بورس تحصیلی ارشد و دکترا نروژ ۲۰۱۹ : شرایط و فرصت‌های تحصیل و اقامت

پاسخ به سوالات متداول و معرفی ۲۰ دانشگاه ممتاز

بورس تحصیلی ارشد و دکترا نروژ ۲۰۱۹ : شرایط و فرصت‌های تحصیل و اقامت

بورس تحصیلی ارشد و دکترا نروژ ۲۰۱۹ برای تحصیل رایگان در کشور پادشاهی نفت خیز نروژ در شمال قاره اروپا در دسترس دانشجویان و علاقمندان به تحصیل عالیه در اسکاندیناوی است. تحصیل در کلیه مقاطع تحصیلی در کلیه رشته ها و گرایش ها در کلیه دانشگاه های نروژ برای ایرانیان رایگان است و داشتن مدرک آیلتس ۶.۵ یا تافل ۸۵ ضروری است. برای دریافت اقامت دائم اروپا و گذرنامه نروژی و کسب شهروندی اتحادیه اروپا، تحصیل رایگان در نروژ را توصیه می‌کنیم.

تحصیل رایگان نروژ و هم چنین دریافت بورسیه رایگان تحصیلی نروژ به دلیل غیر رایگان شدن تحصیلات در کشور سوئد (پاتوق تحصیلی ایرانیان در اسکاندیناوی)، بسیار محبوب است و سالانه صدها دانشجوی ایرانی، موفق به دریافت پذیرش تحصیلی راحت جهت تحصیل مجانی مقطع ارشد و دکترا در دانشگاه های معتبر این کشور می شوند. برای دریافت بورسیه تحصیلی رایگان نروژ در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، شما باید رزومه جذاب و بیانیه هدف و توصیه نامه خوب از اساتید مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در ایران داشته باشید.

چه کسانی حائز شرایط دریافت بورسیه ارشد نروژ هستند؟

هر داوطلبی که در یکی از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد از دانشگاه های ایران یا اقصی نقاط جهان، دانش اموخته شده باشد، می‌تواند بدون نیاز به معادلسازی مدرک دانش‌اموختگی خود، تنها با ترجمه رسمی آن و ضمیمه کردن مدارک مورد نیاز دانشگاه مقصد در یکی از شهرهای نروژ، برای دریافت بورسیه، اقدام کند.

هیچ محدودیت سنی و ملیتی و تحصیلی و زبانی و مالی برای اپلای بورسیه های متنوع دانشگاه های نروژ وجود ندارد و همگان می توانند در فضای رقابتی اپلای بورسیه تحصیلی نروژ شرکت کنند و محدودیتی وجود ندارد.

اگر شما مدرک کارشناسی در یکی از رشته های علوم انسانی، علوم مهندسی، علوم پایه، هنر و زبان های خارجی هستید، کافی است پس از ترجمه رسمی  مدارک و مراجعه به سایت دانشگاه های نروژ که در انتههای گفتار معرفی شده است، نسبت به پیدا کردن فرصت های بورسیه (scholarships)‌و کمک هزینه (financial aids) و فاند ها (funds) و فرصت های کارآموزی (internships) اقدام کرده و مدارک را برای دانشگاه مقصد ارسال کنید. آن‌ها، تصمیم میگیرند که با شما مصاحبه (interview) از طریق SKYPE یا WHATSAPP‌ داشته باشند یا خیر.

پس، هر کسی واجد شرایط اپلای است اما پذیرفته شدگان، حتما با نیازهای دانشگاه و بورس معرفی شده، نزدیک تر بوده اند.

چه داوطلبانی واجد شرایط دریافت بورسیه دکترا نروژ هستند؟

شرط مهم اپلای برای بورس های دکترا دانشگاه های نروژ، از اسلو تا استاوانگر و NTNU:

  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد با نمرات خوب
  • اپلای برای بورسیه معرفی شده بر اساس نیازمندی های پذیرش
  • داشتن رزومه (CV)‌مناسب با بورس آگهی شده.
  • داشتن زمینه علمی و تجربی مناسب در حوزه بورسیه تحصیلی آگهی شده
  • داشتن مهارت تحقیقاتی و مطالعاتی مستقل
  • امکان استخدام ۳ ساله در دانشگاه های نروژ

دانشجویی که موفق به دریافت بورسیه دانشگاه های نروژ در مقطع دکتری می شود، بایستی به استخدام دانشگاه در آمده و حقوق ثابت دریافت کرده و مدت ساعت مشخصی را در اختیار  استاد راهنمای دانشکده مقصد باشد.

چه مدارکی برای اپلای بورس ارشد و دکترا نروژ نیاز است؟

برای اپلای بورس ارشد و دکترا نروژ، مدارک زیر نیاز است:

  • ترجمه رسمی ریز نمرات مقطع کارشناسی
  • ترجمه رسمی مدرک کارشناسی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات مدرک کارشناسی ارشد
  • ترجمه رسمی مدرک کارشناسی ارشد
  • مدرک آیلتس یا تافل یا PTE یا CAMBRIDGE برای اپلای بورس ارشد
  • رزومه آکادمیک در حد ۲ صفحه
  • بیانیه هدف در حد ۲ صفحه برای بورس تحصیلی نروژ
  • حداقل ۲ توصیه نامه تحصیلی برای بورس تحصیلی نروژ
  • ضمیمه کردن مقالات انگلیسی زبان در حوزه بورس مورد نظر
صفحه معرفی بورسیه دانشگاه اسلو نروژ که از برترین دانشگاه های اروپا است و بورس های متنوعی در اختیار دانشجویان خارجی قرارمی دهد

حتما ببینید: ۱۰۰ فرصت بورسیه در دانشگاه های نروژ ۲۰۱۹

بورس تحصیلی نروژ در رشته های مهندسی بیشتر است یا پزشکی؟

بورس های تحصیلی دانشگاه های نروژ در مقطع ارشد و دکتری، بیش تر در رشته های مهندسی است و چون تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های نروژ، رایگان است، لذا کمک هزینه تحصیلی به دانشجوی پزشکی واجد شرایط تعلق نمی گیرد. لذا، بورس های مهندسی در مقطع ارشد و دکترا برای دانشجوی واجد شرایط بیش تر است. چون نروژ، کشور صنعتی و اقتصاد دانش بنیان دارد، لذا از نفت و گاز و پتروشیمی تا صنایع تبدیلی و چوب و مواد غذایی و فناوری اطلاعات، فرصت های بورسیه مرتبط با صنعت بسیاری در اختیار  دانشجویان فنی قرار می گیرد.

بورس تحصیلی نروژ در رشته های علوم انسانی بیشتر یا هنر؟

به  دلیل تعدد بالای رشته های علوم انسانی (از مدیریت و حسابداری گرفته تا بازاریابی و اقتصاد و علوم سیاسی) به نسبت رشته های هنر، لذا پرداخت بورسیه به تعداد بیشتری دانشجوی واجد شرایط به  نسبت رشته های هنر، وجود دارد. اما این دلیلی بر این نیست که بورس های هنری هم کم است.

اگر دانش آموخته  کارشناسی یا ارشد هنر در ایران هستید، از فرصت های بورسیه هنر دانشگاه های هنری این کشور از موسیقی تا نقاشی ومجسمه سازی،‌ استفاده کنید. دانشگاه هنرهای زیبا نروژ که از بهترین فرصت های تحصیلی هنر در اسکاندیناوی است را در این لینک تماشا کنید.

حتما ببینید: همه مدارک مورد نیاز برای اپلای دانشگاه های خارج از کشور 

تصویر ایندکس دانشگاه ملی هنرهای زیبا نروژ که برای تحصیل و دریافت بورسیه در رشته های متنوعی در این کشور در دسترس است

بورس تحصیلی نروژ برای رشته های مقطع کارشناسی هم وجود دارد؟

خیلی  کم است. اصلا روی آن حساب نکنید. مخصوصا که تحصیل در مقطع کارشناسی، در بیش تر دانشگاه های نروژ به زبان نروژی است و نه انگلیسی. بنابراین، اگر تازه دیپلم گرفته اید، مقطع کارشناسی را در ایران تمام کرده و برای مقطع ارشد پس از گرفتن آیلتس، اقدام کنید.

بورس تحصیلی نروژ ۲۰۲۰ را چه زمانی می توان اپلای کرد؟

هیچ مهلت زمانی (DEADLINE) برای اپلای بورس در نروژ وجود ندارد و شما می توانید با مراجعه به بخش VACANCY سایت  دانشگاه های نروژ یا بخش SCHOLARSHIP، در جریان بورس های جدید سال  ۲۰۱۹ و به  بعد قرار بگیرید. این بورس ها، هر هفته و هر ماه به روز رسانی شده و بورس های جدید جایگزین بورس های قبلی می شود.

لذا همیشه برای شما، انواع واقسام بورس های  تحصیلی برای اپلای وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. برای اپلای بورس های ۲۰۲۰ باید از هم اکنون، مدارک خود را آماده وترجمه رسمی  کرده و با شناسایی دانشگده های مورد نظر در دانشگاه های نروژ، با بورس های خاصی که مد نظر شما است، آشنا شوید و برای آن ها در زمان مقرر، اپلای  کنید.

چگونه می توان با بورس تحصیلی نروژ ، اقامت این کشور را گرفت؟

دریافت بورس تحصیلی رایگان نروژ، شرط لازم  یا شرط کافی دریافت اقامت دائم نروژ نیست. حتی اگر شما بورس دکتری بگیرید و حقوق ماهانه دریافت کنید، بایستی هر ماه مقدار خاصی مالیات پرداخت کنید تا پس از مدت زمانی که اداره مهاجرت نروژ اعلام می کند، قادر به دریافت حق اقامت دائم و حق شهروندی باشید که منتهی به کسب گذرنامه نروژی می شود.

چگونه با اساتید نروژی برای دریافت بورس و پذیرش تحصیلی رایزنی کنم؟

کافی است به سایت دانشگاه های نروژی مراجعه کنید و به بخش معرفی اساتید (FACULTY MEMBERS) رفته و رزومه آن ها را که معمولا در قالب PDF‌ ارائه می شود، دانلود و مطالعه کنید. اگر استادی در زمینه انرژی های تجدید پذیر (RENEWABLE SOURCE OF ENERGY) مشغول به فعالیت باشد و شما هم مهندسی انرژی یا مهندسی مکانیک سیالات (FLUID MECHANICS) خوانده باشید، احتمالا گزینه خوبی برای  تعامل با این استاد هستید.

راه دیگر آن است که با مراجعه به سایت های دانلود مقالات علمی مثل: الزویر، اسکوپوس و ساینس دایرکت، مقالات اساتید نروژی را در حوزه مورد نظر، مطالعه کرده و به آن ها ای میل بزنید و تعامل علمی بکنید. همه این راه ها، باعث شناخت شما از اساتید، حوزه های تحقیقاتی، موضوعات مورد علاقه (FAVORITE RESEARCH  AREAS) می شود و شما را با فرصت های بورسیه آشنا می کند.

آیا همه دانشگاه های نروژ در سال ۱۳۹۸ مورد تایید ایران است؟

تقریبا اکثر دانشگاه های نروژ در سال ۲۰۱۹  میلادی مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است.

چگونه بورس تحصیلی برای رشته های پزشکی پیدا کنیم؟

کافی است با دانشگاه های پزشکی نروژ که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران هستند، رایزنی کنید. این دانشگاه های عبارتند از:

  • UNIVERSITY OF OSLO
  • UNIVERSITY OF BERGEN
  • UNIVERSITY OF TROMOS THE ARCTIC

سایت دانشگاه  تروموس در این نشانی قرار دارد.

تصویر ایندکس سایت دانشگاه UIT‌ نروژ

هزینه تحصیل و زندگی در دانشگاه های نروژ چقدر است؟

هزینه تحصیل، رایگان است. اما برای زندگی دانشجویی در  نروژ، داشتن ۵ تا ۱۰ هزار کرون نروژ، توصیه می شود. توجه کنید که برای دریافت پذیرش تحصیلی از این کشور، شما بایستی بیش از ۱۰۰ هزار کرون نروژ را به حساب دانشگاه منتقل کنید تا پس از دریافت ادمیشن و سفر به این کشور، با افتتاح حساب بانکی، این تضمین مالی به شما عودت شود.

کدام دانشگاه های نروژ، بورس تحصیلی می دهند؟

همه دانشگاه های نروژ از جمله موارد زیر. دانشگاه ULS از دانشگاه‌های مطرح این کشور است.

بورس تحصیلی نروژ
تصویر ایندکس سایت دانشگاه ممتاز علوم زندگی نروژ

شما اگر به این نشانی در سایت دانشگاه علوم زندگی نروژ بروید، با فرصت‌های استخدامی دانشگاه آشنا می شوید.

صفحه آشنایی با فرصت های استخدامی دانشگاه LIFE SCIENCE نروژ
یادتان باشید که معرفی بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های نروژ، از طریق مراجعه به قسمت RESEARCH هم امکان پذیر است
  1. Norwegian University of Life Sciences
  2. The Norwegian University of Science & Technology (NTNU)
  3. The University of Agder
  4. The University of Bergen
  5. The University of Oslo
  6. The University of Stavanger
  7. The University of Tromsø – The Arctic University of Norway
  8. BI Handelshoyskolen
  9. Det teologiske Menighetsfakultet (Theology)
  10. Fine Art in Oslo
  11. GUC-Hogskolen I Gjovik
  12. KHiB-Kunsthogskolen I Bergen
  13. Molde university College-Academic Science in Logistics
  14. Narvik University College
  15. Norges musikkhogskole
  16. Norwegian School of Economics and Business administration (NHH)
  17. Norwegian School of Sport Sciences (NIH)

اگر شما هم مشتاق به تحصیل رایگان یا دریافت بورس تحصیلی در دانشگاه های نروژ در سال ۲۰۱۹ میلادی به بعد هستید، سوالات خود را با ذکر رزومه مختصر، از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید و لینک صفحه را در اختیار دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی نیز قرار دهید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲۰ نظر

ورود

  • سهیل اردیبهشت ۴, ۱۳۹۸

    سلام آقای زمانی
    من معلم ابتدایی هستم سال اول معلمی من من میتونم تو رشته پزشکی نروژ یا هر کشور دیگری پذیرش بگیرم؟
    بعد یک سوال چقدر هزینه میبره کشورهای حوزه اسکاندیناوی واسه پذیرش فقط چون اگه پذیرش بگیرم باقی کارها سهل
    یک سوال دیگه چون‌ من به پزشکی خیلی علاقه دارم شما چه کشوری رو پیشنهاد می دید که هم هزینه پذیرش و هم هزینه زندگی‌ متوسط باشه

    • علی زمانی اردیبهشت ۴, ۱۳۹۸

      سلام
      برای اخذ ادمیشن پزشکی در نروژ، تسلط به زبان نروژی و شرکت در آزمون ورودی الزامی است. عین پزشکی آلمان.
      دریافت ادمیشن نیاز به ارائه مدارک و مدرک زبان است.
      برای پزشکی، زبان آلمانی در تهران بخوانید و در آزمون ووردی دانشگاه های پزشکی آلمان شرکت کنید. هزینه تحصیل رایگان است. خرج زندگی با خود شما است

  • علی اردیبهشت ۶, ۱۳۹۸

    سلام،امکانش هست توی یک پست دانشگاههای معتبر که رشته های مربوط به کشاورزی و به خصوص زیر شاخه دام و طیور معرفی کنید؟؟؟

  • ایمان عامری اردیبهشت ۷, ۱۳۹۸

    لازم به ذکر است که دانشگاه های نروژ به آیلتس ۶.۵ و البته برای رشته های مدیریتی و مالی به نمره GRE نیاز دارند.
    پس اول این دوتا رو تهیه کنید بعد به فکر اپلای و غیره باشید.
    یه ۲۰۰ میلوین ناقابل برای تمکن مالی و ۲۰۰ میلیون هم برای هزینه های زندگی در سال دوم کنار بگذارید . تلاش کنید تا موفق شوید :))))

  • omid اردیبهشت ۷, ۱۳۹۸

    سلام.تشکر و سپاس از اطلاعات جامع و کاملتون.
    در صورت امکان اطلاعات جامعی هم درمورد تحصیل در ایتالیا قرار دهید.
    در کلیه کشورهای اروپایی هزینه مسکن و خوراک برعهده دانشجو است؟ ایا کشوری هست که این هزینه تحصیل بعلاوه هزینه مسکن و خوراک را متقبل شود؟
    ایا صحت دارد که ایتالیا علاوه بر هزینه تحصیل،هزینه مسکن و خوراک را بعلاوه ۵۰۰۰یورو سالیانه پرداخت می کند؟؟
    باتشکر و سپاس فراوان

    • علی زمانی اردیبهشت ۷, ۱۳۹۸

      سلام
      ممنون از نظر شما
      درباره ایتالیا به خصوص آزمونIMAT اطلاعاتی منتشر کردیم. بررسی فرمایید.
      در کلیه کشور، چه بورس بگیرید چه با هزینه شخصی، هزینه مسکن به عهده دانشجو است.اگر بورس بگیرید، هزینه های شما پوشش دادهمی شود. معمولا در مقطع ارشد و دکترا هست. موضوع اخر را نشنیده ام. تحقیق بیشتر بفرمایید. اما اگر بورس ایتالیا بگیرید، بیش از سالانه ۵ هزار یورو است.
      موفق باشید

  • مهدی داودی اردیبهشت ۷, ۱۳۹۸

    سلام آقای زمانی سوال من این است که برای اپلای دانشگاه نروژ در مقاطع ارشد و دکترا محدودیت سنی وجود دارد یا خیر ؟ ممنون

    • علی زمانی اردیبهشت ۷, ۱۳۹۸

      به اطلاع دوستان عزیزم متقاضی تحصیل و بورسیه در نروژ ۲۰۱۹ میرسانیم، اخذ پذیرش برای دوره های ارشد ودکترا، شرط سنی ندارد.
      باتشکر

  • Diyako شهریور ۲۴, ۱۳۹۸

    سلام . خسته نباشید ممنون بابت توضیحات خوبتون . سوالم اینه که نروژ سالانه چقدر بورس میده ؟ و آیا با این مقدار میشه هزینه های یک زندگی دانشجویی و متوسط در نروژ رو کاملا پوشش داد ؟؟ و یک سوال هم اینکه آیا باید حساب های بانکیمون به منظور داشتن تمکن مالی پر باشه ؟ اینطور قانونی نروژ داره ؟؟

    • علی زمانی شهریور ۲۴, ۱۳۹۸

      سلام
      بورس نروژ منحصرا برای مقطع دکترا و حدود ماهی ۱۵ تا ۱۸ هزار کرون است. با این مقدار، هزینه زندگی کاملا جبران میشه. شما پول را به حساب دانشگاه واریز میکنید، پس از اخذ ادمیشن و ویزا و حضور در نروژ و افتتاح حساب بانکی در این کشور، پول به شما مسترد می شود. این پول برای معرفی تمکن مالی در مقطع کارشناسی و ارشد است و نه PhD. . این قانون نروژ است

  • عماد شهریور ۲۹, ۱۳۹۹

    سلام وقت شما بخیر
    بنده مهندس نرم افزار هستم ۳۳ ساله با معدل کارشناسی ۱۷.۷۲
    در حال حاضر در حوزه مرتبط با رشته مهندسیم شاغل هستم (۴ سال سابقه کاری همراه با بیمه)
    گپ تحصیلی ندارم، سه ماه بعد از فارغ التحصیلی استخدام شدم
    آیلتس آکادمیک ۶.۵ دارم.
    امکان تحصیل در MBA رو داخل نروژ دارم؟
    اگر این امکان وجود نداره چه دانشگاه و شهری رو پیشنهاد میدید؟
    ممنون از سایت خوبتون

    • علی زمانی شهریور ۲۹, ۱۳۹۹

      شانس دارید
      سایت studyinnorway.no را دنبال کنید

      • عماد شهریور ۳۰, ۱۳۹۹

        این سایت رو بررسی کردم
        میخواستم بدونم چه شهری رو پیشنهاد میدید که از نظر هزینه ای واسه زندگی دانشجویی مناسب تر از اسلو باشه؟
        چون شنیدم اسلو خیلی گرونه زندگی
        و اینکه بین دانشگاه استاوانگر و NTNU به نظر شما کدوم بهتره؟
        بازم ممنون

        • علی زمانی شهریور ۳۰, ۱۳۹۹

          کلا نروژ کشور گرانی است. مدتی در این کشور زندگی کردم دیدم از سوئد هم گران تر است. هر ۲ دانشگاه نامبرده عالی است

          • عماد شهریور ۳۱, ۱۳۹۹

            سپاس فراوان
            این گرانی که شما گفتید با ۲۰ ساعت در هفته کار کردن، میشه زندگی رو مدیریت کرد؟
            و اینکه حتما باید کار جنرال انجام داد یا اینکه من میتونم با نرم افزارهایی که بهشون مسلط هستم، کار کنم؟
            (فتوشاپ-ایلاستریتور)

          • علی زمانی شهریور ۳۱, ۱۳۹۹

            شما در عصر دیجیتال، باید از طریق فریلنسنیگ پول در بیاری و لوکیشن محور نباشی. چه در تهران چه پایتخت نروژ. کار با مالیات مهمه. با ۲۰ ساعت کار در هفته نمیشه در نروژ دوام اورد.

          • عماد شهریور ۳۱, ۱۳۹۹

            بهترین پیشنهاد شما برای تامین هزینه در زمان دانشجویی، چی هست؟

          • علی زمانی شهریور ۳۱, ۱۳۹۹

            در عصر کرونای اروپا، با موج بیکاری در این کشورها، فعلا به فکر گسترش مهارت تخصصی خود باشید و با کسب مدرک ارشد، به دنبال مقطع دکترای با فاند باشید.