی باعث بروز مشکل در سلامت پیروز شده است.

غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش، روز یکشنبه گفته بود: «از روزهای گذشته تاکنون پیروز میل به مصرف هیچ نوع تغذیه‌ای نداشته و تنها امروز صبح کمی آب خورد.»

پیروز یوزپلنگ ایران تلف شد

پیروز یوزپلنگ ایران تلف شد

پیروز یوزپلنگ ایران تلف شد

ابدالی درباره دلیل بروز مشکل پیروز گفت: «پیروز دچار نارسایی کلیوی است. نارسایی کلیوی از ابتدا هم همراه او بوده است چراکه در شرایط نرمال به دنیا نیامد، سزارین شد و شیر مادر را هم تغذیه نکرده است. بدین جهت بسیاری از پارامترهایی که یک توله سالم باید داشته باشد را نداشته است. اکنون هم به علت این بیماری دچار ضعف شده است. در برخی موارد این ضعف شدت پیدا می‌کند و طبیعتا با این وضعیت وقتی کلیه کار نکند بعضی پارامترها مانند اوره و کراتین او بالا رفته و خون تصفیه نمی‌شود.»

پیروز یوزپلنگ ایران تلف شد

پیروز یوزپلنگ ایران تلف شد

پیروز یوزپلنگ ایران تلف شد

او درباره شائبه مطرح شده در رابطه با وجود دستگاه‌های دیالیز و عدم استفاده سازمان محیط‌زیست از آن گفته بود: «در هرکجای ایران این دستگاه‌ها باشد ما آن را استفاده می‌کنیم ولی بیمارستان به ما می‌گوید که این دستگاه در ایران وجود ندارد. تشخیص دامپزشکان این است که اگر نارسایی کلیه برطرف نشود هر ۲۴ ساعت «پیروز» احتیاج به دیالیز دارد.»

پیروز یوزپلنگ ایران تلف شد

پیروز یوزپلنگ ایران تلف شد

ابدالی در رابطه با استفاده از تجارب دامپزشک خارجی گفت: «درحال حاضر پیتر کالدوِل، دامپزشک پیروز از آفریقای‌جنوبی است و ما تمام داروها را با مشورت او به حیوان می‌دهیم‌.»

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۴ نظر

ورود

  • معصومه اسفند ۸, ۱۴۰۱

    پیروز عزیزم خواهش میکنم مقاومت کن هروز برات دعا میکنم امروز برای سلامتیت روزه گرفتم دیشب نماز جعفر طیار خوندم. پیروز جون خواهش میکنم زود خوب شو خدایا دلم گرفته خواهش میکنم التماست میکنم پیروز زودتر خوب بشه اون آقایی که پرستارشه بنده خدا خیلی زحمت کشیدن خواهش میکنم بخاطر زحمت های ایشون هم شده به پیروز کمک کن نزار زحمت های پرستارش بی نتیجه بمونه بنده خدا خیلی زحمت کشیدن . خدایا خواهش میکنم پیروز هنوز بچه است . وقتی اتفاق بدی واسه بچه ها چه حیوان چه انسان میوفته دلم آتیش میگیره خدایا خواهش میکنم التماس میکنم من قبلا از چند تا حیوون خونگی نگهداری کردم جلوی چشمم مردن دیگه تصمیم گرفتم هیچوقت حیوون نگه ندارم. چون از تلف شدنشون آتیش میگیرم من هروز عکسهای پیروز رو نگاه میکردم این چند روز اصلا تو اینترنت عکساشو نگاه نکردم دلم آتیش میگیره خواهش میکنم دلم گرفته پیروز خواهش میکنم مقاومت کن من دوستت دارم دلمو نشکن تو باید زنده بمانی

    • ? اسفند ۸, ۱۴۰۱

      ?❤️ قربون دلت که اینقد مهربونی و صادقانه واسش دعا میکنید انشالله خوب میشه

    • بهزاد اسفند ۹, ۱۴۰۱

      نماز جعفر طیار…?

    • Khorafeh اسفند ۹, ۱۴۰۱

      قرن هاست دارین دعا میکنین انشالا ماشالا همینجا رسیدیم، یوز بدبخت مرده حتی خبرو نمیخونین چقدر شما ساده لوحین ای واااااای از دست شما مردم

  • ? اسفند ۸, ۱۴۰۱

    ?❤️ قربون دلت که اینقد مهربونی و صادقانه واسش دعا میکنید انشالله خوب میشه

  • mr.saxobeat اسفند ۹, ۱۴۰۱

    همیشه کسب تجربه هزینه داره‌.
    توی این زمینه هم همینجوری هست،مطالعه و تحقیق فقط یه بخش از این رویه هست و همیشه اموزش از کسب تجربه با افراد مجرب و سعی و خطا یه سازمان بدست میاد.
    کاری ندارم بخاطر بی تدبیری بوده، بی عرضگی.در جایی نیستم و اطلاعی از این قضیه ندارم.
    ولی امیدوارم تیم دامپزشکی بعد از این از این مسایلی که اتفاق افتاد تجربه کافی رو ببرن.
    اون هایی که حیوان خانگی دارن میدونن هفتاد درصد بلاهایی که سر حیواناتشون میاد بخاطر بی تجربگی و اطلاعات کمی هست که نقل حیوان دارن،این بد زبونم احتمالا همین شده،از دید من تیم نظارتی اشتباهی نکردن مگه چنبار تجربه بزرگترین یوز رو داشتن؟،اما این اشتباه هست که دوباره همین اتفاقات بیفته.
    خلاصه انسانها تا بیان یه چی یاد بگیرن تاوان بسیار زیادی رو باید بپردازن.

    • حامد اسفند ۹, ۱۴۰۱

      یوز پلنگ در حال انقراض موش آزمایشگاهی نیست که باهاش تجربه کسب کنن!!!!!!
      اگه عرضه این کار رو نداشتن خیلی … خوردن که مسئولیتش رو قبول کردن
      البته مسلما مقصر اصلی این کار این سیستم بی کفایته که جون هیچ حیوان و انسانی ازش در امان نیست

      • mr.saxobeat اسفند ۹, ۱۴۰۱

        هر حیوانی خصوصیت های خاص خودشو داره،هر گونه گربه سانی هم تغذیه و روش زندگی خاص خودشو داره که باید مطالعه بشه روش.
        وقتی سیستم اموزشی ما با خارج از کشور در ارتباط نیست و باغ وحش هامون ازمایشگاه و سیستم مطالعاتی انجام نمیدن و اساتیدمون در حد دام و طیور و سگ و گربه بلدن این میشه.
        یادته دامپزشک از افریقا اوردن چقدر مسخره کردن؟یکی بخودش زحمت نداد اسم دکتره رو سرچ کنه ببینه رزومش چیه همشون گفتن افریقایی هست از امریکا چرا نیاوردن.
        دلیلی هم نداره وقتی سیستم مملکت مشکل داشته باشه،هرکسی که پست و وظیفه بگیره هم بی عرضه هست،خیلی ها هم بر اساس سواد جایگاه گرفتن.من اطلاعی ندارم از سواد دامپزشک ها و محافظینش پس نظری هم نمیدم شما هم حق نداری بزاری روی بی کفایتی ولی بی تجربگی بله،تجربه نداشتن تقصیری هم ندارن.
        خود من یه عروس هلندی دارم،برای سلامتیش اونقدر مقاله خارجی خوندم که هیچ دامپزشک پرندگانی نخونده،اونقدر نقل منطقه استرالیا و اب و هواش و رطوبت و میزان وزش باد و غیره تحقیق کردم که میتونم الان مقاله بنویسم،اخرش میدونی چیشد؟پرنده بد زبونم خورد توی شیشه جناق سینش شکست الان دیگه نمی تونه پرواز کنه همش روی شونه من باید باشه.دلیشم فهمیدم پرنده ها نمی تونن شیشه رو تشخیص بدن.یه چیز به این سادگی رو من دیر فهمیدم.
        حرف من اینه هرچی تو باسواد باشی،هرچی تیوریت قوی باشه وقتی تجربه نداشته باشی فاجعه ایحاد میشه این بدبخت ها هم تجربه از کجا داشته باشن؟یوز قبلا پرورش داده بودن؟مطمین باش صد تا یوز دیگه هم بگیرن هرکدومشون یه جوری مشکل بهم میزنن.یوز ایران هم با افریقا خیلی فرق داره شاید نزدیک هم باشن اما عادت های غذایی و اب و هوا چونکه فرق داره بدن بر اساس اون منطقه منطبق میشه.مثل یه افریقایی رو بیار کانادا زودی از سرما میمیره ولی همون کانادایی سالم با زیر پیرهنی میچرخه.
        حالا در حال انقراضه پس نباید ریسک کرد و نمیمرد رو بنداز دور هنوز شما از نحوه کارکرد روزگار اطلاعی ندارید.تجربه بها داره،خدا کنه بهاش انقراض نباشه.وکرنه این طفلک تلف شد رفت خدا کنه تجربه کسب کنن و دلیل پیدا کنن ایراد از کجا بوده و سری های بعدی خطا نکنن.
        پیروز باشید.

      • mr.saxobeat اسفند ۹, ۱۴۰۱

        شما هم یه زحمتی بکش تف و لعنتت رو بزار برای اون بی شرف هایی که اینا رو شکار میکنن که الان وضعمون شده در حال انقراض،نه دامپزشکی که به عشق حیوانات رفته دکتر شده و داره سعیشو میکنه این بی چاره هارو نجات بده‌.حال تو خراب تره یا اون بنده خداهایی که غریب یکساله داره تلاششو میکنن تا بتونن اینا رو بزرگ کنن.
        یه زحمتی بکش تحقیق کن ببین چین برای زنده نگهداشتن پانداها چه تاوان ها و بهایی رو داد که الان فهمیدن چیکارها باید انجام بدن.وقت کردی نقل اورانگوتان های اندونزی هم بخون.بخون ها بعد بیا نظر بده و تف و لعنتتو بفرست برای دامپزشک ها‌.
        ملت ما توی همه چیز باید نظر بدن.توی همه چیز.بخدا من نه دامپزشکم نه عشق به حکومت ولی حالم از ادم هایی که فکر میکنن هرکی خطا میکنه بی کفایت و بی عرضه هست بهم میخوره،سواد ندارین حرف نزنین.بهدا اونقدر زورم کرفته گفتی در حال انقراضن بلد نبودن نباید مسیولیتشو قبول میکردن!بدن دست کی؟خودمون نباید یادبگیریم یعنی؟یادکرفتنم تاوان داره تاوانشم شد این جون این بیچاره.

  • طاهر اسفند ۹, ۱۴۰۱

    بی عرضه ها……………………………..

  • نرجس اسفند ۹, ۱۴۰۱

    دلم خیلی خیلی شکست چرا محیط زیست این حیوانات را نابود کردن که به این جا برسیم

  • امیر اسفند ۹, ۱۴۰۱

    تو این مملکت به آدما اهمیت نمیدن دیگه چه برسه به حیوانات

  • مرتضی اسفند ۹, ۱۴۰۱

    پیروز،باخخخت….