قیمت ارز و سکه طلا در روز تحریم سپاه توسط آمریکا

کاهش قیمت دلار و سکه و افزایش شاخص کل بورس

قیمت ارز و سکه طلا در روز تحریم سپاه توسط آمریکا

شاخص کل بورس ایران از مرز ۱۹۰ هزار واحد گذشت تا همچنان، انتظار تکنیکالیست ها برای فتح ۵۰۰ هزار واحد تا پایان سال ۱۴۰۰، دور از دسترس نباشد. قیمت ارز در روزی که سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی از نظر  کاخ سفید قرار گرفت، بیش از ۶۰۰ تومان افزایش یافت و به ۱۴۷۰۰ تومان رسید اما دوباره، عزم بازگشت به کانال ۱۳ هزار تومانی را کرد و اکنون کمی بیش تر از ۱۳۷۰۰ تومان است. گر چه چارت های تکنیکالیست ها، روند صعودی قیمت ارز را در آینده نشان می دهد، اما انتظار روند موشکی ارز مثل فروردین ۹۷ تا شهریور ۹۷، نادرست است.

البته داستان CTF و قیمت نفت و مشکلات در بازگشت دلار به چرخه اقتصادی کشور، می تواند همه پیش بینی ها را نقش بر آب کند. اوضاع سکه طلا نیز که فرردین ۹۷، ۱ میلیون و اندی بود، در شب ۲۰ فروردین ۹۸، از مرز ۵ میلیون گذشت اما دوباره عزم زیر ۵ میلیون تومان را کرد.

ارز روز ۲۰ فروردین ۹۸، شاهد رشد چشم گیر قیمت هاست؛ البته علت اصلی این افزایش قیمت ها خبرهای مربوط به تحریم است. افزایش تقاضا، موجب افزایش قیمت ها در بازار طلا و ارز در هفته سوم فروردین بود. در ماه شعبان مناسبت های زیادی داریم و عقد و عروسی ها قبل از ماه رمضان بیشتر می شود به همین دلیل تقاضا برای خرید سکه ایجاد شده که موجب افزایش قیمت ارز هم شده است.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که قیمت ها همچنان صعودی خواهند ماند؟ تصریح کرد: شاید دوباره بانک مرکزی مدیریت کند. سال قبل مدیریت خیلی خوبی کرد که موجب کاهش قیمت ارز شد امیدواریم اینبار هم بانک مرکزی مدیریت داشته باشد. افزایش قیمت ها خیلی زیان آور است چراکه قدرت خرید مردم را کم می کند و تشدید رکود را در اقتصاد به دنبال خواهد داشت.

کشتی آرای حباب سکه را ۵۵۰ تومان اعلام کرد کرده و می گوید که هم اکنون اونس طلا در بازار های جهانی ۱۲۹۷ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار داخلی ۴۴۳ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت خورده است.

سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان،نیم سکه بهار آزادی  ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۳۰ هزار تومان قیمت خورده است.

شعب منتخب بانک های ملی، تجارت، ملت، سامان و پارسیان که مسئولیت فروش ارز مسافرتی به مردم را برعهده دارند، روزانه بعد از دریافت قیمت ارز از سوی بانک مرکزی توزیع ارز به مسافران را آغاز می کنند. قیمت فروش ارز مسافرتی روزانه بعد از ساعت ۱۱ صبح به شعب منتخب اعلام  و بعد از آن فروش ارز مسافرتی در بانک های عامل آغاز می شود. گفتنی است، تجربه هفته های اخیر نشان داده که فروش ارز مسافرتی در شعب محدود است و روزانه این شعب به تعداد مشخصی از مسافران می توانند ارز بفروشند.

تحریم سپاه توسط آمریکا
قیمت ارز در سال ۹۸، روند نوسانی و متمایل به صعود دارد. اما سودآوری آن کمتر از سرمایه گذاری روی سهام بنیادی در بازار بورس ایران است

شعب منتخب فروشنده ارز مسافرتی در نظام بانکی فروش ارز مسافرتی را طبق روال روزهای قبل، بعد از ساعت ۱۱ آغاز کرده و به مسافران یورو را با قیمت ۱۶ هزار و ۲۹۶ تومان و ۲ ریال می فروشند که با احتساب کارمزد ۷ در هزار به رقمی حدود ۱۶ هزار و ۳۱۰ تومان می رسد.

قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک ها نسبت به روز قبل افزایش یافته است. مسافران خارج از کشوری که اسناد و مدارک خواسته شده را به شعب بانک های عامل ارائه کنند می توانند برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع حداکثر ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها تا ۱۰۰۰ یورو خریداری کنند.

براساس سیاست بانک مرکزی که از روز ۱۸ شهریورماه سال ۹۷ آغاز شده، ارز پرداختی به مسافران یورو است و دلار به متقاضیان پرداخت نمی‌شود. طبق بخشنامه بانک مرکزی تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) از طریق بانک‌های‌ ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان به نرخ بازار بلامانع است.

بر این اساس بانک ها مجازند از محل ارزهای خریداری‌ شده و با تامین اسکناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتی به نرخ بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارک مثبته از قبیل گذرنامه‌ معتبر، بلیط‌ مسافرت هوایی، ویزای کشور مقصد در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند اقدام کنند.

همچنین لازم است مدارک مزبور به منظور نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری شود و اخذ تعهد کتبی از متقاضی مبنی بر خرید ارز صرفاً از یک منبع اعم از بانک و یا صرافی مجاز معتبر الزامی است. اگر قصد سرمایه گذاری در سال ۹۸ دارید، بخشی از سرمایه شما بایستی، صرف خرید «سهام بنیادی» در بازار بورس ایران شود. مراقب «ذهن فریبکار» باشید.

حتما ببینید: شگفت انگیز ترین سهام بورس ایران در سال ۹۷

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود