ممنوعیت پذیرش دانشجوی دکتری در رشته‌های فاقد شرایط از سال ۹۹

ضوابط آزمون جامع دوره دکتری دانشجویان دانشگاه آزاد

ممنوعیت پذیرش دانشجوی دکتری در رشته‌های فاقد شرایط از سال ۹۹

تقاضا برای ورود به دوره دکتری در دانشگاه های داخل کشور سال به سال در حال کاهش است. رییس سازمان سنجش کشور از کاهش ۳۸ هزار نفری داوطلب آزمون دکتری ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ خبر داد و گفت که انتظار داریم این روند کاهشی برای سال‌های آینده نیز ادامه یابد. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین خاطرنشان کرد: کارنامه اولیه داوطلبان آزمون دکتری هفته آخر فرودین ماه ۹۸ منتشر خواهد شد و داوطلبان اوایل اردیبهشت ماه خود نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کند.

با توجه به اینکه ۵۰ نمره پذیرش داوطلبان دکتری در اختیار دانشگاه‌ها است بعد از اعلام نتایج اولیه آنها جهت مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند و این فرآیند حدود ۲ ماه و نیم طول خواهد کشید.نتایج نهایی آزمون دکتری ۹۸ هفته آخر شهریور ماه آینده اعلام خواهد شد.

تقاضا برای ورود به رشته هایی که بازار کار خوبی در اقتصاد ایران ندارند، رو به کاهش است و این زنگ خطری برای آموزش عالی کشور است که به منظور حفظ میزان ورودی دانشجو در هر سال تحصیلی، رشته ها را بر اساس کاربرد و تقاضای بازار از دانش آموختگان، مدیریت بهینه کند. خبر دار شدیم که قرار است از سال آینده، پذیرش دانشجوی دکتری در رشته هایی که بازار کار خوبی ندارد، متوقف خواهد شد.

دانشگاه‌ها برای رشته‌های دایر خود، حداکثر یکسال فرصت دارند تا شرایط موضوع آئین نامه را احراز کنند، در غیر این صورت از سال ۹۹ مجاز به استمرار پذیرش دانشجوی دکتری در رشته‌های فاقد شرایط نخواهند بود. با شکنندگی بازار کار و علاقه به مهاجرت در نسل جدید ایرانیان، تحصیل دکتری در خارج با بورس، در صدر اولویت های ایرانیان علاقمند به تحصیل و مهاجرت قرار گرفته است.

ضوابط آزمون جامع دوره دکتری دانشجویان دانشگاه آزاد

دانشجویان دوره دکتری دانشگاه آزاد از نیمه خرداد ۱۳۹۸ می‌توانند در آزمون جامع شرکت کنند، دانشجویان برای شرکت در این آزمون باید به ضوابط آن توجه کنند. دانشجویان دوره دکتری دانشگاه آزاد مانند دانشجویان سایر دانشگاه‌ها بعد از گذراندن واحدهای نظری در این دوره تحصیلی در آزمون جامع شرکت کنند تا میزان تخصص آنها در علومی که مطالعه کرده‌اند سنجیده شود.

ملاک نمره در آزمون جامع دوره دکتری ۱۶ است، یعنی اگر دانشجویان نمره پائین‌تر از ۱۶ کسب کنند در این آزمون مردود تلقی می‌شوند.  دانشجویان همچنین برای شرکت در آزمون جامع باید ۱۲ تا ۱۸ واحد درسی گذرانده باشند و میانگین نمرات دروس گذرانده شده نیز باید ۱۶ باشد.

دانشجویانی که در آزمون جامع نمره قبولی کسب می‌کنند تا ۶ ماه فرصت دارند نمره قبولی در زبان را ارائه دهند. دانشجویان دوره دکتری برای ارائه نمره زبان می‌توانند در آزمون‌های EPT، تولیمو، تافل، آیتلس و MCHE شرکت کنند

آزمون دکتری
آزمونMSRT و MCHE برای داوطلبان دکتری الزامی است

حتما ببینید: همه چیز درباره آزمون MSRT

ممنوعیت پذیرش دانشجوی دکتری در رشته‌های فاقد شرایط از سال ۹۹

بر اساس آئین‌نامه راه‌اندازی و ارزشیابی دوره‌های دکتری تخصصی، تمام درخواست‌ها برای ایجاد دوره‌های دکتری در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ و بعد از آن در همه زیر نظام‌های آموزش عالی، مطابق این آئین نامه رسیدگی و مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

دانشگاه‌ها برای رشته‌های دایر خود، حداکثر یکسال فرصت دارند تا شرایط موضوع آئین نامه را احراز کنند، در غیر این صورت از سال ۹۹ مجاز به استمرار پذیرش دانشجوی دکتری در رشته‌های فاقد شرایط نخواهند بود.

براساس آئین نامه جدید دکتری، فاز بعدی مرحله اول ساماندهی دوره‌های دکتری، شیوه نامه ارزشیابی است که با هماهنگی حوزه معاونت پژوهشیِ وزارت علوم تنظیم و متعاقباً ابلاغ خواهد شد.

برنامه ساماندهی رشته‌ها به عنوان مرحله بعدی این حرکت، در دستور کار معاونت آموزشی وزارت علوم قرار دارد که روند پیشرفت برنامه، در آینده اعلام خواهد شد.

این آئین نامه همچنین تأکید کرده که جهت‌گیری مدیریت مراکز آموزش عالی کشور با عِلم به وجود ده‌ها هزار دانشجوی دکتری و پذیرش سالانه بیش از بیست هزار دانشجو از یک سو و عدم وجود فضای مناسب کسب و کار از سوی دیگر؛ به مهار توسعه بی رویه و پرهیز از ایجاد و یا استمرار دوره‌هایی معطوف شود که با نیاز بازار و تقاضای اجتماعی مطابقت ندارد.

وزارت علوم اعلام کرده در ادامه طرح ساماندهی بقیه دوره‌ها نیز مشمول ساماندهی می‌شوند.

جزئیات ثبت‌نام آزمون زبان دکتری تخصصی پیام نور اعلام شد 

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور از زمان و نحوه ثبت‌نام بیست و هشتمین دوره آزمون زبان دکتری تخصصی این دانشگاه خبر داد. بیست و هشتمین دوره آزمون زبان دکتری تخصصی (ETPNU) دانشگاه پیام نور اردیبهشت ماه ۹۸ به صورت الکترونیکی در مراکز اصفهان، تبریز، تهران جنوب، شیراز، کرمان و مشهد برگزار می‌شود.

متقاضیان شرکت در این آزمون از ۲۴ لغایت ۳۱ فروردین ماه فرصت دارند به صورت الکترونیکی و از طریق پرتال دانشگاه پیام نور مرکز سنجش و آزمون http://azmoon.pnu.ac.ir/Portal/Home جهت ثبت نام اقدام کنند.

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور با عنوان اینکه آزمون این دوره ۸ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌شود، زمان دریافت کارت آزمون را از ۳ تا ۸ اردیبهشت ماه اعلام کرد و گفت: هزینه ثبت نام باید به صورت الکترونیکی در هنگام ثبت نام و از طریق سایت پرداخت شود و داوطلبان دقت داشته باشند که به هیچ وجه مبلغ ثبت نام را به صورت دستی و از طریق شعب پرداخت نکنند. متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رفع مشکلات احتمالی می‌توانند با شماره تلفن ۲۲۴۵۸۲۹۷-۰۲۱ تماس حاصل کنند.

حتما ببینید: راهنمای تحصیل دکتری در دانشگاه های خارج از کشور ۲۰۱۹

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود