آینده بازار کار فارغ التحصیلان رشته MBA

۱۵ نکته مهم که متقاضیان MBA باید بدانند

آینده بازار کار فارغ التحصیلان رشته MBA

تقاضا برای تحصیل در رشته MBA یا همان Master of Business Administration سال به سال در حال افزایش است. یکی از مهم ترین دلایل استقبال جهانی به این رشته را باید در ماهیت میان رشته ای بودن MBA دانست که سبب می شود تا یک دانش آموخته رشته های فنی و مهندسی یا یک دانش آموخته رشته های مدیریت و کسب و کار، با مقولات نوین مهندسی، مدیریتی، تبلیغات، امور مالی، مدیریت پروژه، مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR)، مدیریت بازاریابی، فناوری اطلاعات، حسابداری شرکت ها (corporate finance)، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، توسعه پایدار، مدیریت زنجیره تامین (SCM)، مدیریت تولید و عملیات و بسیاری از موضوعاتی که در حوزه مدیریت کسب و کار در عصر هزاره سوم نیاز دارد، آشنا شود.

رشته MBA در همه دانشگاه های جهان، سرفصل ثابتی ندارد و هر دانشگاه بنا به اقتضا نیازهای دانشجویان و توانمندی های کادر علمی خود، نسبت به تدوین سیلابس درسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اقدام می کند. مثلا MBA  در بهترین دانشگاه های آمریکا و سوییس، با آنچه در ایران، آسیا و حتی کشورهای اروپایی تدریس می شود تفاوت دارد و این تفاوت را می توان هم از نظر نوع طراحی دروس، شیوه ارائه مطالب، ارتباط با صنعت، کادر تخصصی و مشاوره ای که برای تدریس محتویات دوره در اختیار دانشجویان قرار می گیرد جستجو نمود.

۱۰۰ فرصت تحصیل ارزان در رشته MBA آلمان

برخی از دوره های MBA  به صورت MBA EXECUTIVE است که دوره های کاربردی و اجرایی بوده و هدف آن، دانش اموختگان با تجربه رشته های فنی و مهندسی است که می خواهند با مفاهیم مدیریت کسب و کار در اشل کلان آگاه شده و با ابزارهای نوین مالی و مدیریتی در بیزینس امروز آشنا شوند. معمولا برای ورود به دوره ام بی ای اجرایی، سابقه کار مرتبط نیاز است و کشورهای سوییس، اتریش، فرانسه و آلمان در این زمینه پیشگام هستند. البته اخیرا این رشته در دانشگاه  های سنگاپور به خصوص دانشگاه های دولتی سه گانه این کشور که در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند مثل NUS، این دوره ها را با حضور کارشناسان ارشد مهندسی و کسب و کار از شرکتهای برتر آسیا و غرب برگزار می کنند و شهریه های سنگینی هم برای آموزش متقاضیان طلب می کنند که به نظر می رسد بخش اعظمی از آن را مدیران ارشد شرکت های چند ملیتی تشکیل می دهد.

مطالعه کتاب های MBA، گام اول برای ورود به این رشته است

به هر حال، MBA برای کسانی که می خواهند در جریان سیستم ها و ابزارهای جدید مالی، مدیریت، کنترل پروژه، مدیریت سبد سهام و هم چنین ظرفیت های نوآور مهندسی امروز با رویکردهای توسعه محور و پایدار محور و مسئولیت محور قرار بگیرند، انتخاب خوب و فرصت آفرین است.

در جهانی که روز به روز در حال تغیر است و دانش اموختگان، به عنوان کارشناسان، نیازمند تحلیل اطلاعات صحیح و کاربردی هستند، دوره هایی مثل MBA قادر است تا آن ها را تا حدودی به این ابزار آشنا کند. نقش توان افزای  MBA  را  نباید در ارتقا آگاهی دانش آموختگان رشته های مهندسی و علوم انسانی برای ورود فعالانه و مشتاقانه به بازار کار فراموش کرد. به همین خاطر  است که اکنون در ایران، دانشگاه های ارائه دهنده این رشته با استقبال مخاطبان همراه شده و برخی از متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور، به دنبال مراکز ارائه دهنده این رشته هستند.

دوره MBA EXECUTIVE را دانش آموختگان رشته های فنی و مهندسی جدی بگیرند

چه شغل‌هایی مناسب فارغ التحصیلان رشته MBA است؟

مدیر ارشد فناوری در اصل چشم‌اندازهای شرکت را ایجاد می‌کند و تمامی جنبه‌های توسعه تکنولوژیکی را بررسی و نظارت می‌کند. همچنین یک مدیر ارشد فناوری تیم فناوری را مدیریت می‌کند. علاوه بر این، بر تحقیق و توسعه و پروژه‌های ویژه نظارت می‌کند. مدیران ارشد فناوری استاندارد‌های فنی را ایجاد کرده و از این استانداردها پیروی می‌کنند.بیشتر کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند کاندیداهایی را استخدام کنند که همراه با مدرک MBA، دارای مدرک تخصصی فناوری اطلاعات هم باشند.

مدیران سیستم‌های کامپیوتری و اطلاعات، مدیریت کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی و برنامه‌ریزی از قبیل فعالیت‌های مربوط به کامپیوتر یک سازمان، پیاده‌سازی سایت‌های اینترنتی و اینترانت، نصب و ارتقا نرم‌افزار و سخت افزار و توسعه شبکه‌های کامپیوتری را مدیریت می‌کنند. علاوه بر این، مدیران کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی در حفظ و نگهداری شبکه‌ها هم مشارکت دارند. اکثر شرکت‌ها و کارخانه‌ها فارغ التحصیلان رشته MBA را که در سیستم‌های اطلاعاتی تخصص دارند، استخدام می‌کنند. با این حال افرادی که تجربه مدیریت در کسب و کار‌های بزرگ داشته‌اند در اولویت هستند.

مدیریت امور مالی و سبد سهام، کار دیگری است که دانش آموختگان با تجربه MBA می توانند انجام دهند. برای رشد در یک محیط رقابتی شرکت‌ها به تخصص مدیران مالی متکی هستند. مدیران مالی فعالیت‌های مالی و معاملات شرکت‌ها از قبیل نظارت بر مدیریت پول نقد، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد مراحل مالی و نظارت بر روند بودجه را به عهده دارند و به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا اهداف مالی خود را برآورده کنند. علاوه بر این مدیران مالی در ادغام و خرید و ارزیابی معاملات مالی جهانی دخیل هستند.

مشاور استارت آپ ها و مدیران ارشد، وظیفه مهم دیگری است که دانش آموخته MBA با تجربه می تواند دنبال آن باشد. به خصوص که در قرن بیست و یکم، سال به سال شاهد ظهورو افول استارت آپ ها در حوزه های مختلف هستیم و اکثر آنها نیز از خلا یک مشاور خوب رنج می برند. مشاوری که هم مهندسی بداند و هم امور مالی و هم  بازاریابی بفهمد و هم با الفبای مدیریت کسب و کار و بیزینس پلن و تبلیغات و مدیریت مشتری آشنا باشد خیلی زیاد نیست.

مدیران صندوق سرمایه‌گذاری، مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری پول برای سازمان‌ها و افراد از جمله کارهایی است که دانش آموختگان MBA در روزگار امروز میتوانند انجام داده و مسئولیت هایی در این حوزه را هدایت کنند. روند سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام، املاک و مستغلات و سایر بازارها صورت می‌گیرد. سرمایه‌گذاری شامل فعالیت‌های پیچیده‌ای مانند مشخصات اهداف و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری، انتخاب ترکیب دارایی، تنظیم استراتژی نمونه کارها، انتخاب نوع ارزیابی، ارزیابی قرارداد، ارزیابی عملکرد و ارزیابی بارنگری است.

جزییات سیلابس درسی بهترین دوره MBA جهان در دانشگاه هاروارد: https://www.hbs.edu/mba

اگر قصد تحصیل در رشته MBA را دارید به ۱۵ موضوع توجه کنید:‌

  • MBA نیز هم چون هر رشته دانشگاهی، نیازمند تجربه و دانش زبان انگلیسی قوی است.
  • برای قبولی در رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد، IELTS ۶.۵ یا TOEFL ۸۰ نیاز دارید.
  • برای قبولی در رشته MBA در مقطع دکترا، معمولا به GRE نیاز خواهید داشت.
  • برای قبولی در رشته MBA با بورسیه، رزومه آکادمیک قوی و هم چنین سابقه کار اجرایی نیاز دارید.
  • پذیرش دانشجویان MBA که حداقل ۳ سال سابقه کار مفید دارند آسان تر است.
  • برای  افزایش  شانس ادمیشن در رشته MBA، دوره  های صلاحیت حرفه ای مثل NEBOSH, PMP بگذرانید.
  • برای  اینکه با اکو سیستم MBA و کلیات این رشته آشنا شوید، با دانش اموختگان آن در لینکدین تعامل کنید.
  • فرصت های شغلی دانش اموختگان MBA  را در سایت های کاریابی معروف جهان دنبال کنید.
  • دانش آموخته MBA میتواند به عنوان یک فریلسنر فعال، کارآفرین دیجیتال باشد.
  • مدیریت امور سرمایه گذاری و پرتفولیو، از جمله شغل های جذاب و پولساز دانش آموختگان MBA است.
  • جهان بیش از هر زمان دیگر، نیازمند تحلیلگران اطلاعات است. دانش آموخته MBA باید مسلط به این ابزار باشد.
  • کره جنوبی، ژاپن و سنگاپور، بهترین مقصدهای تحصیل در قاره آسیا هستند.
  • دانشگاه های آلمان، فرانسه، سوئد و دانمارک، در فهرست برترین مراکز آموزشی در اروپا هستند.
  • بهترین اساتید و روش اموزشی MBA در جهان در مدرسه کسب و کار دانشگاه هاروارد آمریکا ارائه می شود.
  • MBA از جمله رشته هایی است که مدرکش زیاد ارزش ندارد. آنچه یاد گرفته اید، مهم تر است!

با بهترین دوره های MBA در سال ۲۰۱۸ آشنا شویم

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۳ نظر

ورود

  • لادن مختاریان اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۷

    سلام جناب زمانی. ممنون از این نوشته کاربردی . سوالی داشتم از حضور شما.
    با چه نمره آیلتسی میشه در رشته MBA سوئد یا نروژ یا آمریکا پذیرش گرفت؟ آیا برای دکترای ام بی ای، بورس هم ارائه میشه؟ ببخشید سوالاتم زیاد شد. لطفا میکنید. مرسی از سایت خوب روزیاتو

    • علی زمانی اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۷

      سلام
      برای ادمیشن ارشد MBA در نروژ، آیلتس ۶.۵ کافی است و بورس تعلق نمی گیره
      برای ادمیشن دکتری MBA سوئد و نروژ، فقط و فقط بخش VACANCYدانشگاه هایی معروف مثل استاوانگر، NTNU و KTH و اوپسالا بررسی کنید. برای دکترا فقط ادمیشن اسکاندیناوی با بورس است.

  • ف رئوفیان خرداد ۱۸, ۱۳۹۸

    سلام اقای زمانی برای تحصیل در رشته MBA میشه با کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی پذیرش گرفت یا باید از کارشناسی دوباره شروع کرد؟

    • علی زمانی خرداد ۱۸, ۱۳۹۸

      سلام
      با کارشناسی مترجمی زبان هم می شود. توصیه می کنم که حتما یک مقاله مروری در زمینه مدیریت و بازاریابی در کنفرانس های بین المللی منتشر کنید تا شانس پذیرش شما افزایش یابد. البته ادمیشن، بستگی به دانشگاه دارد و نمره زبان شما و توصیه نامه و مسائل دیگر

  • امیر مرداد ۷, ۱۳۹۸

    سلام ببخشید من الان باید در دبیرستان انتخاب رشته کنم چه رشته ای باید برم که در رشته mba بتونه به من کمک کنه

  • جواد امیدجیوان شهریور ۱۵, ۱۳۹۸

    سلام وقت بخیر میخاستم بدونم رشته های مرتبط با MBA در مقطع کارشناسی چیه چون میخام برای کارشناسی ایتالیا اقدام کنم ولی هدفم مدیریت حسابرسی هست

    • علی زمانی شهریور ۱۵, ۱۳۹۸

      مدیریت. اقتصاد. بازاریابی. این ها خوبه. مهندسی صنایع هم معمولا به MBA مرتبط است

  • مریم شهریور ۲۰, ۱۳۹۸

    سلام در ایران در مقطع دکتری میشه ام بی ای خوند

    • علی زمانی شهریور ۲۰, ۱۳۹۸

      از دفترچه آزمون دکترا در سایت سازمان سنجش استعلام کنید

  • Mitra zand آذر ۱۵, ۱۳۹۸

    سلام خسته نباشید،میزان درآمد در چند سال آینده تو ایران تقریبا چقدر هست؟

    • علی زمانی آذر ۱۵, ۱۳۹۸

      ای میل بزنید

      • دانیال زمانپور تیر ۱۴, ۱۴۰۰

        سلام ببخشید میشه بگید درآمد یه مدیر MBA چقدر تو ایران چون من کلاس ۹ تعیین رشته دارم میخاوستم از این مورد این شاخه از رشته ریاضی مطلع بشم