مروری بر مرد عنکبوتی از گذشته تا اکنون: نقدهای این سری فیلم‌های کامیک

مروری بر مرد عنکبوتی از گذشته تا اکنون: نقدهای این سری فیلم‌های کامیک

مرد عنکبوتی یکی از سری فیلم‌های پرفروش و موفق مارول کامیکس است. توبی مگوایِر، اندرو گارفیلد و تام هالَند سه بازیگری هستند که طی هجده سال گذشته در نقش شخصیت مرد عنکبوتی ظاهر شدند، شخصیتی که استن لی فقید خلق کرد. داستان مرد عنکبوتی البته دارای اسپن‌آف‌های مختلفی است و حتی به دنیای انیمیشن نیز راه یافت. با اینکه این سری فیلم را می‌توان حاصل همکاری دو غول سینمایی مارول و سونی دانست اما تکرارهای متعددش نه به مذاق منتقدان و مخاطبانشان چندان خوش نیامد. در این مطلب به نقد مرد عنکبوتی می‌پردازیم و امتیازشان را بر اساس وبسایت روتِن تومیتو بررسی می‌کنیم. البته نیازی به توضیح نیست که امتیازها در زمان نگارش مقاله در نظر گرفته شده‌اند و با گذر زمان تغییر خواهند کرد.

ونوم

نقد مرد عنکبوتی
تام هاردی در نقش «ونوم» – امتیاز منتقدان۲۹٪

فیلم ونوم محصول سال ۲۰۱۸ بود که از سوی بسیاری از منتقدان رد شد، هرچند این فیلم با استقبال مخاطبانش روبرو بود. ونوم ضد قهرمان معروف در کامیک مرد عنکبوتی است اما داستان مستقلش از دید منتقدان نمره‌ی خوبی نگرد. منتقدان این فیلم را «عاری از حس موسیقی، ناموزون، بنجل به تمام معنا» نامیدند اما مخاطبانش ظاهراً از این فیلم راضی بودند و لذت بردند. رافِر گازمن، خبرنگار روزنامه‌ی نیوزدِی در مورد این فیلم نوشته: «ونوم را می‌توان با فیلم (راکی هارور) یا (سانتا کلاز مریخ را فتح می‌کند) مقایسه کرد.»

مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲

نقد مرد عنکبوتی
مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ به اندازه‌ی فیلم‌های دیگر این مجموعه موفق نبود – امتیاز منتقدان ۵۱٪

مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ را می‌توان تاحدی شکست‌خورده نامید چون هرگز به پای دیگر سری‌های این فیلم نرسید. در این فیلم اندرو گارفیلد نقش مرد عنکبودی را بازی می‌کرد. منتقدان در توصیف این فیلم محصول سال ۲۰۱۴ نوشته‌اند «داستانش زورچپان شده» و «شلخته و بدقواره» است و خصوصاً درباره‌ی بازی نامأنوس و پراشتباه جیمی فاکس در نقش اِلِکترو نقد کرده‌اند. با اینحال برخی دیگر از منتقدان صحنه‌های اکشن این فیلم را ستوده‌اند. لیزا کِنِدی، خبرنگار روزنامه‌ی دِنوِرپُست در مورد (مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲) نوشته: «مشکل این فیلم ناامیدکننده‌ی مارک وِب این است که می‌خواهد هم موضوع روابط انسانی و سوگ عزیزان بپردازد و هم جلوه‌ای خارق‌العاده داشته باشد … مرد عنکبوتی ۲ هرگز نتوانست شیرینی فیلم‌های پیشینش را تداعی کند.»

مرد عنکبوتی ۳

نقد مرد عنکبوتی
توبی مک‌گوایر در نقش پیتر پارکر/ مرد عنکبوتی. امتیاز منتقدین:‌ ۶۳٪

توبی مک‌گوایر در مجموعه فیلم‌های مرد عنکبوتی سه بار نقش اول را بازی کرده اما فیلم «مرد عنکبوتی ۳» پایین‌ترین امتیاز را در میان این سه‌گانه گرفته. از این جهت نمی‌توان مرد عنکبوتی ۳ را موفقیتی بزرگ برای او به حساب آورد. با اینحال منتقدان بلندپروازی سَم رِیمی، کارگردان این فیلم را ستودند و بر این باور بودند که کارکترها روابط مناسبی با هم داشته‌اند اما حتی در نقدهای مثبت هم دیده می‌شود که گفته‌اند این فیلم کمی (ناموزون) است. راجر اِبرِت، خبرنگار روزنامه‌ی شیکاگوتایمز نوشته: «وجود بیش از حد کاراکترهای ضدقهرمان، ابهامات فراوان در فیلمنامه، پر از سوءتفاهم‌های رمانتیک، دیالوگ‌های بی‌پایان، خیابان‌های بیش از حد شلوغ که به چشم به آسمان می‌دوزند و فریاد می‌کشند (اوووووه! اینجارو) و بعد می‌چرخند و فریاد می‌زنند (آآآآآآه! اونجارو).»

مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز

نقد مرد عنکبوتی
اندرو گارفیلد و اما استون، ‌ستاره‌های فیلم مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز. امتیاز منتقدان: ۷۳٪

مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز محصول سال ۲۰۱۲ بود که نخستین‌بار اندرو گارفیلد را جایگزین توبی مگوایر کرد. در این فیلم ستارگان مشهوری از جمله اما استون حضور داشتند. به جز چند منتقد که نقدهای تندی بر این فیل داشتند بیشتر مخاطبان (مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز) از این فیلم راضی بودند و رابطه‌ی استون و گارفیلد را مثبت ارزیابی کرده‌اند. کریس وُنگار، خبرنگار دالاس مورنینگ نیوز در مورد این فیلم نوشته است: «این فیلم جسورانه از سری فیلم‌های مرد عنکبوتی است، فیلمی که کارگردانی‌اش را پیتر پارکر برعهده داشته و می‌توان باد به غبغب انداخت و در موردش سخن گفت.»

مرد عنکبوتی

نقد مرد عنکبوتی
توبی مک‌گوایر و کریستن دانست، ستاره‌های فیلم مرد عنکبوتی. امتیاز منتقدان ۹۰٪

فیلم مرد عنکبوتی محصول سال ۲۰۰۲ چنان جذاب بود که بسیاری را برآن داشت تا سری این مجموعه را ادامه دهند. این فیلم که کارگردانی‌اش را سم ریمی بر عهده داشت پس از اکران با واکنش‌های بسیار مثبت مخاطبانش روبرو شد. منتقدان عاشقانه این فیلم را ستودند و تعادل میان اکشن و کمدی در آن را از نکات مثبتش برشمردند. جک متیوس، خبرنگار نیویورک دیلی نیوز در مورد فیلم مرد عنکبوتی نوشت: «این فیلم لذت تمام‌عیار خواندن کامیک‌بوک‌های ماجرایی را برای مخاطب به ارمغان آورد.»

مرد عنکبوتی: دور از خانه

نقد مرد عنکبوتی
تام هالند در فیلم (مرد عنکبوتی: دور از خانه). امتیاز منتقدان ۹۰٪

فیلم سینمایی (مرد عنکبوتی: دور از خانه) محصول سال ۲۰۱۹ با نقد بسیار مثبت منتقدان روبرو شد. اکثر منتقدان از رابطه‌ی میان بازیگران  و داستان سرگرم‌کننده‌ی این فیلم حیرت‌زده شدند، هرچند برخی بینندگانش این فیلم را فیلمی فراموش‌شدنی در دنیای مارول خواندند. نیکولاس باربِر خبرنگار بی‌بی‌سی نیز در مورد این فیلم نوشته: «پیتر باید با ضدقهرمان‌های متعددی بجنگد و بی‌گناهان بسیاری را نجات دهد اما همین موضوع موجب می‌شود که این فیلم یکی از فیلم‌های سبک مارول به حساب آید و نتوان آن را به خاطر سپرد.»

مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه

نقد مرد عنکبوتی
تام هالند، ستاره‌ی نسل جدید فیلم‌های مرد عنکبوتی. امتیاز منتقدان ۹۲٪

(مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه) محصول سال ۲۰۱۷ نخستین فیلم مستقل سری داستان‌های مرد عنکبوتی است که در مارول تولید شده. این فیلم نیز از سری فیلم‌های پیش از خود فاصله گرفته. برخی منتقدان آن را «بهترین فیلم از مجموعه فیلم‌های مرد عنکبوتی» خوانده‌اند و تام هالند نیز به دلیل ایفای نقش نسبتاً بی‌عیب و نقصش مورد تشویق بسیار قرار گرفت. مایکل او.سالیوان، خبرنگار واشنگتن پست در مورد فیلم (مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه) نوشته: «این فیلم بازراه‌اندازی اصیلی از سری فیلم‌های مرد عنکبوتی است.»

مرد عنکبوتی ۲

نقد مرد عنکبوتی
توبی مک‌گوایر باری دیگر در نقش پیتر پارکر/مرد عنکبوتی. امتیاز منتقدان ۹۳٪

(مرد عنکبوتی ۲) محصول سال ۲۰۰۴ یکی از فیلم‌های کلاسیک این مجموعه است که بسیار مورد توجه قرار گرفته. دومین فیلمی که توبی مک‌گوایر در نقش پیتر پارکر ظاهر شد هنوز هم پس از گذشت غریب به ۱۷ سال از اکرانش گل سرسبد این مجموعه حساب می‌شود. منتقدان نقدهای بسیار مثبتی روی این فیلم نوشتند و در موردش می‌گفتند «درایتی که در این فیلم به کار رفته میان فیلم‌های این ژانر کم‌نظیر است» و اینکه «این فیلم بسیار لذت‌بخش است.» آنتونی کویین نیز در مورد فیلم (مرد عنکبوتی ۲) برای ایندیپندنت نوشت: «این فیلم نه تنها از فیلم‌های پیش از خود پیشی گرفته، بلکه به لحاظ طنز تا حدی غنی است که در فیلم‌های کامیک سابقه نداشته.»

مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی

نقد مرد عنکبوتی
انیمیشن (مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی). امتیاز منتقدان ۹۷٪

(مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی) محصول سال ۲۰۱۸ به دلیل جلوه‌های بصری و ترکیب طنز و احساسات نقدهای بسیار مثبتی گرفت. این فیلم حتی یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۸ نام گرفته. بِن ساکس برای هفته‌نامه‌ی شیکاگو ریدرز در موردش نوشته: «این فیلم حقیقتاً مخاطبش را وارد دنیای کامیک‌بوک‌ها می‌کند.»

دیگر مطالب خواندنی:

۲۰ مینی سریال دیدنی که جلوی تلویزیون میخ‌کوبتان می‌کنند

همه چیز در مورد جوکر ۲ ؛ از تاریخ انتشار احتمالی تا سناریو و بازیگران

۱۰ فیلم جنگی برتر تاریخ سینما از لحاظ فیلمبرداری و زیبایی بصری [قسمت اول]

فصل پنجم سریال Money Heist ؛ سرنوشت عشق پروفسور و لیسبون چه خواهد شد؟

۱۰ فیلم اکشن دیدنی و بی‌نقص تاریخ سینما که نیازی به دنباله و بازسازی ندارند [قسمت اول]

منبع: insider
مطالب مرتبط
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • رضا خرداد ۱۶, ۱۳۹۹

    اون مرد عنکبوتی ، بازیگر اولش خوب بود از زمانی که عوضش کردن خدایی ندیدم ادامشو
    کلا بازیگر یک فیلک که تغییر پیدا می کنه فیلم افتضاح میشه

    مثل ۴ شگفت انگیز – مرد عنکبوتی یا سریال primval که به علت تغییر بازیگران کم استقبال شد و در فصل ۶ کنسل شد

    • علی دی ۲۴, ۱۴۰۱

      تام هالند خوب ایفای نقش کرده ولی مناسب ۱۸ تا ۲۹ ساله هاست چون داستان یک جوونه و کم سن و سال که مثل توبی مگوایر نیست. ولی من بیشتر از تام هالند راضیم